- Bratislavská MHD a regionálne autobusy
- Rozšírená preprava bicyklov v regionálnych autobusoch
- Regionálne vlaky
Prepravu bicyklov a kolobežiek v prostriedkoch bratislavskej MHD a v regionálnych autobusoch upravuje platný Prepravný poriadok IDS BK nasledovne:
- preprava bicyklov/kolobežiek na linkách MHD je možná na všetkých linkách v pracovných dňoch od 9:00 do 13:00 a od 18:00 do 6:00, počas voľných dní celodenne,
- pre prepravu bicykla/kolobežky je potrebné označiť si dovozný lístok (30-min. zľavnený), ktorý platí 3 hodiny vo všetkých zónach,
- bicykle/kolobežky sa prepravujú len v prípade, ak to dovoľuje aktuálna situácia vo vozidle a so súhlasom vodiča,
- v jednom vozidle je možné prepravovať maximálne 2 bicykle/kolobežky, pričom prednosť majú detské kočíky a invalidné vozíky,
- dieťa do dovŕšenia 10 rokov môže bicykel/kolobežku prepravovať len v sprievode dospelej osoby,
- znečistené bicykle/kolobežky sa neprepravujú,
- jeden cestujúci môže prepravovať jeden jednostopový bicykel pre jednu osobu (bez dodatočne montovaného motora, bez prívesu),
- elektrobicykel, alebo elektrokolobežku je možné prepravovať len v prípade, ak sú vybavené elektomotorom z výroby,
- skladací bicykel/skladacia kolobežka v zloženom stave sa prepravuje podľa podmienok pre prepravu batožiny,
- nástupné dvere a miesto na uloženie bicykla sú označené príslušným piktogramom,
- autobusy a trolejbusy - dvere pre nástup s kočíkom,
- nízkopodlažné električky - prvé dvere,
- súpravy starších električiek - posledné dvere prvého vozňa súpravy,
- v prípade, ak je vozidlo vybavené popruhmi pre upevnenie bicykla, je potrebné bicykel nimi počas prepravy zabezpečiť,
- cestujúci bez bicykla majú pri nastupovaní/vystupovaní prednosť.
Rozšírená preprava bicyklov v regionálnej doprave
Vo voľných dňoch od 1. júna do 29. septembra 2024 je na nasledujúcich regionálnych linkách zavedená rozšírená preprava bicyklov autobusmi s cyklonosičmi pre 6 bicyklov na zadnom čele vozidiel:
- linka 240 Malacky – Záhorská Ves
- linka 250 Bratislava – Stupava – Záhorská Ves
Spoje s rozšírenou prepravou bicyklov sú vyznačené v cestovných poriadkoch. V prípade plného obsadenia cyklonosiča bude možná preprava bicykla vo vozidle podľa štandardných podmienok na prepravu bicykla.
V regionálnych vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko sa preprava bicyklov riadi jej Prepravným poriadkom. Cena lístka pre bicykel na jednu cestu je 1,50 € (ZSSK, dostupný aj vo forme SMS lístka zaslaním písmena X na číslo 2255) a v ponuke sú aj výhodné predplatné lístky na viac dní.
Prepravovať bicykle v osobných a REX vlakoch je možné pod dohľadom cestujúceho vo vyhradenom priestore vo vozňoch označených piktogramom bicykla a tiež pri prvých dverách prvého vozňa alebo posledných dverách posledného vozňa s miestami na sedenie (tzv. predstavok) do vyčerpania kapacity tohto priestoru. Naloženie a vyloženie bicykla si zabezpečuje cestujúci sám. Elektrobicykel alebo elektrokolobežku je možné prepravovať len so zapojenou batériou, jej nabíjanie vo vlaku je zakázané.
V regionálnych vlakoch Leo Express Slovensko sa bicykel prepravuje za 1,50 € (jednorazový) / 2,50 € (celodenný) podľa podmienok dopravcu.
Nell
dovoľujem si podať sťažnosť, ale aj návrh na zmenu týkajúcu sa situácie, ktorá sa stala dňa 15.10.2024 o 25:27 hod. na trase autobusu linky č. 37. Môj syn sa pokúsil cestovať z Záhorskej Bystrice do Lamača, prípadne na Patrónku so svojím bicyklom, avšak vodič autobusu ho odmietol prepraviť z dôvodu, že mal bicykel, a to napriek tomu, že autobus bol takmer prázdny. Syn následne počkal aj na ďalší spoj rovnakej linky, ale výsledok bol rovnaký – vodič odmietol jeho nástup s odôvodnením, že má cestovať až po 18:00 hod.
Som si vedomá, že podľa aktuálnych prepravných podmienok MHD je preprava bicyklov v pracovných dňoch povolená v čase od 09:00 do 13:00 a od 18:00 do 06:00, a počas víkendov a sviatkov bez časového obmedzenia, pričom bicykel je možné prepravovať len s vedomím vodiča, ktorý musí prepravný súhlas poskytnúť. Rozumiem tiež, že vodič má právo odmietnuť prepravu bicykla, ak sú prevádzkové podmienky vo vozidle nevhodné, napríklad ak je autobus preplnený. Úplne chápem a rešpektujem ak takáto situácia je.
NÁVRH:
V tomto konkrétnom prípade však autobus nebol zaplnený a z môjho pohľadu neexistoval dôvod na odmietnutie prepravy bicykla. Tento postup považujem za neprimeraný a neústretový. Apelujem na ľudský prístup vodičov a žiadam o zváženie zmeny pravidiel, ktoré by v podobných situáciách poskytli cestujúcim viac flexibility. Ak autobus nie je plný, prečo by cestujúci s bicyklom nemohol byť prepravený, najmä ak sa snažíme podporovať ekologickú dopravu a znižovať uhlíkovú stopu v našom meste?
Takéto správanie odrádza ľudí od používania MHD a namiesto propagácie ekologickej dopravy môže viesť k tomu, že sa rozhodnú pre menej udržateľné spôsoby prepravy.
Verím, že sa touto sťažnosťou budete zaoberať a prijmete opatrenia, aby sa podobné situácie neopakovali a upravíte podmienky prepravy na viac logické a ľudské.
S pozdravom,
Nelly