Úvod

Dvojnápravový nízkopodlažný trolejbus SOR TNS 12 pochádza z produkcie českého výrobcu SOR Libchavy. Vznikol zástavbou elektrickej výzbroje firmy Cegelec, resp. Rail Electronics do upravenej autobusovej karosérie typu NS 12. Sériová výroba trolejbusu SOR TNS 12 začala v roku 2022, kedy výrobca s týmto typom uspel vo verejných súťažiach dopravných podnikov v Českej a Slovenskej republike a tiež v Maďarsku. Ich výrobu v prípade výzbroje Cegelec Alva však hneď od začiatku poznačil nedostatok súčiastok potrebných pre elektrickú výzbroj a dodávky objednaných vozidiel meškali. Trolejbusy s karosériou NS 12 vyrábala od roku 2018 so svojou výzbrojou aj česká Škoda Electric s označením Škoda 32 Tr.

V roku 2022 sa SOR Libchavy stal s typom TNS 12 víťazom verejnej súťaže Dopravného podniku Bratislava na dodanie 11 hybridných 12-metrových trolejbusov s trakčnými batériami. Vysúťažená cena jedného vozidla bola 464 600 € bez DPH, v priebehu výroby sa navýšila na 508 621 €. Na ich nákup získal DPB nenávratný eurofondový príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Trolejbusy mali byť pôvodne dodané s elektrickou výzbrojou Cegelec, ale pre problémy jej výrobcu sa dodávateľom výzbroje pre bratislavské trolejbusy stala Škoda Electric.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR TNS 12 A02 6121 – 6131 2023 2023 – 2024 11
Spolu 2023   11

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3400 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 37
Celkový počet miest 68 + 1
Pohotovostná hmotnosť 12550 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric SJ 10.4, IGBT-tranzistorový
trakčný menič riadený mikroprocesorom (vstup 600/750 V DC, výstup 3 x 0-420 V AC/310 A, 0-150 Hz), s rekuperáciou energie pri brzdení, trakčné batérie Škoda Electric TBS 5.1
Kapacita trakčnej batérie 42 kWh
Motor Škoda Electric 1ML 3438 K/4, štvorpólový asynchrónny motor s kotvou nakrátko a nútenou ventiláciou, 3x 520 V, 238,8 A
Výkon motora 180 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 180 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer AC 515T II (priestor pre cestujúcich)
Eberspächer K403 E G2 (kabína vodiča)
Chladiaci výkon klimatizácie 22 kW (AC 515T)
7 kW (K403 E)

Fotografie

Opis

Skelet polosamonosnej karosérie dvojnápravového trolejbusu je zostavený z oceľových profilov a zvarený s rámom podvozka. Zasklenie a opláštenie bočníc je realizované technológiou lepenia. Na opláštenie karosérie boli použité špeciálne plechy a polyesterový laminát. Výmenu cestujúcich zabezpečuje trojica dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s dopytovým ovládaním a elektropneumatickým pohonom. Pre zníženie špinenia karosérie od kolies boli na karosérii okolo kolies inštalované štetinové zachytávače nečistôt.

Trojfázový asynchrónny trakčný motor upevnený na ráme vozidla poháňa zadnú nápravu. Trakčná výzbroj s IGBT spínacími prvkami a mikroprocesorovou reguláciou je umiestnená v strešnej jednotke SJ 10.4 osadenej na streche. Napájanie pomocných pohonov zabezpečuje statický menič, ktorý je súčasťou strešnej jednotky. Zdrojom elektrickej energie pre jazdu mimo trolejového vedenia sú dva boxy trakčných batérií TBS 5.1 s LTO článkami, každý s výkonom 70 Ah, osadené v schránke v zadnej časti trolejbusu. Batérie umožňujú dojazd vozidla najmenej 12 km, ich dobíjanie je priebežné počas jazdy alebo státia pod trolejovým vedením. Elektrický prúd do vozidla privádzajú poloautomatické tyčové zberače Faiveley Transport TSS 20.4 s laminátovými palicami Esko s možnosťou automatického stiahnutia a nasadenia na trolejové vedenie pomocou navádzacej striešky. Navijaky sťahovacích lán sú umiestnené na zadnom čele.

