Predpokladám, že keďže sa jedná o špeciálne dohodnuté sezónne vlaky jazdiace iba v lete, pričom úvodnú letnú sezónu ešte ani nezačali, tak ich ďalšiu existenciu budú riešiť až na základe výsledkov z tohto roku. Navyše do tej ďalšej sezóny tam majú ešte priestor to doplniť v 1., prípadne v najhoršom až v 2. zmene. Iná zmena na tej trati je, že sa tam namontuje predĺženie nočných vlakov z/do Prahy o vlaky RJ s priamymi vozňami do/z Humenného (i keď na trati 191 vyznačené nie sú, na trati 190 áno)
Podstatné je, že čo sa týka nášho okolia, v zásade sa oproti stavu z nastávajúcej 2. zmeny
- len kozmeticky upraví jazda R vlakov medzi BB a ZV - z BB odchod z X:35 na X:31 a zo ZV z X:01 na X:02 (a z toho vyplývajúci kozmetický posun časov REx od Margecian),
- nedeľné posilové RR naďalej psychopatia a odchod s kozmetickou úpravou z X:11 na X:12 a vo ZV z X:54 na X:52 (čiže prestoj vo ZV sa skráti zo 14 na 12 min),
- zásadná je zmena polohy REx 1783 Kráľova Hoľa, ktorý bude z BB odchádzať namiesto súčasných 13:35 až o 15:35, s čím súvisí aj posun popoludňajších Os z BR na Červenú Skalu do skorších časov,
- cca o štvrťhodinu sa predĺži jazda Os do BR s odchodom z BB o 16:36,
- a už nás zjavne nebude musieť trápiť, že lôžkový vozeň nechodí denne, pretože podľa hlavičky R 956 Borišov už bude denne nejazdiť - súvisí pravdepodobne s tým, že EN Slovakia, na ktorom ten vozeň jazdil, perdu premávať už len sezónne (zima, Veľká noc, leto a okolo "dušičiek"),
- z troch párov vlakov zastavujúcich v Predajnej zostane v smere z BR už len posledný vlak o 22:34 (z BB naďalej len 6:58, 15:16, 23:08). Hlavne že v Príboji stojí stále skoro všetko, ale minule sa mi po mesiacoch podarilo vidieť jedného človeka z vlaku z BB o 12:36 tam vystúpiť, v opačnom smere sa mi to ešte za niekoľko rokov na večernom o 21:16 nepodarilo ani raz, nehovoriac o tom, že napriek tomu, že tam má stať na znamenie, tak len jeden raz sa stalo, že by sme tam nezastali.
mestskou časťou možno je, ale na rozdiel od BA a KE nie je štatutárnym celkom, tam sú starostovia mestských častí a časť je v svojej podstate na úrovni obce. Toto v BB nie je a ani nebude.
Ministerstvo vnútra potvrdilo rozhodnutie mesta, ktorému predchádzali mesiace príprav i verejné zhromaždenie, o vyhlásení Fončordy, ako samostatnej mestskej časti Banskej Bystrice. Tá dosiaľ oficiálne patrila pod Radvaň. Mestskými časťami sú už oficiálne aj Uhlisko či Pršianska terasa.
nejak som asi nepobral pointu. až na to že schema na tej zastavke je neaktualna a nema tam čo hladat, respektive už tam davno mala byt aktualizovana, ale čo čakat od slavneho dopravcu ktory ma na starosti spravu označníkov
Ked na to tak pozeram, tak neviem, co je horsie. V obidvoch alternativach je velmi malo miesta pre cestujucich. Ja by som si to predstavoval tak, ze autobusy budu stat nasikmo vedla seba, cestujuci ale budu cakat v oddelenom priestore pred nastupistami a na nastupiste budu vpusteny az po prichode autobusu. Tak som to aspon videl na roznych inych autobusovych nadraziach.
