VozidláAutobusy › Iveco Daily / Rošero-P City

Iveco Daily A50C15 Way
Iveco Daily A50C15 Way po doplnení náteru
Iveco Daily / Rošero-P City
Iveco Daily / Rošero-P City #1907 po prelakovaní
Iveco Daily / Rošero-P City #1908 po prelakovaní a výmene bočného displeja

Úvod

Na podvozku Irisbus Iveco Daily A50C15 ako jedna z mnohých stavala minibusy aj spišskonovoveská firma Rošero-P, ktorá ich ponúkala pod označením Daily DCLI 70-50C15 (obchodný názov Rošero-P City). Tieto vozidlá boli zakúpené na doplnenie vozového parku kategórie Mini využívaného v tých lokalitách mesta, ktoré nie sú vhodné na pravidelnú obsluhu väčšími autobusmi. Dopravný podnik Bratislava otestoval v neverejnej prevádzke jedno vozidlo tohto typu v máji 2008, následne v druhej polovici roka 2008 boli zakúpené 4 takéto vozidlá vrátane prezentačného za cenu 10,243 mil. Sk. Zakúpenie týchto vozidiel umožnilo zaviesť nové minibusové linky č. 35 a 147. Koncom roka 2009 boli zakúpené ďalšie 4 takéto minibusy.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Daily A50C15 Way 1902 – 1905 2007 – 2008 2008 od 2019 4
2. Iveco Daily DCLI 70-50C15 1906 – 1909 2009 2010 od 2019 4
Spolu 2007 – 2009   8

Technické parametre

Dĺžka 6950 mm
Šírka 2000 mm
Výška 2945 mm
Rázvor 3950 mm
Počet dverí 2 + 2 manipulačné
Počet miest na sedenie 12 + 1
Počet miest na státie 15 (#1902 - 1905)
10 (#1906 - 1909)
Celkový počet miest 27 + 1 (#1902 - 1905)
22 + 1 (#1906 - 1909)
Pohotovostná hmotnosť 3400 kg (#1902 - 1905)
3570 kg (#1906 - 1909)
Celková hmotnosť 5600 kg
Motor Iveco F1CE0481F, EURO 4, kvapalinou chladený preplňovaný naftový radový 4-valec s vysokotlakovým vstrekovaním Common Rail 2. generácie a CRT filtrom
Výkon motora 107 kW / 3500 rpm
Objem motora 2998 cm3
Krútiaci moment motora 350 Nm / 1400 - 2600 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h (s obmedzovačom)
Prevodovka ZF Ecolite 6S 400, synchronizovaná mechanická 6-stupňová
Nápravy predná: Iveco 5819, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Iveco 450511, tuhá, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 195/75 R16C 107/105 R

Fotografie

Opis

Karosériu minibusu zostavili z lisovaných plechov a ošetrili kataforézou proti korózii. V dolnej časti obložili karosériu plastovými nárazníkmi. Zadné čelo vybavili dvojkrídlovými manipulačnými dverami, ktoré zaslepili. V pravej bočnici umiestnili dvojicu výklopných dverí pre cestujúcich. Predné dvere s elektrickým pohonom dodala talianska firma Oclap. Pri prvej sérii boli zadné dvere jednokrídlové, pri druhej dvojkrídlové od firmy Masats. Pri zadných dverách znížili podlahu a nástupný priestor tu vybavili výklopnou plošinou. Podlahu pokryli protišmykovou podlahou, prahy schodov vybavili osvetlením. V interiéri umiestnili čalúnené sedadlá pre cestujúcich Kiel Lite v usporiadaní 2+1. Prvé vozidlo vybavili aj bezpečnostnými pásmi na sedadlách pre cestujúcich. Nad sedadlami v ľavej časti umiestnili policu na príručnú batožinu. Pracovisko vodiča neoddelené kabínkou od priestoru pre cestujúcich vybavili samostatnými manipulačnými dverami. Vetranie interiéru zabezpečili klimatizačnou jednotkou, výklopnými časťami bočných okien a stropným výklopným vetrákom slúžiacim aj ako núdzový východ. Vykurovanie vyriešili nezávislým kúrením Webasto s konvektormi pozdĺž bočníc pod sedadlami. Vozidlá nalakovali bielou farbou.

