Preprava bicyklov a kolobežiek v IDS BK


Prepravu bicyklov a kolobežiek v prostriedkoch bratislavskej MHD a v regionálnych autobusoch upravuje platný Prepravný poriadok IDS BK  nasledovne:

  • preprava bicyklov/kolobežiek na linkách MHD je možná na všetkých linkách v pracovných dňoch od 9:00 do 13:00 a od 18:00 do 6:00, počas voľných dní celodenne,
  • pre prepravu bicykla/kolobežky je potrebné označiť si dovozný lístok (30-min. zľavnený), ktorý platí 3 hodiny vo všetkých zónach,
  • bicykle/kolobežky sa prepravujú len v prípade, ak to dovoľuje aktuálna situácia vo vozidle a so súhlasom vodiča,
  • v jednom vozidle je možné prepravovať maximálne 2 bicykle/kolobežky, pričom prednosť majú detské kočíky a invalidné vozíky,
  • dieťa do dovŕšenia 10 rokov môže bicykel/kolobežku prepravovať len v sprievode dospelej osoby,
  • znečistené bicykle/kolobežky sa neprepravujú,
  • jeden cestujúci môže prepravovať jeden jednostopový bicykel pre jednu osobu (bez dodatočne montovaného motora, bez prívesu),
  • elektrobicykel, alebo elektrokolobežku je možné prepravovať len v prípade, ak sú vybavené elektomotorom z výroby,
  • skladací bicykel/skladacia kolobežka v zloženom stave sa prepravuje podľa podmienok pre prepravu batožiny,
  • nástupné dvere a miesto na uloženie bicykla sú označené príslušným piktogramom,
    • autobusy a trolejbusy - dvere pre nástup s kočíkom,
    • nízkopodlažné električky - prvé dvere,
    • súpravy starších električiek - posledné dvere prvého vozňa súpravy,
  • v prípade, ak je vozidlo vybavené popruhmi pre upevnenie bicykla, je potrebné bicykel nimi počas prepravy zabezpečiť,
  • cestujúci bez bicykla majú pri nastupovaní/vystupovaní prednosť.

Rozšírená preprava bicyklov v regionálnej doprave

Vo voľných dňoch od 1. júna do 29. septembra 2024 je na nasledujúcich regionálnych linkách zavedená rozšírená preprava bicyklov autobusmi s cyklonosičmi pre 6 bicyklov na zadnom čele vozidiel:

  • linka 240 Malacky – Záhorská Ves
  • linka 250 Bratislava – Stupava – Záhorská Ves

Spoje s rozšírenou prepravou bicyklov sú vyznačené v cestovných poriadkoch. V prípade plného obsadenia cyklonosiča bude možná preprava bicykla vo vozidle podľa štandardných podmienok na prepravu bicykla.


V regionálnych vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko sa preprava bicyklov riadi jej Prepravným poriadkom. Cena lístka pre bicykel na jednu cestu je 1,50 € (ZSSK, dostupný aj vo forme SMS lístka zaslaním písmena X na číslo 2255) a v ponuke sú aj výhodné predplatné lístky na viac dní.

Prepravovať bicykle v osobných a REX vlakoch je možné pod dohľadom cestujúceho vo vyhradenom priestore vo vozňoch označených piktogramom bicykla a tiež pri prvých dverách prvého vozňa alebo posledných dverách posledného vozňa s miestami na sedenie (tzv. predstavok) do vyčerpania kapacity tohto priestoru. Naloženie a vyloženie bicykla si zabezpečuje cestujúci sám. Elektrobicykel alebo elektrokolobežku je možné prepravovať len so zapojenou batériou, jej nabíjanie vo vlaku je zakázané.

