Úvod

Poslednými predvojnovými električkami a zároveň aj poslednými maďarskými vozňami dodanými do Prešporka boli vozy #21 - 30 z budapeštianskej továrne Ganz a spol. Na dlhých 18 rokov sa tak stali najnovšími električkami premávajúcimi v uliciach mesta. Vďaka ich dodávke bolo možné vyradiť niektoré z najstarších električiek. Bratislavská mestská elektrická železnica ich zakúpila v roku 1912 spolu za cenu 250 tisíc korún.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ganz 21 – 30 1912 1912 – 1913 1940. roky – 1950. roky 10
Spolu 1912   10

Technické parametre

Dĺžka 8740 mm
9810 mm (po rekonštrukcii)
Dĺžka so spriahadlami 9480 mm
10720 mm (po rekonštrukcii)
Šírka 2100 mm
2200 mm (so schodíkmi)
Výška 3325 mm
3391 mm (bez zberača, po rekonštrukcii)
Pracovná výška 5600 mm
Výška podlahy 860 mm (nástupné plošiny)
1060 mm (v salóne)
Rázvor 3300 mm
Počet dverí 4 (po rekonštrukcii)
Počet miest na sedenie 27
28 (po rekonštrukcii)
Počet miest na státie 23 + 2
31 + 2 (po rekonštrukcii)
Celkový počet miest 50 + 2
59 + 2 (po rekonštrukcii)
Pohotovostná hmotnosť 9500 kg
10500 kg (po rekonštrukcii)
Celková hmotnosť 14630 kg (po rekonštrukcii)
Elektrická výzbroj Ganz - kontroléry Sp II 35/600 (4+5 jazdných stupňov a 6 brzdových), po rekonštrukcii aj strešné automaty Siemens S, liatinové odpory Siemens K 44/VIII
Motor Ganz TS 70
Ganz TB 5 (po výmene motora)
Siemens D 491 (po rekonštrukcii)
Výkon motora 29,8 kW / 460 rpm (TS 70, TB 5)
26,5 kW / 625 rpm (D 491)
Počet motorov 2
Celkový výkon 59,6 kW (TS 70, TB 5)
53,0 kW (D 491)
Maximálna rýchlosť 40 km/h

Fotografie

Opis

Karoséria týchto vozňov bola podobná ako pri sérii #51 - 54, avšak s o jedno okno kratším salónom pre cestujúcich. Podvozok mal však odlišnú konštrukciu a menší rázvor náprav. Na oceľovom ráme zhotovili drevenú skriňu, ktorú zvonku oplechovali a vo vnútri obložili dreveným obkladom lakovaným v prírodnej farbe. Strechu vybavili tzv. americkou nadstavbou s vetracími okienkami. Plošiny uzatvorili ochrannou presklenou stenou a vstupy na plošiny vybavili mrežovými dvierkami. Pracoviská vodiča na oboch plošinách vybavili riadiacim kontrolérom, ovládačom ručnej brzdy a zvoncom. Dvojicu súkolí pripevnili k rámu prostredníctvom listových pier a pre každú nápravu použili jeden trakčný motor. Vozne vybavili elektrickou a tiež ručnou brzdou ovládanou z oboch plošín. Na čelách osadili pod oknami reflektory. Na streche umiestnili lýrový zberač prúdu. Ochranu elektrických obvodov zabezpečili prostredníctvom amerických automatických prúdových vypínačov.

V salóne pre cestujúcich oddelenom od plošín stenou s posuvnými dverami osadili drevené lavice v priečno-pozdĺžnom usporiadaní pre 27 sediacich cestujúcich. Vetranie interiéru zabezpečili okrem strešnej nadstavby aj spúšťacími bočnými oknami. Osvetlenie interiéru zabezpečili stropnými svietidlami.

Vozne boli dodané v tmavozelenom nátere.

