DPB chce nakúpiť aj takmer 50-metrové obojsmerné električky

V Bratislave by mohli v budúcnosti jazdiť aj električky s dĺžkou 49 metrov.

Dopravný podnik Bratislava pokračuje vo vyhlasovaní verejných súťaží na dodávateľov nových vozidiel. V najnovšej súťaži bude hľadať možného dodávateľa veľkokapacitných obojsmerných električiek s dĺžkou maximálne 49 metrov a s prepravnou kapacitou aspoň 345 cestujúcich pri 5 os./m2. Výsledkom bude štvorročná rámcová zmluva umožňujúca dopravnému podniku nakúpiť do 60 takýchto električiek v predpokladanej hodnote 404,5 mil. €. Na úvod by chcel DPB kúpiť aspoň 10 električiek. Nákup električiek bude možný jedine po prípadnom získaní nenávratného finančného príspevku z fondov EÚ.

Dopravca by chcel takýmito električkami posilniť najvyťaženejšie linky, kde už štandardné veľkokapacitné električky s dĺžkou 32,5 metra nestačia.

Doplnené:

Požadovaná je nízkopodlažnosť v rozsahu aspoň 90 % podlahovej plochy pre stojacich cestujúcich. Vozidlo by malo mať čo najmenší počet rôznych typov dvojnápravových podvozkov s pevnými dvojkolesiami (otočný, neotočný, motorový, bezmotorový). Pre predĺženie životnosti kolies musí byť viac ako polovica podvozkov plne otočných, pričom plne otočné musia byť krajné podvozky. Životnosť obručí kolies musí byť najmenej 450 000 km. Električka musí byť vybavená dvoma zberačmi prúdu, napájaná však vždy iba z jedného zberača. Podporu napájania z trakčného vedenia majú zabezpečiť krátkodobé akumulátory schopné nabiť sa rekuperáciou pri brzdení a dodať energiu pri rozjazde s cieľom obmedzenia odberu prúdu z trolejového vedenia. Požadovaná je aj funkcia núdzovej jazdy v krátkom beznapäťovom úseku s využitím palubnej batérie.

Súťaže sa môže zúčastniť uchádzač, ktorý za posledných 10 rokov dodal minimálne 5 nízkopodlažných (75 % plochy pre státie) električiek dĺžky aspoň 40 metrov a minimálne 5 nízkopodlažných električiek s rozchodom 1000 mm. Požadovaná lehota na dodanie električiek je 34 mesiacov (pri objednaní do 20 električiek) až 41 mesiacov (pri objednaní viac ako 40 električiek).

Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať podľa ceny na jedno miesto vo vozidle pri 5 os./m2 (70 %) a technicko-kvalitatívnych kritérií (30 %), medzi ktorými sú podiel otočných podvozkov, výška obruče kolesa určená na opotrebenie, neodpružená hmotnosť na dvojkolesie a počet dverí s dvoma nástupnými prúdmi pre každý smer jazdy.

Súťažné podklady komplet: tu.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #149:
Ja pravda, že Bratislava má veľa moderných vozidiel vďaka neschopnosti rôznych štátnych orgánov čerpať fondy. Takže môžeme byť svojim spôsobom radi, že sú rôzne štátne inštitúcie nekompetentné, čím umožnili čerpať peniaze pre zvýšenie kvality verejnej dopravy v Bratisalve, peniaze ktoré by ináč prepadli.
Reakcia na: Klepeto #135:
Štandardný výrobca dráhových vozidiel má výrobný plán vyskladaný tak na dva roky dopredu. K tomu si prirátaj rok na extrémnejší prípad tendra s úpravami podmienok, odvolaniami atď. Ak v roku 2027 príde (opäť) správa, že treba rýchlo na niečo minúť končiace eurofondy, nebude čas začínať tender od nuly a takéto predpripravené súťaže sa ešte veľmi budú hodiť.
Reakcia na: Ma178rek #139:
Ja sa skôr pýtam, či by to dávalo zmysel. Väčší zmysel vidím v doplnení mnohočlenného riadenia do súčasných Škodoviek. Aspoň do 30T.
Reakcia na: Mhr1 #141:
1. Aj za zastávkou by obmedzovali premávku, ak by boli rovnaké, ako všetky ostatné v meste. Problémom nie je výhybka, problémom je AKÁ výhybka to je.
2. Smer jazdy na kvalitných moderných výhybkách s uzamykaním nie je až taký podstatný.
3. Údržba sa zlepšuje. Vidíme na vozidlách aj infraštruktúre.
4. Cena pozemkov pod obratiskami je vysoká.
5. Preto sa súťažia už iba obojsmerné vozidlá. V nejakom bode musíš s tým začať. Mňa by skôr zaujímalo, ako často nejaké operatívne skrátenia kvôli nehodám robia napr. v Budapešti, kde majú obojsmerné električky. Alebo Miškolci.
6. Potrebuješ zabezpečiť dostatočnú kapacitu aj počas výluky. Preto som sklamaný, že DPB neuvažuje s doplnením mnohočlenného riadenia do súčasných Škodoviek. V Prahe sa pred desaťročiami úspešne jazdilo v súpravách 2xKT8D5 počas výluk. Je to extrémne riešenie, ale lepšie ako NAD.