Chápal som požiadavku, aby existovali aj priame vlaky BA - ZV - KE a že sa to vyrieši, že z BB zostane každý druhý priamy rýchlik, ale prečo musí ísť nad rámec tých troch párov vlakov priamo z KE ešte štvrtý vlak o 15:23 priamo až do BA, tomu fakt nerozumiem. TO je taký "hurá systém" - raz všetko do KE, raz všetko do BB, potom sa to nedá ani rozdeliť normálne a skončí to tak, že z BB pôjde posledný priamy vlak do BA o 14:35. Navyše kým od KE im stačilo perstúpiť raz, tak teraz z BB nepôjde priamo už ani o 18:35 (čím by sa zachovala logika 4-hodinového intervalu) a prestúpiť sa bude musieť ešte aj pri tomto čase + cestujúci smerujúci na BA od REX z Margecian budú musieť prestúpiť v BB a po 24 minútach vo ZV znova (áno, niekto si nájde argument, že to je len pár lazníkov z Horehronia...).
Pozitívne sa dá zhodnotiť, že R 343 nebude končiť v ZA (to som raz nepochopil, prečo nepokračoval do BB, ale zo ZA išiel nový vlak), ale pôjde priamo, teraz po zmene linky BA - BB, až do ZV.
Negatívne je, že vlaky od ZA ponovom pokračujúce do ZV budú v BB stáť 9 minút a pôjdu presne v polohe doterajších vlakov do BA a tam sú na prestup 4 minúty (čo síce teoreticky stačí). Tu ale predpokladám, že nechceli počas priebežnej zmeny GVD meniť polohy vlakov medzi BB a ZV, keďže by to malo dopad aj na Os na trejto trati a nechajú to až na nový GVD, je len otázka, či by to nebolo lepšie upraviť hneď teraz, ako čakať pol roka.
Čo však naďalej nepochopím, je časová poloha nedeľných posilových RR - teda prečo idú z BB už 36 minút po riadnom R a potom stoja vo ZV 14 minút - to fakt nie sú schopní zorganizovať dopravu tak, aby to išlo neskôr už z BB, (však aj oproti idúce Os idú v osbitnom nedeľnom režime) čím by sa skrátil cestovný čas do BA a navyše by po tej krátkej ceste do ZV nebolo treba tam tvrdnúť toľko.
Som zvedavý, ako bude vyzerať návrh nového GVD - či sa toto všetko zlepší alebo to pôjde takto blbo ďalej.
z hľadiska rýchlikov fiasko, z hľadiska osobných vlakov bez zmeny tiež fiasko. prečo? poviem môj názor že prečo.
Tie rýchliky, výkony sa takmer nezmenili, až na nedeľný ranný rýchlik zo Zvolena do Košíc za čo dávam palec hore (aj dva), keďže práve v nedeľu ráno nechodí ani nočná poľana a ani tento ranný vlak čiže zo soboty na nedeľu sme tu mali medzeru 19:13 - 11:13 čo je až 16 hodín a to sa mi zdá neúmerne veľa. Našťastie, teraz to nieje až tak oči trhajúce. Ale za akú cenu. Doteraz sme tu mali jasne dané relácie a to BA - BB, BB - ZA a ZV - KE, všetky tri medzi sebou s pohodlnými prestupmi. Teraz sa tieto relácie absolútne rozbijú čo ale nebudem rozoberať do podrobna, lebo to tu už rozoberané bolo, a mám pocit že ešte aj bude, lebo je to podla mňa jednoducho krok dozadu o tri roky, obnovenie komplikovaného systému, a rozbitie fungujúceho.
čo sa týka regionálnej dopravy, rád by som spomenul prečo je fiasko to že sa nič nezmenilo.
dávnejšie som na ZSSK písal e-mail, bolo to ešte koncom marca kde som rozobral 3 body:
1.) rozbitie prípoja vo Zvolene do BB z večerného spoja od Kremnice
2.) netaktnosť dopravy medzi BB a ZV
3.) nočná doprava medzi BB a ZV
1.) Toto sa stalo od zmeny GVD v decembri 2016 - vlak z Kremnice po novom prichádza (tuším) 21:22 a vlak do BB odíde (tuším) 21:16 - ten predtým chodil o pol desiatej, a daľší vlak ide o pol jedenástej, spojenie sa tak stalo prakticky nepoužiteľným, nebude nikto čo sa netituluje pojmom labužník čakať hodinu neskoro večer vo Zvolene na vlak, pričom predošlý mu ušiel pred nosom a nie jeho vlastnou vinou. Hoci odpoveď v e-maili znela že k tejto zmene zabezpečujúcej prípoj môže vďaka odchodu RJ z trate a jej uvoľneniu dôjsť, nestalo sa tak.
