Na začiatku 21. storočia sa začalo vyraďovať čoraz viac kĺbových autobusov Ikarus 280 a posledná dodávka nových kĺbových autobusov Ikarus 435 prebehla v roku 1998. Financie na nové veľkokapacitné autobusy sa v mestskom rozpočte našli až v roku 2005, v čase keď situácia s kĺbovými vozidlami už bola kritická. Dopravný podnik následne vypísal tender na dodávku nových nízkopodlažných autobusov, avšak nie potrebných kĺbových 18-metrových, ale len 15-metrových bez kĺbu. Verejnú súťaž vyhrala poľská firma Solaris Bus & Coach S. A., ktorá v máji a júli 2006 dodala 22 nízkopodlažných autobusov Solaris Urbino 15 tretej generácie s pohonom na stlačený zemný plyn.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Solaris Urbino 15/III CNG
1201 – 1222
2006
2006
od 2012*
22
Spolu
2006
22
* Zachovalo sa historické vozidlo
Technické parametre
Dĺžka
14590 mm
Šírka
2550 mm
Výška
2850 mm
3350 mm (s nádržami na plyn)
Výška podlahy
320 mm (1. - 2. dvere)
340 mm (3. dvere)
Možnosť zníženia o 70 mm (ECAS II)
Koncepčne vozidlo vychádza z autobusu Neoplan N4020. Samonosnú karosériu trojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov, bočnice zvonka oplechovali oceľovým plechom. V pravej bočnici osadili troje dovnútra sa otvárajúce dvojdielne dvere. V interiéri osadili plastové sedadlá s textilným poťahom STER 6MN. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch umiestnili pri stredných dverách výklopnú nástupnú plošinu. Nástup do vozidla uľahčili aj naklonením vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá osadili technológiou lepenia. Vodičovi umožnili lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými stropnými vetrákmi a výklopnými hornými časťami bočných okien. Pre pohodlie vodiča umiestnili na streche klimatizačnú jednotku firmy Carrier Sütrak K 403 E. Motor umiestnili v zadnej časti vozidla, štyri robustné nádrže na stlačený zemný plyn s celkovým objemom 1240 l osadili pod krytom na streche vozidla. Autobus vybavili dvomi natáčacími nápravami a strednou poháňanou nápravou. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE. Všetky vozidlá dodali v celobielom nátere.
Úpravy
Ešte pred zaradením do premávky dostali autobusy zeleno-žltý náter a reklamu dodávateľa zemného plynu. Pri prelakovaní však boli zničené všetky pôvodné piktogramy a nápisy na karosérii. Následne boli vozidlá vybavené novými nálepkami. Je preto nepochopiteľné, prečo neboli vozidlá nalakované v zeleno-žltej schéme už vo výrobnom závode. Pred zaradením do premávky vozidlám nalepili reklamu dodávateľa zemného plynu.
Po požiari autobusu #1216 bol do motorového priestoru vozidiel namontovaný samohasiaci systém, ktorý mal zabrániť rozsiahlejším požiarom vozidiel.
Autobusy #1206, 1209 a 1214 dostali v marci 2023 kamerové systémy, ktoré boli predtým demontované z autobusov Tedom C 12G a MAN NG 313.
Prevádzka
Vozidlá #1201 - 1220 boli slávnostne uvedené do prevádzky 26. júna 2006 a zaradené boli do vozovne Trnávka. Autobusy #1221 a 1222 sa zaradili do premávky v auguste 2006. Po necelom roku prevádzky sa 26. mája 2007 počas jazdy vznietilo v motorovom priestore vozidlo #1216 a požiar vážne poškodil zadnú časť vozidla. Po tomto požiari boli na 3 mesiace od 30. mája do 28. augusta 2007 stiahnuté všetky autobusy tohto typu z prevádzky. Ďalším dlhšie odstaveným vozidlom sa v rokoch 2008 - 2009 stalo vozidlo #1203 poškodené pri čelnej zrážke s Ikarusom 435. V rokoch 2013 - 2015 nejazdil autobus #1210, ktorý sa po poruche dočasne stal zdrojom náhradných dielov pre ostatné vozidlá. Od 1. septembra 2011 boli všetky 15-metrové Solarisy preradené do vozovne Jurajov dvor.
