VozidláTrolejbusy › Škoda 15 Tr

Škoda 15 Tr 07/6
Škoda 15 Tr 08/6
Škoda 15 Tr 08/6 #6612 po GO
Škoda 15 Tr 13/6M z roku 2001
Škoda 15 Tr 13/6M #6621 po GO
Škoda 15 Tr 13/6M #6642
Škoda 15 Tr 13/6M #6644
Škoda 15 Tr 13/6M #6635 v stave z konca prevádzky
Škoda 15 Tr 11/7 #6640 z druhej ruky

Úvod

Prvý československý kĺbový trolejbus Škoda 15 Tr skonštruovali v roku 1983 v dielňach Škody Ostrov. Po výrobe a skúškach štyroch prototypových vozidiel sa v roku 1988 rozbehla aj sériová výroba tohto vozidla odvodeného od typu 14 Tr. V roku 1995 výrobca uviedol na trh modernizovanú verziu kĺbových trolejbusov s označením 15 TrM, ktorá sa vyrábala až do ukončenia výroby trolejbusov v závode Škoda Ostrov v roku 2004. Prvé trolejbusy Škoda 15 Tr mal pôvodne bratislavský dopravný podnik dostať už v roku 1988 pre novú trolejbusovú trať na Dolné hony, bilančný prídel bol v počte 12 kusov, ale nakoniec dodané neboli, keďže výrobca ani po urgenciách objednávku nepotvrdil. Trolejbusy sa podarilo objednať až v roku 1989.

Prvé trolejbusy Škoda 15 Tr, ktoré boli do Bratislavy dodané v roku 1990, pochádzali zo série vyrábanej pôvodne pre České Budějovice, kde v tom čase obnovovali trolejbusovú dopravu, ale pôvodné plány na jej rozsah prehodnotili. Ďalšie vozidlá typu 15 Tr boli dodané v roku 1992. Po krátkej prestávke boli v rokoch 1997 až 2002 na rozšírenie vozidlového parku zakúpené modernizované trolejbusy Škoda 15 TrM. Po vyradení kĺbových trolejbusov Škoda Sanos v roku 1998 sa Škody 15 Tr(M) stali na dlhšie obdobie jedinými kĺbovými trolejbusmi v bratislavskej MHD.

V súvislosti s nedostatkom kĺbových trolejbusov bolo v roku 2010 zakúpených a v roku 2013 na krátku dobu prenajatých niekoľko ojazdených vozidiel Škoda 15 Tr(M) pôvodom z dopravných podnikov v Českej republike. Jeden trolejbus Škoda 15 Tr bol v roku 2010 zakúpený iba na náhradné diely (#015 z DP miest Chomutova a Jirkova).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 15 Tr 07/6 6601 – 6606, 6521, 6608 – 6611 1990 1990 2013 – 2016 11
2. Škoda 15 Tr 08/6 6612 – 6616 1992 1992 2001 – 2016 5
3. Škoda 15 Tr 13/6M 6617 – 6621 1997 1998 2015 – 2023* 5
4. Škoda 15 Tr 13/6M 6622 – 6626 1999 1999 od 2021 5
5. Škoda 15 Tr 13/6M 6627 – 6630 2001 2001 2013 – 2021 4
6. Škoda 15 Tr 13/6M 6631 – 6633 2001 2001 2021 – 2023 3
7. Škoda 15 Tr 13/6M 6634 december 2001 2002 2023 1
8. Škoda 15 Tr 13/6M 6635 – 6638 2002 2003 od 2023 4
9. Škoda 15 Tr 13/6M, Škoda 15 Tr 11/7 6639 – 6640 1995 2010 2016 2
10. Škoda 15 Tr 13/6M 6641 – 6644 1995 – 1996 2013 2014 4
Spolu 1990 – 2002   44
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 17720 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3410 mm
Výška podlahy 750 mm
Rázvor 5420 mm a 6380 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 44 + 1
Počet miest na státie 106
Celkový počet miest 150 + 1
Pohotovostná hmotnosť 15900 kg (15 Tr)
16400 kg (15 TrM)
Celková hmotnosť 26100 kg (15 Tr)
26600 kg (15 TrM)
Elektrická výzbroj Škoda, tyristorová, pulzná
Motor 8 AL 2943 rN, sériový štvorpólový, 600 V (15 Tr)
9 AL 2943 rN, sériový štvorpólový, 600 V (15 TrM)
Výkon motora 100 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 200 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
stredná a zadná: RÁBA 118.06, tuhá, hnacia (15 Tr 07)
stredná a zadná: Škoda HN 2, tuhá, hnacia (15 Tr 08, #6639 - 6644)
stredná a zadná: RÁBA 518.06, tuhá, hnacia (15 TrM)
Pneumatiky 10,00 R 20

