VozidláAutobusy › MAN NG 313

MAN NG 313 v stave po dodaní
MAN NG 313 po prelakovaní do bratislavského náteru

Úvod

Kĺbové 18-metrové autobusy MAN NG 313 (A 23) nemeckého výrobcu MAN sa vyrábali v rokoch 1998 až 2004. Výroba prebiehala v závodoch MAN v Nemecku a Poľsku. Ich nástupcom bol v roku 2004 inovovaný rad autobusov s označením Lion's City.

Bratislavský dopravný podnik si zaobstaral v roku 2019 päť ojazdených autobusov tohto typu pôvodom z rakúskeho Klagenfurtu pre rýchle rozšírenie vozidlového parku autobusov v súvislosti s modernizáciou Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály, kedy bola zvýšená potreba autobusov z dôvodu zabezpečovania náhradnej dopravy za električky.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. MAN NG 313 3201 – 3205 2003 – 2004 2019 2022 – 2024 5
Spolu 2003 – 2004   5

Technické parametre

Dĺžka 17950 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2985 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
340 mm (2. - 4. dvere)
Rázvor 5105 mm a 6770 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 115
Celkový počet miest 160 + 1
Pohotovostná hmotnosť 16925 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor MAN D 2866 LUH 26, Euro 4, naftový, vodou chladený radový 6-valec
Výkon motora 228 kW / 1900 rpm
Objem motora 11967 cm3
Maximálna rýchlosť 72 km/h
Prevodovka VOITH, automatická
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: MAN V9-72L, tuhá
stredná, MAN HONP 1300, portálová, vlečená
zadná: MAN HONP 13100, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Úpravy

Pred uvedením do prevádzky bol do vozidiel nainštalovaný optický a akustický informačný systém firmy BUSE. Vozidlá boli postupne prelakované do bratislavského červeného náteru. Ako prvé prešlo zmenou náteru vozidlo #3201 ešte pred zaradením do premávky.

V lete 2021 dostali autobusy #3201 a 3202 kamerový systém. Po odstavení autobusov do zálohy bol kamerový systém z vozidiel demontovaný.

Prevádzka

Autobusy boli zaradené do vozovne Jurajov dvor a do premávky boli nasadené od 24. júna 2019. Vozidlá sa nasadzovali počas špičiek na linky 75 a 59, podľa potreby sa objavili aj na iných linkách vypravovaných vozovňou Jurajov dvor.

Po zavedení preventívnych opatrení na obmedzenie šírenia choroby Covid-19 v marci 2020 (zákaz nástupu/výstupu prednými dverami, nepoužívanie dopytového otvárania dverí, nepoužívanie klimatizácie) boli autobusy MAN NG 313 dočasne stiahnuté z premávky. Do premávky sa vrátili postupne v máji a júni 2020. Pre zníženú výpravu z dôvodu pokračujúcej pandémie boli od februára do konca augusta 2021 opäť dlhodobo nevyužívané.

Po sprevádzkovaní nových kĺbových autobusov Otokar Kent C na začiatku roka 2022 sa vypravovanie vozidiel MAN NG 313 znížilo a ich premávka bola ukončená v júli 2022. V súvislosti s dodávkou ďalších nových kĺbových autobusov už po letných prázdninách 2022 do premávky nevyšli a boli ponechané ako záloha pre prípad zvýšenej potreby autobusov.

Počas výluky električiek na Vajnorskej od októbra do decembra 2023 sa do premávky opäť zaradil autobus #3202, ktorý premával v špičkách pracovných dní prevažne na linkách 59 a 96. Následne už tieto autobusy do pravidelnej premávky nevyšli.

Vyraďovanie a likvidácia

V lete 2024 boli všetky autobusy ponúknuté na predaj, z nich iba #3202 a 3205 v pojazdnom stave.