Úpravy

Vozidlá #1902 a 1903 obdržali pred zaradením do premávky optický informačný systém BUSE pozostávajúci z bočného a zadného transparentu. Minibus #1904 bol tesne po zaradení do premávky vybavený iba zadným displejom. V decembri 2008 dostali minibusy aj zvyšné displeje (predný, resp. pri voze #1904 aj bočný). Vozidlo 1905 bolo vybavené všetkými displejmi už pred zaradením do premávky.

Začiatkom decembra 2008, pred zavedením liniek 35 a 147, obdržali vozidlá #1903 a 1904 na pôvodný celobiely náter červeno-sivé podokenné pásy a logá DPB a Bratislavy. Následne tak boli upravené aj vozidlá #1902 a 1905. Chýbajúcu kabínku vodiča vyriešili krátko po sprevádzkovaní pri niektorých vozidlách (#1902, 1903) obložením pracoviska vodiča kartónmi. Neskôr bola na vozidle #1903 zhotovená drevotriesková kabínka.

Vozidlám z druhej série bol informačný systém BUSE nainštalovaný krátko po sprevádzkovaní, neskôr dostali aj nálepky s logami DPB a Bratislavy doplnené malými štvorcovými nálepkami.

V roku 2021 dostali vozidlá #1907 a 1908 nový červený náter a v interiéri im boli sedadlá prečalúnené červenou koženkou po vzore novších autobusov. V roku 2022 boli na zostávajúcich štyroch vozidlách vymenené atypické polovičné bočné displeje za displeje štandardnej šírky.

Prevádzka

Minibus #1902 sa zaradil do premávky 30. septembra 2008 na linke 151, #1903 ho nasledoval začiatkom októbra na linke 44. Vozidlo #1904 začalo jazdiť so zriadením linky 35 od 10.12.2008. Posledné vozidlo sa zaradilo do premávky krátko pred Vianocami 2008. V roku 2009 sa minibusy Iveco vypravovali najmä na linky 35, 135, 147 a 180.

Vozidlá z druhej série sa zaradili do premávky postupne od 20. januára 2010 v celobielom nátere a bez optického informačného systému. Minibusy oboch sérií sa neskôr vypravovali aj na linky 27, 36, 58, 69, 82, 128 a 151.

Po zrušení minibusových liniek 36, 82, 135, 128, 180 boli minibusy tohto typu vypravované na zostávajúce linky 27, 35, 44, 58, 69, 147 a 151. Pre nedostatok pojazdných vozidiel boli v roku 2017 postupne na linke 69 nahradené väčšími midibusmi. V januári 2018 ich na linkách 27 a 151 nahradili malé elektrobusy SOR EBN 8 a na linkách 35 a 58 midibusy Solaris Urbino 8,6. Ako minibusové zostali linky 44 a 147. V decembri 2020 bol na linku 147 nasadený nový väčší midibus Rošero First FCLEI a tak sa následne zvyšné minibusy striedali už len na linke 44 až do jej náhrady novou linkou 145 od 27. marca 2021, na ktorú už bol tiež nasadený midibus First FCLEI. Následne mali minibusy Iveco Daily slúžiť už len ako záloha pre prípad nedostatku prevádzkyschopných novších midibusov, resp. malých elektrobusov. Ako záložné vozidlá boli vyčlenené minibusy #1907 a 1908, ale pre vysokú poruchovosť nových midibusov Rošero First do premávky často naďalej zasahovali aj vozidlá #1902 a 1905. Podľa potreby boli nasadzované na linky 69, 58, 145, 147. Od 13. februára 2023 namiesto zrušenej linky 58 aj na linku 79. V roku 2023 zostali prevádzkyschopné už len vozidlá #1902 a 1908. Minibusové záložné vozidlo malo stanovište v trolejbusovej vozovni Hroboňova, v prípade potreby s ním vykonal jazdy vodič trolejbusového záložného vozidla.

Vyraďovanie a likvidácia

V roku 2017 boli po vážnych nehodách z prevádzky odstavené minibusy #1904 (po nehode s autom a semaforom) a #1906 (po nehode s autom). Spolu s nadbytočnými vozidlami #1902 a 1903, boli v lete 2018 ponúknuté na predaj.