V regionálnych vlakoch Leo Express Slovensko sa bicykel prepravuje za 1,50 € (jednorazový) / 2,50 € (celodenný) podľa podmienok dopravcu.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Zaujimave je, ze ked sme naposledy chceli nastupit s bicyklom, tak nas sofer vyhodil so slovami, ze na bicykel si musime cvaknut listok za batozinu... Bolo to v stredu 16. jula 2014 vo vecernych hodinach (okolo 9) na zastavke Mala scena, nastupovali sme na 95 - autobus bol poloprazdny.
Reakcia na: kirei onna #1:
Vodic samozrejme pochybil, avsak tu to budes pisat zbytocne. Treba to ohlasit Dopravnemu podniku.
Reakcia na: kirei onna #1:
tak budu vyhodeni dvaja, jeden cestujuci a jeden vodic 🙂
Taky isty problem som mal aj ja v novom autobuse 95ky z mostu apolo ale to bolo uz davnejsie a autobus bol skoro prazdny, to bolo tak o 22hej vecer...
Mimochodom je uplne na smiech ked napisete ze v novych nizkopodlaznych autobusoch nie je miesto na bicykle a potom to miesto na kociky je akoze male? Ste smiesny... Poslite radsej prveho zamestnanca do obchodu kupit nalepku a nalepte tam konecne aj ten bicykel ze moze byt prevezeny.
MHD ma sluzit ludom, nie byt obmedzenim pre ludi...
toto NIE SÚ stránky DPB a.s. !!!
Takze teraz mam komentovat nakupovanie v auparku alebo tvoj uces? 😃 sa preber, vyjadril som sa k teme, tak az sa ti to nepaci, mozes sa napr hodit o zem, alebo napriklad urobit to 2 krat, suhlasis?
Reakcia na: mariankooo #7:
sice pekne že si sa vyjadril k teme ale rozculuješ sa na nespravnych ! imhd.sk nemá nič s tým v akom stave je bratislavska doprava (ak nerátam že jediné informuje cestujucich teda aspon trocha tu MHD skvalitnuje ) tým padom nikto odtialto nemá dovod isť do obchodu kupovať nálepky a lepiť ich na vozy ! a ked už spomínaš ten prestor tak ak si sa v takom voze viezol tak by si vedel že ten priestor je naozaj malý a zmestí sa tam ledva jeden kočík, to že si DPB objednal takýto interier opät nieje chyba nikoho odtiaľto! takže sa pekne ukludni a ked sa chceš stažovať taktoto napíš oficialnou formou na dpb , dufam že chapeš ?
Teda uz neplati casove obmedzenie pocas pracovnych dni v prepravnej spicke? Lebo este minule leto som bol oboznameny s prepravou iba mimo prepravnej spicky (od 9.00 do 12.00 a od 18.00 do 5.00). 🙂 To by bolo fajn, pretoze aj v prepravnej spicke sa najdu hluche miesta, kedy pocet cestujucich nie je taky enormny.
Reakcia na: pepe631 #9:
Mne pride cestovanie s bicyklom takmer vylucene vzhladam na nepraktickost a stiesnenost interieru novych trolejbusov a novych klbakov NB18. Ale ano mozes cestovat s bikom hocikedy ?
Reakcia na: Petto #10:
tak podla toho v čase špičky nie http://www.dpb.sk/podnety/otazky/ ale asi je to len neaktuálne lebo v prepravnom poriadku na ktorý sa to odvoláva som o tom obmedzení zmienku nenašiel ale tak zas je to aj o ohľaduplnosti ľudí voči sebe ?
Reakcia na: pepe631 #9:
Pokiaľ si pamätám, tak obmedzenie počas špičky nikdy ani nebolo. Pôvodne platila preprava v rámci voľných dní v čase od 07:00 do 20:00 (možno +/- hodina), potom už celodenne celotýždenne. V starších PP by som to možno aj vedel dohľadať.
Len aby som si to ujasnila (lebo posledná aktualizácia stránky je 2.9.2014):
v MHD BA je možné prepravovať kedykoľvek (deň, hodina) bicykel zadarmo, ak v autobuse nebudú naraz viac než 2 bicykle. Správne? Ďakujem.
Reakcia na: azuz #13:
Áno, s tým, že to či ťa vodič vezme alebo nie závisí od situácie vo vozidle, tzn. ak tam nebude milión ľudí, kočík alebo invalidný vozík.
"preprava bicyklov na všetkých linkách MHD"
S týmto generalizovaním opatrne - podľa PP max po číslo 212.
Takže keď DPB zavedie posilovú 213 na Kolibu, alebo mimoriadnu 214 do vozovne, tam prepravu bicyklov asi nič neupravuje ?