Fotografie

Opis

Panelovú karosériu vozidla nesie oceľový rám a spojenie dvojdielneho trolejbusu zabezpečuje guľový čap a točňa. Stredná a zadná náprava sú hnacie a vybavené rovnakými motormi, aké boli používané v Škodách 14 Tr. Elektrická brzda bola závislá na trolejovom napätí.

Vetranie interiéru zabezpečujú stropné elektrické ventilátory a otvárateľné horné polovice bočných okien. Výmenu cestujúcich zabezpečuje štvorica dvojkrídlových elektropneumatických dverí ovládaných pákovým pohonom. Na predných dverách sú dve sklá, na ostatných len po jednom. Vnútorné osvetlenie vozidla je iba žiarivkové. Vodič mal k dispozícii priestrannú uzavretú kabínku, polovica predných dverí slúžila iba pre nástup a výstup vodiča.

Vozidlá prvých dvoch sérií mali ešte delené predné a zadné sklá a interiér bol vybavený sedadlami s koženkovým poťahom. Za predným sklom bol umiestnený držiak na veľkú linkovú orientáciu. Všetky vozidlá týchto sérií mali štandardné červeno-krémové vyfarbenie používané v Československu. Druhá séria dostala hnacie nápravy HN 2 (inovované nápravy z typu Škoda 9 Tr), ktoré sú síce tichšie ako nápravy RÁBA u prvej série, na údržbu sú však náročnejšie. Pri vozidlách #6612 a 6616 sa po prvý raz na trolejbusoch použili evidenčné čísla v podobe bielych nálepiek s písmom Universal grotesk a čiernym lemovaním. O tomto type použitých číslic sa rozhodlo až počas označovania vozidiel evidenčnými číslami, preto mali trolejbusy #6613 - 6615 ešte striekané evidenčné čísla.

Pri modernizovanej verzii 15 TrM nahradila gumu na podlahe protišmyková krytina. Sedadlá v interiéri boli Vogelsitze 650 plastovej konštrukcie s plyšovými poťahmi. Inovované boli aj vnútorné svietidlá a reproduktory. Vozidlá už boli vybavené optickým (do #6626 typu DOT, od #6627 DOT-LED) a od vozidla #6627 aj akustickým informačným systémom firmy BUSE. Vozidlá sú vybavené dopytovým otváraním dverí a tichý chod zabezpečujú aj nápravy RÁBA nového typu. Predné i zadné okno sú nedelené. Vyfarbenie vozidiel už bolo v novej bratislavskej kombinácii červenej, bielej a tmavosivej.

Trolejbusy Škoda 15 Tr boli vybavené ťažkými oceľovými palicovými zberačmi. Vozidlá 15 TrM #6617 - 6626 už dostali odľahčené maďarské zberače OBUS Rekord, automatické sťahováky zberačov boli ešte starého typu. Ďalšie vozidlá už výrobca dodával s laminátovými palicami firmy Esko a automatickými sťahovákmi zberačov Railtech, pri ktorých už nebola možnosť prevádzky trolejbusu bez natiahnutých pružinových mechanizmov zabezpečujúcich stiahnutie zberačov po ich vypadnutí z trolejového vedenia (starší typ sťahovákov umožňoval prevádzku aj bez natiahnutých pružín). Tieto pružiny sa pri vozidlách #6627 - 6630 naťahovali rapkáčovým kľúčom, ďalšie vozidlá už mali sťahováky vybavené neoddeliteľnými pákami pre natiahnutie pružín.

