a sú isto pre BB? Z tej "evidencie" som moc nezmúdrel... Potom už asi doslúžili ZV-308BI, ZV-317BI a ZV-355BI. Bodaj by som sa mýlil a jednalo by sa o zvýšenie kultúry cestovania tým, žeby ich zaradili aj na 25/1, 34/3, alebo podobne. Takto si myslím, že to je za B961E (alebo pôjdu het BB-349BJ a BB-352BJ s dvomi najhoršími SADZV, veď to je už vecou akcionára - teda SAD ZV)
Banská Bystrica sa tak po Bratislave a Považskej Bystrici stáva tretím mestom, kde bude prevádzkovaný typ autobusu Urbanway (kĺbové vozidlo však na Slovensku dosiaľ nebolo žiadne).
Prvenstvo v prevádzke Urbanwayu 18M v rámci ČR nesú Karlovy Vary (2015).
A ešte aj do tých oznamov napíšu blbosti. Napríklad na linke 601469, spoj č. 4 sa predsa posúva o 40 minút skôr. V ozname sa však píše, že ho posúvajú o 20 minút neskôr.
Inak aspoň toto je pozitívna zmena, konečne budú mať ľudia z týchto obcí, ale aj z mestských častí Uľanka a Jakub skoré ranné víkendové spojenie s príchodom do BB už pred 6. hodinou.
Zmeny CP prímestských liniek okresu Banská Bystrica od 10.12.2017
Linka 601454
- obojsmerne zachádza cez autobusovú stanicu, odchody z Park. Mičinská posunuté o 1-2 minúty skôr
- posun spoja 5:35x z Park. Mičinská do Horného Harmanca na 5:28x (z AS 5:30x)
- posun spoja 5:45x z Dolného Harmanca na 5:50x
- posun spoja 6:15x z Horného Harmanca na 6:10x
- posun spoja 22:24 z Harmanca na 22:25
Linka 601455
- obojsmerne zachádza cez autobusovú stanicu, odchody z Park. Mičinská posunuté o 1-2 minúty skôr
- zmena trasy linky - zrušená zastávka Bellušova, namiesto nej doplnená zastávka Štefánikovo nábrežie
- posun spoja 15:50 z Badína na 16:00
Linka 601456
- spoj 4:50 z Môlče ukončený na Park. Mičinská (namiesto zastávky Mičinská cesta)
- spoj 5:10x do Môlče presmerovaný zo zastávky Park. Mičinská (namiesto zastávky Mičinská cesta)
Linka 601457
- posun spoja 8:55x z Banskej Bystrice do Zvolena na 9:00x
- posun spoja 16:25x z Banskej Bystrice do Zvolena na 16:30x
- posun spoja 9:40x zo Zvolena do Banskej Bystrice na 9:45x
- posun spoja 10:45x zo Zvolena do Banskej Bystrice na 10:55x
Linka 601458
- posun spoja 16:55x zo Zvolena na Magurskú na 17:00x
Linka 601462
- posun spoja 13:40a z Banskej Bystrice do Králik na 13:30a
- posun spoja 12:45 z Králik do Banskej Bystrice na 12:40
- posun spoja 14:20 z Králik do Banskej Bystrice na 14:15
Linka 601463
- posun spoja 15:00x z Banskej Bystrice do Horných Pršian na 15:10x
- posun spoja 7:00x z Horných Pršian na 6:55x
- posun spoja 15:30x z Horných Pršian na 15:35x
Linka 601464
- posun spoja 6:15a z Banskej Bystrice do Povrazníka na 6:20a
Linka 601465
- posun spoja 8:30 z Banskej Bystrice do Podkoníc na 9:00
- posun spoja 5:15a z Podkoníc do Banskej Bystrice na 5:05a
Linka 601469
- posun spoja 5:45a z Motyčiek do Banskej Bystrice na 5:05a
Linka 601470
- posuny nasledovných spojov z Banskej Bystrice, AS do Brezna: 6:20x na 6:15x, 6:30x na 6:25x, 9:25x na 9:20x, 11:00 na 10:55, 13:15x na 13:10x, 13:40 na 13:35, 15:00x na 14:55x, 15:20x na 15:15x, 17:15 na 17:10, 18:15x na 18:10x, 20:10 na 20:05
- posuny nasledovných spojov z Brezna do Banskej Bystrice: 5:40(6) na 5:35(6), 7:15x na 7:20x, 16:20a na 16:25a
- predĺženie jazdnej doby v úseku Banská Bystrica-Brezno z 50 minút na 55 minút u vybraných spojov
Linka 601471
- posun spoja 12:20(7) z Banskej Bystrice do Revúcej na 13:10(7)
Okrem uvedených zmien:
- úprava negatívnych značiek pre obdobie 2017/2018
- úprava jazdných dôb na viacerých spojoch
Hneď v hlavičke po kliknutí na odkaz "popis zmien k 10.11.2017" sa vám zobrazí popis. Sranda je už v tom, že zmena je k 10.12.2017 a nie k 10.11.2017. Takže človek ešte ani nezačne text čítať a už nájde chybu v samotnom odkaze. Smutné a úbohé - toto je pri každej, ale skutočne pri každej zmene.
