K prvým úpravám vozidiel z rokov 1969 až 1974 patrilo pridanie výstražných svetiel "Nenastupovať" na bočnice vedľa dverí po zrušení prevádzky so sprievodcami v roku 1975. Po niekoľkých rokoch boli tieto svetlá premiestnené do interiéru na spodok krytu mechanizmu dverí po vzore električiek neskorších sérií. V roku 1977 dostali vozidlá spolu s inštaláciou rádiostanice na strechu nad kabínu vodiča anténu tvaru T, tieto antény boli v rokoch 1988 - 1989 vymenené za tenké prútové antény pri inštalácii riadiaceho systému DRAHUŠA. Počas prevádzky prechádzal úpravou aj zberač prúdu, používali sa rôzne vyhotovenia zberacích líšt.
Niektoré vozne (napr. #362, 7054) dostali po nehodách nové čelo a s ním aj široký zasklený panel na označenie linky a cieľa, ktorý sa však nepoužíval a čelo bolo upravené na klasickú linkovú tabuľu. Po ukončení samoobslužného predaja cestovných lístkov v pokladničkách pri vodičovi v roku 1976 bola kabína vodiča uzavretá väčšími dverami do výšky pôvodnej zásteny.
Prvé generálne opravy sa začali vykonávať v roku 1982, pri ktorých sa z okenných rámov odstránila koženka a z nárazníkov hliníkové lišty (ak už neboli odstránené skôr). Väčšina vozňov pri generálnych opravách v 1980-tych rokoch dostala na bočnice rovný plech namiesto vlnitého. Rovné plechy dostali aj vozne #7075 a 7070 bez GO. Vymieňané boli aj ovládacie prvky a kontrolky na riadiacom paneli.
Pôvodne bol na streche krémový náter od čela až po druhé okno (na ľavej strane), približne od roku 1985 sa pri obnove náterov striekala krémová farba len po prvé okno. Výcvikové vozidlo #8133 dostalo inverzný náter pri prvej veľkej prehliadke. Niektorým vozňom boli na začiatku 1980-tych rokov doinštalované strešné reklamné panely po vzore električiek T2 a T3. Od roku 1990 boli na vozňoch K2 aplikované celovozidlové reklamy, pri ktorých boli vozne prestriekané do farieb reklamných podkladov (po skončení reklám boli vozne prestriekané do pôvodných farieb). Na niektorých vozňoch (#7002, 7015, 7019) bola celoplošná reklama doplnená aj o strešné panely. Viaceré vozne niesli v tomto období reklamy vo forme podokenných nálepiek na bočniciach. Aplikácia celovozidlových reklám na vozne K2 trvala len veľmi krátke obdobie. V druhej polovici 1990-tych rokov dostala väčšina vozňov na bočnice panely s plexisklom, ktoré slúžili ako nosiče reklám menších formátov až do roku 2009. Celovozidlové reklamy boli od roku 2005 vo veľkom aplikované už na modernizovaných vozňoch K2S, pričom s výnimkou červených reklám na mesto Bratislava išlo o reklamy vo forme fóliových celopolepov vozidiel bez zmeny ich náteru.
V rokoch 1988 - 1989 boli do vozidiel inštalované komponenty automatizovaného systému dispečerského riadenia MHD (ASDR), známeho pod skratkou DRAHUŠA, ktorý okrem rádiového spojenia s dispečingom prostredníctvom vozidlovej rádiostanice umožňoval aj akustické hlásenie zastávok zo stereofónnych magnetofónových pások a odosielanie informácie o polohe vozidla podľa zastávky (nachádzajúcej sa na druhej stope pásky) na dispečing. Hlásenie zastávok sa však po krátkej dobe pre veľkú poruchovosť prehrávačov prestalo používať. Komponenty systému boli umiestené vo vysokej kovovej skrinke v pravej časti kabíny vodiča, na streche bola tenká prútová anténa. Vozeň #7076 dostal ako prvý z K2 v roku 1996 dopytové otváranie dverí, ktoré sa neskôr nainštalovalo aj do ostatných vozidiel K2. Postupne boli v roku 2005 vybavené všetky zostávajúce električky K2 digitálnymi akustickými hlásičmi BUSE (nové boli aj reproduktory v interiéri, keďže pôvodné boli vo väčšine prípadov už demontované) a v električkách K2S bolo hlásenie zastávok uvedené do funkčnej podoby.