Úpravy

Elektrická výzbroj 1. dodávky trolejbusov bola ešte u výrobcu upravená z napätia 750 V na napájanie napätím 600 V. Vozidlá boli totiž skonštruované na napájanie s napätím 750 V, keďže pôvodne mali byť určený pre nový trolejbusový systém, pre ktorý sa malo podľa novej normy použiť už zvýšené napätie. Bolo potrebné prispôsobiť pomocné pohony na napätie 600 V používané v Bratislave. Keďže však nebol k dispozícii jednosmerný motor s rovnakým výkonom na 600 V, použil sa motor na 400 V, čo si vyžiadalo pridanie meniča napätia zo 600 na 400 V. Tieto úpravy mali za následok zvýšenú poruchovosť týchto trolejbusov počas prevádzky. Taktiež boli upravené napr. aj vykurovacie telesá v interiéri. Pre nedostatok náhradných dielov pre meniče pomocných pohonov dostali po roku 2005 tieto vozidlá nové pomocné pohony s asynchrónnymi motormi na pohon piestového kompresora a čerpadla posilňovača riadenia, čím odpadla ich preventívna údržba a neustála výmena uhlíkových kief. Vozidlá dostali aj statický menič firmy Di-Elcom pre napájanie asynchrónnych motorov a nabíjanie vozidlovej batérie.

Viacerým vozidlám prvých dvoch sérií boli už krátko po zaradení do premávky odstránené predné svetlá do hmly z nárazníka. Trolejbus #6609 ich nemal už pri zaradení do premávky. Neskôr boli svetlá opäť doplnené.

Kovové tyčové zberače prvých dvoch sérií boli od roku 1993 postupne nahradené odľahčenými zberačmi od maďarského výrobcu OBUS Rekord. Ich montáž ale nebola jednoduchá, na výmenu bolo potrebné na skrátenú spodnú časť zberača navariť zvláštnu objímku, lebo vlastný zberač mal väčší priemer ako pôvodné zberače a boli aj dlhšie. Zakrátko ale nastali značné problémy s izolačným stavom trolejbusov s OBUS zberačmi. Problémom boli objímky, ktoré nemali úplne hladký povrch a pri mikropohybe zberača v objímke došlo k porušeniu izolácie. Náklady na opravu izolácie zberačov boli vysoké a problém nevyriešila ani výmena objímok. Preto sa od začiatku 21. storočia postupne prešlo na používanie ľahkých laminátových zberačov firmy Esko Praha, ktoré mali rovnakú dĺžku ako pôvodné oceľové zberače a upevňovali sa do pôvodných základní. Prvé série neskôr dostali aj nové sťahováky zberačov od firmy Railtech.

Vozidlá prvých dvoch sérií sa pri veľkých opravách vybavili protišmykovou podlahou, v prípade vozidla #6612 aj čalúnenými plastovými sedadlami. Prvé dve série postupne od roku 1996 dostávali po veľkých prehliadkach nový náter v bratislavských farbách, ktorý bol následne použitý aj pri type 15 TrM. Ako prvé dostali nový náter trolejbusy #6612 a 6614. Vozidlám prvých troch sérií boli po vzore neskorších sérií odrazky na bočniciach neskôr vymieňané za elektrické obrysovky.

Trolejbusy #6601 až 6616 dostali v roku 1999 pri prechode na nový tarifný systém palubný počítač BUSE BS 100, vnútorný zobrazovač času a pásma a všetky trolejbusy dostali namiesto mechanických znehodnocovačov lístkov elektronické označovače od firmy R&G Mielec. Vozidlám #6601 - 6615 bol v rokoch 2003 a 2004 nainštalovaný optický informačný systém firmy BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi. Pri inštalácii optického informačného systému sa nemenili čelá trolejbusov, pôvodné zasklené výrezy pre linkové tabuľky boli zatreté bielou farbou, až počas generálnych opráv boli výrezy pre pôvodnú linkovú orientáciu na prednom a zadnom čele zaslepené. Od roku 2005 dostávali niektoré z týchto vozidiel aj akustický hlásič zastávok. Niektorým trolejbusom 15 Tr bolo pri generálnej oprave taktiež nainštalované dopytové ovládanie dverí.

Trolejbus #6617 bol v roku 2002 opravovaný vo výrobnom závode Škoda Ostrov, kde dostal nový zadný článok ako náhradu za pôvodný poškodený nehodou.

