Na podvozku Irisbus Iveco Daily A50C15 ako jedna z mnohých stavala minibusy aj spišskonovoveská firma Rošero-P, ktorá ich ponúkala pod označením Daily DCLI 70-50C15 (obchodný názov Rošero-P City). Tieto vozidlá boli zakúpené na doplnenie vozového parku kategórie Mini využívaného v tých lokalitách mesta, ktoré nie sú vhodné na pravidelnú obsluhu väčšími autobusmi. Dopravný podnik Bratislava otestoval v neverejnej prevádzke jedno vozidlo tohto typu v máji 2008, následne v druhej polovici roka 2008 boli zakúpené 4 takéto vozidlá vrátane prezentačného za cenu 10,243 mil. Sk. Zakúpenie týchto vozidiel umožnilo zaviesť nové minibusové linky č. 35 a 147. Koncom roka 2009 boli zakúpené ďalšie 4 takéto minibusy.
Séria |
Typ |
Evidenčné čísla |
Rok výroby |
Sprevádzkovanie |
Vyraďovanie |
Počet |
1. |
Iveco Daily A50C15 Way |
1902 – 1905 |
2007 – 2008 |
2008 |
od 2019 |
4 |
2. |
Iveco Daily DCLI 70-50C15 |
1906 – 1909 |
2009 |
2010 |
od 2019 |
4 |
Spolu |
2007 – 2009 |
|
8 |
Dĺžka |
6950 mm |
Šírka |
2000 mm |
Výška |
2945 mm |
Rázvor |
3950 mm |
Počet dverí |
2 + 2 manipulačné |
Počet miest na sedenie |
12 + 1 |
Počet miest na státie |
15 (#1902 - 1905)
10 (#1906 - 1909) |
Celkový počet miest |
27 + 1 (#1902 - 1905)
22 + 1 (#1906 - 1909) |
Pohotovostná hmotnosť |
3400 kg (#1902 - 1905)
3570 kg (#1906 - 1909) |
Celková hmotnosť |
5600 kg |
Motor |
Iveco F1CE0481F, EURO 4, kvapalinou chladený preplňovaný naftový radový 4-valec s vysokotlakovým vstrekovaním Common Rail 2. generácie a CRT filtrom |
Výkon motora |
107 kW / 3500 rpm |
Objem motora |
2998 cm3 |
Krútiaci moment motora |
350 Nm / 1400 - 2600 rpm |
Maximálna rýchlosť |
100 km/h (s obmedzovačom) |
Prevodovka |
ZF Ecolite 6S 400, synchronizovaná mechanická 6-stupňová |
Nápravy |
predná: Iveco 5819, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Iveco 450511, tuhá, hnacia, s jednostupňovou redukciou |
Pneumatiky |
195/75 R16C 107/105 R |
Karosériu minibusu zostavili z lisovaných plechov a ošetrili kataforézou proti korózii. V dolnej časti obložili karosériu plastovými nárazníkmi. Zadné čelo vybavili dvojkrídlovými manipulačnými dverami, ktoré zaslepili. V pravej bočnici umiestnili dvojicu výklopných dverí pre cestujúcich. Predné dvere s elektrickým pohonom dodala talianska firma Oclap. Pri prvej sérii boli zadné dvere jednokrídlové, pri druhej dvojkrídlové od firmy Masats. Pri zadných dverách znížili podlahu a nástupný priestor tu vybavili výklopnou plošinou. Podlahu pokryli protišmykovou podlahou, prahy schodov vybavili osvetlením. V interiéri umiestnili čalúnené sedadlá pre cestujúcich Kiel Lite v usporiadaní 2+1. Prvé vozidlo vybavili aj bezpečnostnými pásmi na sedadlách pre cestujúcich. Nad sedadlami v ľavej časti umiestnili policu na príručnú batožinu. Pracovisko vodiča neoddelené kabínkou od priestoru pre cestujúcich vybavili samostatnými manipulačnými dverami. Vetranie interiéru zabezpečili klimatizačnou jednotkou, výklopnými časťami bočných okien a stropným výklopným vetrákom slúžiacim aj ako núdzový východ. Vykurovanie vyriešili nezávislým kúrením Webasto s konvektormi pozdĺž bočníc pod sedadlami. Vozidlá nalakovali bielou farbou.
Vozidlá #1902 a 1903 obdržali pred zaradením do premávky optický informačný systém BUSE pozostávajúci z bočného a zadného transparentu. Minibus #1904 bol tesne po zaradení do premávky vybavený iba zadným displejom. V decembri 2008 dostali minibusy aj zvyšné displeje (predný, resp. pri voze #1904 aj bočný). Vozidlo 1905 bolo vybavené všetkými displejmi už pred zaradením do premávky.