Ja som skôr sklamaný, že rýchlosť nových električiek má byť iba 65 km/h, ja by som požadoval aby boli konštruované na 80 km/h (prevádzková rýchlosť), to sa môže v budúcnosti hodiť, možno aj viac než obojsmernosť.
Reakcia na: upravovač fotiek #138:
už som mal sto chutí im vstúpiť do debaty a spýtať sa, či išli niekedy 3? V poslednej dobe chodím cca 2krát do mesiaca až na Púchovskú z Rač.mýta v rôznych časoch a to je úplná katastrofa...detto 4, aj keď tam to nie je až také natrieskané po dvere neustále
Reakcia na: Ike #137:
aj vystúpili? 😁
Reakcia na: Mhr1 #141:
nesuhlasim, hned toto:
"1. Výhybky proti hrotu spomaľujú premávku, vieme aká je tu obmedzená rýchlosť. Jedine, že by boli hneď za zastávkou."
je pravdou len v ramci DPB, vyhybky kde sa da jazdit proti hrotu bez problemov 100+kmh na svete uz nejaky ten piatok existuju
len ano, to by bolo treba robit veci (a aj udrzbu) trosku inak....
Reakcia na: Ma178rek #142:
Je teda vobec sanca, ze sa tam nieco pohne?
Reakcia na: lostrail #140:
Tam bol dlhodobo aj problém s bývalým vedením UK, ktoré vôbec nekomunikovalo .. Nielen teraz v komunikácii mesto/UK...
K tým výhybkám za každou 2. - 3. zastávkou.
1. Výhybky proti hrotu spomaľujú premávku, vieme aká je tu obmedzená rýchlosť. Jedine, že by boli hneď za zastávkou.
2. Po hrote už je to bezpečnejšie.
3. Pri Bratislavskej (ne)údržbe a (ne)kvalite výhybiek - viete si predstaviť ako by to zvyšovalo hlučnosť a znižovalo rýchlosť? A potrebovalo by to časté výmeny pre nerovnomerné opotrebovanie.
4. Pre mesto vybavené na väčšine koncoch slučkami je postačujúce 25-30% obojsmerných električiek. Najmä pri tých dlhých je to zbytočne drahé - toľko dverí naviac, údržba dvojnásobného počtu dverí, zbytočne menej sedadiel...
5. A pri zmiešanej premávke jedno- i obojsmerných nejaké skrátenie trasy pri nehode nie je systémové riešenie.
6. Viem si predstaviť, že by na začiatku každej radiály bola spojka ako v KV. Potom by mohla existovať plánovaná výluka, keď by sa jazdilo napr. od Račka do Rače, od Saleziánov do Ružinova, či z Vajnorskej na ZP a pod. Ale to by boli plánované a nie veľmi dlhé výluky. Zasa by sa - pri existencii spojok - dali zorganizovať rýchlo.
Reakcia na: bobitwo #107:
No vidis, tak to hned odpoveda aj na otazku, ktoru uz mam nejaky rok v hlave, konkretne, co s tou strkovou cestickou, ked viem, ze bol plan to dat do poriadku. S prvym dietatom som tadial kocikoval a divil som sa, preco taky kusok nie je uz davno vyrieseny. No neviem, toto uz je pritiahnute za vlasy. To si asi progresivna uderka mysli, ze vsetci budu z nich padat na zadok a nechaju ich zadarmo robit zmeny na svojich pozemkoch. Toto je jeden z dovodov, preco mi tato Vallova sebranka uz nejaky ten piatok dost vadi - prekruca dovody, preco sa nieco nerobi a ukazuje len na druhych.
Mňa by zaujímalo, že koľko by stálo predĺženie súčasných 32m električiek
Keby sa pridali len články B a C...
(Pokiaľ má pamäť neklame krajne články sú A, stredy je B a C sú nad podvozkom)...
Lebo takto by sme dostali vozidlá niekde na úrovni dĺžky okolo 42m