Generálne opravy prebiehali od roku 2004 v dielňach DPB a v banskobystrickej spoločnosti SAD BBDS. Od roku 2010 sa generálne opravy vykonávali vo firme Zliner v spolupráci so zlínskym dopravným podnikom. Pri generálnej oprave sa vozidlo kompletne odstrojilo, skelet vozidla sa opieskoval a protikorózne ošetril, poškodené nosníky skeletu sa vymenili, vymenené boli aj poškodené časti slabo- a silnoprúdových káblov, trolejbus dostal novú podlahu, obloženie stien a stropu vrátane izolácie, nové oplechovanie a nový lak. Generálna oprava jedného trolejbusu v Zlineri stála 197 100 €. Postupne generálnymi opravami prešli vozidlá:
  • 2004: 6611 (BBDS), 6612 (DPB)
  • 2005: 6602 (DPB), 6610 (BBDS), 6614 (BBDS)
  • 2006: 6603 (BBDS), 6605 (DPB), 6609 (BBDS)
  • 2006 - 2007: 6608 (BBDS)
  • 2007: 6601, 6619, 6620 (všetky BBDS)
  • 2008 - 2009: 6606 (DPB)
  • 2010: 6615 (DPB), 6618, 6626, 6622, 6625 (všetky Zliner)
  • 2010 - 2011: 6623, 6627 (oba Zliner)
  • 2011 - 2012: 6613 (DPB), 6630, 6632 (Zliner)
  • 2012: 6629, 6631, 6633, 6634, 6635, 6636, 6637, 6638 (Zliner)
  • 2012 - 2013: 6604 (DPB)
  • 2013: 6621, 6624 (Zliner)

V roku 2009 obdržali v rámci pilotného projektu trolejbusy #6621 a 6636 bezpečnostný kamerový systém UniMoCom do interiéru (po niekoľkých rokoch bol systém demontovaný). Trolejbus #6621 zároveň v rámci strednej prehliadky obdržal celočervený náter, ktorý bol od roku 2009 aplikovaný aj na ďalších generálkovaných trolejbusoch. V závere roka 2009 bol do vozidiel inštalovaný automatický hasiaci systém chrániaci časť elektrickej výzbroje vozidiel. Na prístrojovej doske v kabíne vodiča bola zároveň inštalovaná optická a akustická signalizácia požiaru. Trolejbus #6601, pôvodne určený na vyradenie, dostal v lete 2013 opravený zadný článok z vozidla #6611, pri ktorom sa zistila neopraviteľnosť predného článku.

V roku 2016 bolo na výcvik vodičov upravené vozidlo #8146 (ex 6624). Úprava spočívala v odstránení časti kabínky a doplnení sedadla a pedálu brzdy pre inštruktora.

Prevádzka

Trolejbusy prvej série boli dodané v priebehu marca a apríla 1990. Vozidlo #6521 bolo očíslované ako prvé, následne bolo ešte pred uvedením do prevádzky prečíslované na #6607. Všetky trolejbusy boli pôvodne zaradené do vozovne Hroboňova.

Trolejbusy #6601 - 6611 boli zaradené do premávky od 18. júna 1990 na linkách 212 (Vojenská nemocnica - Zimný štadión) a 220 (Rajská - Dolné hony). Po dočasnej výmene konečných zastávok liniek 211 a 212 (Valašská <-> Vojenská nemocnica) boli od októbra 1990 do 5. apríla 1992 kĺbové trolejbusy presunuté z linky 212 na linku 211 (Vojenská nemocnica - Kramáre - Ružová dolina). Na linky 211 a 220 sa v tomto období vypravovalo v rannej špičke 8 + 12 kĺbových trolejbusov. Od 14. mája 1992 začalo jazdiť aj 5 vozidiel Škoda 15 Tr druhej série, čo umožnilo presunúť časť kĺbových Sanosov do zálohy.

K januáru 1993 bolo v špičke pracovných dní vypravovaných na linky 212 a 220 spolu 20 kĺbových trolejbusov (15 Tr + Sanos), počas voľných dní 16 vozidiel. Po úprave grafikonov trolejbusových liniek v priebehu roka 1993 klesla špičková výprava kĺbových trolejbusov na 16 vozidiel, vo voľných dňoch na 13/14 vozidiel. Od decembra 1993 bol jeden kĺbový trolejbus v špičke vypravovaný aj na linku 217 (Valašská - Ružová dolina).

Počas Dušičiek v roku 1994 bola zavedená posilová linka 201 z Rajskej k Cintorínu Ružinov (dnes Cintorín Vrakuňa), na ktorú boli tiež nasadené trolejbusy Škoda 15 Tr. V rokoch 1996 (október - december) a 1997 (júl - október) táto linka nahradila linku 220 počas výluk vo Vrakuni z dôvodu výstavby kanalizácie. V zimnom období boli kĺbové trolejbusy nasadzované aj ako kapacitná posila na linku 213 na Kolibu. Kĺbový trolejbus sa vypravoval aj ako trolejbusové záložné vozidlo.