Začiatkom decembra 2008, pred zavedením liniek 35 a 147, obdržali vozidlá #1903 a 1904 na pôvodný celobiely náter červeno-sivé podokenné pásy a logá DPB a Bratislavy. Následne tak boli upravené aj vozidlá #1902 a 1905. Chýbajúcu kabínku vodiča vyriešili krátko po sprevádzkovaní pri niektorých vozidlách (#1902, 1903) obložením pracoviska vodiča kartónmi. Neskôr bola na vozidle #1903 zhotovená drevotriesková kabínka.
Vozidlám z druhej série bol informačný systém BUSE nainštalovaný krátko po sprevádzkovaní, neskôr dostali aj nálepky s logami DPB a Bratislavy doplnené malými štvorcovými nálepkami.
V roku 2021 dostali vozidlá #1907 a 1908 nový červený náter a v interiéri im boli sedadlá prečalúnené červenou koženkou po vzore novších autobusov. V roku 2022 boli na zostávajúcich štyroch vozidlách vymenené atypické polovičné bočné displeje za displeje štandardnej šírky.
Minibus #1902 sa zaradil do premávky 30. septembra 2008 na linke 151, #1903 ho nasledoval začiatkom októbra na linke 44. Vozidlo #1904 začalo jazdiť so zriadením linky 35 od 10.12.2008. Posledné vozidlo sa zaradilo do premávky krátko pred Vianocami 2008. V roku 2009 sa minibusy Iveco vypravovali najmä na linky 35, 135, 147 a 180.
Vozidlá z druhej série sa zaradili do premávky postupne od 20. januára 2010 v celobielom nátere a bez optického informačného systému. Minibusy oboch sérií sa neskôr vypravovali aj na linky 27, 36, 58, 69, 82, 128 a 151.
Po zrušení minibusových liniek 36, 82, 135, 128, 180 boli minibusy tohto typu vypravované na zostávajúce linky 27, 35, 44, 58, 69, 147 a 151. Pre nedostatok pojazdných vozidiel boli v roku 2017 postupne na linke 69 nahradené väčšími midibusmi. V januári 2018 ich na linkách 27 a 151 nahradili malé elektrobusy SOR EBN 8 a na linkách 35 a 58 midibusy Solaris Urbino 8,6. Ako minibusové zostali linky 44 a 147. V decembri 2020 bol na linku 147 nasadený nový väčší midibus Rošero First FCLEI a tak sa následne zvyšné minibusy striedali už len na linke 44 až do jej náhrady novou linkou 145 od 27. marca 2021, na ktorú už bol tiež nasadený midibus First FCLEI. Následne mali minibusy Iveco Daily slúžiť už len ako záloha pre prípad nedostatku prevádzkyschopných novších midibusov, resp. malých elektrobusov. Ako záložné vozidlá boli vyčlenené minibusy #1907 a 1908, ale pre vysokú poruchovosť nových midibusov Rošero First do premávky často naďalej zasahovali aj vozidlá #1902 a 1905. Podľa potreby boli nasadzované na linky 69, 58, 145, 147. Od 13. februára 2023 namiesto zrušenej linky 58 aj na linku 79. V roku 2023 zostali prevádzkyschopné už len vozidlá #1902 a 1908. Minibusové záložné vozidlo malo stanovište v trolejbusovej vozovni Hroboňova, v prípade potreby s ním vykonal jazdy vodič trolejbusového záložného vozidla.
V roku 2017 boli po vážnych nehodách z prevádzky odstavené minibusy #1904 (po nehode s autom a semaforom) a #1906 (po nehode s autom). Spolu s nadbytočnými vozidlami #1902 a 1903, boli v lete 2018 ponúknuté na predaj.
V máji 2019 boli minibusy #1903, 1904 a 1906 odpredané firme DZS - M.K. TRANS z Michaloviec, pričom vozidlo #1903 bolo následne zaradené na linky MHD v Michalovciach. Nepredané vozidlo #1902 sa opäť zaradilo do premávky. Na jar 2021 boli ako nadbytočné ponúknuté na predaj vozidlá #1902 a 1905, záujem o ne ale nikto neprejavil a tak boli opäť podľa potreby využívané v premávke. Vozidlo #1909 slúžilo po odstavení v novembri 2020 ako zdroj náhradných dielov a koncom leta 2022 bolo zošrotované. Autobus #1905 bol koncom leta 2023 odpredaný. Vozidlo #1907 dojazdilo v závere roka 2022 a v lete 2024 bolo ako nepojazdné odpredané.
Legenda a štatistika
1902 | nevyradené vozidlo: 2 (25 %) |
1902 | odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (12,5 %) |
1903 | vyradené vozidlo: 6 (75 %) |
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 8,1 %, v pondelok až piatok 10,9 %
HORVI