Katalóg vozidiel

3201 3202 3203 3204 3205

Legenda a štatistika

3201vyradené vozidlo: 5 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Inak, nechceli ich 6?
Reakcia na: dingo #2:
Boli tri balíky v tendri - 6, 5 a 1 kus
Keď sa sprevádzkujú (všetkých 12 autobusov), vyradia sa Karosy B 741 CNG?
Reakcia na: Alexidlo #4:
Myslíš že keď už ich kúpili, tak nemajú s busmi čo robiť? Keby nebolo Karosy treba, už by tu neboli, ale opak je pravdou...
Reakcia na: Alexidlo #4:
Od septembra bude treba opat aj Karosy aj Many skrz x5.
Tieto vozidlá budú patriť vozovni Krasňany, keď dostali čísla 3201-3205?
Reakcia na: LUKY 87 #7:
Do Karldorfu je to odtiaľ najbližšie, ale skôr si myslím, že linka X5 pôjde do Juráckeho zadelenia a nebudú na nej jazdiť len tieto vozy...
Reakcia na: Ričard #8:
Secondhandy nikdy nejazdili najdlhsie celodenne sluzby tj ani na X5 zrejme nepojdu kde budu celodenky a celodenny interval 7-8 min. Mozno ale semtam pojdu na tie skratene X5 Molecka-Borska v spicke
Reakcia na: Petto #9:
ja ta nerozumiem odkial ty bereš take infa. tie secondhandy tam budu stabilne pridelene na celu vyluku x5 v hoc jakej trase..
Reakcia na: Infinity #10:
Ved pisem len "zrejme" a bol to moj usudok na zaklade jazdenia inych secondhandov ci uz z BB alebo stare Medaky z Abusu NR.
Podľa mňa je toto výpomoc v doprave pri vyradení niekoľkých Karos v minulom a tomto roku.
Reakcia na: Infinity #10:
No tak to by ma zaujímalo, kto to vydrží robiť... keby som mal točiť tri-štyri dni po sebe X5-ky na cudzom hnilom voze, tak by som zmenil zamestnanie.
Reakcia na: Ričard #13:
tak urcite by som radsej robil na takomto voze v zachovalom stave s dobrou udrzbou, ako na starej sorke alebo nebodaj na karose.
Reakcia na: Ričard #13:
Ako si dospel k poznatku o hnilobe?
Reakcia na: Ričard #13:
A dalsia vec je, ze je len o rok starsi ako 4921, takze pochzbujem, ze je hnily ako pises.
Reakcia na: Ričard #13:
Stále lepšie ako v prvých SORkách, kde nemáš klímu a rozpadáva sa to možno aj viac ako tieto staršie MANy. Hnilé tieto asi nebudú, veď síce je to staršia generácia, ale jedny z posledných MAN A23 pred nástupom Lioniek
Ospravedlňujem sa za dva posty za sebou, ale ešte mi napadlo, vieme ako je vyriešené otváranie dverí? Prvé dvoje manuálne a ostatné fotobunka s dopyt, alebo okrem predných všetky fotobunka s dopytom, alebo všetky dvere dokáže aj šofér ovládať (zablokovanie fotobunky tlačidlom kočíka nerátam)
Reakcia na: Ričard #13:
Spokojnosť so šoférovaním nejako ovplyvňuje, keď je autobus vo vlastníctve podniku desať rokov a nie desať dní? To sú mi veci... 🤔
Reakcia na: Ričard #13:
A ináč ako často meníš zamestnanie? Ja som zrovna jazdil vtedy X4ku (Malá Scéna - Karlova Ves) 3 dni posebe a keby bolo treba, tak by som odjazdil aj 6 dní posebe. A to som behal na B741 cng a ik 435 v poslednom štádiu rozkladu. Vonku bolo cez deň 35 stupňov takže ak som nechcel aby tie vozy vyvreli, tak som celú cestu išiel tak max. 40 -45 kmh a zrýchľoval som veľmi pomaly.
