VozidláAutobusy › Ikarus 415

Ikarus 415.30
Ikarus 415.30A
Ikarus 415.30A #4106 s novým lakom

Úvod

Prototyp typu Ikarus 415 bol vyrobený už v roku 1981, takže v čase dodávok do Bratislavy šlo o overené vozidlá. Autobusy sa začali dodávať v roku 1997 a ich najväčší počet prišiel pred komunálnymi voľbami v roku 1998 spolu s veľkou dodávkou Ikarusov 435.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 415.30 1001 – 1006 1997 1997 2009 – 2011 6
2. Ikarus 415.30 1007 – 1008, 2000 1997 1998 2009 – 2011 3
3. Ikarus 415.30A 1009 – 1013, 2001 – 2009, 3030 – 3050 1998 1998 2007 – 2016* 35
Spolu 1997 – 1998   44
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 11440 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3040 mm
Výška s klimatizáciou 3115 mm
Výška podlahy 760 mm
Rázvor 5570 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 26 + 1
Počet miest na státie 76
Celkový počet miest 102 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10600 kg
Celková hmotnosť 17600 kg
Motor MAN D 0826 LUH 12 Euro 2, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 162 kW / 2400 rpm
Objem motora 6871 cm3
Krútiaci moment motora 850 Nm / 1600 rpm
Maximálna rýchlosť 76,5 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 4 HP 500, automatická, 4-stupňová, s hydraulickým retardérom
Riadenie hydraulické servoriadenie
Nápravy predná: RÁBA 632.05, tuhá, riadená (415.30)
predná: RÁBA 932, tuhá, riadená (415.30A)
zadná: RÁBA BDR 23-60DA, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (415.30)
zadná: RÁBA, tuhá s jednostupňovou redukciou, hnacia (415.30A)
Pneumatiky 8,25 x 22,5"

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme umiestnili samonosnú karosériu s troma dvojkrídlovými dverami v pravej bočnici. V interiéri so zníženou úrovňou podlahy osadili plastové sedadlá IMAG s textilným poťahom v rozložení 2 + 1, strop a bočnice pokrývali umakartové dosky. Vetranie zabezpečili výklopné horné časti bočných okien a strešné vetráky. Interiér vykurovali teplovodné radiátory v bočniciach. Pracovisko vodiča tvorila priestranná kabína s klimatizačnou jednotkou Konvekta KL 2C resp. 2D a vlastným krídlom predných dverí. Jednotlivé série boli odlišné vo vyhotovení červeno-bieleho náteru - prvá séria mala náter zhodný s Ikarusom 435.18, druhá séria ako vozy 435.18E (čierna okenná časť, vyššie umiestnený červený pás v strešnej časti a vodorovný červený pás na čele) a tretia ako 435.18F (oproti predchádzajúcej sérii len zmena v okennej časti). Prvé dve série mali v gume vsádzané bočné okná, zvyšné vozy vlepované. Mriežku na kryte motora mala iba prvá séria a zmeny sa dotkli aj vyhotovenia dverí, klimatizácie a farby krytu tyčí pri dverách (1. séria čierny kryt, 2. séria oranžový, 3. séria biely). Od druhej série sa zmenil tvar sedadiel a pribudlo otvárateľné prvé okno na pravej strane.

Úpravy

V roku 2004 dostal voz #2004 celoplošnú reklamu. Niektorým vozidlám bol po nehode vymenený kryt motora za plech s mriežkami. Neúspešne sa skončil pokus o prestavbu Ikarusu 415 #1015 na pohon zemným plynom. Vďaka väčšiemu motoru musela byť karoséria predĺžená, no ani vďaka tomu sa nepodarilo prestavbu dokončiť. Po ťažkej nehode s kamiónom v apríli 2005 opravili ústredné dielne DPB poškodený voz #2001, ktorý po oprave dostal zelené stredné dvere. Po čelnej zrážke so stĺpom sa v roku 2005 oprave podrobil aj voz #1006.

Koncom roka 2009 sa začalo v DPB s pokusnými generálkami Ikarusov 415 s využitím nových rámov (okrem strechy, ktorá bola z pôvodného vozidla), pričom prvé 2 vozidlá sa generálkovali s využitím častí z vozidiel #4126 a 2007. Pokus skončil neúspechom, podobne ako prestavba vozidla #1015 na pohon zemným plynom. Medzitým sa vykonali opravy menšieho rozsahu na vozidlách #4106 a 4115, ktoré zároveň dostali nový červeno-biely náter (na vozidle #4106 bol krátko celočervený náter).

Prevádzka

Ikarusy 415 v prevádzke nahradili dosluhujúce Karosy B 732. Prvé dve série Ikarusov 415 sa v rokoch 1997 a 1998 zaradili do vozovne Trnávka a Jurajov dvor. Tretia a zároveň najväčšia séria bola rozdelená do vozovní Trnávka, Jurajov dvor a Krasňany, pričom tieto autobusy boli slávnostne uvedené do prevádzky 18. júna 1998.