Btw. do IDS BK napr. momentálne nie sú zaradené tramy 18 a 19 (vie niekto dôvod prečo práve dve linky?) ani Tbusy 213, 214.
Reakcia na: kecho #15:
Už existujú linky 18 a 19? (Btw. linka 19 podľa všetkého v histórií Ba MHD nikdy neexistovala). Ak neexistujú, je reálne predpoklad že v dohľadnej dobe budú zavedené? (alebo aspoň vo výhľade?)
Je určené, že keď sa také linky zavedú, budú to práve el. a nie bus, alebo tbus?
Reakcia na: kecho #15:
DPB má licenciu len na linky 1-17 pre Tram a 33, 64, 201 - 212 (a zrejme aj nočáky) pre Tbus. Vypravenie linky 213 alebo 214 by teda bolo v rozpore s týmito licenciami a v takom prípade je už len okrajovou záležitosťou, či by tam bola povolená preprava bicyklov. ?
Reakcia na: Valec #17:
Vychádzam z toho, že DPB pred pár rokmi vypravoval ako posilku k 203 aj 213 a myslím, že pred možno 2-3 rokmi jazdila aj mimoriadna Tbus 214, ktorá (na DOD? pamätníci budú lepšie vedieť 🙂 ) končila na Trnávke vo vozovni.
?
Reakcia na: Valec #17:
viem, ze je to od veci, ale ked uz sa tu zacalo s tymi linkami... aku ma mat pridanu hodnotu pre mna to, ze podla cisla linky viem, ci je to Abus alebo Tbus, resp. nevie niekto, preco sa Tbusove linky zacali oznacovat 200vkovymi cislami?
Reakcia na: mku81 #19:
Šotouši na kompetentných miestach v kombinácii s tým, že vždy sa to tak robilo.
Reakcia na: mku81 #19:
zjednodušene povedané kvôli rozlíšeniu trolejbusových a električkových liniek, časovú os nájdeš tu -> https://imhd.sk/ba/doc/sk/10036/Historia-bratislavskej-MHD-v-rokoch-1980-az-1989
Reakcia na: mku81 #19:
V roku 1943, keď sa začalo označovať číslami sa zvolili rady:
1 až 3 pre električky
11 až 13 pre trolejbusy
21 a vyššie pre autobusy.

V 80-tych rokoch sa číslovanie električkových liniek dostalo k číslu 9 a pre ďalšie linky bolo treba vytvoriť miesto. Keďže už existovala napr. aj linka 112 (opäť s ďalším výhľadom rozširovania), tak sa k vtedajším pridalo 200 a vznikli 213 až 217 (218?).
Prečíslovanie v roku 1999 bolo vo svojej podstate zbytočné, nakoľko väčšina liniek nezmenila trasu vôbec alebo len málo, jediné čo sa tým dosiahlo bola len viac-menej ucelená rada.
Reakcia na: Valec #22:
Čísla nad 100 si pamätám ako expresné autobusové linky, ktoré zastavovali len na niektorých zastávkach a zabezpečovali rýchle spojenie okrajových častí s centrom.

Ako zaujímavosť - pamätám si aj obdobie, keď linky do okrajových obcí boli značené písmenami - napr. si spomínam Dn ako Devín, Z ako Záhorská Bystrica, Dv ako Devínska Nová Ves, Č ako Čunovo - jazdili na nich zvyčajne Karosy ŠD (diaľkové so žltým náterom a ručne otváranými dverami) a cestovné tam bolo myslím drahšie.

Iste sa tieto údaje dajú nájsť aj inde a presnejšie, tak tento môj príspevok berte ako spomienku na detstvo a mladosť ?
Reakcia na: Miro #23:
Tu je o tom:
https://imhd.sk/ba/doc/sk/10035/Historia-bratislavskej-MHD-v-rokoch-1970-az-1979
Ale nevidím tam linku Dn do Devína a ja si takú pamätám ?
Reakcia na: Miro #24:
Dn máš napríklad tu:
https://imhd.sk/ba/doc/sk/10034/Historia-bratislavskej-MHD-v-rokoch-1953-az-1969