Oproti tomu s týmito Manmi to bude deluxe.
Zhodou okolností už o 3 týždne (25.6.) bude update, kde sa objavia tie autobusy ešte v službách STW.
Reakcia na: Mike #20:
Nie kazdy robi sofera ako hobby 😁
Reakcia na: Petto #22:
Ale aj z tých, čo to robia na stálo. Je x takých, ktorým je úplne jedno čo jazdia (akú linku) a odjazdia všetky bez frflania a bez rozdielu. A potom sú pochopiteľne takí, ktorí majú niektoré linky radšej a iné menej. A z tejto skupiny sú aj takí, ktorí majú tiež radi rôzne x-ky, náhradné a mimoriadne dopravy.
Tieto vozidla maju 2 nadrze / krytky za klbom. Obe je na naftu ? Adblue asi v tychto starych vozoch este nebolo.
Reakcia na: Mike #20:
Prečo majú autobusy tak problém s teplotou, že intercool3r to nedokáže uchladiť?
Reakcia na: N/A #25:
A ty vieš, čo je intercooler alebo si to len tak strelil od boku, lebo je to také sexy slovo?
Reakcia na: S499.1023 #26:
Pýtam sa konkrétne, že prečo je pri vozidlách Solaris Urbino 10,kde je Intercooler taký poruchový, inak sa pýtam pri starých busoch na klasický chladič.
Reakcia na: N/A #27:
Tak ešte raz, vieš (bez Gúgľa a Viktorovej pédie), čo je to INTERcooler, aký je jeho účel a že takmernemá vplyv na chladiacu sústavu motora?
Reakcia na: S499.1023 #28:
Áno, veľavážený pane.
Reakcia na: N/A #29:
Tak keď to vieš, prečo sem pletieš intercooler, ktorý nemá nič spoločného s prehrievaním vozidiel?
3202 už dnes v premávke!
Reakcia na: Public Transport #31:
To sa ti asi len snívalo 😁 ale nie, platí len to čo vidíš na vlastné oči alebo na virtuálke, nie vo výprave.
Reakcia na: Public Transport #31:
skuska TIS
Reakcia na: marek1978 #33:
Bolo to tam, pravdepodobne sa skúšala vysielačka a funkčnosť prihlasovania
Inak tieto vozidlá a tie Solarisy z Berlína dostanú aj bratislavský červený náter, alebo po skončení výluky sa s nimi už nepočíta? To by radšej sa potom mohli zbavit posledných Karos B741 a najstarších SORiek NB18.
Reakcia na: Mirtschi #36:
Nevyradených Karos je 25. Týchto autobusov je 11, hádaj aká je správna odpoveď. 😉
Velke plus za klimatizaciu a neotvaratelne okna, to by mal byt standard aj pri kupe novych vozidiel.
Reakcia na: kohut2012 #38:
Aké neotvárateľné ? Pokial viem, tak tieto vozy ani žiadne nemajú...
Reakcia na: tbusabustram6609 #39:
A čo je tam to priesvitné, čo sa dá rozbiť? 😁
Reakcia na: tbusabustram6609 #39:
Nemajú okná? No totok! Tak potom sú to asi kontajnery a nie autobusy!
Reakcia na: Andy #40:
Hovorím o tom že nemajú na nich výrezy kde by sa dali otvoriť, to sa samozrejme počíta. Nemá to ani vetráky strešné.
Reakcia na: tbusabustram6609 #42:
Čiže majú neotvárateľné okná, ako písal pôvodne kohut2012, ktorému si odpísal, že nemajú žiadne okná, nie len neotvárateľné. 😃
Preco bol vcera von iba jeden kus?