A čo samotné zmeny? = posuny +/- pár minút hore, dole, nič koncepčné. Ale takto sa ku kvalitnej verejnej doprave nikdy nedopracujeme. Za ukážku stojí cestovný poriadok liniek 601470, 601471 smer Brezno. Zastávka 29. augusta ostáva aj po otvorení stanice, dobre teda, nech ostane. Ale za pozornosť stojí, že jednotlivé spoje majú na úseku Autobusová stanica - Ul. 29. augusta po novom rozdielne jazdné doby v rozmedzí od 1 do 8 minút. Ak by si niekto myslel, že je za tým diferenciácia jazdných dôb počas špičky, sedla, je na veľkom omyle. Tak napríklad špičkový spoj o 16:10 do Hnúšte má len 1 minútu, ale napr. posledný večerný spoj 20:30 z Brezna tu má až 8 minút. Naozaj logické. Jednotlivé spoje majú jazdné doby na úseku BB-Brezno 50-55 minút, niektoré kvôli tomu majú posunutý odchod už z AS o 5 minút skôr, čím boli rozrušené osvedčené a zaužívané časové polohy, takto ľudia nebudú stíhať prípoje a pod. Podobne aj iné linky - tieto nové CP nechajú oči pre plač. S týmto prístupom tu nikdy kvalitná verejná hromadná doprava nebude. Pri každej zmene len debilné a nekoncepčné riešenia... To naozaj nemohli dať všetkým spojom BB-BR rovnaké chrono, keď už nevedia vymyslieť niečo rozumné v štýle režim špička/režim sedlo/režim víkend.
Podľa popisu od dopravcu sa zmenilo len nasledovné:
- na linke č. 23: posun spoja 19:48x z Park. Mičinská na 19:50x
- na linke č. 41: posun spoja 5:50x zo Senice na 5:47x
Mňa zaujal termín platnosti. ktorý je všetkých linkách SAD ZV ohraničený len do 6.2.2018. To by evokovalo nejakú očakávanú zmenu, no mám na to aj iné vysvetlenie. V CP platných od 1.10.2017 bol uvádzaný ako koniec platnosti 16.12.2018 (čo je tiež od veci termín, nakoľko korešponduje s celoštátnou zmenou) a teraz uvádzaný termín "6.2.2018" mohol vzniknúť obyčajným chybným vynechaním prvých číslic v číslach označujúcich deň a mesiac už bez tak chybného dátumu 16.12.2018. Kto vie ako to je, ale pokiaľ ide o negatívne značky, tie sa vzhťahujú taktiež len na obdobie do 6.2.2018.
Ono je to aj v kvalite tej MHD. Nehovorim o masach, ale cast ludi by zrejme bola ochotna auto nechat doma, keby existovala dostatocne dobra alternativna ponuka. Ja osobne v roznych mestach volim rozne formy dopravy a tym co rozhoduje je prave to, aka MHD tam je. Zial, Banska Bystrica sa aj u mna radi k mestam kde na "bezne" cestovanie preferujem auto, MHD volim len viac-menej na sotoucely.
V Bystrici bude tazko MHD rychlejsia ako auto, kedze nejake rozsiahle zapchy velmi neexistuju. Ale mohlo by sa zacat tym ze nebude zufalo pomala - dnes uz len tarifny system robi z MHD vtip, nie alternativu, pretoze niekedy kym do vozidla nastupia ludia tak ja som s autom o tri krizovatky dalej. Tiez mam pocit ze vacsina vodicov sa s tymi vozidlami dost suchce, co je asi dane CP. Dalej do doby cesty treba zapocitat aj cakanie na spoj (resp. to o kolko skor prichadzam do ciela nez by som potreboval), co je nieco kde MHD BB opat brutalne prepadava. No a potom samozrejme rozsah obsluhy, kedy do absolutnej vacsiny smerov po 22:45 nejde vobec nic - oproti tomu auto ide v ktorejkolvek dennej dobe. Ak niekto robi do 22:00 a trochu dlhsie sa kvoli niecomu zdrzi v praci, uz ma problem.
Ak chceme aby ludia presadali z aut do MHD, tak im najprv treba dat nejaku pouzitelnu ponuku.
Verejná hromadná doprava (VHD) vs. individuálna automobilová doprava (IAD) - téma, o ktorej sa už veľa popísalo a ešte veľa sa písať aj bude.
