VozidláTrolejbusy › Mercédès-Électrique-Stoll #1 - 4

Mercédès-Électrique-Stoll #1 - 4

Úvod

Dňa 19. júla 1909 začala premávku Bratislavská elektrická autobusová linka do Vydrickej doliny (Pozsony - Vödricvölgyi Villamos Automobilvonal - PVAV) s otvorenými vozidlami systému Mercédès-Électrique-Stoll (Elektro-Daimler-Stoll) #1 - 4 vyrobenými vo firme Österreichische Daimler Motoren Gesellschaft vo Wiener Neustadt.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Mercédès-Électrique-Stoll 1 – 4 1909 1909 1915 4
Spolu 1909   4

Technické parametre

Dĺžka 4900 - 5500 mm
Šírka 1800 mm
Rázvor 3500 mm
Počet miest na sedenie 24 + 1
Počet miest na státie 0
Celkový počet miest 24 + 1
Pohotovostná hmotnosť 2750 kg
Elektrická výzbroj Mercédès-Électrique, priama, odporová s ručným kontrolérom
Motor Mercédès-Électrique (patent Porsche), v náboji zadného kolesa, 450 V DC
Výkon motora 15 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 30 kW
Maximálna rýchlosť 20 km/h

Fotografie

Opis

Oceľový podvozok niesol drevenú skriňu s troma otvorenými oddielmi výlučne pre sediacich cestujúcich. V prípade nepriaznivého počasia pasažierov chránili plachty upevnené koženými remeňmi pri nosných stĺpikoch karosérie. Pohodlie počas jazdy v dvojnápravovom trolejbuse zabezpečovali listové pružiny. Kolesá mali obutie z gumových obručí, v nábojoch zadných kolies umiestnili elektromotory poháňajúce vozidlo. Trakčný prúd privádzal z dvojvodičového trolejového vedenia špeciálny vozík systému Stoll s prívodným káblom ku skrini trolejbusu. Vodič sedel nad prednou nápravou uprostred čela karosérie oddelený od cestujúcich polovičnou sklenou stenou. Vyfarbenie trolejbusu bolo svetlosivo-biele so zlatým nápisom PVAV.

Prevádzka

Vozidlá v letnom vyhotovení slúžili na dvojstopej trati od Palugyayiho paláca pod Hlavnou stanicou na Železnú studničku v prípade priaznivého počasia. Prevádzku vozidiel nepriaznivo ovplyvňovala vysoká poruchovosť motorov a krátka životnosť gumených obručí kolies, čo bolo spôsobené prevádzkou po veľmi zlej ceste.

Vyraďovanie a likvidácia

Všetky štyri otvorené trolejbusy boli vyradené po skončení prevádzky trolejbusovej trate na Železnú studničku v závere roka 1914 a v roku 1915 boli odpredané spolu s ostatným zariadením trolejbusovej trate Rothovej továrni na náboje.

Hoci sa žiadny z pôvodných trolejbusov nezachoval, v roku 2019 sa v Českých Veleniciach rozhodli postaviť repliku bratislavského otvoreného trolejbusu vo forme elektrobusu. Išlo o tretiu a zároveň poslednú repliku trolejbusu systému Mercédès-Électrique-Stoll, prvou bola replika trolejbusu z roku 1907 z Gmündu, druhou replika britského trolejbusu z roku 1911 a treťou otvorený prešporský trolejbus z roku 1909. Replika "letného" trolejbusu bola dokončená v roku 2021 pre múzeum v Českých Veleniciach. Využívaná bola tiež pri rôznych príležitostiach, v septembri 2023 absolvovalo vozidlo aj verejné prezentačné jazdy na Železnej studničke v Bratislave.

Katalóg vozidiel

1 2 3 4

Legenda a štatistika

1vyradené vozidlo: 4 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
V dielni v Českých Veleniciach vznikla replika týchto trolejbusov. Nevie niekto či to je na objednávku DPB alebo niekde inde do zbierky?

Zdroj foto: FB
Reakcia na: Jak44 #1:
Tento typ trolejbusu jazdil aj v iných mestách a aj z Gmündu do Veleníc, z čoho si môžeš vydedukovať ako veľa spoločného s tým bude DPB mať.