Po zrušení výroby električky K2 Cabrio prichádza Opravný podnik s náhradným projektom na využitie vozňa K2YU č. 7086.
Rozvoj električkových tratí v Bratislave počíta s obojsmernými električkami, pričom trate nebudú vždy vybavené obratiskami, ale iba koľajovými spojkami, ktoré pre prevádzku vyžadujú obojsmerné a obojstranné vozidlá. S tým súvisí aj potreba obojsmerného kapacitného retrovozidla pre obsluhu uvedených tratí bez obratísk, pretože dvojnápravové obojsmerné motorové vozne nemajú potrebnú obsaditeľnosť a manipulácia s vlečnými vozňami je zdĺhavá a komplikuje prevádzku. Navyše plnohodnotne obojsmerný a pre prevádzku s vlekom SGP je v súčasnosti vybavený iba historický vozeň „Štvorokeňák“ č. 18.
Ako sme už dávnejšie upozornili, projekt K2 Cabrio z roku 2018 bol pre pandémiu zrušený a vzhľadom na vývoj situácie čaká nevyužitý vozeň K2 č. 7086 odlišný osud. Vývojové oddelenie Opravného podniku Bratislava (OPB) teraz našlo jeho využitie pri novom projekte obojsmernej retroelektričky K5CS. Ak teda nebude najnovší plán na výrobu električky K5CS č. 396 tiež zrušený. Dôvod sa už nájde.
Vozeň K5CS spĺňa požiadavku kapacitného obojsmerného retrovozidla, pričom vychádza z električiek ČKD Tatra K5AR, dodaných v rokoch 1970 až 1973 do Káhiry v počte 200 kusov. Napriek úvahám o možnom rozvoji električkových prevádzok v ČSSR, ktoré o uvedený typ vozidla prejavili záujem, neboli žiadne ďalšie obojsmerné šesťnápravové električky v ČKD Tatra vyrobené. Bratislava bola okrem Káhiry jediným mestom na svete, kde šesťnápravové dvojčlánkové električky z produkcie ČKD Tatra premávali na rozchode 1000 mm. Obojsmerné električky ČKD Tatra pre domáci trh vznikli až v 80. rokoch 20. storočia v podobe typu KT8D5, ktorý nebol určený pre úzkorozchodné prevádzky z dôvodu nemožnosti úpravy hnacích podvozkov pod kĺbmi pre rozchod 1000 mm. Kým ostatné mestá v bývalom Československu majú už obojsmerné muzeálne, resp. retrovozy typu KT8D5 (napr. Praha č. 9048, Plzeň č. 297), musí Bratislava svoj obojsmerný retrovoz vyrobiť v podobe K5CS č. 396, čoby prototypu vozidla K5CS, aby mohla do budúcnosti zabezpečiť verejnosťou obľúbené nostalgické jazdy v celej sieti bez obmedzení.
Prototyp ČKD Tatra K5CS sa najviac podobá 3. sérii K2 dodaných do Bratislavy v roku 1974, s ktorými zdieľa napr. polohu smeroviek na medziokenných stĺpikoch (mierne vyššie než u iných sérií), v interiéri má zaoblené kryty mechanizmov pohonu dverí, pričom okenná časť už nie je oblepená koženkou. Svojim vyhotovením tak zapadá do obdobia ukončenia sériovej výroby električiek K5AR. Zároveň je električka K5CS do značnej miery odlišná od vozňov K5AR, ktoré boli vyvinuté pre podnebie Káhiry so špecifickými požiadavkami. K5CS vzhľadovo a funkčne síce zodpovedá vozňom K5AR, ale po mechanickej a elektrickej stránke vyhovuje podnebiu v Bratislave. Vozidlo má odlišné vyhotovenie interiéru a vetrania, zmenenú elektrickú výzbroj (typ UA12.5 ktorá viac vychádza z K2 než z K5AR), odlišné chladenie zrýchľovača a motorov po vzore K2, doplnené piesočníky a kúrenie. Okrem toho vozeň K5CS nebude vybavený mnohočlenným riadením. Električka vznikne z vozňa K2YU č. 7086 z roku 1983, pričom k stavbe sa použijú ďalšie časti vybraných šesťnápravových električiek, ktoré budú vyradené (konkrétne modernizované vozne K2S č. 7109, 7110 a 7117).
Keďže kapacity OPB nie sú dostatočné, vozeň vznikne v spolupráci s DPMB, kde prebehnú práce na úprave vozidlovej skrine a elektrickej výzbroji. Finalizácia interiéru a stanovíšť bude v kooperácii s OPB, ktorý si vo vlastnej réžii opraví podvozky a po príchode do Bratislavy doplní na vozeň čísla a logá. Pred prevozom do Bratislavy bude vozeň K5CS v Brne dôkladne testovaný, pričom DPMB dostal od OPB povolenie vozeň využiť aj pre jednorazovú verejnú prezentáciu (na vlastných podvozkoch pre rozchod 1435 mm), ak to povolí Drážní úřad. Naskytne sa tak jedinečná príležitosť odviezť sa električkou - šalinou K5CS v Brne, pričom to bude zároveň prvý aj posledný raz v histórii, kedy obojsmerná šesťnápravová električka ČKD Tatra bude voziť cestujúcich na rozchode 1435 mm.
Technické parametre električky K5CS
Dĺžka | 20400 mm |
Dĺžka so spriahadlami | 21504 mm |
Šírka | 2500 mm |
Výška | 3041,5 mm |
Výška podlahy | 900 mm |
Počet dverí | 6 |
Počet miest na sedenie | 32 + 2 |
Počet miest na státie | 160 (8 os./m2) 100 (5 os./m2) |
Celkový počet miest | 192 + 2 (8 os./m2) 152 + 1 (5 os./m2) |
Pohotovostná hmotnosť | 23400 kg |
Celková hmotnosť | 40000 kg |
Elektrická výzbroj | ČKD UA 12.5, odporová regulácia so zrýchľovačom |
Motor | TE 022, jednosmerný, sériový, štvorpólový, vzduchom chladený, 300 V, 150 A |
Výkon motora | 40 kW |
Počet motorov | 4 |
Celkový výkon | 160 kW |
Maximálna rýchlosť | 65 km/h |