Veľké opravy nízkopodlažných električiek sa zrealizujú v Ostrave

Bratislavské Škodovky bude opravovať ostravská Ekova.

Dopravný podnik Bratislava zverejnil vyhodnotenie verejnej súťaže na zhotoviteľa veľkých opráv nízkopodlažných električiek Škoda 29T a Škoda 30T. Do súťaže sa prihlásila iba ostravská firma Škoda Ekova, ktorá ponúkla cenu 31 499 940 € bez DPH na úrovni predpokladanej hodnoty zákazky. Uvedená firma patrí do skupiny firiem výrobcu električiek Škoda Transportation. Zameriava sa najmä na opravy, modernizácie a výrobu koľajových vozidiel, nedávno tiež kompletizovala najnovšie električky pre Bratislavu a dopravnému podniku opravuje aj havarovanú električku #7417.

Zmluva s víťazom súťaže bude uzavretá na 4 roky. Termín na vykonanie veľkých opráv má byť pre prvé dve električky do 100 dní, pre ďalšie vozidlá do 60, resp. 75 dní.

Dopravca sa rozhodol pre externé vykonávanie veľkých opráv nízkopodlažných električiek z dôvodu nevykonania príprav na tieto opravy vo svojej réžii v uplynulých rokoch. Odkladanie vykonávania veľkých opráv sa v poslednom období prejavilo okrem iného prevádzkou električiek s nadmerne opotrebovanými kolesami, ktoré svojim neznesiteľným hrmotaním znepríjemňujú život obyvateľom v okolí "moderných" betónových električkových tratí.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Vie niekto povedať, či súčasťou veľkých opráv bude aj obnova laku? Lebo to ako niektoré vozy vyzerajú (lúpanie laku) je pomerne smutné.
Tie "moderné" betónové trate sú nejakou miestnou špecialitou. Čím to bude, že inde, dokonca v oveľa bohatších mestách (a štátoch) dokážu nové trate budovať "nemoderným" spôsobom?
Reakcia na: upravovač fotiek #2:
lebo su nemoderni 😂
Mne sa zdá, že aj motory týchto električiek sú neprimerane hlučné ako v čase ich dodania
Reakcia na: Dezerter #4:
Ložiská. Vraj je tam niekde zvod, tečie cez ne prúd čo ich vyžiera.
Tomuto sa vraví efektivita najnovšie? Veď DPB má možno 80% električiek zn. Škoda a vyhrali ďalšiu súťaž. To naozaj nevie dať DPB do zmluvy že si bude eliny opravovať sám, alebo výherca je povinný si tu zriadiť servisné stredisko?
Reakcia na: mathre #1:
Nový náter by sa na tých starých elinách už veru zišiel.
Reakcia na: lupask #3:
Lebo vízia BA je, že všetko v betóne zaliate je bezúdržbové. Čo nie je pravda. O trate v štrkovom lôžku sa treba občas starať.

Výhodou tratí v štrkovom lôžku je to, že lepšie pohlcujú vibrácie, sú lacnejšie, vedia byť aj tichšie, keďže zvuk sa viac láme na kamenive, kým na rovnej betónovej ploche sa všetko hneď odráža. Dokonca trate v štrkovom lôžku je možné v prípade potreby rozobrať a kamenivo, podvaly použiť inde. Čo pri pri tom vybetónovanom zázraku nehrozí. Takže dokonca aj viac eko. Oba spôsoby môžu byť zatrávnené. Akurát, údržba štrkovej trate je trocha viac nákladná, ale zase nie je to nejaká prehnaná suma.
Reakcia na: bobitwo #8:
Nejde ani tak o odrážanie zvuku ako to, že monolitická betónová doska sa chová ako rezonátor (nie je dokonale tuhá, aj betón sa ohne a bude vibrovať) a prenáša najmä nízke frekvencie vo forme vibrácií do podložia. Doslova trasie zemou okolo. A ak je v blízkosti nejaká stavba, tak jej základy tieto vibrácie prenášajú do samotnej konštrukcie.
Reakcia na: upravovač fotiek #9:
Preto musí byť doska dostatočne hrubá, aby to dokázala eliminovať.
Reakcia na: bobitwo #10:
Áno, ak bude hrubá 3 metre, tak ti garantujem, že ľahká električka s ňou ani nepohne.
Reakcia na: mathre #1:
Ano bude.