2.) Ďalší problém vidím v netaktnosti osobnej dopravy v smere BB - ZV a to hlavne v poobednej špičke kde dochádza k hodinovej medzere v časoch 14:35 - 15:28 a 16:35 - 17:28, čo je medzera práve v tých časoch kedy by z Banskej Bystrice cestovalo smerom von práve čo najviac ľudí, zatiaľ čo v tej druhej hodine máme v jej priebehu 4 vlaky - konkrétny príklad 15:28, 15:46, 16:18, 16:35. Ak si odmyslíme posledný z týchto vlakov ktorý je rýchlik, tak pre ľudí bývajúcich v dedinách medzi BB a ZV je toto ešte viac do očí bijúce a nepochopiteľné. Tu sa mi dostala odpoveď v štýle nedá sa, nieje priestor na trati. Čomu si aspoň tu na fóre dovolím trocha oponovať, keď sa pozriem do cestovného poriadku tak v prípade posunu 7328 o nejakých tých 7 minút neskôr (čo by tiež padlo vhod lebo nevidim dôvod aby išli rychlik a osobak 10 minut po sebe a potom dlho nič) vidím priestor na konkrétny príklad a to: B. Bystrica (14:59) - BB, mes. (15:02) - Radvaň (15:05 - 07) - Vlkanová (15:12 - 16) - Hronsek (15:20) - V. Lúka (15:23) - Sliač (15:26 - 27) - ZV, mes. (15:32) - Zvolen os. (15:35). Samozrejme ide len laický o príklad a ide len o prípad keď tu je zahrnuté križovanie iba z osobnými vlakmi, nie nákladnými, verím že niekto kto má vyštudovanú Žilinu na kreslenie grafikonov by to zvládol ešte lepšie. Chcem len ukázať že nie je všetko len o fráze nedá sa.
3.) Tu problémy vidím dva, a ani jeden z nich nieje neexistujúca preprava opilcov z krčiem v piatok večer. Prvý je R800/801 Poľana ku ktorému mal už dávno existovať prípoj, aspoň vo forme nejakej bagetky. Veď ako tu už niekto spomínal je hanbou keď rýchlik spájajúci celú krajinu a 3 najväčšie mestá v nej prechádza 20km okolo krajského mesta bez možnosti sa do neho nejak dostať. Ja v tom vidím prípad keby jedna premávajúca bagetka nadobudla oveľa väčší význam ako samotná jej existencia ? ? spojenie by totiž nadobudlo nový level a v prípade že keď chcem niekde z BB docestovať skoro ráno nemusím ísť deň vopred a zháňať si v inom meste nocľah. Ďalší problém vidím ako mrhanie peniazmi, ide o presuny naprázdno medzi Zvolenom a Bystricou, napríklad keď príde o pol dvanástej posledný rýchlik z BA do BB tak okolo polnoci ide naspäť do Zvolena. Ale s tým že sa s ním nemôžu cestovať ľudia hoci ten vlak premáva, a neexistuje o takomto čase žiadne iné spojenie medzi týmito dvoma mestami (najväčšími v kraji). Tiež by pekne zapadol do časovej medzery medzi posledný večerný vlak a prípoj k poľane. Ten istý problém vidím nadránom v opačnom smere. Argument tejto vozby pôvodne bol že tieto vlaky sa vracajú do Zvolena kvôli pravidelnej údržbe a umývaniu, kt. nieje možné vykonať v BB. Ako to je s tou údržbou netuším, ale povedzme si úprimne, tento "polnočný diabol" chodí podla toho čo moje oči videli každú noc a nezdá sa mi že tie vlaky sú z vnútra či z vonka v stave kedy by boli umývané každý deň (dokonca ani každý týždeň).