Prvé vozidlá modernizovaného typu 15 TrM (#6617 - 6621) doli dodané začiatkom roka 1998 a na linkách 212 a 220 začali premávať 18. marca 1998. Po náhlom odstavení zostávajúcich trolejbusov Škoda Sanos v lete 1998 zabezpečovali trolejbusy Škoda 15 Tr/15TrM plnú výpravu kĺbových trolejbusov, no špičková výprava trolejbusov sa od septembra 1998 znížila z 21 na 18 kĺbových trolejbusov (linka 212 - 7 vozidiel, linka 220 - 11 vozidiel) pre zníženie počtu kĺbových trolejbusov, pričom v rezerve zostávali iba 3 trolejbusy. Čiastočné zlepšenie nastalo po sprevádzkovaní ďalších piatich trolejbusov Škoda 15 TrM v máji 1999.

Od 23. decembra 1999 linku 220 nahradila linka 202 (bez zmeny trasy a nasadzovaných vozidiel) a linku 217 nahradila nová linka 207 (Valašská - Svätoplukova - Ružová dolina). Kĺbovými trolejbusmi boli po novom plne obsadzované linky 202 a 212 (11 + 9 vozidiel v rannej špičke), občas sa kĺbové trolejbusy vyskytli aj na linke 207. Potrebné zvýšenie kapacity na linke 201 (Hlavná stanica - Dolné hony) nebolo možné realizovať pre nedostatok kĺbových trolejbusov (v evidenčnom stave bolo 26 kĺbových trolejbusov).

Po postupnom zaradení ďalších trolejbusov 15 TrM #6627 - 6634 v rokoch 2001 a 2002 bolo možné od 1. apríla 2002 nasadiť kĺbové trolejbusy už aj na linku 201 namiesto krátkych trolejbusov. Uvedená zmena, pri ktorej sa na linke 201 znížila špičková výprava trolejbusov o dve vozidlá, bola vyvolaná aj úpravou pracovných podmienok po novelizácii Zákonníka práce. Po tejto zmene bolo do rannej špičky na linky 201, 202 a 212 vypravovaných 28 kĺbových trolejbusov (10 + 9 + 9). Počas Dušičiek alebo nedostatku krátkych trolejbusov sa kĺbové trolejbusy objavili aj na linke 208 (Šulekova - Cintorín Ružinov).

Posledné nové trolejbusy Škoda 15 TrM #6635 - 6638 boli dodané v novembri 2002 a začali premávať od 1. feburára 2003. Ale ani nové vozidlá nepostačovaili na zavedenie plánovaného 8-minútového intervalu na linkách 201 a 202, výpravu trolejbusov tiež negatívne ovplyvňoval nedstatok vodičov a problém bol aj s technickým zabezpečením pravidelných prehliadok trolejbusov. Plánovaný 8-minútový interval bol zavedený až k 29. septembru 2003 po znížení výpravy na iných linkách po zmenách z dôvodu výstavby Mosta Apollo. Výprava na linkách 201 a 202 sa zvýšila na 12 a 10 kĺbových trolejbusov, na linke 212 klesla na 8 vozidiel.

Od septembra 2008 sa trolejbusy tohto typu objavovali aj na trati na Dlhé diely na linke 33 v prípade nedostatku trolejbusov s pomocným pohonom. Z vozovne k Riviére boli trolejbusy dotiahnuté ťahačom. Od 18. novembra 2008 boli kĺbové vozidlá z linky 212 v pracovných dňoch presunuté na posilnenie dolnohonských liniek 201 a 202 a časť aj na linku 208 (Cintorín Ružinov - Šulekova). Dôvodom bola zlá dopravná situácia v meste, najmä na Gagarinovej ulici a absentujúca preferencia MHD. Na linku 212 sa kĺbové trolejbusy čiastočne vrátili už v priebehu roka 2009, pričom zostali aj na niektorých poradiach linky 208. V roku 2009 bol zavedený dočasný zákaz vypravovania trolejbusov Škoda 15 TrM na linku 33 z dôvodu sťažností na vysokú podlahu a tak v prípade nedostatku trolejbusov Škoda 25 Tr sa na linku 33 nasadzoval nízkopodlažný autobus. Od roku 2012 mohli ísť na linku 33 opäť aj vysokopodlažné trolejbusy.