Vid info z clanku
https://imhd.sk/ba/doc/sk/23721/Veľké-opravy-nízkopodlažných-električiek-budú-realizované-dodávateľsky

V rámci veľkých opráv bude na električkách realizovaná kontrola všetkých komponentov vozidla, dôkladné kompletné umytie vozidla, premazanie súčiastok, výmena kvapalín a realizácia nového vonkajšieho laku skrine vozidla. Viaceré komponenty prejdú generálnou opravou, pôjde napr. o trakčné motory, klimatizačné jednotky a hydraulický systém bŕzd. Niektoré prvky budú vymenené za nové, napr. kĺbové spojenie článkov a plošina pre vozičkárov. Vymenené budú aj primárne vypruženia podvozkov, ložiská na súkoliach a obruče kolies. Tieto komponenty však dodá zhotoviteľovi DPB, ktorý ich sám zakúpi od dodávateľa náhradných dielov. Kompletný rozsah prác v rámci veľkých opráv je uvedený v súťažných podkladoch. Veľké opravy pohonov dverí električiek zabezpečí DPB prostredníctvom vysúťaženého dodávateľa, firmy Elmesy, s.r.o. Brno, za cenu 1,378 mil. € bez DPH.

Prípadné opravy poškodených častí sa budú realizovať iba do určitého rozsahu, v prípade väčšieho poškodenia budú opravy realizované nad rámec veľkej opravy ako mimoriadna oprava, ktorá bude účtovaná samostatne. Súčasťou opráv nebude výmena čalúnenia sedadiel, to si zabezpečí DPB vo vlastnej réžii po veľkej oprave. Pri veľkých opravách sa nebudú realizovať žiadne modernizačné úpravy.
Reakcia na: Petto #12:
Som zvedavý, či budú tie strieborné prvky na čelách po obnove laku čierne pre zjednotenie vzhľadu s novšími sériami. Neviem čo by na tých vozoch mohli modernizovať. Maximálne tak výmenu hydraulických bŕzd za mechanické, ale to s pravdepodobnosťou blížiacou sa istote nebude realizované. Ešte stále nevieme ako to s tými mechanickými brzdami dopadne na 52T. Ak by sa osvedčili, tak dúfam že budú aj nových 39 metrových Škodovkách.
Keďže je zmluva na 4 roky predpokladám že naraz bude na prehliadke 2-3 vozidlá (ročne cca 15 električiek)
Reakcia na: upravovač fotiek #13:
Keďže je tam písané že nebudú vykonané žiadne modernizačné úpravy tak pochybujem
Iba žeby na sklade nemali šedé ale iba čierne a bola by nutná výmena
Reakcia na: Ma178rek #15:
Zmenu farby laku na detaile nepovažujem za modernizáciu.
Reakcia na: upravovač fotiek #13:
Nie je dovod na vymenu podla mna. Nic im nie je. Menit by sa malo len to co "vypovedalo" sluzbu tj lak, viacere komponenty, klby - dufam aj podlaha kde su uz pekne diery v gumovych spojoch.
Mna by zaujimalo ci aj daju kozenku alebo aspon novy potah na sedadla.
Reakcia na: upravovač fotiek #16:
No ale zbytočná investícia navyše
Podľa mňa sa aj toto ráta ako modernizácia ..
Hoc tiež mám radšej poslednú sériu s čiernymi prvkami
Reakcia na: Ma178rek #18:
Keď sa bude tak či tak obnovovať lak? Je modernizácia aj zmena farby T6A5 keď jej obnovujú lak?
Reakcia na: Petto #17:
Ja nepíšem že by to mali robiť. Normálne sa pýtam či v rámci obnovy laku použijú tri farby (červená, čierna, sivá) alebo iba dve s tým, že pôvodne sivý detail natrú na čierno, ako majú novšie série. Poťah sedadiel by zaujímal aj mňa.
Reakcia na: Petto #12:
DPB by si mal sakra ostražito kontrolovať, čo mu bude účtované ako "mimoriadna oprava", aby nedopadol ako DPO, ktoré zvesela platí pri prehliadke 4x opravu jednej vozíčkarskej plošiny a podobne 😃

https://www.cs-dopravak.cz/prodej-ekovy-skodovce-naklady-na-stredni-udrzbu-stouply-o-1028-iii-dil/
Reakcia na: upravovač fotiek #20:
Keby prestriekali tie sede plasty svetiel, tak sa to asi zacalo casom odlupovat.

Suhlasim, ze modernizacia velmi potrebna nie je, ale jednu vec by som urcite zmodernizoval - svetla by som vymenil za reflektor (kludne LED), aby boli zakrytovane sklom. Takto bez toho ochranneho skla to vyzera ako dizajn z 90. rokov.