Úvod

Nízkopodlažný autobus SOR NS 12 českého výrobcu SOR Libchavy predstavuje novú generáciu vozidiel tohto výrobcu. V roku 2016 výrobca predstavil prototyp autobusu SOR NS 12 s elektrickým batériovým pohonom. O rok neskôr vznikla aj naftová verzia typu NS 12. Dizajn vozidla navrhol architekt Patrik Kotas. Sériová výroba dieselových autobusov SOR NS 12 začala v roku 2019.

V roku 2021 sa výrobca SOR Libchavy stal víťazom verejnej súťaže Dopravného podniku Bratislava na dodávku nových 12-metrových autobusov s naftovým pohonom. Na základe podpísanej rámcovej zmluvy bude môcť DPB nakúpiť do 80 týchto autobusov. Prvých 63 vozidiel bolo objednaných koncom januára 2022. Vysúťažená cena jedného vozidla bola 238 500 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NS 12 diesel 2501 – 2563 2022 2022 63
Spolu 2022   63

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2995 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 73
Celkový počet miest 103 + 1 (8 os./m2)
Pohotovostná hmotnosť 11100 kg
Motor FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6E, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 210 kW / 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1250 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1020B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 520 IV
Eberspächer Sütrak K 403-E (kabína vodiča)
Chladiaci výkon klimatizácie 30 kW (AC 520 IV)
6 kW (K 403-E)
Vykurovací výkon klimatizácie 30 kW (AC 520 IV)

Fotografie

Opis

Skelet polosamonosnej karosérie dvojnápravového autobusu je zostavený z oceľových profilov a zvarený s rámom podvozka. Zasklenie a opláštenie bočníc je realizované technológiou lepenia. Priestor pre cestujúcich je zasklený dvojitým sklom. Na opláštenie karosérie boli použité špeciálne plechy a polyesterový laminát. Naftový pohonný agregát je umiestnený v zadnej časti v motorovej veži. Výmenu cestujúcich zabezpečuje trojica dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s dopytovým ovládaním a elektropneumatickým pohonom. Pre zníženie špinenia karosérie od kolies boli na karosérii okolo kolies inštalované štetinové zachytávače nečistôt.

V interiéri sú pre cestujúcich k dispozícii plastové sedadlá STER 8MA s koženkovým červeným poťahom prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Sedadlá vyhradené pre zdravotne znevýhodnených, matky s deťmi a tehotné ženy dostali modrý poťah. Časť sedadiel je osadená na vyvýšených schodíkoch. Priestory dverí sú od sedadiel oddelené sklenenými priečkami, prídržné tyče v interiéri sú z nehrdzavejúcej ocele. Podlahu a bočnice interiéru pokrýva zváraná protišmyková podlaha. Pracovisko vodiča disponuje uzavretou kabínkou s palubnou doskou VDO+ s virtuálnymi prístrojmi a pohodlným sedadlom ISRI 6860/875 NTS 2. Priestor pre detský kočík, bicykel a invalidný vozík sa nachádza oproti druhým dverám a je vybavený bezpečnostným pásom a operadlom, resp. upevňovacími popruhmi. Nástup a výstup cestujúcich uľahčuje možnosť naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a tiež manuálna výklopná plošina pre cestujúcich na vozíku.

Na osvetlenie interiéru slúžia zapustené stropné svietidlá s úspornými LED trubicami. Tepelná pohoda v interiéri je zabezpečená prostredníctvom determálnych okien s vysokým stupňom zatmavenia a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 520, ktorá umožňuje aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle. Pracovisko vodiča je klimatizované samostatnou klimatizačnou jednotkou. Okrem klimatizácie je interiér vozidla možné vetrať aj uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a dvojicou elektricky ovládaných strešných klapiek. Na vykurovanie interiéru v zimnom období je možné využiť aj nezávislé naftové kúrenie s teplovodnými radiátormi v interiéri a teplovzdušné ohrievače pod sedadlami.

Autobusy sú vybavené interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamom, vodič má k dispozícii aj systém na sledovanie mŕtveho uhla. Autobusy tohto typu boli v Bratislave prvými, ktoré boli týmto systémom vybavené. Informovanosť cestujúcich je zabezpečená optickým aj akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD 37" displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Tarifný systém dodala taktiež spoločnosť BUSE. Vodič dostal palubný počítač BUSE BS 300 s dotykovou obrazovkou. Cestujúci majú k dispozícii bezplatný prístup k internetu prostredníctvom Wi-Fi prístupového bodu a možnosť nabíjať si mobilné zariadenia prostredníctvom nabíjacích USB zásuviek. Autobusy sú vybavené aj systémom automatického počítania cestujúcich nad dverami.

Vozidlá boli dodané v červeno-čiernej farebnej schéme.

Prevádzka

Prvé vozidlá boli do Bratislavy dodané 10. októbra 2022. Autobusy boli zaradené do vozovní Petržalka (#2501 - 2540), Jurajov dvor (#2541 - 2560) a Trnávka (#2561 - 2563). Ako prvé sa do premávky zaraďovali autobusy z vozovne Petržalka postupne od 15. októbra 2022 na linkách 80, 87, 90, 94, 95, 99 a 192, ktoré v premávke nahradili autobusy Irisbus Citelis 12M. V polovici novembra 2022 sa do premávky zaradili aj vozidlá z vozovne Jurajov dvor na linkách 20, 23, 30, 65, 67, 78, 123. Ako posledné sa do premávky zaraďovali autobusy z vozovne Trnávka od začiatku decembra 2022 podľa potreby na linkách vypravovaných touto vozovňou. Nasadzovanie týchto autobusov na linku 123 skončilo k 5.8.2023, kedy bolo linka zrušená.

