Aj najdlhšie električky budú niesť značku Škoda

V tendri na 49-metrové električky uspel český výrobca.

Dopravný podnik Bratislava zverejnil víťaza tendra na dodávateľa nových obojsmerných električiek dĺžky 49 metrov s kapacitou 384 cestujúcich. Stala sa ním opäť firma Škoda, ktorá Bratislave dodala všetky doterajšie nízkopodlažné električky.

V prípade podpísania zmluvy s víťazom súťaže a získania finančných zdrojov na nákup týchto električiek sa v Bratislave objavia električky Škoda ForCity Smart. DPB súťažil rámcovú zmluvu umožňujúcu nakúpiť do 60 týchto električiek. Celková hodnota zákazky je 397,14 mil. €.

O dodanie električiek do Bratislavy malo podľa vyhodnotenia súťaže záujem iba jedno združenie pozostávajúce z firiem Škoda Transportation, Škoda Ekova, Škoda Electric a ŽOS Trnava. Toto združenie minulý rok vyhralo aj dve súťaže na dodávku klasických 32,5-metrových električiek pre Bratislavu, kde tiež bolo jediným uchádzačom.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Moj prispevok berte tiez velmi laicky - pre doplnenie diskusie, staci sa pozriet ako vyzeraju Skodovky prvych serii. Nielen vsetky typy starych vozidiel, ale aj tie vyzaduju udrzbu a ta dan sa ukazuje teraz asi najviac v podobe ojazdenych okolesnikov a nabehnutych kilometrov na VP, kedy nie je k dispozicii vlastna tazka udrzba vdaka ktorej by sa to dalo priebezne vykonavat, podobne ako so starymi vozmi. Uz len to jak je s prepacenim ***** draha ta cena za opravu v Ekove je asi debata pod ine vlakno. Kedze som len "prosty" vodic a rad jazdim ci uz so starsou generaciou alebo najnovsou, tak ma celkom trapi, aka ta situacia je.
Reakcia na: bobitwo #64:
To "rameno na spájanie" sa volá spriahlo/spriahadlo. Zakryté ho mala po rekonštrukcii aj 7303.
Reakcia na: Ma178rek #63:
Lenže pri týchto starších typoch je to hlavne o 3 veciach
1/ vek vozidla a ľudia chcú vždy nové, aj keď to je úplne postačujúce, aj keď to má 30 rokov
2/ komfort - ľudia si už zvykli na nízkopodlažné autobusy, trolejbusy aj električky. A teraz po nich budeš chcieť, aby šliapali do schodov? Ak to dáš na niektorú linku, ľudia sa budú sťažovať, že prečo na tejto linke? Prečo nie na tej? Alebo prečo máme o 1 vozidlo viac ako táto linka? atď.
3/ nemožnosť vylepšenia. Už tam proste nedáš LCD monitory ako máš v busoch, či moderných električkách, nie som si istý, či to má vôbec klímu (to súvisí aj s 2/), sedačky, rôzne bezpečnostné systémy, aj to rameno na spájanie sa, čo trčí pred a za električku nie je zrovna naber chodca/auto friendly, osadenie sčítačov pre pasažierov atď. Potom ostáva otázka servisu, či sú náhradné diely a kto to bude servisovať. Za mňa osobne, mesto, teda DPB by malo mať vlastné dielne a malo by byť schopné si servisovať stroje vo vlastnej réžii, hlavne spotrebné časti ako motory, podvozky, karosarina, čalúnnik atď. V momente, pokiaľ si to nedokáže mesto spraviť po vlastnej osi, tak posielať to neviem kam všade na generálku, tak sa to predraží, keďže otázkou je, či sú aj inde na to kapacity.
Reakcia na: bobitwo #62:
Keby sa do nich vrazila peniaze 10 rokov dozadu... By to bolo všetko ok..
Ale teraz to už asi moc ekonomický zmysel nemá...
Keby máme aspoň víziu či sa rozšíri sieť alebo nie, že dobre tieto vozy potrebujeme lebo budeme rozširovať sieť ale keďže výstavba trati trvá dlho..
Tak človek ani nevie či sa oplatí alebo neoplatí investovať ...
Problém je aj ten, že na Slovensku na servis kašle, či údržbu kašle, až kým to nie je v skoro havarijnom stave a potom sa plače, že opravy sú drahé. Koľajové vozidlá vydržia pri správnom servise v pohode 50 rokov, ale proste treba servis. A aj trate by mali byť v dobrom stave. V Prahe keď som koľkokrát, tak vidím, že im tam behá čistiaca električka, že kontrolujú a premazávajú výhybky, atď. Samozrejme, aj údržba tratí niečo stojí, ale rozhodne menej ako meniť pokazené podvozky.