Prehľad modernizačných úprav pôvodných vozov K2 v 90-tych rokoch 20. storočia a začiatkom 21. storočia, ktoré boli realizované na všetkých vozňoch K2 existujúcich v čase danej úpravy:
- výmena pôvodnej kabíny vodiča za celouzavretú drevenú kabínu s oknom iba na dverách,
- výmena jednolištového pantografu za dvojlištový,
- dosadenie nového ramena pravého vonkajšieho zrkadla s vyhrievaním a možnosťou nastavenia polohy z kabíny vodiča od firmy Bahoza,
- výmena sedadla vodiča za modernejší pohodlnejší typ (1997 - 1998),
- výmena žiarovkového osvetlenia prednej linkovej tabule za žiarivkové,
- montáž dopytového otvárania dverí (od 1996),
- inštalácia elektronických označovačov lístkov firmy R&G Mielec (1999),
- inštalácia palubného počítača firmy BUSE BS 100 a interiérového displeja pre zobrazovanie času a pásma (1999),
- výmena niektorých elektromechanických častí výzbroje (obmedzovacie relé, regulátor kotúčových bŕzd) za nové elektronické od firmy Bahoza, ktoré výrazne zvýšili spoľahlivosť vozidiel (1997 - 1998),
- výmena prvkov na riadiacom paneli - nový rýchlomer, voltmeter a ampérmeter,
- výmena poistiek v kabíne vodiča za ističe,
- digitálne akustické hlásiče zastávok firmy BUSE a nové reproduktory (rok 2005).
V rokoch 2006 - 2007 obdržali ešte dva nerekonštruované vozne K2 #7076 a 7084 optický informačný systém BUSE.
V rokoch 1998 - 2006 a 2009 sa šumperskou firmou Pars DMN (od roku 2000 Pars nova), ktorá uspela v medzinárodnom tendri na modernizáciu električiek, zmodernizovalo 26 vozňov na typ K2S, ktoré boli po modernizácii očíslované novým číselným radom evidenčných čísiel od 7101 vyššie (#7101 - 7125, 7135). Cieľom bolo predĺženie životnosti dožívajúcich električiek, pretože na nákup nových električiek neboli finančné prostriedky. V rokoch 2007 - 2009 k nim pribudli už nové vozidlá #7126 - 7134, pri ktorých boli použité už iba opravené podvozky vyradených električiek K2. Základný prehľad úprav pri modernizácii na typ K2S:
- nová trakčná výzbroj s IGBT tranzistormi (ČKD TV14 - prvých 6 vozidiel; Alstom/Cegelec TV Progress s analógovým, neskôr s digitálnym regulátorom, trakčné meniče CDC 130/130P/130N)
- náhrada motorgenerátora statickými meničmi (ABB Bordline S12 - #7101 7104; Dioss #7105; Alstom/Cegelec SMT 6,3 + SMTS 7,5 - #7102, 7103, 7106; Alstom/Cegelec SMTK 8 + SMTS 7,5 - ostatné vozidlá), rekuperácia energie do trolejového vedenia pri brzdení, protisklzová a prostišmyková ochrana
- nové zaoblené čelá s panoramatickými sklami podľa návrhu architekta Kotasa, lepené bočné oplechovanie, nové farebné riešenie interiéru a exteriéru navrhnuté arch. Kotasom (exteriérová schéma len po vozidlo #7122, potom aplikácia červeného náteru)
- generálna oprava rámu a skrine vozidla s antikoróznou úpravou (pri vozidlách #7126 - 7134 novostavba)
- generálna oprava pôvodných podvozkov realizovaná v dielňach DPB
- plastové sedadlá s textilným poťahom Vogelsitze 650 od firmy C.I.E.B Kahovec
- determálne okná s výklopnými otváracími časťami od firmy Hády Metall, neskôr Pars Komponenty
- výklopné dvojdielne dvere firmy s mikroprocesorovými pohomi firmy IFE (#7101 - 7106), resp. štvorkrídlové skladacie hliníkové dvere Pars Komponenty s mikroprocesorovými pohonmi firmy IGE (ostatné vozidlá), nové osvetlenie priestoru dverí
- zmenšené strešné vetracie klapky
- protišmyková podlahová krytina
- dosadenie uzamykateľných fabiónov pre informačné a reklamné materiály nad sedadlá
- vykurovanie interiéru okrem elektrických telies v bočnici doplnilo aj niekoľko vykurovacích jednotiek s ventilátormi pod dvojsedadlami
- nové žiarivkové svietidlá s vlastnými meničmi na napätie 24 V, prvé vozidlá (#7101 - 7109) mali odlišný tvar svietidiel, ďalšie vozidlá mali svietidlá od firmy SEC Nitra