15-metrové Solarisy začínali premávku v pracovných dňoch na linkách 70 (v sedle), 87, 88 a 96 (v špičke). Cez víkendy boli nasadzované na linky 63, 70, 87, 88 a od septembra 2007 krátky čas aj na linku 37. V júni 2008 sa na krátky čas nasadzovali aj na linku 32, neskôr sa na nej objavovali len na špičkových poradiach. Od júla 2008 boli na krátko nasadzované na linku 84 (Ovsište - Hroboňova) miesto liniek 70/96. Na linku 96 sa vrátili po zavedení jej celodennej premávky v decembri 2008. V roku 2011 boli Solarisy nasadzované pravidelne aj na linku 133, kde sa v menšej miere vyskytovali aj predtým.
Po dodávke nových kĺbových autobusov SOR NB 18 boli v roku 2015 Solarisy z linky 96 presunuté na linku 196. V októbri 2017 boli kĺbové autobusy nasadené aj na linku 88 a Solarisy boli od tohto obdobia v pracovných dňoch okrem linky 196 nasadzované aj na linky 32 a 74 (na nej aj cez letné prázdniny 2017) a cez víkendy už neboli vypravované. Po posilnení vlakov na železničnú stanicu Nové Mesto boli na linku 196 v polovici júna 2018 nasadené kĺbové autobusy a 15-metrové Solarisy boli potom počas školského roka vypravované už len na linky 32 a 74. Od letných prázdnin sa Solarisy vrátili aj na linku 196 a od 17. septembra 2018 boli počas sedla pracovných dní nasadzované aj na linku 192 prejazdom z linky 196.
Od 4. mája 2020 boli počas modernizácie električkovej trate do Karlovej Vsi na linku 32 v pracovných dňoch nasadené 12-metrové, resp. 18-metrové autobusy a Solarisy z linky 32 boli presunuté na linku 88. Ich nasadzovanie na linky 74, 192 a 196 zostalo nezmenené. Od 22. júna do 31. augusta 2020 sa Solarisy dočasne vrátili v pracovných dňoch na linku 32 a zároveň neboli v tomto období nasadzované na linky 192 a 196.
Po dodaní nových kĺbových autobusov Otokar Kent C 18,75 na prelome rokov 2021/2022 boli od 17. januára 2022 Solarisy Urbino 15 CNG presunuté z linky 88 na linku 191 do Rusoviec, kde nahradili 12-metrové autobusy. Spolu bolo potom na linkách 74, 191 a 196 vypravovaných 14 vozidiel v špičkách pracovných dní (z toho dve vozidlá premávali aj medzi špičkami na linke 192). Po úprave prevádzky linky 192 boli od 5. septembra 2022 Solarisy nasadzované v špičkách pracovných dní len na linky 74, 191 a 196. Od začiatku októbra 2022 boli na linky 191 a 196 nasadené kĺbové autobusy a tak boli Solarisy vypravované už len v špičkách pracovných dní na linku 74 medzi Hlavnou stanicou a Vlčím hrdlom (5 vozidiel). Do premávky boli zároveň nasadzované už len niektoré vozidlá (#1206, 1207, 1209, 1214, 1218, 1219, 1221). Ich pravidelná prevádzka skončila pred Vianocami 2022, následne boli odstavené do zálohy pre prípad zvýšenej potreby autobusov do výpravy. Na linke 74 ich nahradili 12-metrové autobusy.