Potom sú tu 2 pohľady. Áno máme tu cca 30 ročné električky, ktoré by ešte 20-30 rokov vedeli potiahnuť, ale prístup do nich je po nie veľmi prívetivých schodoch. A ak sa hráme, že nám ide o komfort a bezbariérovosť (skúste tam vyniesť hore kočík ak ste žena, alebo máte malé dieťa, či ste staršia osoba s problémom s nohami), tak je to problém. Takže čo s nimi? Vraziť peniaze do servisu a používať to ďalších 20-30 rokov, alebo to dojazdiť a kúpiť nové stroje. , ktoré budú viac užívateľský prívetivé, väčšie atď.
Reakcia na: Andrej #60:
Toto je chyba aj v Tom že mesto neinvestovalo roky do električiek...
Áno prišli prestavby K2S ale keby neprišli novostavby a miesto nich sa sa radšej mohli zmodernizovať T6
Btw pár rokov dozadu tu bol článok alebo niekde písané že T6 sa mala odstrániť Bkabina a čiastočne modernizovať... Prečo to padlo???
Reakcia na: lostrail #59:
No, ale problem je v tom, ze pri T6A5 este nahrada neexistuje, do marca 2024 sa plnohodnotne nazadzovali na celodenne vykony a jazdili by tam aj nadalej keby nebola kauza s dverami. Nakoniec padol aj plan vyradit T3G po prichode novej serie minuly rok, takze T6A5 sa asi tak rychlo nezbavime. Bolo by fajn aby sa dovtedy co pride nahrada poriadne udrziavali.

Ad platnaky - na niektorych som nebol uz strasne dlho, takze moze byt ze tam budu aj horsie kusy, napr 7951+52 ktora bola naposledy na prehliadke v 2020.
Reakcia na: Andrej #55:
No tak to urcite nie je raketova veda. Ved tu sa vsetko nove len "vypouziva", s opravami, ktore tesne zabezpecia pojazdnost a aku-taku bezpecnost pre cestujucich a tym to hasne. Akonahle treba vacsiu investiciu, uz sa vyraduje. Tiez za to moze posledna dekada, ked nove elektricky hufne prichadzali a tak padlo mnoho rozhodnuti, do coho sa uz vrazat nebude (nedivim sa, aj ked v DPB su uz po takom case rozmaznanejsi ako predtym). Ja zas nie som velky zastanca nekonecneho servisovania, ked existuje nahrada, ale pokial ma elektricka vek do 30 rokov, udrzba by sa mala robit urcite vo vacsom rozsahu, ako v Bratislave. Napr. by sa mali menit diely po planovanom najazde a nie len, ked su uz na totalku rozbite. To potom sposobuje zataz na dalsie diely a tie odchadzaju skor, resp. zacinaju vselijake prejavy pocas jazdy, ktore vyvolavaju v cestujucich mnoho otazok.

Ad platnaky - neplati to uz en bloc. Minule som do jednej nastupil a bol som velmi neprijemne prekvapeny, ako hadzala. Cislo si ale nepamatam. Moje ako-tak asi nie je tvoje ako-tak ;-P.
Reakcia na: Juraj Šimkovic #57:
To by som bol rád!
Reakcia na: Petto #2:
Možno nám urobia rovnaké čelá ako sú teraz.
Reakcia na: Andrej #55:
Lebo Praha do tých vozov viac investuje... Všetko je vec údržby...
Reakcia na: lostrail #54:
Platnaky sa este ako tak drzia, ale vacsina vozov z prvych dvoch serii jazdia este horsie nez T3G. Strasne ma fascinuje ako 60 rocne T3 v Prahe jazdia ako zbrusu nove, ale nase vozy s polovicnym vekom sa nam idu za jazdy rozpadnut.
Reakcia na: Petto #6:
Na zaklade celkoveho pocitu z jazdy, miery buchania a nadskakovania vacsiny T6 by som povedal, ze tak 10 rokov po funuse. Cize je viac ako najvyssi cas. Druha vec je, odkial na to zoberu peniaze v sucasnej dobe.
Reakcia na: Miro #52:
Myslel som to v kontexte toho, že ak by tam jazdili len tieto nové vozy, tak by túto trať ešte viac zaťažili, pretože dnes tam jazdia na linke 7 ľahšie dupláky a toto má skončiť (a skončili by zrejme aj staré ľahšie dupláky na linke 3).

Račianska potrebuje upraviť a zvýšiť únosnosť spodku, ináč sa to celé rozpadne. Už teraz je to zlé, stačí sa odviezť od Račianského mýta po Riazanskú, tie vozy sa na tom poškodzujú, nie sú stavené až na také oranisko.
Reakcia na: S499.1023 #51:
Tak prečo by podľa Solidera mali viac opotrebúvať trať? Jedine že tých náprav je viac.
Reakcia na: Miro #50:
Nebudú.
Reakcia na: Solider #49:
Budú mať tie ťažšie električky aj väčší nápravový tlak?
Reakcia na: kvorka #48:
V celkovom kontexte nie je správne sa spoliehať na to, že sa vždy na konci obdobia niečo nepodarí vyčerpať a následne sa presunú peniaze na spotrebný tovar, len aby sa to dočerpalo. Eurofondy nemajú primárne slúžiť na obstarávanie spotrebného tovaru, ale skôr na investície do budúcnosti, na vyrovnávanie rozdielov medzi západnou a východnou Európou, čiže skôr na infraštruktúrne projekty. Bez ohľadu na to, ja tu rád uvidím aj 20 nových veľkokapacitných električiek, ale ruku na srdce, ak sa neopraví Račianska radiála, tak nebudú mať kde jazdiť. Už teraz je v havarijnom stave a ešte tažšie električky ju úplne dorazia.
Reakcia na: Solider #45:
Ja nie, prečo by som mal vlastný štát ochudobňovať? Práve ten presun je správny, aby to ostalo tomu, komu má. Je to len vecou času a rýchlosti. Ale žiadne takéto riešenia nám nepomôžu.
Reakcia na: bobitwo #39:
Pouoravím ťa, vždy sme ju mali horšiu ako je treba, všetci to vedia a dokopy sa s tým moc nerobí.