Je zrejmé, že rozhodujúcou preferenciou pri výbere druhu dopravy nie je finančné či ekologické hľadisko, ale vlastná pohodlnosť či lenivosť účastníkov prepravy - inými slovami, ľudia si vyberú ten druh dopravy, ktorý je pre nich pohodlnejší. A to je samozrejme IAD, ktorá odvedzie ľudí z miesta A do miesta B priamo a kedykoľvek.
Ale zrazu príde deň, ktorý má v kalendári dátum 30. november 2017, inými slovami - snehová kalamita, a to je dôvod, keď sa VHD stane naopak pohodlnejšou voľbou než stráviť desiatky minút odhrabávaním auta, jazdením po neupravených cestách a napokon hľadaním parkovacieho miesta v snehových závejoch.
Čo sa dnes stalo? Už ranné spoje zo Sásovej boli viditeľne plnšie než obvykle v pracovných dňoch. A nebolo to kvôli tomu, žeby autobusy nejazdili. Na zastávke Námestie slobody okolo 16. hodiny v smere do Sásovej čakali davy ľudí, čo je dnes už výnimočné. Trocha mi to pripomenulo 90. roky - doby, keď ľudia MHD ešte využívali.
A aké to malo dôsledky? Tak napríklad dnes sa v meste pohybovalo viditeľnej menej áut. O 15:30 bývajú obvykle dlhé zápchy v okolí Tajovského (zo všetkých smerov), niekedy sa čaká aj viac ako 10 minút. Podobné meškania mávajú aj spoje idúce z Rooseveltovej nemocnice. A dnes? Cesty voľné, zápchy žiadne, plynulá premávka. A stačilo len tak málo - aby si ľudia sadli do autobusu a nechali auto stáť na parkovisku.
Dnešný deň krásne ukázal, že ak by každý, pre koho použitie auta nie je nevyhnutné (niekedy to bez auta naozaj nejde), hneď by doprava dokázala fungovať lepšie:
- neboli by zápachy, doprava by bola plynulá
- spoje MHD by boli efektívne využité a nejazdili by poloprádzne ako je tomu teraz
- bol by to výrazný príspevok k zlepšeniu kvality ovzdušia a celkovo ku kvalite života ako takého.
Len tak medzi rečou. Dnes je 28. november, o 12 dní dochádza ku zmene GVD. Možno by nebolo celkom odveci, žeby venovali svoj čas napríklad zverejneniu nového GVD 2018. Dúfam, že som sa svojou požiadavkou nikoho nedotkol. To, že tak dosiaľ nespravila ani SAD ZV, ma nijako neprekvapuje, i keď aj ZSSK ide v tomto smere akosi k horšiemu.
Ak si DPMBB objednal vozidlo bez toho aby pozadoval jeho homologizaciu, tak ten kto tu zmluvu podpisal by si zasluzis aspon 5 vypovedi. Pevne verim, ze to tak nie je, ale vzhladom na to ako dlho sa nic nedeje zacinam mat pocit ze tam moze byt nejaky problem.
Banská Bystrica získala tisíce eur na strategický dokument pre dopravu http://busportal.sk/modules.php?name=article&sid=11484&secid=1
"ďalšou aktivitou v tejto oblasti je spracovanie špecifického dokumentu Plán udržateľnej mobility funkčného územia Banskej Bystrice (PUM)."
Obávam, že naše vozidlá s výzbrojou od Rail Electronic sú akýmsi medzičlánkom vo výoji a homologizovať niečo, čo možno ani nebude v sériovej výrobe, neviem, neviem.. Stále nie som úplne presvedčený, či vôbec tieto vozidlá aj reálne vyjdú niekedy do premávky. Uverím, až keď uvidím.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
810zssk
V Bystrici bude tazko MHD rychlejsia ako auto, kedze nejake rozsiahle zapchy velmi neexistuju. Ale mohlo by sa zacat tym ze nebude zufalo pomala - dnes uz len tarifny system robi z MHD vtip, nie alternativu, pretoze niekedy kym do vozidla nastupia ludia tak ja som s autom o tri krizovatky dalej. Tiez mam pocit ze vacsina vodicov sa s tymi vozidlami dost suchce, co je asi dane CP. Dalej do doby cesty treba zapocitat aj cakanie na spoj (resp. to o kolko skor prichadzam do ciela nez by som potreboval), co je nieco kde MHD BB opat brutalne prepadava. No a potom samozrejme rozsah obsluhy, kedy do absolutnej vacsiny smerov po 22:45 nejde vobec nic - oproti tomu auto ide v ktorejkolvek dennej dobe. Ak niekto robi do 22:00 a trochu dlhsie sa kvoli niecomu zdrzi v praci, uz ma problem.
Ak chceme aby ludia presadali z aut do MHD, tak im najprv treba dat nejaku pouzitelnu ponuku.