Katalóg vozidiel

2501 2502 2503 2504 2505 2506 2507 2508 2509 2510 2511 2512 2513 2514 2515 2516 2517 2518 2519 2520 2521 2522 2523 2524 2525 2526 2527 2528 2529 2530 2531 2532 2533 2534 2535 2536 2537 2538 2539 2540 2541 2542 2543 2544 2545 2546 2547 2548 2549 2550 2551 2552 2553 2554 2555 2556 2557 2558 2559 2560 2561 2562 2563

Legenda a štatistika

2501nevyradené vozidlo: 63 (100 %)
2501online: 28 (44,4 %)
2501dnes v premávke: 52 (82,5 %)
2552odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (1,6 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 78,2 %, v pondelok až piatok 86,4 %

Teraz v premávke na linkách

20 / 2 3
23 / 1
49 / 4
65 / 2 4 5
67 / 2
80 / 2
90 / 1
192 / 2

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Elektricka #197:
Vidím že to je voz 2533 teda založak. Nebol tam na čelu službu ale iba na dobu kým príde náhradný autobus za pôvodný čo tam bol
Reakcia na: csepka_3 #211:
Csepka = prešmyčka?
Reakcia na: jjjinro #210:
Ja by som si dovolil na túto otázku odpovedať asi podobne, ako keby som porovnával rovnaké značky ako vy s Karosou či Ikarusom. SOR je naša lokálna stredoeurópska značka, ktorá reaguje na dopyt lokálnych dopravcov a podľa toho vozidlá aj prispôsobuje. Veľa záleží od toho, kto dodáva motor a prevodovku, ako aj nápravu. Z môjho pohľadu SOR urobil dobre, že upustil od nápravy Dana a používa už ZF. Okrem toho by som však odporučil využitie iného dodávateľa motorov ako Iveco, ktorý nie je dvakrát spoľahlivý a výkonný. Možno to porovnať na dynamike vozidiel iných značiek, predovšetkým s Otokarom, ktorý je v porovnaní s NB18 podstatne dynamickejší.
Reakcia na: csepka_3 #209:
ale zaujímalo by ma aj porovnanie s napriklad ivecom, mercedesom, manom, solarisom, scania, volvo...
Reakcia na: jjjinro #208:
Autobusy SOR sú pomerne obľúbené medzi vodičmi, predovšetkým NB12 a NB18, ktoré sa rokmi osvedčili a sú obľúbené najmä vďaka ich väčšiemu počtu a univerzálnemu ovládaniu. Menej obľúbené boli hrbáče a kinderká, kde bola menšia kabína a vozidlá sa dosť húpali. Pomer cena a kvalita je dobrý. Z aktuálneho vozidlového parku DPB sú SORky všeobecne dobre zabehnuté, no závisí dosť od konkrétneho vozidla a jeho technického stavu. Za zmienku stojí postupný progres vo výrobe a objednávkach zo strany DPB, kedy sa do vozidiel postupne pridávala lepšia a lepšia výbava, menovite klimatizácia pre cestujúcich, USB nabíjačky, farebné LCD obrazovky s informáciami, vyhradené sedadlá pre vybraných cestujúcich, tónované sklá.
Dobrý deň, mňa by zaujímalo ako hodnotia skúsenejší kvalitu autobusov sor v porovnani s inými vyrobcami. Kvalita/cana.
Reakcia na: SOLARIS123 #204:
V niektorých NS 12 wifi funguje, závisí od konkrétneho vozidla. Tiež som si ale všimol, že vo viacerých vozoch rôznych typov wifi buď neukazuje vôbec, alebo po prihlásení nefunguje. Riešia sa nejako pravidelne aj tieto problémy, alebo na to nemajú v DPB čas/prostriedky popri závažnejších poruchách?
Reakcia na: Cancer #205:
Tak ti pekne dakujem za odpoved!😡
Preco v tycthto soroch nejde wi fi?
Reakcia na: Dave89 #202:
Aha tak preto tam nieje to sedadlo
Mohli by uz prosim pekne robit so systemom otvarania/zatvarania dveri v tychto autobusoch? Dneska musel niekto vkuse zatriekavat stredne dvere, lebo to nezvladalo same, v inych je to tiez pohroma, otvara sa to casto pomaly a tak isto sa to aj zatvara, ak vobec, ako napriklad dnes. Tak sa zamyslam co tu zlyhava...
nádrž na naftu
Reakcia na: BI-TURBO #198:
Palivova nadrz
Nevie niekdo co je to co je namiesto sedadla v predu v pravo?
Nemusí byť vždy 18-metrák
Reakcia na: Depebe #195:
V kolónach ešte pribudli dve škodové udalosti (mimo DPB). Takže "veselé" ráno.
Reakcia na: N/A #194:
Išiel som okolo tesne po nehode a v oboch smeroch sa muselo obchádzať cez technické sklo. Minimálne autobusy museli, autá som nezaznamenal
Reakcia na: Elektricka #193:
Doprava kolabuje v celom okolí.