Úvod

Prototyp Ikarusu 417 bol prvým nízkopodlažným kĺbovým autobusom, ktorý premával v Bratislave. Vyrobený bol v roku 1994 v maďarskej firme Ikarus Budapest a pred dodaním na testovanie do Bratislavy slúžil na prezentačné účely. Celkovo závod vyprodukoval 32 vozidiel tohto typu v rokoch 1994 - 1999.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 417.02 1800 1994 1996 1997 1
Spolu 1994   1

Technické parametre

Dĺžka 17630 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2805 mm
Výška podlahy 350 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 133
Celkový počet miest 164 + 1
Pohotovostná hmotnosť 14860 kg
Motor Cummins C.8.3-290 11
Výkon motora 216 kW / 2200 rpm
Objem motora 8300 cm3
Krútiaci moment motora 1125 Nm / 1400 rpm
Prevodovka ZF Ecomat 4 HP 590, automatická, 4-stupňová
Nápravy RÁBA
Pneumatiky 8.25 x 22.5"

Fotografie

Opis

Išlo o nízkopodlažné vozidlo s výškou podlahy 350 mm, ktorá sa tiahla od prvých po posledné dvere. Stojatý motor bol umiestnený v zadnom čele. Interiér sa vyhotovením podobal na neskoršie bratislavské Ikarusy 412 - sedadlá boli potiahnuté textíliou a v usporiadaní 2 + 2. Možnosť naklonenia vozidla v zastávke uľahčovala nástup s invalidnými vozíkmi a kočíkmi. Väčšina sedadiel však bola umiestnená na schodíku. Na vetranie slúžili veľké posuvné časti okien a strešné vetráky.

Jednou zo zvláštností tohto vozidla bol jeho výstavný náter, ktorým bol nahradený pôvodný modro-biely lak. Nezvyčajnú farebnú zeleno-oranžovú kombináciu dotváral motív historického autobusu, ktorý sa tiahol od druhej nápravy po zadné čelo.

Väčšina vozidiel typu Ikarus 417 (17 kusov) bola zakúpená dopravným podnikom WSW v nemeckom Wuppertale. Po počiatočných ťažkostiach sa vozidlá podarilo uviesť do spoľahlivej prevádzky. Sedem ďalších vozidiel malo byť dodaných do Drážďan, z kontraktu však zišlo a autobusy boli rozpredané do maďarských dopravných podnikov Tisza Volán (Szeged), Alba Volán (Dunaújváros) a Kisalföld Volán (Győr). Zvyšné vozidla skončili vo Varšave (2 ks), Wroclawi, Tábore, Postupime, Salgótarjáne (autobus z Bratislavy) a v Miláne (všetky po jednom kuse).

Úpravy

Počas prevádzky v Bratislave mu bol dosadený predný a bočný linkový transparent firmy BUSE. Prevíjací transparent s tromi číslicami na označenie linky zostal na zadnom čele. Oproti sériovým vozidlám tohto typu sa odlišoval umiestnením bočného transparentu, ktorý nebol umiestnený vo výreze nad bočným oknom, ale v interiéri za oknom.

Prevádzka

Po dodaní do Bratislavy v roku 1996 dostal číslo 1800 a premával na linke 121. Jeho prevádzka však netrvala dlho, pretože sa preukázala chybná konštrukcia prednej nápravy. Problémy s typom Ikarus 417 sa ukázali aj v iných mestách, a navyše bol bratislavský autobus predtým vystavovaný na rôznych výstavách. K jeho neúspechu sa pripísal aj katastrofálny stav bratislavských ciest a najmä povrchov zastávok.

Vyraďovanie a likvidácia

Po zistení závady bol vrátený späť do Ikarusu Budapest. Autobus nakoniec skončil v maďarskom meste Salgótarján u dopravcu Nógrád Volán. Zvláštnosťou je fakt, že mu aj naďalej zostali transparenty BUSE.

Katalóg vozidiel

1800

Legenda a štatistika

1800vyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Tento voz bolo ako rieseny ? Vsetky dvere bez schodov ? Ci nieco ako nase 25Tr ? Vlecka 1 schod ?
Reakcia na: Petto #1:
Mne sa zdá, že bez schodov. Každopádne, podľa wikipedie to bol prvý nízkopodlažný kĺbový autobus na svete (model, nie tento konkrétny kus). Vie to niekto potvrdiť?
Reakcia na: Ike #2:
Dik. Googlil som a naozaj, voz bez schodov vsade.
🙂
Kde tam potom narvali nadrz? Ani krytku nadrze som zatial nenasiel nikde.
Reakcia na: Ike #2:
A čo Mercedes O405GN od roku 1990, resp. od konca 1989?
Reakcia na: S499.1023 #4:
O405GN je nízkopodlažný len čiastočne 🙂
Tento autobus vyzera peckovo, hlavne ta motorova cast zvonka aj z vnutra. Podla mna predbehol svoju dobu aj technickym riesenim aj dizajnom.
Reakcia na: Petto #3:
Z tejto fotky to nie je jasné, že je bez schodov? 🙂
https://imhd.sk/ba/galeria-media/13768,663,13769,13767/Ikarus-417

Nádrž je na konci predného článku pri kĺbe, otvor je na úrovni dolnej hrany okna.