Vo februári a marci 2010 vozidlový park kĺbových trolejbusov doplnili dva trolejbusy odkúpené po GO od firmy Zliner (#6639 a 6640). Dôvodom bol veľmi nepriaznivý stav s prevádzkyschopnými trolejbusmi. K januáru 2010 bolo do rannej špičky potrebných 31 trolejbusov Škoda 15 Tr(M) na linky 201, 202 (spolu 25 ks) a 208 (6 ks). V evidenčnom stave mal podnik 37 týchto trolejbusov, z nich ale až 14 bolo dlhodobo odstavených (napr. z dôvodu zlomených rámov, neplatných revíznych skušok, či problémov s elektroinštaláciou), reálne bolo preto možné vypraviť len 23 vozidiel.

Od 11. marca do 30. júna 2013 bola v pracovných dňoch linka 202 obsluhovaná autobusmi (okrem jednej rannej špičky) opäť pre zlý stav viacerých kĺbových trolejbusov, ktoré boli odstavené z premávky. V tomto období bolo na linku 201 nasadzovaných 13 kĺbových trolejbusov, na linke 208 bolo kĺbovými vozidlami obsadených 5-6 poradí a niekoľko vozidiel jazdilo aj na linke 212.

Vozidlá #6641 - 6644 prenajaté z Čiech, ktoré aspoň čiastočne pomohli riešiť nedostatok kĺbových trolejbusov, sa do premávky zaradili postupne od 19. novembra 2013. Trolejbus #6644 slúžil spočiatku len ako náhradné vozidlo v prípade výpadku niektorého z trolejbusov #6641 - 6643, od februára 2014 bol využívaný ako náhrada za oneskorene dodané 2 prenajaté trolejbusy Škoda 14 Tr.

Ku koncu roka 2013 bola špičková výprava kĺbových trolejbusov Škoda 15 Tr(M) nasledovná: linka 201 - 12 vozidiel, linka 202 - 11 vozidiel a linka 208 - 5 vozidiel. Jedno-dve vozidlá jazdili aj na linke 212 a na linku 33 sa podľa potreby nasadzovali 1 až 3 tieto vozidlá. Nepravidelne sa vypravovali pre nedostatok krátkych trolejbusov po jednom vozidle aj na linky 204 a 207. Od septembra 2013 do januára 2015 sa jedno vozidlo nasadzovalo počas špičky aj na linku 206 (Autobusová stanica - Kramáre, NÚSCH). Prejazdom z linky 212 sa jedno vozidlo objavovalo tiež na linke 211 (Vojenská nemocnica - Kramáre, NOÚ).

Prenajaté vozidlá boli v prevádzke do júna 2014, kedy boli postupne odstavné. Z Bratislavy boli všetky 4 vozidlá odvezené medzi 26. septembrom a 1. októbrom 2014.

Po sprevádzkovaní väčšiny nových trolejbusov Škoda 31 Tr bolo v priebehu januára 2015 zostávajúcich 20 trolejbusov Škoda 15 TrM a 1 trolejbus Škoda 15 Tr presunutých do vozovne Trnávka, odkiaľ začali byť vypravované v pracovných dňoch na linky 204, 208 a 212. Vypravované boli v pravidelnej premávke do konca januára 2016, potom boli odstavené do zálohy.

Po reorganizácii trolejbusových liniek od júla 2016 sa niektoré vozidlá vrátili na krátku dobu opäť do premávky, tentoraz vypravované z vozovne Hroboňova na nočné linky N44, N47, N72 a večerné spoje linky 203 v noci pred voľným dňom, neskôr z nich zostali v premávke na uvedených spojoch len vozidlá #6621 a 6632. Vo februári 2017 a v januári 2020 sa pre nedostatok prevádzkyschopných nízkopodlažných trolejbusov opäť tieto vozidlá krátky čas vypravovali aj na denné linky 201 a 202. Vozidlo #6624 bolo od roku 2016 využívané ako výcvikové pod číslom 8146.