Vidím že som sa rozpísal viac ako je pohodlné, a napriek tomu som nepovedal všetko čo som chcel, ale jednoducho ak sa má chcieť aby táto trať bola atraktívna pre ľudí (aj tých čo necestujú zadarmo) treba pre to aj niečo robiť, a toto vidím ako maličkosti, bez žiadnych miliónových investícii a pritom by to tú trať neskutočne pozdvihlo. Dovolím si tvrdiť že zo všetkých má v širokom okolí má najväčší potenciál v okolí čoho dôkazom je že na rovnakej relácii jazdí autobus hlavne ráno a poobede aj častejšie ako každých 10 minút - čo je dôsledkom nie dôvodom neatraktívnosti železnice, nehovoriac o tom že dvojkoľajnosť trate (aspoň časti) a zastávky na Podborovej a v Iliaši - to už dávno malo byť.
A preto vidím túto zmenu ako fiasko. Lebo to je vždy priestor na uskutočnenie týchto maličkostí. A oni sa neuskutočnili.
No neviem kto rieši, ako riešil a čo vyriešil, lebo podľa tohto obrázku to vyzerá dosť čudne.
Okrem toho, že sa zrušil druhý výjazd z AS v smere BR, ktorý by okrem potreby zbytočného krúženia autobusov v tomto smere a výjazdu k ČS na križovatku pri DK, súčasen umožnil aj plynulý prejazd vozidiel MHD na linkách,pre ktoré by bola AS len nácestná zastávka a ktoré tak budú musieť takisto krúžiť dookola, aby vyšli tam, kde vošli a predlžovala sa tak jazdná doba.
Ďalej neviem, do akej miery je výhoda pozdĺžne státie oproti šikmému, ale takto sa asi kapacita a priestorové možnosti pohybu celkovo skôr znížili.
Čo ma však okrem nanútenej potreby krútenia sa po AS a stým súvisiace negatíva, zaráža, je že podľa tohto plániku si absolútne neviem predstaviť, ako na tomto úžasnom termináli bude možné ukončiť linky MHD, predovšetkým kĺbové (teda keď raz sem dôjde rozum a nebudú zbytočné súbehy s trolejbusovou dráhou, či nezmyselné ťahanie kĺbákov zo Sásovej cez celé mesto tam, kde ich netreba) - kde sa majú autobusy MHD odstavovať? Už tých 14 kolmých parkovacích miest tam bude mať dostatok priestoru, aby tam autobusy ľahko zaparkovali (z toho obrázka si ťažko predstaviť, koľko to je miesta, možno v realite je to dosť), avšak kĺbové vozidlo na tej stanici zaparkovať nemá kde, teda mimo toho miesta rezervovaného pre zastávku MHD, kde teda určite vojde viac ako jedno vozidlo, avšak či ten priestor bude celkovo postačovať pre funkciu priebežnej i konečnej/východzej zastávky a odstavenie vozidiel čakajúcich na ďalší spoj, to som zvedavý. Druhá možnosť je, že by to nikto ani nechcel, ale MHD bude naďalej jazdiť len aby jazdila a čo možno najviac podľa roky zaužívaných nezmyslov, a teda sa budú autobusy naďalej posielať na vyhiadkové jazdy so zastavením na AS (bez konečnej), ako je tomu teraz zachádzkami s výletotmi na ŽST a budú pokračovať niekam na parkovisko na Uhlisku, len aby nezavadzali na AS a súčasne sa tvárili, že totálne chaoticky zabezpečujú dopravu na Uhlisku. Tým by tak napriek niekoľko miliónovej investícii z pokladnice mesta bola k dispozícii AS - "terminál", akurát by po dlhých rokoch už ani nikdy v budúcnosti nemohla plniť svoju primárnu funkciu a okrem dostavanej a krajšej budove s obchodmi by sa dopravná stránka nezlepšila vôbec.