Vetranie je na tychto MANoch zabezpecene v pripade zavady na AC cez nedzove stresne vetraky a istotne aj pridavne fukare schovane v bocniciach. Stresne vetraky su ovladane od vodica cez servomotorcekom aby substrat zbytcne neotvaral okna a aby mala zmysel ta klima. Tieto MAN vozidla mali aj ofuk dveri, kvoli znizovaniu strat na teplote interieru od vrchnej casti. Osobne si myslim, ze to je vyborna kupa. Nakolko som jazdil na tychto strojoch a je to nezmar. Dokonca by som povedal ze je to blbovzdorny autobus.
Reakcia na: kohut2012 #38:
Standard by mal byt pri kupe klimatizacie dvojsklo a nie jedno sklo ako je to u SORu standard. Zbytocne tepelne straty a zvysena spotreba PHM a opotrebovanie AC. A pravidelna polrocna prehliadka AC, vymena filtrov a kontrola tlaku media a tesnost sustavy. A autobus nebude mat nikdy problem s klimou
Dvojité sklo - spôsob chladenia pomocou vrstvy vody? 😮 🤔
Reakcia na: BMko #45:
Keď som kdesi napísal, že to budú najlepšie busy v Bratislave bez ohľadu na vek, bol som tuším omínuskovaný 😁 . Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg je totiž NEJAKÝ výrobca autobusov
Reakcia na: mirec240 #47:
to kde prosím ťa? 😃 😃
Reakcia na: Ma178rek #49:
3204 za druhými dverami. V podstate to nevadí, len sa kvôli tomu zarosilo celé okno.
Reakcia na: mirec240 #50:
ak by tam šla chladená voda mohla by to byť účinnná klíma 😃 😃 lebo aj tak najviac tepla ide cez sklá takže 😃
Reakcia na: mirec240 #47:
To nema s chladenim nic spolocne.Pytal som sa majitela vozu.Zle tesnenie tam je.Ked pusti klimu tak tam natecie tej vody viac.
Reakcia na: Durkø4941 #52:
Ale však ja viem že tam voda za normálnych okolností nemá byť, inak by som to vtedy ani nefotil.
Vozidlá 3201 a 3202 majú kamerový systém.
Reakcia na: ikarus31 #54:
To na kieho otca investuju este do tychto šerblov ? Nedame aj 741tkam este ? 💀
Reakcia na: Petto #55:
Predsa aby malo čo jazdiť na "historických" linkách na DOD a pod. 😄
Reakcia na: Petto #55:
Prečo by to boli šerble?
Reakcia na: S499.1023 #57:
18r. voz uz sa inak neda nazvat. Aspon ze NP,ked uz nic ine. 😁
Reakcia na: Petto #58:
Veď po dodaní Otokarov sa asi vyradia aj jazdenky. Teraz jazdia len ako náhrada za Karosy, oproti ktorým sú určite lepšie, už len kvôli tej nízkopodlažnosti.
Reakcia na: Urbanway 2423 #59:
Presne tak, tieto autobusy proste skončia spolu s B741 a Urbinami 15 budú nahradené Otokarmi, preto absolútne postráda logiku montovanie kamier do autobusov ktoré tu budú jazdiť tak 3 mesiace. V akomkoľvek inom vozidle by sa tie kamery uplatnili viac než tu, keď už museli tak prečo sa napríklad nedali do tých oranžových Citelisov ktoré tu určite ešte chvíľu určite zostanú. Kľudne aj do obyčajných Citelisov tie tu určite budú aspoň rok, jednoducho všade by tie kamery mali viac úžitku než tu. Neviem kto vymyslel tento nápad montovať kamery do autobusov ktoré skončia za 3 mesiace.

