Prototyp Ikarusu 417 bol prvým nízkopodlažným kĺbovým autobusom, ktorý premával v Bratislave. Vyrobený bol v roku 1994 v maďarskej firme Ikarus Budapest a pred dodaním na testovanie do Bratislavy slúžil na prezentačné účely. Celkovo závod vyprodukoval 32 vozidiel tohto typu v rokoch 1994 - 1999.
Išlo o nízkopodlažné vozidlo s výškou podlahy 350 mm, ktorá sa tiahla od prvých po posledné dvere. Stojatý motor bol umiestnený v zadnom čele. Interiér sa vyhotovením podobal na neskoršie bratislavské Ikarusy 412 - sedadlá boli potiahnuté textíliou a v usporiadaní 2 + 2. Možnosť naklonenia vozidla v zastávke uľahčovala nástup s invalidnými vozíkmi a kočíkmi. Väčšina sedadiel však bola umiestnená na schodíku. Na vetranie slúžili veľké posuvné časti okien a strešné vetráky.
Jednou zo zvláštností tohto vozidla bol jeho výstavný náter, ktorým bol nahradený pôvodný modro-biely lak. Nezvyčajnú farebnú zeleno-oranžovú kombináciu dotváral motív historického autobusu, ktorý sa tiahol od druhej nápravy po zadné čelo.
Väčšina vozidiel typu Ikarus 417 (17 kusov) bola zakúpená dopravným podnikom WSW v nemeckom Wuppertale. Po počiatočných ťažkostiach sa vozidlá podarilo uviesť do spoľahlivej prevádzky. Sedem ďalších vozidiel malo byť dodaných do Drážďan, z kontraktu však zišlo a autobusy boli rozpredané do maďarských dopravných podnikov Tisza Volán (Szeged), Alba Volán (Dunaújváros) a Kisalföld Volán (Győr). Zvyšné vozidla skončili vo Varšave (2 ks), Wroclawi, Tábore, Postupime, Salgótarjáne (autobus z Bratislavy) a v Miláne (všetky po jednom kuse).
Úpravy
Počas prevádzky v Bratislave mu bol dosadený predný a bočný linkový transparent firmy BUSE. Prevíjací transparent s tromi číslicami na označenie linky zostal na zadnom čele. Oproti sériovým vozidlám tohto typu sa odlišoval umiestnením bočného transparentu, ktorý nebol umiestnený vo výreze nad bočným oknom, ale v interiéri za oknom.
Prevádzka
Po dodaní do Bratislavy v roku 1996 dostal číslo 1800 a premával na linke 121. Jeho prevádzka však netrvala dlho, pretože sa preukázala chybná konštrukcia prednej nápravy. Problémy s typom Ikarus 417 sa ukázali aj v iných mestách, a navyše bol bratislavský autobus predtým vystavovaný na rôznych výstavách. K jeho neúspechu sa pripísal aj katastrofálny stav bratislavských ciest a najmä povrchov zastávok.
Vyraďovanie a likvidácia
Po zistení závady bol vrátený späť do Ikarusu Budapest. Autobus nakoniec skončil v maďarskom meste Salgótarján u dopravcu Nógrád Volán. Zvláštnosťou je fakt, že mu aj naďalej zostali transparenty BUSE.
Mne sa zdá, že bez schodov. Každopádne, podľa wikipedie to bol prvý nízkopodlažný kĺbový autobus na svete (model, nie tento konkrétny kus). Vie to niekto potvrdiť?
2TheMHDmarek3