Ale Devínska bola len D a potom už 101.
Reakcia na: Valec #25:
V r.1953 som ešte nežil a do Bratislavy sme sa nasťahovali v r.1966. Takže som určite linku Dn videl niekedy po r.1966. Možno to bola nejaká doplnková k 29-ke alebo mimoriadna pri nejakých slávnostiach na Devíne, neviem.
zdravim,

bicykle by sa podla noveho PP zo septembra 2015 mali dat prepravovat len cez vikendy a dni pracovneho pokoja, nie? ...
Reakcia na: jancidubova #27:
PP zo septembra 2015 uz nie je platny. Plati co je napisane vyssie v clanku.
Reakcia na: jancidubova #27:
Vcera som isiel novou Skodou a viezla bicykel a dokonca nastupil aj vozickar. Takze sa da asi aj cez tyzden, bolo to okolo 22:00.
Reakcia na: pharel #29:
Da sa, ak vodic pozna predpisy 🙂
Ako je to tento rok s nosicmi na bicykle na autobusoch, vie niekto?
Ak je o s prepravou skladacích kolobežiek? Platia tie isté podmienky?
Reakcia na: Tina37 #32:
Kolobežka sa podľa PP IDSBK považuje za bicykel, skladací bicykel zas za batožinu, takže skladacia kolobežka sa zrejme prepravuje ako batožina
Reakcia na: 3533 #33:
Ďakujem za info
Teraz, keď sa rušia 15 minútové lístky a chcem ísť s bicyklom do MHD, tak aký dovozný lístok si mám označiť. Ďakujem
Reakcia na: HORVI #35:
https://imhd.sk/ba/doc/sk/20658/20658#dovozne

Zľavnený 30-minútový za 0,45€, alebo dovozný lístok (pri kúpe elektronického lístku).
Reakcia na: Urbanway 2423 #36:
A to som očakával, že taký transportný polyhistor, ako HorvY, ktorý má absolútne ku všetkému svoj komentár, bude mať PPT v hlave alebo, v horšom prípade, bude aspoň vedieť, kde to hľadať.
Dobry den, prosim vas, ake su podmienky prepravy kocikov s dietatom a ake tarify sa pouzivaju?dakujem
Reakcia na: Anicka-1978 #38:
Dať vedieť vodičovi že chcete nastúpiť a nastúpiť len s jeho súhlasom do označených dverí. Detský kočík s dieťaťom sa prepravuje bezplatne, vy platíte bežnú cenu.
kamo tak toto je hovno ja mam kolobezku ktora sa da polozit vedla mna a este si mam kupit listok? ja zbankrotujem raz kvoli tomuto tu
Mám skladaciu mechanickú kolobežku s dĺžkou 80cm (detská). Používam ju ako kompenzačnú zdravotnú pomôcku - chodítko/invalidný vozík/taška na kolieskach. Prepravujem ju v rozloženom stave, lebo je to pre mňa bezpečnejšie aj pohodlnejšie, hlavne ak vo vozidle nie je miesto na sedenie. Je možné získať výnimku z nového nariadenia o preprave kolobežiek? Nové nariadenie považujem za šikanu, pretože malá mechanická kolobežka sa pokojne zmestí aj pod sedadlo a obmedzovať jej prepravu počtom bicyklov, alebo kočíkov je nezmysel. Vo vozidle ich môže byť aj 10 a nijako nikoho neobmedzia. Rovnako nechápem spoplatnenie jej prepravy, ak svojim rozmerom neprekračuje rozmer príručnej batožiny podľa prepravného poriadku odsek A.8.2 písmeno e) z 10.12.2023. Mimochodom, nemáte tam tento nezmysel napísaný a keď som si naposledy študovala prepravný poriadok, nenapadlo mi, že si mám ešte dohľadávať zmeny predpisov niekde inde. Považujem tento prístup za diletantský.
Reakcia na: MM13 #41:
Nikto ťa nediskriminuje, tieto podmienky platia rovnako pre všetkých. Naopak práve výnimka by znamenala diskrimináciu pre ostatných.
Tvoja kolobežka svojou veľkosťou neprekračuje rozmer príručnej batožiny podľa prepravného poriadku odsek A.8.2 písmeno e), to však znamená len to, že ju môžeš so sebou vziať do vozidla. Spoplatnenie batožiny rieši článok B.6, pričom vymedzenie bezplatnej prepravy batožiny nájdeš v bode B.6.2 a konkrétne v bode a) sú stanovené rozmery bezplatne prepravovaných batožín.
Reakcia na: Valec #42:
Ten predpis je diskriminačný!!! Dokelu, tak sánky/lyže môžu mať akýkoľvek rozmer a ich preprava je nespoplatnená! Kolobežka, ktorá zďaleka ten rozmer nedosahuje spoplatnená je. Ktorý idiot tie predpisy píše? Ak budem mať na kolobežke zavesenú tašku, môžem ju podľa B.6.2 j) vyhlásiť za tašku na kolieskach?
Reakcia na: Valec #42:
Takže stačí kolobežku vhodne zabaliť a bude z nej bezplatne prepraviteľná batožina 🙂
Pokuta za nezaplatenie prepravného za bicykel je 5 euro. Načo to tu riešite?
Reakcia na: slavius #44:
Ak ju dokážeš zabaliť tak, aby sa 80 cm zmenšilo na 60 cm, tak áno. 😉
Reakcia na: Valec #46:
Myslel som skôr ako napríklad lyže 😉
Reakcia na: Valec #42:
V CZ sú pre kompenzačné pomôcky iné pravidlá - rieši to známa pieseň "řiditel autobusu" https://youtu.be/8qacVvm-8ao?si=rsnsv1Air7JDkSIn
A nebolo by jednoduchšie pri nejakej budúcej aktualizácií cestovného tieto dovozné sprostosti zrušiť? Prepokladám že tržba je z toho minimálna a keď by sa to rozpustilo do všetkých predaných lístkov pre vlkov, tak si to nikto vlastne ani veľmi nevšime.

