VozidláAutobusy › Mercedes-Benz CapaCity

Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity (2. prototyp)
2. prototyp v stave z r. 2021
2. prototyp v stave z r. 2024
Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity #4901
Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity #4937 (stav r. 2021)
Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity #4910 (stav r. 2024)

Úvod

Kĺbový nízkopodlažný autobus Mercedes-Benz CapaCity nemeckého výrobcu EvoBus vychádza z osvedčeného typu Mercedes-Benz O 530 Citaro a zároveň svojou dĺžkou 19,54 m predstavuje najdlhšiu verziu tohto radu. Prototyp tohto autobusu bol predstavený v roku 2005, sériová výroba začala v roku 2007. Štvornápravové jednokĺbové vozidlo bolo vyvinuté najmä pre veľkokapacitné rýchle autobusové systémy, známe pod názvami Bus Rapid Transit (BRT) či Metrobus. Dopravný podnik Bratislava testoval na svojich linkách vo februári 2008 druhý prototyp Mercedesu-Benz CapaCity, ktorý neskôr pre DPB zakúpila spoločnosť IKEA. V roku 2009 sa spoločnosť Mercedes-Benz Slovakia stala s týmito autobusmi víťazom tendra na dodávku veľkokapacitných autobusov, z ktorých prvé boli dodané na jar 2010. Cena jedného vozidla bola 490 644 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity 4020 2005 2008 1
2. Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity 4901 – 4920, 4922 – 4926 2010 2010 od 2022 25
3. Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity 4927 – 4941 2012 2013 15
Spolu 2005 – 2012   41

Technické parametre

Dĺžka 19540 mm
Šírka 2550 mm
Výška s klimatizáciou 3155 mm (s prvkami Metro-dizajnu)
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
340 mm (2. - 4. dvere)
Rázvor 5845 mm, 5990 mm a 1600 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 47 + 1 (#1999)
45 + 1 (sériové vozidlá)
Počet miest na státie 132 (sériové vozidlá)
Celkový počet miest 177 + 1 (sériové vozidlá)
Pohotovostná hmotnosť 19330 kg (#1999)
18548 kg (#4901 - 4920, 4922 - 4926)
18700 kg (#4927 - 4941)
Motor Mercedes-Benz OM 457 hLA, EURO 4 (#1999) / EURO 5, naftový radový 6-valec s technológiou Blue-Tec
Výkon motora 260 kW / 2000 rpm
Objem motora 11967 cm3
Krútiaci moment motora 1600 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h s obmedzovačom
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 602C, 6-stupňová, automatická, s integrovaným retardérom (#1999)
ZF EcoLife 6 AP 1700B, 6-stupňová, automatická, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná hnacia: ZF AV 132/87°, portálová
zadná vlečená: ZF RL 75 A, tuhá
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Spheros Aerosphere World
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 32 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 2 x 38 kW

Fotografie

Opis

Samonosný rám kĺbového dvojčlánkového štvornápravového vozidla zvarili z oceľových profilov a obložili hliníkovými plechmi. Čelá zhotovili zo sklolaminátu. Motor poháňajúci tretiu nápravu umiestnili naležato v zadnej časti. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia. Výmenu cestujúcich zabezpečuje štvorica dvojkrídlových dverí firmy Bode otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým ovládaním a ochranou proti privretiu.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá City Star Eco (pri prototype City Star Function) s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop v interiéri obložili plastovými materiálmi, na bočné steny použili obloženie z vpichovanej plste. Na ľavej časti stropu pozdĺž vozidla umiestnili podsvetlené reklamné rámčeky. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke (tzv. kneeling) a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom trojice kamier na bokoch a zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili elektrickými vyhrievacími telesami pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien, troma elektricky ovládanými strešnými vetrákmi a dvoma stropnými turboventilátormi. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešných kanálových klimatizačných jednotiek Spheros Aerosphere World s chladiacim výkonom 32 kW a vykurovacím výkonom 38 kW a tónovanými bočnými sklami. Vozidlá dodali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení (okrem vozidla #1999). Vonkajší vzhľad vozidla vylepšili rôznymi doplnkami tzv. "Metro" dizajnu.

