VozidláAutobusy › MAN NG 313

MAN NG 313 v stave po dodaní
MAN NG 313 po prelakovaní do bratislavského náteru

Úvod

Kĺbové 18-metrové autobusy MAN NG 313 (A 23) nemeckého výrobcu MAN sa vyrábali v rokoch 1998 až 2004. Výroba prebiehala v závodoch MAN v Nemecku a Poľsku. Ich nástupcom bol v roku 2004 inovovaný rad autobusov s označením Lion's City.

Bratislavský dopravný podnik si zaobstaral v roku 2019 päť ojazdených autobusov tohto typu pôvodom z rakúskeho Klagenfurtu pre rýchle rozšírenie vozidlového parku autobusov v súvislosti s modernizáciou Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály, kedy bola zvýšená potreba autobusov z dôvodu zabezpečovania náhradnej dopravy za električky.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. MAN NG 313 3201 – 3205 2003 – 2004 2019 2022 – 2024 5
Spolu 2003 – 2004   5

Technické parametre

Dĺžka 17950 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2985 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
340 mm (2. - 4. dvere)
Rázvor 5105 mm a 6770 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 115
Celkový počet miest 160 + 1
Pohotovostná hmotnosť 16925 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor MAN D 2866 LUH 26, Euro 4, naftový, vodou chladený radový 6-valec
Výkon motora 228 kW / 1900 rpm
Objem motora 11967 cm3
Maximálna rýchlosť 72 km/h
Prevodovka VOITH, automatická
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: MAN V9-72L, tuhá
stredná, MAN HONP 1300, portálová, vlečená
zadná: MAN HONP 13100, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Úpravy

Pred uvedením do prevádzky bol do vozidiel nainštalovaný optický a akustický informačný systém firmy BUSE. Vozidlá boli postupne prelakované do bratislavského červeného náteru. Ako prvé prešlo zmenou náteru vozidlo #3201 ešte pred zaradením do premávky.

V lete 2021 dostali autobusy #3201 a 3202 kamerový systém. Po odstavení autobusov do zálohy bol kamerový systém z vozidiel demontovaný.

Prevádzka

Autobusy boli zaradené do vozovne Jurajov dvor a do premávky boli nasadené od 24. júna 2019. Vozidlá sa nasadzovali počas špičiek na linky 75 a 59, podľa potreby sa objavili aj na iných linkách vypravovaných vozovňou Jurajov dvor.

Po zavedení preventívnych opatrení na obmedzenie šírenia choroby Covid-19 v marci 2020 (zákaz nástupu/výstupu prednými dverami, nepoužívanie dopytového otvárania dverí, nepoužívanie klimatizácie) boli autobusy MAN NG 313 dočasne stiahnuté z premávky. Do premávky sa vrátili postupne v máji a júni 2020. Pre zníženú výpravu z dôvodu pokračujúcej pandémie boli od februára do konca augusta 2021 opäť dlhodobo nevyužívané.

Po sprevádzkovaní nových kĺbových autobusov Otokar Kent C na začiatku roka 2022 sa vypravovanie vozidiel MAN NG 313 znížilo a ich premávka bola ukončená v júli 2022. V súvislosti s dodávkou ďalších nových kĺbových autobusov už po letných prázdninách 2022 do premávky nevyšli a boli ponechané ako záloha pre prípad zvýšenej potreby autobusov.

Počas výluky električiek na Vajnorskej od októbra do decembra 2023 sa do premávky opäť zaradil autobus #3202, ktorý premával v špičkách pracovných dní prevažne na linkách 59 a 96. Následne už tieto autobusy do pravidelnej premávky nevyšli.

Vyraďovanie a likvidácia

V lete 2024 boli všetky autobusy ponúknuté na predaj, z nich iba #3202 a 3205 v pojazdnom stave.

Katalóg vozidiel

3201 3202 3203 3204 3205

Legenda a štatistika

3201vyradené vozidlo: 5 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ecomat #89:
Mne to je jasné, len zásadný problém je ten, že pri Sorkách je to dlhodobo červené more. Pokusy tu už boli a dopadlo to rovnako ako s klimatizáciami.
Reakcia na: irizar #90:
áno presne tí 🙂
to už sú otázky na ktoré ja nemôžem poznať odpoveď :))
Reakcia na: Ecomat #89:
Nedostatok dielenskych pracovnikov? Tych istych, co boli nedavno prepustani? To sa ako stalo?
Reakcia na: Solider #86:
keďže v BA sa plošne jazdí po tankodromoch a moderné vozidlá plné elektroniky na toto stavané neboli 🙂 tak sa všetko kazí o to rýchlejšie a do toho ti príde nedostatok dielenskych pracovníkov plus finančná situácia a drahé diely ..
nemá kto dávať tie vozy dokopy a nemá ani s čím robiť lebo sa dlho dlho čaká na diely, ale inak dlhodobo odstavené NB18 sa plánujú spojazdniť všetky (hoci aj so zadretým motorom), výnimky sú fakt len vozy čo zhoreli
Reakcia na: Petto #75:
chlape ty si nenormálny filozof a teoretik 😂 😂