Ešte za bicykle to povedzme nejaký zmysel možno má, ale spoplatňovať kolobežky a veľké kufre je úchylné, na MHD to aj tak nikto reálne neplatí (a asi ani nepokutuje). Vnímam to ako taký východoeurópsky fenomén, inde som sa veľmi s platením za (nebicyklovú) batožinu na MHD a v regionálnej doprave nejak často nestretol.
Reakcia na: 810zssk #49:
Pred týždňom pokutoval turistov za kufre v L1.
Reakcia na: 810zssk #49:
Otázka je skôr, či sa trend z leteckej dopravy, kde už ani klasickí "legacy" dopravcovia nemajú pri kratších letoch veľkú batožinu v základnej cene, nedostane aj do iných módov
Reakcia na: 3pa3ck3 #51:
No do MHD určite nie 🙂
Reakcia na: 3pa3ck3 #51:
Tak, zase porovnávať lietadlo, kde každé kilo zaváži pri spotrebe lietadla (nehovoriac o nedostatku miesta) s MHD, kde cestuje s batožinou menšina ľudí a nie je tam taká núdza o miesto, asi nie je úplne správne...
Reakcia na: S499.1023 #48:
Kompenzačnými pomôckami pre osoby ŤZP sa zaoberá v PP úplne iný bod PP (A.10.6).
Vyuzijem otvorenu temu:

1) za elektrokolobezku sa v MHD/Arrive plati? Ak ano, kolko?
2) umiestnit ju (zlozenu) smiem len tam kde su kociky/voziky?

Dik.
Reakcia na: Valec #54:
Tak prečo naňho vyťahuješ iné paragrafy, keď jasne napísal, že ju používa ako kompenzačnú pomôcku?
Reakcia na: Urbanway 2423 #53:
Ono to nie je o váhe, ale o diferencovaní rôznych skupín cestujúcich (batôžkári idúci po cene, prémiová klientela ktorá chce komfort, a všetko medzi tým) tak aby si z každého vytiahol najviac ako vieš. A práve preto to do MHD nepríde 🙂
Ak sa skladacia kolobežka považuje za batožinu, môže sa prepravovať aj počas špičiek?
Reakcia na: Andrej #58:
Závisí od vodiča
Tiez som raz nútené šiel počas špičky s bicyklom a nemal s tým najmenší problém lebo bol prazdnejší spoj
61 počas víkendu pri 15 minutovom intervale pôsobý nešťastne pre cyklistov pretože býva cez víkendy pravideľne preplnená, avšak by mohla mať ako jediná linka výnimku v preprave bicyklov počas špičky, pretože častá výprava ju robieva schopnou brať ciklistov od letiska na stanicu a späť akmer bez problémov. Od Trnavského som zo dva krát videl ako po 15 hod si opakovane cyklista naložil v špičke svoj tátoš do 61 a vyložil v Trnávke . Takže iba toľko k tomu.
Reakcia na: Ma178rek #59:
Ďakujem.
Vážený Dopravný podnik,

