Na zasadnutí dopravnej komisie 18.10. sa tuším konečne začali robiť potrebné opatrenia :
Zasadnutia komisie sa zúčastnil Ing. Peter Chmelík, ktorý vo svojom príspevku upozornil na
nutnú úpravu a diferenciáciu cestovných časov v cestovných poriadkoch autobusových liniek
MHD. Cestovné poriadky autobusových liniek MHD v BB nemajú primerane zohľadnené
rozdielne požiadavky na čas jazdy v priebehu jednotlivých častí dní v závislosti od intenzity
dopravného a prepravného prúdu. V mnohých prípadoch je cestovný čas diferencovaný len
medzi režimom pracovného dňa a voľného dňa (sobota, nedeľa a štátom uznaný sviatok), avšak
v príslušnom režime je už cestovný čas v CP stanovený zhodne pre všetky spoje linky v danom
smere počas celého dňa. Obdobne je zrejmé, že aj intenzita dopravného prúdu sa v priebehu dňa
mení a iným spôsobom tak ovplyvňuje časovú náročnosť pri premiestňovaní vozidla po
komunikáciách. Nie je preto možné akceptovať, aby v CP bol cestovný čas autobusových liniek
stanovený zhodne a nerozdielne bez ohľadu na skutočnosť, či spoj premáva o piatej ráno alebo
v čase prepravnej/dopravnej špičky, či sedla, obdobne tak v neskorom večernom režime a pod.
Dôsledkom nesprávne stanoveného cestovného času je buď meškanie, ak stanovený čas je
nedostatočný alebo predčasný odchod vozidla zo zastávky (v prípade nedodržania odchodu
podľa CP), či v prípade snahy o dodržiavanie CP je potrebné nadbytočný čas eliminovať pomalou jazdou, či zbytočným vystávaním vozidla na zastávkach alebo s úmyselne zmeškaným
odchodom už z východzej zastávky. TU si však je nevyhnutné uvedomiť, že jednými z hlavných
prepravných požiadaviek na hromadnú osobnú dopravu z pohľadu cestujúcich sú práve jej
rýchlosť, spoľahlivosť a presnosť. V snahe o zvyšovanie atraktivity MHD je preto nevyhnutné,
aby vozidlá v čase, keď je možné z hľadi ska prep ravných a dopravných intenzít umožniť
plynulejšiu a rýchlejšiu jazdu (naďalej však pri dodržaní pravidiel cestnej premávky a
bezpečnosti), tieto neboli limitované zo strany CP a naopak mali možnosť umožniť cestujúcim
rýchlejšiu prepravu a relevantnú alternatívu k IAD.
Z uvedeného vyplýva, že CP musí byť zostavovaný tak, aby napr. v okrajových režimoch nebol
brzdou pre možnosť rýchlejšej prepravy cestujúcich a súčasne poskytoval dostatočný cestovný
čas v častiach dňa, kedy je cestovná rýchlosť nižšia.
Konečne niečo potrebné
? ? ?
Zdroj: zápisnica kdbvv 18.10.17
Zasadnutia komisie sa zúčastnil Ing. Peter Chmelík, ktorý vo svojom príspevku upozornil na
nutnú úpravu a diferenciáciu cestovných časov v cestovných poriadkoch autobusových liniek
MHD. Cestovné poriadky autobusových liniek MHD v BB nemajú primerane zohľadnené
rozdielne požiadavky na čas jazdy v priebehu jednotlivých častí dní v závislosti od intenzity
dopravného a prepravného prúdu. V mnohých prípadoch je cestovný čas diferencovaný len
medzi režimom pracovného dňa a voľného dňa (sobota, nedeľa a štátom uznaný sviatok), avšak
v príslušnom režime je už cestovný čas v CP stanovený zhodne pre všetky spoje linky v danom
smere počas celého dňa. Obdobne je zrejmé, že aj intenzita dopravného prúdu sa v priebehu dňa
mení a iným spôsobom tak ovplyvňuje časovú náročnosť pri premiestňovaní vozidla po
komunikáciách. Nie je preto možné akceptovať, aby v CP bol cestovný čas autobusových liniek
stanovený zhodne a nerozdielne bez ohľadu na skutočnosť, či spoj premáva o piatej ráno alebo
v čase prepravnej/dopravnej špičky, či sedla, obdobne tak v neskorom večernom režime a pod.
Dôsledkom nesprávne stanoveného cestovného času je buď meškanie, ak stanovený čas je
nedostatočný alebo predčasný odchod vozidla zo zastávky (v prípade nedodržania odchodu
podľa CP), či v prípade snahy o dodržiavanie CP je potrebné nadbytočný čas eliminovať pomalou jazdou, či zbytočným vystávaním vozidla na zastávkach alebo s úmyselne zmeškaným
odchodom už z východzej zastávky. TU si však je nevyhnutné uvedomiť, že jednými z hlavných
prepravných požiadaviek na hromadnú osobnú dopravu z pohľadu cestujúcich sú práve jej
rýchlosť, spoľahlivosť a presnosť. V snahe o zvyšovanie atraktivity MHD je preto nevyhnutné,
aby vozidlá v čase, keď je možné z hľadi ska prep ravných a dopravných intenzít umožniť
plynulejšiu a rýchlejšiu jazdu (naďalej však pri dodržaní pravidiel cestnej premávky a
bezpečnosti), tieto neboli limitované zo strany CP a naopak mali možnosť umožniť cestujúcim
rýchlejšiu prepravu a relevantnú alternatívu k IAD.
Z uvedeného vyplýva, že CP musí byť zostavovaný tak, aby napr. v okrajových režimoch nebol
brzdou pre možnosť rýchlejšej prepravy cestujúcich a súčasne poskytoval dostatočný cestovný
čas v častiach dňa, kedy je cestovná rýchlosť nižšia.
Konečne niečo potrebné
? ? ?
Zdroj: zápisnica kdbvv 18.10.17