V interiéri sú pre cestujúcich k dispozícii plastové sedadlá STER 8MA s koženkovým červeným poťahom prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Sedadlá vyhradené pre vybrané skupiny cestujúcich dostali modrý poťah. Časť sedadiel je osadená na vyvýšených schodíkoch. Priestory dverí sú od sedadiel oddelené sklenenými priečkami, prídržné tyče v interiéri sú z nehrdzavejúcej ocele. Podlahu a bočnice interiéru pokrýva zváraná protišmyková podlaha. Pracovisko vodiča disponuje uzavretou kabínkou s pohodlným sedadlom ISRI. Priestor pre detský kočík, bicykel a invalidný vozík sa nachádza oproti druhým dverám. Nástup a výstup cestujúcich uľahčuje možnosť naklonenia vozidla k vozovke a tiež manuálna výklopná plošina pre cestujúcich na vozíku.

Na osvetlenie interiéru slúžia zapustené stropné svietidlá s úspornými LED trubicami. Tepelná pohoda v interiéri je zabezpečená prostredníctvom determálnych okien s vysokým stupňom zatmavenia a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer, ktorá umožňuje aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle. Pracovisko vodiča je klimatizované samostatnou klimatizačnou jednotkou. Okrem klimatizácie je interiér vozidla možné vetrať aj uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien. Na vykurovanie interiéru slúži elektrická teplovodná prietoková jednotka Eltop TJ 40.

Trolejbusy sú vybavené interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamom. Informovanosť cestujúcich je zabezpečená optickým aj akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD 37" displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Tarifný systém dodala taktiež spoločnosť BUSE. Vodič dostal palubný počítač BUSE BS 300 s dotykovou obrazovkou. Cestujúci majú k dispozícii bezplatný prístup k internetu prostredníctvom Wi-Fi prístupového bodu a možnosť nabíjať si mobilné zariadenia prostredníctvom nabíjacích USB zásuviek.

Vozidlá boli dodané v červeno-čiernej farebnej schéme.

Prevádzka

Prvé vozidlo bolo do Bratislavy privezené 31. októbra 2023. Ďalšie vozidlá boli dodávané v priebehu novembra a decembra 2023. Skúšobné jazdy bez cestujúcich a zácviky vodičov prebiehali s trolejbusmi #6124 a 6129 od 28. novembra 2023. Skúšobná prevádzka s cestujúcimi bola realizovaná s oboma trolejbusmi od 12. decembra 2023 na linkách 44, 72 a na nočných trolejbusových linkách. Výcvik vodičov na nových trolejbusoch prebiehal vo februári a marci 2024, zároveň sa jednotlivé vozidlá začali postupne uvádzať do prevádzky, pričom sa objavovali na linkách 44, 45, 47 a 64. Začiatkom marca 2024 výrobca vyskúšal prevádzku trolejbusu #6129 na trolejbusovej sieti s napätím 750 V v Banskej Bystrici. Od 29. marca 2024 boli trolejbusy SOR TNS 12 nasadené na linku 44 predĺženú z Búdkovej cez Drotársku cestu, Hroboňovu a Pražskú na Hlavnú stanicu. Na predĺženej trase nahradila pôvodnú autobusovú linku 41.