Naozaj by ma už ani neprekvapilo keď uvidím B741 s kamerami. No úžitok by bol asi rovanký ako pri týchto MANoch lebo skončia spolu s Karosami.
Reakcia na: Petto #58:
ma to klimu, determalne skla, fotobunky na dverach, je to NP ako si sam napisal, co este chces?😃 Sorky nemaju vsetko z tohto vymenovaneho😃
Reakcia na: Urbanway 2423 #59:
A preto im davame teraz kamery ? Ked 40ks Otokarov posle na srot 741 a zrejme aj MAN a SU sekáče?
Capacity, NB18 ci T6A5 maju vsetko uz kamery ze davame sekáčom kamery ?
Reakcia na: Petto #62:
Ja si myslím, že tie MANy ešte nejaký čas zostanú, skôr pôjdu preč ex berliňáky a SU15.
Reakcia na: Trammat #63:
Zrejma ano. Do SU15 uz pridavaju len CNG inak nic.
A neplanuju dat tie vozy na 163? Tak ako bol Tedom dovybaveny?
Reakcia na: Jezo #65:
Tam je 1 voz denne a 1 zalozny udajne. prideleny 2107 a tusim 2104.
Podľa mňa inak tieto vozy mohli ísť ako výpomoc do Petržalky namiesto niektorých prvosériových soriek na špičkové poradia. Boli podľa mňa v dobrom stave oproti tým sorkám a pojazdili by ešte kým príde náhrada za prvú sériu soriek si myslím. 😬
Reakcia na: Dadino #67:
Mal som tu cest ist celu cestu 3202 na 59 z Antolskej az Na panty. No ze by boli v lepsom stave neviem o tom. Ten voz uz ma 19 rokov, preto jazdi lahsie sluzby s menej castymi rozbehmi zo zastavok a "balikmi" ludi. Pretazenie na 93/98 já ti nevim karle. ADD2 nema to ani vetranie poriadne 💀.
Reakcia na: Petto #68:
Keby sa v dopravnom podniku pustala klima ako ma nebolo by treba nejake vetranie.
Reakcia na: Minko #69:
Pri 19rocnom vozidle uz o bezchybnej,vykonnej klime pochybujem. Hoc par rokov mali o dost lepsiu udrzbu v Klagenfurte asi ako u nas.
Reakcia na: Petto #70:
Voz s poruchou klimy by nemal do premavky. Ale to sa v bananistane (SR) vseobecne nenosi. Kazdopadne napodsledy som tymto vozom siel v lete 2019 tusim a vtedy klima stihala v pohode aj v horucavach.
Reakcia na: Minko #71:
Nesuhlasim. Ak je porucha klimy, ma sa zabezpecit aspon vetranie interieru okennymi a stresnymi vetrakmi. Zial jazdene MAN nemaju okenne vetraky co pri poruche klimy robilo z nich pojazdne sauny.
Reakcia na: Petto #72:
To nesuhlasim zase ja. Vetraky v dnesnej dobe su prekonane technologicke riesenie Sposobuju neprijemny prievan a niekedy aj hluk tomu co sedi hned pri nich ale ten co je daleko ma z nich prakticky nulovy. Prijatelna tepelna pohoda je takmer pol roka nimi nerealna. V zime zasa znizuju tepelny komfort vo vozidle a sposobuju podobne problemy s teplotnou pohodou len v inom garde. Klimatizacia je dnes uz tak technologicky vyspele zariadenie ze uz ani nevplyva dramaticky na spotrebu vozidiel. Mozeme sa bavit max o zdravotnych rizikach ale tie suvisia skor s jej neudrzbou ci nespravnym nastavenim nez s klimou samotnou.
Oceňujem, ako potajomky sa tu objavila informácia o ich aktuálnom oživovaní 😎
Reakcia na: Solider #74:
A to ich bude naozaj treba ? Ved sa ma redukovat MHD + niektore linky prejdu z abus sekcie na tbus. Uz len logicky . Uvolnia sa SU18, ktore asi prejdu na L96 - a z L96 sa uvolnia Turky a Sorky.
Reakcia na: Petto #75:
No len ak začne rekonštrukcia v septembri ešte nebudú tu podľa mňa vozidla alebo ak budú nebudú ešte v premávke .
Ja by som rád videl tieto vozy ešte, a predsa len je tam dôležité slovo mohli v Tom texte
Reakcia na: Petto #75:
Od septembra tu určite nebude jazdiť viac trolejbusov. 61 bude celá autobusová, 63 posilnená, kĺbov bude treba viac a keď si otvoríš katalóg Soriek, tak je to dlhodobo červené more.
Reakcia na: Petto #75:
Solarisy nepojdu na 96
Reakcia na: Solider #77:
Ešte dobre teda, že sa idú oživovať črepy vyrobené v rokoch 2003 a 2004 miesto rýchlejšieho opravovania Soriek kde je jedna pätina z vozidiel vyrobených v roku 2014 a 2015 odstavená. 👽
Reakcia na: Soolo #78:
Tak to som zvedavy kam daju tie batozinove SU18. Okrem stanicno-letiskovych liniek (32,61,93,96) to bude dobry nezmysel.
Reakcia na: Cancer #79:
Myslím, že tie črepy sú najlepšie autobusy, aké kedy v Bratislave boli.
Reakcia na: Cancer #79:
Chcel by si radšej CNG Karosy?
Reakcia na: upravovač fotiek #82:
Sa tu bavíme o tom, že 27 kusov NB18 s rokmi výroby 2010 až 2015 (osem až trinásťročné vozidlá) je odstavených viac ako dva týždne aktuálne a miesto toho aby sa opravili (opravovali ovela rýchlejšie ako sa opravujú) sa idú spojazdňovať dvadsaťročné črepy bez otváracích okien v podniku, ktorý nemá najmenší problém vypraviť na linky takéto vozidlá aj keď nemajú plne funkčnú klimatizáciu.
Reakcia na: Cancer #83:
Myslím že v DPB moc dobre vedia prečo sa rozhodli tak ako sa rozhodli. Dostupnosť dielov, náročnosť a rozsah opráv, čas/ruky v dielni (či ich je dosť na opravu SORiek) a iné.
Reakcia na: upravovač fotiek #84:
Hej, stačí sa pozrieť na trolejbusovú divíziu a ich 15 Tr a 21 Tr a hneď je každému jasné, že v DPB moc dobre vedia prečo sa rozhodujú ako sa rozhodujú.
Reakcia na: Cancer #83:
Otázkou zostáva, či je problém tej vysokej správky v nedostupnosti náhradných dielov, v nedostupnosti ľudí, ktorí by autobusy opravili alebo v technickom stave vozidiel, kde by oprava nemusela byť už ekonomicky návratná. Napríklad zlomené rámy, zadretý motor, atď.
Reakcia na: upravovač fotiek #82:
Môžeme ešte pridať U15😁
Reakcia na: Petto #75:
chlape ty si nenormálny filozof a teoretik 😂 😂