- nová kabína vodiča - náhrada pedálového ovládania ručným radičom Schaltbau (#7101), resp. Lekov KRD 39 (ostatné vozidlá), nový prístrojový panel s integrovaným diagnostickým systémom a palubným počítačom, anatomické sedadlo vodiča s lakťovými opierkami Recaro/Isri, vykurovanie novým kaloriferom s asynchrónnym motorom, jeden veľký stierač čelného okna
- elektricky ovládaný polpantograf Brecknell-Willis M 06 (#7101 - 7105), Stemmann-Technik Fb 80 (#7106 - 7126), resp. Stemmann-Technik Fb 800 (#7127 - 7135)
- klimatizácia kabíny vodiča so striedavým napájaním 3 x 400 V (#7101 - 7110 Brema, #7111 - 7114 Webasto, #7115 - 7135 Thermo King)
- doplnenie uzamykateľného ovládacieho panelu na zadnej plošine so základnými funkciami pre jazdu vzad
- optický a akustický informačný systém BUSE s DOT (#7101 - 7103), resp. DOT-LED displejmi (ostatné vozidlá) a vnútornými LED displejmi BS 120 (od vozňa #7127 LCD displejmi BS 370), prvé vozidlá boli vybavené ešte hlásičmi zastávok Apex, ktoré sa ale nepoužívali a neskôr sa vymenili za hlásiče BUSE
Jednotlivé vozne K2S sa medzi sebou odlišovali aj prevedením svetiel na prednom a zadnom čele (#7101 a 7102 mali hranaté svetlá, od #7103 už združené oblé - predné z automobilu Peugeot Boxer, zadné Opel Astra F), zakrytím podvozkov (#7101 - 7106 ich nemali zakryté - prvým trom vozňom boli neskôr zakryté, od #7107 už mali zakryté podvozky všetky vozne), umiestnením elektronických displejov BUSE na bočnici (vozne #7101 - 7114 ich mali umiestnené v rámci strechy, ostatné električky už v okne, čo umožnilo použiť transparenty so zobrazovaním trasy linky vo vnútri vozidla).
Vozeň #7121 bol pri modernizácii na typ K2S upravený aj pre potreby autoškoly dosadením väčšej dvojdverovej kabíny vodiča aj s miestom pre inštruktora. Úpravou pre potreby autoškoly sa vyznačuje aj novostavba K2S #7131. Tieto vozne dostali väčšiu kabínu s dvojicou dverí. Vozeň #7131 bol vybavený aj dvojicou vonkajších a dvojicou vnútorných kamier.
Električkám K2S #7101 - 7110 bola v rokoch 2003 - 2006 vymenená pôvodná klimatizácia kabíny vodiča od firmy Brema vymenená za klimatizáciu Webasto (ako bola na vozidlách #7111 - 7114). Vozeň #7105 dostal nový statický menič Cegelec SMTK 14D, pretože pôvodný menič Dioss bol veľmi nespoľahlivý. Vozňu #7101 bol neskôr vymenený ručný radič Schaltbau za radič od firmy Lekov. V roku 2020 sa realizovala úprava zapojenia elektrického ovládania bŕzd na vozidlách K2S #7112 - 7122 s cieľom zvýšenia bezpečnosti vozidiel. Pri týchto električkách sa totiž pôvodne aktivovali kotúčové brzdy pri uvedení ručného radiča do nulovej polohy. Pri úprave prišlo k zjednoteniu s ostatnými K2S.
Vozeň #7102 dostal ako prvý v prvej polovici roka 2006 celočervený náter s reklamou "Bratislava - Little Big City" v rámci projektu "Turistické informačné spoje". Od vozňa K2S #7123 sa táto reklama aplikovala v rôznych verziách aj na ďalšie novorekonštruované vozne. Od jesene 2006 do roku 2010 dostali po prehliadkach túto reklamu aj staršie vozne K2S (#7101, 7102, 7105, 7108, 7109, 7111, 7112 a 7114). Niektorým vozňom bola neskôr aplikovaná iná celovozidlová reklama, po odlepení ktorej sa už pôvodné nálepky neobnovili a vozne ďalej jazdili v celočervenom nátere. Vozeň #7102 bol v roku 2015 prelakovaný do pôvodných farieb. Od roku 2017 sa vozňom K2S pri veľkých prehliadkach aplikoval namiesto pôvodného náteru už len celočervený náter (#7103, 7106, 7110, 7115, 7116, 7117, 7121, 7122), od roku 2022 sa menila aj farba zberača zo žltej na antracitovo sivú. Vozeň #7102 dostal v roku 2006 aj celočervené poťahy sedadiel s vyšitým logom mesta Bratislavy. Neskôr boli pri obnove poťahov sedadiel červené poťahy (s farebnými logami mesta) aplikované aj na ďalšie vozidlá, resp. od vozidla #7127 boli aplikované priamo pri modernizácii.