V rokoch 2001 - 2002 v súvislosti s dodávkami midibusov SOR a zaradením plynofikovaných Karos B 732 preradili z vozovne Krasňany všetky Ikarusy 415 do stavu 1. a 2. autobusovej prevádzky. Výmenou za plynofikovanú Karosu B 732 odišiel v septembri 2004 voz #1003 do vozovne Petržalka, kde obdržal číslo 4100. Po dodávke autobusov Solaris Urbino 15 CNG sa v júni 2006 preradilo 13 Ikarusov 415 z Trnávky (1011 - 1024, okrem 1015) do Petržalky, kde dostali čísla 4101 - 4113. Počas veľkých presunov autobusov v septembri 2006 sa do Petržalky dostali aj vozidlá z Jurajovho dvora, kde obdržali čísla 4114 - 4117. Preraďovanie tohto typu autobusov do petržalskej vozovne pokračovalo aj v rokoch 2007 až 2009. Na jar roku 2011 sa 5 vozidiel z Petržalky na niekoľko mesiacov preradilo spätne z Petržalky do Jurajovho dvora pod číslami 2021 - 2025. Po následnom znovupreradení do Petržalky im už tieto čísla zostali.

Vyraďovanie a likvidácia

Historicky prvým vyradeným bratislavským Ikarusom radu 400 bolo v roku 2007 vozidlo #1015, ktoré podstúpilo neúspešnú prestavbu na CNG pohon a jeho spätná rekonštrukcia na naftový pohon by sa už neoplatila.

V roku 2008 po čelnom náraze do stĺpa vyradili voz #1008. Väčšie vyraďovanie vozidiel tohto typu sa realizovalo od roku 2011 v súvislosti so zlým stavom nosných častí vozidiel. Ako posledné dojazdili vozidlá #4111 a 4120 v marci 2016. Pre zbierku historických autobusov DPB bol zachovaný autobus #4122 (ex 2019, ex 3033) z tretej série.

Katalóg vozidiel

4133 4129 4128 1004 4130 1006

1007 1008 4114

2025 1010 4101 4102 4103 4115 2022 4135 4136 2005 2023 2007 4123 4117 4105 4106 4112 4122 4124 4127 4119 4120 4132 4107 4108 2021 2024 4131 4110 1015 4111 4126 4109 4125 4113

Legenda a štatistika

4122nevyradené vozidlo: 1 (2,3 %)
4122odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (2,3 %)
4133vyradené vozidlo: 43 (97,7 %)
4122historické vozidlo: 1 (2,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
1001do 20094133od 2009  
1002do 20084129od 2008  
1003do 200441002004 - 20074128od 2007 
1005do 20084130od 2008  
1009do 20094134od 20092025od 2011 
1011 4101od 2006  
1012 4102od 2006  
1013 4103od 2006  
2000 4114od 2006  
2001 4115od 2006  
2002 41162006 - 20112022od 2011 
2003 4135od 2009  
2004 4136od 2009  
2006do 200641182006 - 20112023od 2011 
2008 4123od 2007  
2009 4117od 2006  
30301998 - 20021016od 20024105od 2006 
30311998 - 20021017od 20024106od 2006 
3032do 20021023od 20024112od 2006 
3033do 200220192002 - 20064122od 2006 
3034do 20012010od 20014124od 2007 
3035do 20022014od 20024127od 2007 
3036do 200120112001 - 20064119od 2006 
3037do 200120122001 - 20064120od 2006 
3038do 200220172002 - 20084132od 2008 
30391998 - 20021018od 20024107od 2006 
30401998 - 200210192002 - 20064108od 2006 
3041do 200110142001 - 20064104od 20062021od 2011
3042do 200220182002 - 200641212006 - 20112024od 2011
3043do 200220162002 - 20084131od 2008 
3044do 200210212002 - 20064110od 2006 
3045do 20011015od 2001  
30461998 - 200210222002 - 20064111od 2006 
3047do 200220152002 - 20074126od 2007 
30481998 - 200210202002 - 20064109od 2006 
3049do 200220132002 - 20074125od 2007 
30501998 - 200210242002 - 20064113od 2006 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
2021, 4110, a 4117 su vyradene.
Reakcia na: 4004 #1:
A 4122 nie?
Reakcia na: skopi #2:
Myslim si, ze ta je vyradena dlhsie, minimalne od zaciatku augusta. Neviem preco tak neni uvedena.
Prečo má autobus 4111 kamery?
Reakcia na: Andrej5 #4:
Tie tam boli niekoľko rokov, keď sa kupovali. Ak si dobre pamätám, tak boli už nefunkčné, preto už tam nie sú.