Katalóg vozidiel

6121 6122 6123 6124 6125 6126 6127 6128 6129 6130 6131

Legenda a štatistika

6121nevyradené vozidlo: 11 (100 %)
6123online: 7 (63,6 %)
6121dnes v premávke: 9 (81,8 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 85,5 %, v pondelok až piatok 91,4 %

Teraz v premávke na linkách

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
V nedávnej minulosti sa mi 3 krát stalo, že pri sťahovaní zberačov na Búdkovej sa ich nepodarilo vodičovi stiahnuť. Niekedy ani na druhý raz. Vždy to vyzeralo, ako keby zadné háky ich nezaistili (po stiahnutí
vpodstate ,,vzlietli" späť hore). Chyba vodiča, alebo vozidla?
Reakcia na: SixSixTrooper #272:
Zvolenské vŕzgali príšerne keď prišli nové a teraz po 2 rokoch idú úplne tichučko. Ono si to musí všetko trochu "sadnúť"
Reakcia na: Agent007 #280:
Kvôli čomu? Kým sa nezavreli Krasňany, naše ENSká celkom v pohode jazdili. Dva brnianske TNS tiež jazdia prakticky denne.
Reakcia na: Viko #278:
spravny dodavatel sem, spravny dodavatel tam... vyzbroj od Rail Electronics by si nechcel, ani keby iny vyrobca na celom svete nebol...
Reakcia na: Viko #278:
Prešov by tiež chcel výzbroj od Škoda Electric, akurát kvôli podmienkam tendra tam musela byť hmotnostne ľahšia výzbroj.
Reakcia na: upravovač fotiek #276:
Chyba sa stala tam, že Bratislava na rozdiel od Prešova dostala výzbroj "správneho dodávateľa".
Reakcia na: upravovač fotiek #276:
Errata motorovej veže.
V Prešove majú dvojnásobnú kapacitu trakčného akumulátoru a interiér bez trolejvovej veže:

https://imhd.sk/po/popis-typu-vozidla/1066/SOR-TNS-12

Kde sa stala chyba?
Reakcia na: tbus #274:
Ani nie, Trolosorky síce trieskali (jak každé NB-čko) ale neškrípali.
Reakcia na: 6503 #269:
Cim tichsi pohon, tym silnejsie je pocut vrzganie.
Reakcia na: SixSixTrooper #272:
😆 😆 😅 😅 👍
To sa len trú plasty. Nič čo by nevyriešili staré noviny a korok z fliaš.
Reakcia na: Viko #270:
No to prave neviem. Ale len INTERIEROVE oblozenie to asi nebude. 😉
Reakcia na: 6503 #269:
Ozaj vŕzga rám, alebo len plastové interiérové obloženie?
Tak som si konecne nasiel cas na sotojazdu Hl. st. - Koliba. Trolejbus pekny (asi to najkrajsie co v BA mame), ale brutalne vrzga skrina/ram. Zejmena ked prekonava esicko Hrobonova - Drotarska. To je hotovy koncert! 😉 Ale aj inde. Ten ram, alebo skrina asi nebudu moc pevne.
Reakcia na: Solider #267:
Vďaka za vysvetlenie. Prekvapilo ma to, pretože 30 a 31Tr, ktoré boli hneď za TNS 12, ich prehadzovali bez problémov.

Inak, vodiči majú zakázané stiahnuť zberače mimo určených miest, pretože ak sa im neprehodí napr. tá výhybka DD, tak by mohli pokračovať aj na batérie, keďže na Sokolskej aj tak stiahnu zberače a ak už napríklad z Hl. st. zaťahujú, tak by s kapacitou batérie nebol problém.
Reakcia na: Urbanway 2423 #265:
Áno, s dvojpísmenkovými býva problém.
Reakcia na: Urbanway 2423 #264:
Možno obratisko musia vybudovať v novej polohe a tak, aby ho neupchali osobné automobily. Zvládli by trakčné akumulátory jazdu až hore na každom kole? V zmysle či by sa stihli dobiť nielen na krátky úsek po Drotárskej a pri Hlavnej stanici, ale aj pre úsek Koliba - Kamzík.
Nemajú tieto TNS 12 nejaký problém s ovládaním výhybiek? Viacero z nich totiž vôbec nedokázalo prehodiť výhybky BB a DD pri Depe Hroboňova, aj keď ostatné výhybky (napr. na Hodžovom nám.) prehadzovali bez problémov.
Reakcia na: upravovač fotiek #263:
Aspoň zatiaľ nie, aj keď o tom DPB pôvodne písal. Problém by mal byť v obratisku na Kamzíku.