aj keby niektoré A linky prešli na T od septembra, kto by tie T šoféroval podla teba keď majú problém vyjazdiť terajší grafikon a zaskakuju na T poradiach autobusy ??
Reakcia na: Solider #86:
keďže v BA sa plošne jazdí po tankodromoch a moderné vozidlá plné elektroniky na toto stavané neboli 🙂 tak sa všetko kazí o to rýchlejšie a do toho ti príde nedostatok dielenskych pracovníkov plus finančná situácia a drahé diely ..
nemá kto dávať tie vozy dokopy a nemá ani s čím robiť lebo sa dlho dlho čaká na diely, ale inak dlhodobo odstavené NB18 sa plánujú spojazdniť všetky (hoci aj so zadretým motorom), výnimky sú fakt len vozy čo zhoreli
Reakcia na: Ecomat #89:
Nedostatok dielenskych pracovnikov? Tych istych, co boli nedavno prepustani? To sa ako stalo?
Reakcia na: irizar #90:
áno presne tí 🙂
to už sú otázky na ktoré ja nemôžem poznať odpoveď :))
Reakcia na: Ecomat #89:
Mne to je jasné, len zásadný problém je ten, že pri Sorkách je to dlhodobo červené more. Pokusy tu už boli a dopadlo to rovnako ako s klimatizáciami.