dovoľujem si podať sťažnosť, ale aj návrh na zmenu týkajúcu sa situácie, ktorá sa stala dňa 15.10.2024 o 25:27 hod. na trase autobusu linky č. 37. Môj syn sa pokúsil cestovať z Záhorskej Bystrice do Lamača, prípadne na Patrónku so svojím bicyklom, avšak vodič autobusu ho odmietol prepraviť z dôvodu, že mal bicykel, a to napriek tomu, že autobus bol takmer prázdny. Syn následne počkal aj na ďalší spoj rovnakej linky, ale výsledok bol rovnaký – vodič odmietol jeho nástup s odôvodnením, že má cestovať až po 18:00 hod.

Som si vedomá, že podľa aktuálnych prepravných podmienok MHD je preprava bicyklov v pracovných dňoch povolená v čase od 09:00 do 13:00 a od 18:00 do 06:00, a počas víkendov a sviatkov bez časového obmedzenia, pričom bicykel je možné prepravovať len s vedomím vodiča, ktorý musí prepravný súhlas poskytnúť. Rozumiem tiež, že vodič má právo odmietnuť prepravu bicykla, ak sú prevádzkové podmienky vo vozidle nevhodné, napríklad ak je autobus preplnený. Úplne chápem a rešpektujem ak takáto situácia je.

NÁVRH:
V tomto konkrétnom prípade však autobus nebol zaplnený a z môjho pohľadu neexistoval dôvod na odmietnutie prepravy bicykla. Tento postup považujem za neprimeraný a neústretový. Apelujem na ľudský prístup vodičov a žiadam o zváženie zmeny pravidiel, ktoré by v podobných situáciách poskytli cestujúcim viac flexibility. Ak autobus nie je plný, prečo by cestujúci s bicyklom nemohol byť prepravený, najmä ak sa snažíme podporovať ekologickú dopravu a znižovať uhlíkovú stopu v našom meste?

Takéto správanie odrádza ľudí od používania MHD a namiesto propagácie ekologickej dopravy môže viesť k tomu, že sa rozhodnú pre menej udržateľné spôsoby prepravy.

Verím, že sa touto sťažnosťou budete zaoberať a prijmete opatrenia, aby sa podobné situácie neopakovali a upravíte podmienky prepravy na viac logické a ľudské.

S pozdravom,
Nelly
Reakcia na: Nell #62:
Toto nie je stránka DPB. Ak očakávaš odpoveď by bolo vhodné ich kontaktovať priam: https://dpb.sk/sk/kontakt

Inak vôbec nesúhlasím s týmto riešením. Je to nesystémové. Ak sa musíme spoliehať na autobus ktorý môže ale nemusí byť prázdny aby bola zabezpečená služba, tak tá služba bude nespoľahlivá.

Lepšie riešenie by bolo PP premyslieť. Bicykel nezaberá viac miesta ako vozičkár alebo kočík, takže ja by som upravil PP tak, aby dovolil bicykel na prázdnej ploche pokiaľ sa tam momentálne nenachádza vozičkár alebo kočík, s pochopením že keby takíto ľudia nastúpili tak by musel človek s bicyklom vystúpiť a počkať na ďalší spoj. Tiež by bolo dobré aby bol nejaký štandard čo sa týka prázdnych plôch... napr Mercedesy sú v tejto oblasti veľmi dobré, zatiaľ čo trolejbusy SOR majú otrasný, preplnený interiér, skôr vhodný pre prímestskú dopravu ako mestskú.
Reakcia na: Nell #62:
"dňa 15.10.2024 o 25:27 hod."

V tom čase by som tiež na mieste vodiča nikoho do autobusu s bicyklom nevpustil 😁