Poslednými predvojnovými električkami a zároveň aj poslednými maďarskými vozňami dodanými do Prešporka boli vozy #21 - 30 z budapeštianskej továrne Ganz a spol. Na dlhých 18 rokov sa tak stali najnovšími električkami premávajúcimi v uliciach mesta. Vďaka ich dodávke bolo možné vyradiť niektoré z najstarších električiek. Bratislavská mestská elektrická železnica ich zakúpila v roku 1912 spolu za cenu 250 tisíc korún.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Ganz
21 – 30
1912
1912 – 1913
1940. roky – 1950. roky
10
Spolu
1912
10
Technické parametre
Dĺžka
8740 mm
9810 mm (po rekonštrukcii)
Dĺžka so spriahadlami
9480 mm
10720 mm (po rekonštrukcii)
Šírka
2100 mm
2200 mm (so schodíkmi)
Výška
3325 mm
3391 mm (bez zberača, po rekonštrukcii)
Pracovná výška
5600 mm
Výška podlahy
860 mm (nástupné plošiny)
1060 mm (v salóne)
Rázvor
3300 mm
Počet dverí
4 (po rekonštrukcii)
Počet miest na sedenie
27
28 (po rekonštrukcii)
Počet miest na státie
23 + 2
31 + 2 (po rekonštrukcii)
Celkový počet miest
50 + 2
59 + 2 (po rekonštrukcii)
Pohotovostná hmotnosť
9500 kg
10500 kg (po rekonštrukcii)
Celková hmotnosť
14630 kg (po rekonštrukcii)
Elektrická výzbroj
Ganz - kontroléry Sp II 35/600 (4+5 jazdných stupňov a 6 brzdových), po rekonštrukcii aj strešné automaty Siemens S, liatinové odpory Siemens K 44/VIII
Motor
Ganz TS 70
Ganz TB 5 (po výmene motora)
Siemens D 491 (po rekonštrukcii)
Karoséria týchto vozňov bola podobná ako pri sérii #51 - 54, avšak s o jedno okno kratším salónom pre cestujúcich. Podvozok mal však odlišnú konštrukciu a menší rázvor náprav. Na oceľovom ráme zhotovili drevenú skriňu, ktorú zvonku oplechovali a vo vnútri obložili dreveným obkladom lakovaným v prírodnej farbe. Strechu vybavili tzv. americkou nadstavbou s vetracími okienkami. Plošiny uzatvorili ochrannou presklenou stenou a vstupy na plošiny vybavili mrežovými dvierkami. Pracoviská vodiča na oboch plošinách vybavili riadiacim kontrolérom, ovládačom ručnej brzdy a zvoncom. Dvojicu súkolí pripevnili k rámu prostredníctvom listových pier a pre každú nápravu použili jeden trakčný motor. Vozne vybavili elektrickou a tiež ručnou brzdou ovládanou z oboch plošín. Na čelách osadili pod oknami reflektory. Na streche umiestnili lýrový zberač prúdu. Ochranu elektrických obvodov zabezpečili prostredníctvom amerických automatických prúdových vypínačov.
V salóne pre cestujúcich oddelenom od plošín stenou s posuvnými dverami osadili drevené lavice v priečno-pozdĺžnom usporiadaní pre 27 sediacich cestujúcich. Vetranie interiéru zabezpečili okrem strešnej nadstavby aj spúšťacími bočnými oknami. Osvetlenie interiéru zabezpečili stropnými svietidlami.
Vozne boli dodané v tmavozelenom nátere.
Úpravy
Prvé úpravy sa vykonávali v polovici 1920-tych rokov v súvislosti s celkovou rekonštrukciou vozidlového parku. Vozne dostali novú zeleno-sivú farebnú kombináciu. V roku 1925 sa pôvodné hliníkové lýrové zberače prúdu vymenili za konštrukčne vylepšené lýry s Fischerovými vložkami. Taktiež bol pôvodný reflektor na čelách posunutý nižšie a zapustený dovnútra a na jeho pôvodné miesto bol dosadený zvonec.
V rozmedzí rokov 1932 - 1935 prešli vozne väčšou rekonštrukciou, ktorá zahŕňala dosadenie novej elektrickej výzbroje s motormi Siemens D 491 (kontroléry však ostali pôvodné typu Ganz, zmenil sa na nich iba smer otáčania kľukou za účelom zjednotenia s kontrolérmi Siemens), predĺženie a úpravu nástupných plošín a čiel podľa vzoru "Dvojstovákov", uzavretie vstupov dverami, či osadenie automatických záchranných košov. Po rekonštrukcii ich evidovali pod číslami 1 - 10. Vozne po rekonštrukcii dostali sivý náter.
V druhej polovici 1930-tych rokov sa zmenilo vyfarbenie vozňov na červeno-krémovú kombináciu a do roku 1942 dostali vozne aj pantografický zberač prúdu.
Pre nedostatok vlečných vozňov postupne od roku 1949 odobratím elektrickej výzbroje preradili niektoré vozne na vlečné, číslované od #130 vyššie, neskôr v súvislosti s výrobou vlečniakov SGP ešte prečíslované pravdepodobne na čísla od #140 vyššie a napokon v roku 1954 posledné dva vozne ešte na čísla 171 a 172. Prevodová tabuľka týchto prečíslovaní, rovnako ani počet prerobených vozňov, sa však nezachovali.
Prevádzka
Prvý vozeň #21 bol do Bratislavy dodaný v auguste 1912. V polovici októbra 1912 sa do prevádzky zaradili aj vozne #22, 24, 25 a 29. Zakrátko boli sprevádzkované aj zvyšné vozne. Električky jazdili samostatne bez vlečných vozňov. Vypravovali sa najmä na linky A a B, ale i C. V prvých rokoch prevádzky sa objavili aj na linkách D a E.
V závere prevádzky ešte ako motorové vozne jazdili na linkách 3 a 4. Pravdepodobne ako posledný z motorových vozňov dojazdil v roku 1954 vozeň #8 na linke 6 do Karlovej Vsi.
Po úprave na vlečné vozne jazdili v súpravách s motorovými vozňami spočiatku najmä na linke 3 z Karlovej Vsi k Dynamitke.
Vyraďovanie a likvidácia
Ako prvé boli z evidenčného stavu motorových vozňov vyradené vozne #1 a 7 do roku 1948. Pôvodné informácie hovorili, že na podvozku vozňa #1 bol postavený pracovný vozeň #151, čo zrejme nie je pravda. Vozeň #7 bol upravený na vlečný.
Vlečné vozne, ktoré vznikli na prelome 40-tych a 50-tych rokov 20. storočia z vozňov tejto série, odstavovali z premávky od polovice 50-tych rokov, pretože sa po výrobe ďalších vlekov SGP stali nadbytočnými. V roku 1954 v súvislosti s novostavbami vozňov SGP #116 - 147 prečíslovali posledné dva vlečniaky na #171 a 172 (pôvodné čísla nie sú známe). Do roku 1957 ich vyradili.
Podvozky štyroch vozňov Ganz v roku 1954 poslúžili na stavbu 4 motorových vozňov DPMB #7 - 10 so skriňou podľa vzoru električiek 6MT a repasovanou výzbrojou.