Od apríla 2023 boli niektoré vozidlá (#1206, 1209, 1212, 1214, 1219) príležitostne využívané na špeciálnej rizikovej doprave pre futbalových fanúšikov, kde boli pôvodne nasadzované bežné premávkové vozidlá. Z dôvodu zvýšenej potreby autobusov počas rekonštrukcie Vajnorskej radiály sa do pravidelnej premávky od 5. októbra 2023 vrátili aj niektoré plynové Solarisy, ktoré boli nasadené na linky 59 a 96 počas špičiek pracovných dní. Autobusy #1204, 1206 a 1214 sa v premávke objavovali ešte aj po skončení spomínanej výluky električiek, využívať sa prestali v marci 2024. Po dožití autobusov SOR BN 10.5 boli vozidlá #1204 a 1206 v zime 2024/2025 neplánovane vyčlenené ako ich náhrada na zimnej údržbe zastávok.
Vyraďovanie a likvidácia
V decembri 2011 sa opäť počas jazdy zopakoval veľký požiar vozidla #1216, pri ktorom bol autobus značne poškodený a následne bol vyradený. V novembri 2016 rozsiahly požiar úplne zničil autobus #1201 na plničke CNG. Autobus #1205 slúžil od konca roka 2021 ako zdroj náhradných dielov pre ostatné vozidlá. V lete 2022 bol pre zlý technický stav z premávky stiahnutý aj autobus #1217 a spolu s vozidlom #1205 boli oba v septembri 2022 zošrotované. Ďalšie vozidlá boli odstavené na vyradenie v októbri 2022. Pojazdné vozidlá #1202, 1203, 1208 a 1213 boli následne v priebehu jesene 2023 odpredané zbrojárskej firme. Ďalšie vozidlá boli ponúknuté na predaj v lete 2024, predať sa však podarilo iba vozidlo #1222.
preco by sa mali srotovat?
Ram je robeny z nerezu, treba to len odstrojit, urobit GO a dalsich 10 rokov mozu jazdit.
Moralne zastarane tie vozy nie su, tak na co nove?
V roku 2006 bol všeobecne na Slovensku rozšírený názor, že klimatizácia v MHD nemôže fungovať, pretože sa dvere otvárajú príliš často na to, aby to klimatizácia stíhala... ?
Vie mi niekto povedať, prečo sa pri týchto Solarisoch často deje, že po zastavení na zastávke ešte ako keby "poskočil"? Mňa ako cestujúceho (hlavne ak sedím) to celkom kopne. Všímam si to už roky, najprv som to pripisoval vodičovi, ale potom som si uvedomil, že sa to deje iba na týchto vozidlách. A keďže v poslednej dobe jazdím dosť práve týmito autobusmi, tak som si to opäť začal všímať, že sa to deje stále.
Ak dobre viem, deje sa to z toho dôvodu, že keď sa otvoria dvere, tak je asi sekundové oneskorenie aplikovania zastávkovej brzdy. Príklad: Solaris zastaví na zastávke, vodič otvorí dvere..1s..zastávková brzda je aplikovaná, proste je tam menšie oneskorenie medzi dverami a brzdou.
Ja viem o čom presne hovoríš, aj mne to dlho vŕtalo hlavou, keď som denne chodieval 63 Lamač-Avion, keď tam ešte jazdili SU15. Zažil som aj iné zaujímavosti s týmito vozidlami, hlavne čo sa elektroniky týka.
Ked chces plynulo dobrzdit, tak musis postupne uvolnovat brzdovy pedal, cize pokial sa ako vodic fakt na kazdej zastavke/semafore nehras s brzdovym pedalom = postupne povolovanie pedala a pri uplnom zabrzdeni v spravnom momente zdupnutie brzdy, tak to hekne.
Tieto autobusy majú 17 rokov, čo je už dávno po životnosti. A keďže je momentálne už dosť kĺbových autobusov (alebo aj 12 metrových), ktoré sú novšie, tak už tieto nejazdia. Navyše sú ako jediné na zemný plyn, kým ostatné sú na naftu.
Vobec si nemyslim, ze vsetko je v skutocnosti vyradene. 1206, 1209, a 1214 dostali kamerovy system v marci. Vraj maju byt futbalove vozy. A dlhsi cas sa hovori o 1218 ako historickom.
my máme pojazdých busov dost ale idiotku udrzbu v tom je cely problem. Neviem o tom zatial nič ohladom odkupenia týchto vozov pre Košice ak niekto mate viac info sem s ním.
TomJ