Úpravy

Pred zaradením do prevádzky bol do vozidiel nainštalovaný optický informačný systém firmy BUSE a tarifný systém. Počas prevádzky boli vozidlá postupne vybavené aj akustickými hlásičmi zastávok s výnimkou vozidla #4921. Montáž hlásičov bola ukončená v auguste 2019. V druhej polovici roka 2020 bol do vozidiel nainštalovaný interiérový a exteriérový kamerový systém. Vozidlu #4921 bolo pôvodné rôznofarebné čalúnenie sedadiel vymenené za jednofarebné sivej farby, neskôr v roku 2020 bola farba textilných poťahov zmenená na modrú. Sériovým vozidlám bolo neskôr vymieňané textilné čalúnenie sedadiel za koženkové v červenej farbe.

Prevádzka

Prvý autobus sa zaradil do premávky 19. decembra 2008 na linke 96 z Petržalky k nákupným centrám Avion a Ikea a k letisku. Vozidlo #4901 začalo jazdiť 22. februára 2010 na linkách 83 (v pracovných dňoch), 92 a 93 (počas víkendov). Vozidlo sa otestovalo aj na posilovej linke 131, kde boli neskôr tieto autobusy taktiež nasadzované. Vozidlá #4902 - 4910 boli po niekoľkomesačnom čakaní vo vozovni sprevádzkované od 6. júla 2010. Autobusy boli spočiatku roztrúsené po rôznych petržalských linkách (68, 93, 95, 96, 98).

Autobusy poslednej série sa do prevádzky uviedli od 7. januára 2013. Autobusy Mercedes-Benz CapaCity sa potom udomácnili na linkách 68, 83 a 98. Podľa potreby sa objavili aj na ďalších petržalských linkách (prevažne 93, 95).

Pre zabezpečenie väčšej prepravnej kapacity do Dúbravky počas rekonštrukcie električkovej radiály boli od 22. júna 2019 autobusy CapaCity nasadené aj na linku 84. Súčasne sa nasadili aj na 61 medzi Letiskom a Hlavnou stanicou. Okrem toho boli ďalej nasadzované na linky 68 a 83. Prejazdom z liniek 68 a 83 jazdili aj na linkách 26 a 92 k Volkswagenu. Na linke 84 už tieto autobusy zostali aj po skončení modernizácie električkovej trate. Na linke 61 ich od septembra 2020 nahradili nové autobusy Solaris New Urbino 18 s rozšírenou prepravou batožiny. Počas pandémie choroby Covid-19 boli v marci a apríli 2021 vozidlá CapaCity nasadené aj na linku 91, kde zvýšili prepravnú kapacitu počas dočasného zrušenia linky 191.

Pre nedostatok prevádzkyschopných vozidiel tohto typu (veľký počet autobusov odstavených pre rôzne poruchy) sa od decembra 2022 autobusmi CapaCity obsadzovali prioritne linky 83 a 84 a na linku 68 sa nasadzovali bežné kĺbové vozidlá. Po zmene výpravy linky 84 od februára 2024, kedy bolo na ňu nasadených len 5 autobusov CapaCity a zvyšok bežné kĺbové autobusy, sa Mercedesy opäť začali vypravovať aj na linku 68 a prejazdami z nej sa objavili aj na linke 92. Podľa potreby sa voľné autobusy vypravovali aj na ďalšie petržalské linky.

Od apríla 2024 sa výprava týchto autobusov na linku 84 znížila na dve vozidlá, zároveň boli v pracovných dňoch nasadené na väčšinu (9) poradí linky 93. Spolu tak na linkách 83, 84 a 93 v špičke pracovného dňa jazdilo 23 autobusov Mercedes-Benz CapaCity. Podľa potreby sa niekoľko vozidiel vypravovalo aj na linku 68. Vo voľných dňoch sa vypravovali na linku 83 (+ v sobotu prejazd na 26) a v nedeľu aj dve vozidlá na študentskú linku 131. Autobus #4921 jazdil od roku 2024 už len na linke 191.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý bol z premávky odstavený autobus #4909, ktorý v novembri 2020 vo vozovni značne poškodil požiar. V máji 2022 bolo požiarom motora poškodené aj vozidlo #4926. Oba autobusy boli následne v roku 2022 vyradené a zošrotované, keďže ich oprava vzhľadom na nulovú zostatkovú hodnotu by už nebola rentabilná.

