VozidláAutobusy › Jelcz MEX 272 E & Jelcz 043

Jelcz MEX 272 E
Jelcz 043 ako pojazdný servis

Úvod

V roku 1958 odkúpili licenciu na autobusové karosérie typu Škoda 706 RTO Jelczańskie Zakłady Samochodowe v Poľsku, ktoré "RTO-čky" začali od roku 1959 vyrábať s označením Jelcz 043. Išlo o medzimestský typ autobusu s dvomi ručne otváranými jednokrídlovými dverami. Keďže poľské mestá v tom čase stále dovážali mestské verzie RTO-čiek z Československa, v roku 1963 vznikla úpravou typu Jelcz 043 aj mestská verzia, ktorá dostala označenie Jelcz MEX 272. Podvozky a motory na autobusy Jelcz (okrem typu Jelcz 044) sa dovážali z Československa. Mestské autobusy exportované do Československa mali označenie Jelcz MEX 272 E. Ako zaujímavosť treba spomenúť, že Poliaci vyrábali aj vlastné kĺbové verzie "Uhoriek" s označeniami Jelcz AP 02 a Jelcz 021, ktoré sa však do Československa nedovážali.

V roku 1975 dopravný podnik zakúpil niekoľko mestských vozidiel Jelcz MEX 272 E. Išlo už v tom čase o zastarané autobusy, ale podnik ich dostal bilančným prídelom namiesto Ikarusov 280. V roku 1980 boli zakúpené ešte štyri vozidlá Jelcz 043 ako pojazdné predajne, ktoré boli následne upravené na dielenské servisné vozidlá.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Jelcz MEX 272 E 24, 29, 57, 64, 135, 149 1975 1976 1980. roky 6
2. Jelcz 043 PP 8247 – 8249, 8260 1980 1981 – 1982 1980. roky – 1990 4
Spolu 1975 – 1980   10

Technické parametre

Dĺžka 10520 mm
10870 mm (MEX 272, celková)
10800 mm (Jelcz 043, celková)
Šírka 2500 mm
Výška 2900 mm
Výška podlahy 885 mm
Rázvor 5450 mm
Počet dverí 2 + 1 manipulačné pre vodiča
Počet miest na sedenie ~ 22 + 1 (MEX 272)
Počet miest na státie ~ 58 (MEX 272)
Celkový počet miest ~ 80 + 1 (MEX 272)
Pohotovostná hmotnosť 8570 kg (MEX 272)
8700 kg (Jelcz 043)
Celková hmotnosť 14440 kg (MEX 272)
Motor Škoda 706 RTO, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (MEX 272)
Výkon motora 117,8 kW / 1900 rpm
Objem motora 11781 cm3
Krútiaci moment motora 686 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť ~ 70 km/h
Prevodovka Praga, manuálna, 5-stupňová
Zapaľovanie PAL
Nápravy predná: Liaz, riadená, diskové kolesá (MEX 272)
predná: Škoda, riadená, ráfiky kolies trilex
(Jelcz 043)
zadná: RÁBA, tuhá, hnacia (MEX 272)
zadná: Škoda, tuhá, hnacia, ráfiky kolies trilex (Jelcz 043)
Pneumatiky 11,00-20 eHD

Fotografie

Opis

Konštrukcia vozidla bola podobná ako pri type Škoda 706 RTO. Séria autobusov MEX 272 E dodaná do Bratislavy však bola postavená na modernizovaných podvozkoch so zadnou nápravou Rába a prednou nápravou Liaz s diskovými kolesami. Na podvozku bola postavená oplechovaná karoséria zvnútra obložená sololitovými doskami. Sedadlá boli usporiadané priečne a vetranie interiéru zabezpečovali 2 strešné vetráky a posuvné časti okien. Jelcze sa oproti "RTO-čkám" líšili najmä rozdielnym vyhotovením masky chladiča, obrysovými svetlami na prednom a zadnom čele, odlišnými smerovkami, či vypuklými reflektormi. Na pravom boku mali všetky bočné okná s otváracími časťami (Škody 706 RTO mali iba každé druhé), na ľavej strane iba každé druhé malo otváraciu vetraciu časť. Dodané boli v klasickom červeno-bielom nátere.

O pôvodnom vyhotovení pojazdných predajní Jelcz 043 nie sú známe informácie. Po ich úprave na dielenské vozidlá dostali "pracovný" náter. Tieto vozidlá mali staré nápravy ako Škody 706 RTO, nemali na čelách miesto pre transparenty, bočné okná nemali otvárateľné časti a mali dvojicu tzv. "búchacích" dverí.

Úpravy

Vozidlá z prvej série po preradení medzi pracovné vozidlá dostali "pracovný" náter a majáky nad predné čelo. Podobne boli upravené aj predajňové autobusy.

Prevádzka

Vozidlá Jelcz MEX 272 E nahradili staršie Škody 706 RTO a po prečíslovaní autobusov v roku 1976 sa dostali na koniec číselných radov 10xx a 20xx. Autobus #149 (neskôr #2050) bol krátko po zaradení do premávky preradený medzi výcvikové vozidlá. Zvyšné Jelcze boli v roku 1979 preradené medzi technologické vozidlá a nahradili už skôr preradené pracovné vozidlá 706 RTO. Rovnako bolo na technologické vozidlo preradené aj autoškolské vozidlo.

Vyraďovanie a likvidácia

Všetky Jelcze MEX 272 už ako pracovné vyradili a zošrotovali v 1980-tych rokoch, pričom boli nahradené pracovnými autobusmi radu Š 11. Servisné vozidlá Jelcz 043 boli vyradené do roku 1990.

Katalóg vozidiel

8205 8206 8216 8219 8207 8203

8247 8248 8249 8260

Legenda a štatistika

8205vyradené vozidlo: 10 (100 %)
8205technologické vozidlo: 10 (100 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
24 1044od 19768205od 1979
29 1045od 19768206 
57 1046od 19768216 
64 2048od 19768219 
135 2049od 19768207od 1979
149 2050od 19768203 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #4:
So všetkým súhlasím. Len mi príde divné, že v porovnaní s inou ikonou 9Tr sú tie intervaly polovičné. O tom "boli čím nahrádzať" som už viackrát písal na margo košických električiek - "čo by sme sa zahadzovali s nejakou údržbou, však bilančný prídel je vysoký".
Reakcia na: Viko #4:
Presne tak. RTO sa podrobovali každý 1-1,5 roka strednej prehliadke, každá druhá bola veľká prehliadka s GO motora, výmenou umakartov, čalúnenia, plechov podľa potreby a s novým lakom. Bežný cyklus bol SP-VP-SP-VP-šrot. Výnimočne ešte jedna SP - to boli tie čo sa dožili i 9 rokov.
Reakcia na: S499.1023 #3:
Je, ale myslím, že to zodpovedalo vtedajšej úrovni tunajšieho strojárstva. Úžasná, najdokonalejšia, ikonická a neviem ešte aká RTOčka totiž mala predpísané dosť krátke cykly vyšších stupňov opráv. Nečudo, že sa s tým nikomu nechcelo babrať, keď bolo čím novým nahrádzať.
Reakcia na: Mhr1 #2:
Čo je teda pre rámový autobus kuxevsky málo!
Reakcia na: Polocan_8998 #1:
Životnosť RTO bola 6+ rokov. Máloktorý sa v Bratislave dožil cez 9 rokov!
Je tu nejaký pamätník ktorý vie prečo boli v premávke tak maximálne 9 rokov?