V roku 2007 boli do 25 vozňov K2S firmou Recar nainštalované LCD obrazovky, ktoré slúžili najmä na reklamné účely. Obrazovky sa nachádzali na zadnej stene kabíny vodiča a na zástene za druhými dverami. Predná obrazovka bola vybavená aj kamerou. Po nejakom čase sa obrazovky prestali používať, ale vo vozidlách zostali.
Vozeň #7085 bol v rokoch 1998 - 2005 zrekonštruovaný na typ K2G, pričom dostal nový náter v "bratislavských farbách" (podobne ako K2S), informačný systém firmy BUSE a tyristorovú výzbroj 2x ČKD TV8. Rovnako bol opravený rám vozidla, vonkajšie oplechovanie bolo realizované technológiou lepenia. Čelá vozidla zostali pôvodné laminátové. Pre napájanie pomocných obvodov a nabíjanie batérie bolo vozidlo vybavené statickým meničom Cegelec SMT 6,3. Interiér vozidla bol modernizovaný po vzore električiek K2S (plastové sedadlá s textilným poťahom Vogelsitze 650, nové vnútorné vykurovanie, protišmyková podlaha, nové žiarivkové osvetlenie s napájaním 24 V, determálne okná s výklopnými otváracími časťami, menšie strešné vetracie klapky), pôvodné skladacie dvere dostali nové mikroprocesorovo riadené pohony Bahoza, nové bolo aj pracovisko vodiča s ručným radičom ČKD HH102 a modernizovaným panelom po vzore električiek K2S. Vozeň dostal aj elektricky ovládaný polpantograf Lekov/Sécheron ESGE 53-3100, ktorý bol pôvodne otočený kĺbom dozadu, ale v roku 2015 prišlo k jeho otočeniu kĺbom dopredu. Dĺžka vykonávania tejto modernizácie (7 rokov) sa iste zapísala medzi rekordy dopravného podniku, bola však okrem iného spôsobená komplikáciami, keď nebola k dispozícii dokumentácia zapojenia výzbroje TV8, električku poškodil žeriav a nakoniec sa neúmerne predĺžilo získanie povolenia na premávku s cestujúcimi od Dráhového úradu. Neskôr v roku 2006 bola na vozidlo doplnená aj klimatizácia Thermo King pre kabínu vodiča, ktorá bola napájaná striedačom SMTS 7,5.
Prehľad modernizácií električiek K2:
- Typ K2S
- 1998: 7101 (ex 7048), 7102 (ex 7040)
- 1999: 7103 (ex 7047II), 7104 (ex 7061), 7105 (ex 7066)
- 2000: 7106 (ex 7067), 7107 (ex 7081), 7108 (ex 7059), 7109 (ex 7065)
- 2001: 7110 (ex 7070), 7111 (ex 7083)
- 2001 - 2002: 7112 (ex 7082), 7113 (ex 7054)
- 2002 - 2003: 7114 (ex 7060)
- 2003: 7115 (ex 7057), 7116 (ex 7068)
- 2003 - 2004: 7117 (ex 7053III), 7118 (ex 7058)
- 2004: 7119 (ex 7080), 7120 (ex 7063)
- 2004 - 2005: 7121 (ex 7075), 7122 (ex 7078II)
- 2006: 7123 (ex 7073), 7124 (ex 7079III), 7125 (ex 7077)
- 2007: 7126 (novostavba)
- 2008 - 2009: 7127 -7134 (novostavby)
- 2009: 7135 (ex 7087)
- Typ K2G
Okrem týchto rekonštrukcí sa niektoré vozidlá spájali z rôznych článkov. Zväčša tomu predchádzalo vyradenie dvoch poškodených článkov pod číslom jedného z nich. Pri spojení článkov z rôznych sérií sa električky vyznačovali odlišnými detailami vyhotovenia interiéru v jednotlivých článkoch (napr. kryty dverných mechanizmov, koženka okolo okien). Medzi takéto "zlepence" patrili (predný diel + zadný diel = nové evidenčné číslo):
- #313 + 318 = 7005
- #352 + 313 = 7043
- #7008 + 7024 = 7008
- #7013 + 7011 = 7037II
- #7014 + 7034 = 7034
- #7027II + 7012 = 7027II
- #7036 + 7026 = 7036
- #7045 + 7070 = 7070
- #7064 + 7001II = 7064
- #7065 + 7017 = 7065
V električke K2S #7109 (ex 7065) zostalo aj po modernizácii odlišné vyhotovenie krytov dverných mechanizmov (staršie a novšie) v prednom a zadnom článku.
V roku 2020 bol do električiek inštalovaný rádiový systém VETRA pre automatické prestavovanie výhybiek, ktoré sú týmto systémom vybavené.
Ma178rek
Ktoré vozy majú najbližšie k vyradeniu?? Okrem teda 7085 a 7126-7134