V máji 2019 boli minibusy #1903, 1904 a 1906 odpredané firme DZS - M.K. TRANS z Michaloviec, pričom vozidlo #1903 bolo následne zaradené na linky MHD v Michalovciach. Nepredané vozidlo #1902 sa opäť zaradilo do premávky. Na jar 2021 boli ako nadbytočné ponúknuté na predaj vozidlá #1902 a 1905, záujem o ne ale nikto neprejavil a tak boli opäť podľa potreby využívané v premávke. Vozidlo #1909 slúžilo po odstavení v novembri 2020 ako zdroj náhradných dielov a koncom leta 2022 bolo zošrotované. Autobus #1905 bol koncom leta 2023 odpredaný. Vozidlo #1907 dojazdilo v závere roka 2022 a v lete 2024 bolo ako nepojazdné odpredané.

Katalóg vozidiel

1902 1903 1904 1905

1906 1907 1908 1909

Legenda a štatistika

1902nevyradené vozidlo: 2 (25 %)
1902odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (12,5 %)
1903vyradené vozidlo: 6 (75 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 8,1 %, v pondelok až piatok 10,9 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Čo sa to deje?! 1903 je v premávke! Však má byť podľa informácií vyradená.? ?
Reakcia na: SOR TNB 12 #6004 #1:
Pravdepodobne bol vyradeny pre nadbytok ako studena zaloha,tak ho vytiahli lebo sa neustale kazia tie nase nestasne daily-ny
Nemala byť 1902 vyradená a odpredaná? Asi je to ten istý prípad ako s 1903. Opravte ma ak sa mýlim.
Tak nám prelakovali staré Rošerá. 1905 dnes v premávke, avšak nie na linke. 1907 je už dlhšie po prestávke v premávke.
Pána boha, do tohoto investovať...
Reakcia na: Trammat #6:
Náhodou to vyzerá veľmi dobre, bohvie koľko tu ostanú ešte tieto vozy, zjavne buď plánujú rozšírenie minibus liniek alebo ďalšie FCLEI nedojdu tak skoro
Reakcia na: Ma178rek #7:
Rozširovať minibusové linky pomocou starých Rošer by podľa mňa bola hlúposť, Rošerá by už mali slúžiť hlavne, ako (po oprave snáď spoľahlivá) náhrada v prípade nedostatku FCLEI, nové linky by sa mali radšej zavádzať až po dodaní ďalších FCLEI.

Vie niekto, čo sa myslí pod "väčšou opravou," znamená to aj napr. opravenie predných dverí (niekedy sa vôbec nechceli otvoriť), alebo opravu vypadávajúcej radiacej páky, alebo len prelakovanie a prečalúnenie sedadiel?
Reakcia na: Urbanway 2423 #8:
K tomu spodnému odseku tvojho príspevku:
Ja si na L27 (keď na nej ešte jazdili staré Rošerá) pamätám, že keď (vačšinou tam jazdila #1907) nefungovali predné dvere, vodič si poradil tak, že cestujúcemu otvoril dvere tak, že potiahol páku núdzového otvárania dverí

https://imhd.sk/ba/galeria-media/45741/P%C3%A1ka-n%C3%BAdzov%C3%A9ho-otv%C3%A1rania-dver%C3%AD?ghv=7332&ref=ba%2Fvozidlo%2F7332%2FIveco-Daily-Ro%25C5%25A1ero-P-City-1905-BA217UU-omylom-12-2008-BA216UU

a zatvoril dvere tak, že jednoducho potiahol tie dvere (keďže boli uvoľnené), pribuchol a išiel ďalej.
To máme akože cez víkend nedostatok FCLEI a Urbino 8,6 že na L69 musí pobehovať tento prelakovaný črep bez informačného systému?!
Reakcia na: FFF13 #10:
Máme dostatok minibusov a navyše, podľa mňa minibusy vo vnútri vozidla nemusia mať informačný systém, keďže nimi cestujú ľudia, ktorí tam žijú a poznajú tam zastávky, ulice a celú lokalitu.
Reakcia na: HORVI #11:
Ak je dostatok vozidiel s informačným systémom, tak by sa podľa mňa nemali nasadzovať na linky vozidlá bez vnútorného informačného systému, aj keď ľudia danú linku poznajú. To s tými Rošerami sa už pomaly začína podobať na 15Tr na nočákoch.
Reakcia na: Hornbach linka69 #14:
Jak už ti niekto hovoril, následky silného úderu hlavy sú na tebe viditeľné
Cez pracovné dni boli zavedené dva spoje linky 144. Jazdia tam minibusy prejazdom z linky 145.