aj keby niektoré A linky prešli na T od septembra, kto by tie T šoféroval podla teba keď majú problém vyjazdiť terajší grafikon a zaskakuju na T poradiach autobusy ??
Reakcia na: upravovač fotiek #82:
Môžeme ešte pridať U15😁
Reakcia na: Cancer #83:
Otázkou zostáva, či je problém tej vysokej správky v nedostupnosti náhradných dielov, v nedostupnosti ľudí, ktorí by autobusy opravili alebo v technickom stave vozidiel, kde by oprava nemusela byť už ekonomicky návratná. Napríklad zlomené rámy, zadretý motor, atď.
Reakcia na: upravovač fotiek #84:
Hej, stačí sa pozrieť na trolejbusovú divíziu a ich 15 Tr a 21 Tr a hneď je každému jasné, že v DPB moc dobre vedia prečo sa rozhodujú ako sa rozhodujú.
Reakcia na: Cancer #83:
Myslím že v DPB moc dobre vedia prečo sa rozhodli tak ako sa rozhodli. Dostupnosť dielov, náročnosť a rozsah opráv, čas/ruky v dielni (či ich je dosť na opravu SORiek) a iné.
Reakcia na: upravovač fotiek #82:
Sa tu bavíme o tom, že 27 kusov NB18 s rokmi výroby 2010 až 2015 (osem až trinásťročné vozidlá) je odstavených viac ako dva týždne aktuálne a miesto toho aby sa opravili (opravovali ovela rýchlejšie ako sa opravujú) sa idú spojazdňovať dvadsaťročné črepy bez otváracích okien v podniku, ktorý nemá najmenší problém vypraviť na linky takéto vozidlá aj keď nemajú plne funkčnú klimatizáciu.
Reakcia na: Cancer #79:
Chcel by si radšej CNG Karosy?
Reakcia na: Cancer #79:
Myslím, že tie črepy sú najlepšie autobusy, aké kedy v Bratislave boli.
Reakcia na: Soolo #78:
Tak to som zvedavy kam daju tie batozinove SU18. Okrem stanicno-letiskovych liniek (32,61,93,96) to bude dobry nezmysel.
Reakcia na: Solider #77:
Ešte dobre teda, že sa idú oživovať črepy vyrobené v rokoch 2003 a 2004 miesto rýchlejšieho opravovania Soriek kde je jedna pätina z vozidiel vyrobených v roku 2014 a 2015 odstavená. 👽
Reakcia na: Petto #75:
Solarisy nepojdu na 96
Reakcia na: Petto #75:
Od septembra tu určite nebude jazdiť viac trolejbusov. 61 bude celá autobusová, 63 posilnená, kĺbov bude treba viac a keď si otvoríš katalóg Soriek, tak je to dlhodobo červené more.
Reakcia na: Petto #75:
No len ak začne rekonštrukcia v septembri ešte nebudú tu podľa mňa vozidla alebo ak budú nebudú ešte v premávke .
Ja by som rád videl tieto vozy ešte, a predsa len je tam dôležité slovo mohli v Tom texte
Reakcia na: Solider #74:
A to ich bude naozaj treba ? Ved sa ma redukovat MHD + niektore linky prejdu z abus sekcie na tbus. Uz len logicky . Uvolnia sa SU18, ktore asi prejdu na L96 - a z L96 sa uvolnia Turky a Sorky.
Oceňujem, ako potajomky sa tu objavila informácia o ich aktuálnom oživovaní 😎
Reakcia na: Petto #72:
To nesuhlasim zase ja. Vetraky v dnesnej dobe su prekonane technologicke riesenie Sposobuju neprijemny prievan a niekedy aj hluk tomu co sedi hned pri nich ale ten co je daleko ma z nich prakticky nulovy. Prijatelna tepelna pohoda je takmer pol roka nimi nerealna. V zime zasa znizuju tepelny komfort vo vozidle a sposobuju podobne problemy s teplotnou pohodou len v inom garde. Klimatizacia je dnes uz tak technologicky vyspele zariadenie ze uz ani nevplyva dramaticky na spotrebu vozidiel. Mozeme sa bavit max o zdravotnych rizikach ale tie suvisia skor s jej neudrzbou ci nespravnym nastavenim nez s klimou samotnou.