A teda viem že niekde v zahraničí sa využilo predĺženie električky doplnenim stredných článkov
Reakcia na: Ttom #136:
To sa čudujem, lebo dôchodcovia zvykli cestovať najmä počas rannej špičky, kedy sa na Riazanskej nedalo často dostať do električky ďalej ako na nástupný schod (vtedy boli najnovšie vozidlá T6A5) a človek bol rád, keď sa za ním zatvorili dvere. Už na Pionierskej to bola občas zábava. Aj pre vodičov.
Reakcia na: Ttom #136:
Ja som včera počul nejakých cezpolnych ako v 93 rozoberali ako je možné že autobus už nestojí pri Auparku a chystali sa na Zochovej prestúpiť na 83, pretože tá určite ide k Auparku 🤣🤣🤣
najlepšia bola debata včera večer v L4 - dvaja postarší páni, jeden hovorí druhému: si počul, že Bratislava ide kupovať 50m električky? To načo to tu bude, veď vôbec nechodia plné..
Reakcia na: S499.1023 #133:
Nie toto je rovnaký prípad ako si zarezervovať nový 4 izbový byt a potom ísť do banky zisťovať či mi dajú hypotéku a na aký veľký byt mi vôbec bude stačiť ak mi nejakú dajú.
Reakcia na: S499.1023 #133:
Je skor zabavne ze mame vypisane tusim 5 sutazi , z toho jedna je uz aj s vitazom (Skodovka 20ks 29T a 20ks 30T). Vcera sa otvarali obalky na 110 diesel klbakov. A vsade sa vlastne spoliehame na EU fondy, ktore ale nie su nikde schvalene. Ak to budeme takto robit dlhodobo tak vyrobcovia sa aj vykaslu prihlasovat do ramcoviek.
Reakcia na: Klepeto #132:
Zatiaľ čo keby tender nevyhlasovali, tak by ste zasa len ty a tebe podobní škrekotali, že zanedbali prípravu. Už
Najviac sa mi páči, že DPB vyhlasuje tender pritom nevie či na to bude mať vôbec priklepnuté financovanie. Mesto to propaguje štýlom ako keby sme už objednávali prvé kusy u výrobcu s tým, že za 1,5 roka tu budeme mať tieto červené húsenice. Komédia. PRimátor opäť exceluje so svojím PR tímom na meste. 😁
Reakcia na: Ma178rek #124:
Dlhoodobo bola politika v DPB konzistentná a cieľom bolo mať všetky obratiská štandardné a časť vozidlového parku mala byť prispôsobená na plánované výluky.

Keď niekto v DPB nechtiac vyslovil slovo "pevná koľajová spojka", začala sa triasť zem, zatiahla sa obloha, začali udierať hromy/blesky a z neba padať mŕtve vtáky. Obojsmernosť sa mala využívať iba pri plánovaných výlukách cez kaliforňanov (ako kedysi Cintorín Rača). Ak by DPB využil celú rámcovku, mal by tých obojsmerných vozidiel imho veľa. Ale je pravda, že v systéme, kde sú jednosmerné električky, je využiteľnosť tých pohotovostných spojok v prípade mimoriadnosti v praxi otázna. Najmä na radiále kde jazdia iba jednosmerné.