Úpravy

Prvé úpravy sa vykonávali v polovici 1920-tych rokov v súvislosti s celkovou rekonštrukciou vozidlového parku. Vozne dostali novú zeleno-sivú farebnú kombináciu. V roku 1925 sa pôvodné hliníkové lýrové zberače prúdu vymenili za konštrukčne vylepšené lýry s Fischerovými vložkami. Taktiež bol pôvodný reflektor na čelách posunutý nižšie a zapustený dovnútra a na jeho pôvodné miesto bol dosadený zvonec.

V rozmedzí rokov 1932 - 1935 prešli vozne väčšou rekonštrukciou, ktorá zahŕňala dosadenie novej elektrickej výzbroje s motormi Siemens D 491 (kontroléry však ostali pôvodné typu Ganz, zmenil sa na nich iba smer otáčania kľukou za účelom zjednotenia s kontrolérmi Siemens), predĺženie a úpravu nástupných plošín a čiel podľa vzoru "Dvojstovákov", uzavretie vstupov dverami, či osadenie automatických záchranných košov. Po rekonštrukcii ich evidovali pod číslami 1 - 10. Vozne po rekonštrukcii dostali sivý náter.

V druhej polovici 1930-tych rokov sa zmenilo vyfarbenie vozňov na červeno-krémovú kombináciu a do roku 1942 dostali vozne aj pantografický zberač prúdu.

Pre nedostatok vlečných vozňov postupne od roku 1949 odobratím elektrickej výzbroje preradili niektoré vozne na vlečné, číslované od #130 vyššie, neskôr v súvislosti s výrobou vlečniakov SGP ešte prečíslované pravdepodobne na čísla od #140 vyššie a napokon v roku 1954 posledné dva vozne ešte na čísla 171 a 172. Prevodová tabuľka týchto prečíslovaní, rovnako ani počet prerobených vozňov, sa však nezachovali.

Prevádzka

Prvý vozeň #21 bol do Bratislavy dodaný v auguste 1912. V polovici októbra 1912 sa do prevádzky zaradili aj vozne #22, 24, 25 a 29. Zakrátko boli sprevádzkované aj zvyšné vozne. Električky jazdili samostatne bez vlečných vozňov. Vypravovali sa najmä na linky A a B, ale i C. V prvých rokoch prevádzky sa objavili aj na linkách D a E.

V závere prevádzky ešte ako motorové vozne jazdili na linkách 3 a 4. Pravdepodobne ako posledný z motorových vozňov dojazdil v roku 1954 vozeň #8 na linke 6 do Karlovej Vsi.

Po úprave na vlečné vozne jazdili v súpravách s motorovými vozňami spočiatku najmä na linke 3 z Karlovej Vsi k Dynamitke.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé boli z evidenčného stavu motorových vozňov vyradené vozne #1 a 7 do roku 1948. Pôvodné informácie hovorili, že na podvozku vozňa #1 bol postavený pracovný vozeň #151, čo zrejme nie je pravda. Vozeň #7 bol upravený na vlečný.

Vlečné vozne, ktoré vznikli na prelome 40-tych a 50-tych rokov 20. storočia z vozňov tejto série, odstavovali z premávky od polovice 50-tych rokov, pretože sa po výrobe ďalších vlekov SGP stali nadbytočnými. V roku 1954 v súvislosti s novostavbami vozňov SGP #116 - 147 prečíslovali posledné dva vlečniaky na #171 a 172 (pôvodné čísla nie sú známe). Do roku 1957 ich vyradili.

Podvozky štyroch vozňov Ganz v roku 1954 poslúžili na stavbu 4 motorových vozňov DPMB #7 - 10 so skriňou podľa vzoru električiek 6MT a repasovanou výzbrojou.

Katalóg vozidiel

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Legenda a štatistika

1vyradené vozidlo: 10 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
21 1od 1932
22 2od 1934
23 3od 1932
24 4od 1933
25 5od 1934
1.2.
26 6od 1933
27 7od 1932
28 8od 1934
29 9od 1935
30 10od 1934

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.