Ďalšia vec, ktorá mi z toho obrázka nie je zrejmá - sú tam vyznačené červenou nejaké "Spoločné zariadenia" (väčšinou to vyzerá ako schodištia, jedno možno dokonca eskalátor), avšak akosi okrem ostrovčeka s nástupišťami 3 a 4 a výstupišťa 1 nie je vidieť žiadne schodištia/vstupy ústiace priamo na plochu všetkých ostatných ostrovčekov. Tak len dúfam, že to neskončí tak, že ľudia sa budú mať motať po priechodoch pre chodcov po ceste medzi ostrovčekmi, čo by teda bolo poriadne fiasko, pretože toto mala vyriešené aj stará budova AS spred 30 rokov.
No som zvedavý, čo z tej budovy vzíde. Ale keď vidím to, ako neustále posúvajú termín otvorenia a súčasne sa tvária, že všetko ide super podľa plánu (akurát sa už nestihli termíny minulé Vianoce, posledná Veľká noc, už nebude ani začiatok leta, koniec leta a už tvrdia jeseň; pritom po poklepakní základného kameňa sa tam 2 mesiace nič nerobilo a napriek tomu stále tvrdili, že je všetko ok) a vzhľadom na zlé skúsenosti v podstate so všetkými dopravnými vecami v tomto meste, dosť sa obávam výsledku.
Len pre zaujímavosť. Náš legendárny kĺbový autobus TAM BUS 272 s pôvodným č. BCA 10-40 (BB-039BM) sa počas uplynulej soboty 20.5.2017 po prvýkrát predstavil verejnosti ako plnohodnotné historické vozidlo. Autobus slúžil v Banskej Bystrici od novembra 1993 do decembra 2005 (v roku 2001 dokončená GO), následne bol odstavený. Až v roku 2008 bol odpredaný DP Bratislavy, kde "prežil" všetkých svojich "kolegov" a napokon dojazdil 23. januára 2011 ako posledné vozidlo svojho druhu v Bratislave. Po viacročnej rekonštrukcii na historické vozidlo a dlhého čakania na vybavenie potrebných formalít, sa mohli v máji 2017 vykonať skúšobné jazdy a následne autobus vypraviť na historickú linku.
Dnes som išiel okolo novej autobusovej stanice, a podľa toho ako sú položené obrubníky v autobusovej časti to vyzerá, že sa zmenil projekt a z cúvania, bude pozdĺžne státie na nástupištiach. Alebo sa mýlim? Hlbšie do autobusového terminálu vidno nie, lebo je tam tma.
PIT
Podstatné je, že čo sa týka nášho okolia, v zásade sa oproti stavu z nastávajúcej 2. zmeny
- len kozmeticky upraví jazda R vlakov medzi BB a ZV - z BB odchod z X:35 na X:31 a zo ZV z X:01 na X:02 (a z toho vyplývajúci kozmetický posun časov REx od Margecian),
- nedeľné posilové RR naďalej psychopatia a odchod s kozmetickou úpravou z X:11 na X:12 a vo ZV z X:54 na X:52 (čiže prestoj vo ZV sa skráti zo 14 na 12 min),
- zásadná je zmena polohy REx 1783 Kráľova Hoľa, ktorý bude z BB odchádzať namiesto súčasných 13:35 až o 15:35, s čím súvisí aj posun popoludňajších Os z BR na Červenú Skalu do skorších časov,
- cca o štvrťhodinu sa predĺži jazda Os do BR s odchodom z BB o 16:36,
- a už nás zjavne nebude musieť trápiť, že lôžkový vozeň nechodí denne, pretože podľa hlavičky R 956 Borišov už bude denne nejazdiť - súvisí pravdepodobne s tým, že EN Slovakia, na ktorom ten vozeň jazdil, perdu premávať už len sezónne (zima, Veľká noc, leto a okolo "dušičiek"),
- z troch párov vlakov zastavujúcich v Predajnej zostane v smere z BR už len posledný vlak o 22:34 (z BB naďalej len 6:58, 15:16, 23:08). Hlavne že v Príboji stojí stále skoro všetko, ale minule sa mi po mesiacoch podarilo vidieť jedného človeka z vlaku z BB o 12:36 tam vystúpiť, v opačnom smere sa mi to ešte za niekoľko rokov na večernom o 21:16 nepodarilo ani raz, nehovoriac o tom, že napriek tomu, že tam má stať na znamenie, tak len jeden raz sa stalo, že by sme tam nezastali.