V druhej polovici roka 2020 boli do prevádzkyschopného stavu opäť uvedené aj ďalšie dlhodobo nevyužívané vozidlá Škoda 15 TrM #6634 - 6638, ktoré sa potom striedali na nočných linkách až do 5. novembra 2023, kedy bola prevádzka trolejbusov tohto typu ukončená rozlúčkovou jazdou na mimoriadnej linke 212. V posledných rokoch prevádzky sa trolejbusy Škoda 15 TrM vypravovali do premávky aj na príležitostných nostalgických linkách.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý bol vyradený trolejbus #6616, ktorý v januári 2001 zhorel vo vozovni Hroboňova kvôli skratu v elektroinštalácii. V roku 2013 pre zlý technický stav nosných častí vyradili vozidlá 15 Tr #6603, 6608, 6611, 6612 a aj prvý z trolejbusov 15 TrM #6628.

V decembri 2014 boli v súvislosti so zaradením nových trolejbusov Škoda 31 Tr z premávky odstavené všetky zvyšné trolejbusy prvej a druhej série. Pre dostatok nových kĺbových trolejbusov boli v roku 2015 postupne z premávky odstavované aj vozidlá Škoda 15 TrM.

V roku 2015 boli definitívne vyradené vozidlá #6602, 6614, 6615 a 6619, ktoré boli zošrotované na jar 2016. Dlhodobo odstavené trolejbusy #6601, 6604, 6605, 6606, 6609, 6610, 6620, 6639 na jeseň 2016 DPB odpredal českej spoločnosti, ktorá niektoré vozidlá obratom predala na Ukrajinu. Kúpna zmluva bola uzavretá aj na vozidlá #6613 a 6640, ale tieto nakoniec neboli odobraté. Trolejbusy #6604, 6605, 6606 a 6609 boli v novembri 2016 odvezené z Bratislavy priamo do ukrajinského mesta Černovice, kde ich prevádzka zakrátko pokračovala. Na Ukrajinu bol odvezený aj trolejbus #6601, ktorý sa ale do premávky nezaradil a poslúžil zrejme ako zdroj náhradných dielov v Dnipre. Trolejbusy 15 Tr mali pri predaji najazdených okolo 1,1 milióna kilometrov, trolejbus #6604 najazdil v Bratislave "iba" 920-tisíc km.

V lete 2018 boli na predaj ponúknuté dlhodobo odstavené vozidlá 15 TrM #6618, 6622, 6623, 6625, 6626, 6627, 6629, 6630, 6631, 6633, 6634, 6635, 6636, 6637 a 6638. Pre vysokú zostatkovú hodnotu týchto trolejbusov sa ich predať nepodarilo. Hodnota trolejbusov sa navýšila pri generálnych opravách v Zlineri, ktoré boli účtovne vedené ako modernizácie, keďže boli financované z kapitálových prostriedkov. Vozidlá #6634 - 6638 boli neskôr v roku 2020 opäť sprevádzkované, zvyšné vozidlá (#6618, 6622, 6623, 6625, 6626, 6627, 6629, 6630, 6631, 6633) sa DPB ešte dvakrát v roku 2021 pokúsil predať. Vozidlá #6618, 6631 a 6633 boli v tom čase už značne nekompletné. Po neúspešnom predaji boli vozidlá na prelome novembra a decembra 2021 zošrotované vo vozovni Krasňany. Zošrotovaný bol zároveň aj trolejbus #6640. Trolejbusy 15 TrM mali pri vyradení najazdených približne 870-tisíc až milión kilometrov. Posledné vyradené trolejbusy Škoda 15 TrM #6621, 6632, 6634, 6636, 6637 a 6638 boli v závere roka 2023 taktiež ponúknuté na predaj. S výnimkou #6632 boli všetky vozidlá odpredané.

Katalóg vozidiel

6601 6602 6603 6604 6605 6606 6607 6608 6609 6610 6611

6612 6613 6614 6615 6616

6617 6618 6619 6620 6621

6622 6623 8146 6625 6626

6627 6628 6629 6630

6631 6632 6633

6634

6635 6636 6637 6638

6639 6640

6641 6642 6643 6644

Legenda a štatistika

6617nevyradené vozidlo: 3 (6,8 %)
6617odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (2,3 %)
6601vyradené vozidlo: 41 (93,2 %)
6617historické vozidlo: 1 (2,3 %)
6635špeciálne vozidlo: 1 (2,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
6521 6607 
6624 8146od 2016