Dňa 19. júla 1909 začala premávku Bratislavská elektrická autobusová linka do Vydrickej doliny (Pozsony - Vödricvölgyi Villamos Automobilvonal - PVAV) s otvorenými vozidlami systému Mercédès-Électrique-Stoll (Elektro-Daimler-Stoll) #1 - 4 vyrobenými vo firme Österreichische Daimler Motoren Gesellschaft vo Wiener Neustadt.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Mercédès-Électrique-Stoll
1 – 4
1909
1909
1915
4
Spolu
1909
4
Technické parametre
Dĺžka
4900 - 5500 mm
Šírka
1800 mm
Rázvor
3500 mm
Počet miest na sedenie
24 + 1
Počet miest na státie
0
Celkový počet miest
24 + 1
Pohotovostná hmotnosť
2750 kg
Elektrická výzbroj
Mercédès-Électrique, priama, odporová s ručným kontrolérom
Motor
Mercédès-Électrique (patent Porsche), v náboji zadného kolesa, 450 V DC
Oceľový podvozok niesol drevenú skriňu s troma otvorenými oddielmi výlučne pre sediacich cestujúcich. V prípade nepriaznivého počasia pasažierov chránili plachty upevnené koženými remeňmi pri nosných stĺpikoch karosérie. Pohodlie počas jazdy v dvojnápravovom trolejbuse zabezpečovali listové pružiny. Kolesá mali obutie z gumových obručí, v nábojoch zadných kolies umiestnili elektromotory poháňajúce vozidlo. Trakčný prúd privádzal z dvojvodičového trolejového vedenia špeciálny vozík systému Stoll s prívodným káblom ku skrini trolejbusu. Vodič sedel nad prednou nápravou uprostred čela karosérie oddelený od cestujúcich polovičnou sklenou stenou. Vyfarbenie trolejbusu bolo svetlosivo-biele so zlatým nápisom PVAV.
Prevádzka
Vozidlá v letnom vyhotovení slúžili na dvojstopej trati od Palugyayiho paláca pod Hlavnou stanicou na Železnú studničku v prípade priaznivého počasia. Prevádzku vozidiel nepriaznivo ovplyvňovala vysoká poruchovosť motorov a krátka životnosť gumených obručí kolies, čo bolo spôsobené prevádzkou po veľmi zlej ceste.
Vyraďovanie a likvidácia
Všetky štyri otvorené trolejbusy boli vyradené po skončení prevádzky trolejbusovej trate na Železnú studničku v závere roka 1914 a v roku 1915 boli odpredané spolu s ostatným zariadením trolejbusovej trate Rothovej továrni na náboje.
Hoci sa žiadny z pôvodných trolejbusov nezachoval, v roku 2019 sa v Českých Veleniciach rozhodli postaviť repliku bratislavského otvoreného trolejbusu vo forme elektrobusu. Išlo o tretiu a zároveň poslednú repliku trolejbusu systému Mercédès-Électrique-Stoll, prvou bola replika trolejbusu z roku 1907 z Gmündu, druhou replika britského trolejbusu z roku 1911 a treťou otvorený prešporský trolejbus z roku 1909. Replika "letného" trolejbusu bola dokončená v roku 2021 pre múzeum v Českých Veleniciach. Využívaná bola tiež pri rôznych príležitostiach, v septembri 2023 absolvovalo vozidlo aj verejné prezentačné jazdy na Železnej studničke v Bratislave.
Blahoslav_Jurina