Katalóg vozidiel

4921

4901 4902 4903 4904 4905 4906 4907 4908 4909 4910 4911 4912 4913 4914 4915 4916 4917 4918 4919 4920 4922 4923 4924 4925 4926

4927 4928 4929 4930 4931 4932 4933 4934 4935 4936 4937 4938 4939 4940 4941

Legenda a štatistika

4921nevyradené vozidlo: 37 (90,2 %)
4901online: 10 (24,4 %)
4901dnes v premávke: 10 (24,4 %)
4913odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 2 (4,9 %)
4913odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 2 (4,9 %)
4906vyradené vozidlo: 4 (9,8 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 62,6 %, v pondelok až piatok 76,2 %

Teraz v premávke na linkách

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
4020od 20081999od 20084921od 2010

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 3pa3ck3 #117:
To asi bol joke ze ? 😁
Reakcia na: Petto #114:
Kapacitu vykrýva posilnená L4 😎
Reakcia na: randomtipekzulic #112:
ale aspoň jeden na 131😅.
Reakcia na: Petto #114:
Aspoň na budúci rok budú vedieť* 🤣

* možno
Reakcia na: Fifoman24 #113:
Je uplne nevhodne pocas Bielej noci znizovat kapacitu na linke 83.
Reakcia na: randomtipekzulic #112:
kvôli počítaniu cestujúcich na 83.
Preco dnes neni ani jeden z mercedesov v premavke?
Preco tak zaporne hodnotenie pre toto dole
Reakcia na: Polocan_8998 #94:
😅
Uz sa opicime po viedenskych elektrickach
Dpb pridal tuningove vozidla do portfólia.
Mercedes "lowrider" capacity
Reakcia na: TomJ #104:
STU má študentov rozhádzaných všade - v podstate je len o medzifakultných kortešačkách, kto dostane koľko kapacity na Garde, Bernoláku, Dobrovičke a Mlynoch.
Reakcia na: Viko #99:
L1 by mala určite jazdiť aj do Petržalky . L93 by mala ostať ako doplnok pre Panónsku a okolie.
Reakcia na: TomJ #104:
L94 chýba aj teraz v sedle pre rýchle spojenie s Panónskou nie to ju ešte rušiť.
L31 s 20 min.int je o ničom pri prestupe s častejšie ako metroelektričky na bus s košickým intervalom..
Tie kratase sú ráno fest narvaté aj pri 4 min.int.
Reakcia na: Cancer #101:
40 aj tak plánovali predĺžiť pod most. Ale máš pravdu, že by nebola moc spoľahlivá.
Tá 31 by dávala zmysel, len neviem, či by nechýbala pri STU. Hoci, jej študenti bývajú asi skôr na Mladej Garde.
Alternatívne, zrušiť 94, zaviesť vložené spoje 93 HLST - Holíčska a 80 predĺžiť k Blumentálu.
Reakcia na: Viko #99:
Pre Mlynskú dolinu skôr odnož L132 skrátená verzia L32.
Ja by som to videl na spickovu L131 a sedlo 93 na 7,5min. a nakup 21m vozidiel.
Reakcia na: TomJ #100:
A bude to chytať zápchy nielen na Šancovej, ale aj na cyklonábreží. 😈

Podla mňa by bola lepším kandidátom L31.
Reakcia na: Viko #99:
Núka sa zokruhovať linku 40 do trasy HLST - Autobusová stanica - Nové SND - Most SNP - Zochova - HLST a samozrejme mať aj protismerný okruh označený napr. 140.
Reakcia na: Kubik96 #98:
Verím, že by situáciu vyriešila zmena konceptu obsluhy Hlavnej stanice. Pri reforme v Petržalke (2005) vznikla situácia, že prepravu od nábrežia na stanicu (31, 39) aj z ostatných častí Petržalky na stanicu musí pobrať samotná 93, ktorá má aj svoju vlastnú frekvenciu - a ako roky vidíme, výsledkom je tlačenica. Iste by to odľahčila elina z Petržky na stanicu, ale taká niekomu nesedela do jednolinkového variantu a teda zostáva jediné východisko - posilniť úsek, na ktorom dnes L93 vozí tri rôzne frekvencie. Či novým kyvadlom, či odklonením inej linky, to nechám na diskusiu.