Sci-fi: OPB vyrobí obojsmernú veľkokapacitnú retroelektričku Tatra K5CS

Po zrušení výroby električky K2 Cabrio prichádza Opravný podnik s náhradným projektom na využitie vozňa K2YU č. 7086.

Rozvoj električkových tratí v Bratislave počíta s obojsmernými električkami, pričom trate nebudú vždy vybavené obratiskami, ale iba koľajovými spojkami, ktoré pre prevádzku vyžadujú obojsmerné a obojstranné vozidlá. S tým súvisí aj potreba obojsmerného kapacitného retrovozidla pre obsluhu uvedených tratí bez obratísk, pretože dvojnápravové obojsmerné motorové vozne nemajú potrebnú obsaditeľnosť a manipulácia s vlečnými vozňami je zdĺhavá a komplikuje prevádzku. Navyše plnohodnotne obojsmerný a pre prevádzku s vlekom SGP je v súčasnosti vybavený iba historický vozeň „Štvorokeňák“ č. 18.

Ako sme už dávnejšie upozornili, projekt K2 Cabrio z roku 2018 bol pre pandémiu zrušený a vzhľadom na vývoj situácie čaká nevyužitý vozeň K2 č. 7086 odlišný osud. Vývojové oddelenie Opravného podniku Bratislava (OPB) teraz našlo jeho využitie pri novom projekte obojsmernej retroelektričky K5CS. Ak teda nebude najnovší plán na výrobu električky K5CS č. 396 tiež zrušený. Dôvod sa už nájde.

Vozeň K5CS spĺňa požiadavku kapacitného obojsmerného retrovozidla, pričom vychádza z električiek ČKD Tatra K5AR, dodaných v rokoch 1970 až 1973 do Káhiry v počte 200 kusov. Napriek úvahám o možnom rozvoji električkových prevádzok v ČSSR, ktoré o uvedený typ vozidla prejavili záujem, neboli žiadne ďalšie obojsmerné šesťnápravové električky v ČKD Tatra vyrobené. Bratislava bola okrem Káhiry jediným mestom na svete, kde šesťnápravové dvojčlánkové električky z produkcie ČKD Tatra premávali na rozchode 1000 mm. Obojsmerné električky ČKD Tatra pre domáci trh vznikli až v 80. rokoch 20. storočia v podobe typu KT8D5, ktorý nebol určený pre úzkorozchodné prevádzky z dôvodu nemožnosti úpravy hnacích podvozkov pod kĺbmi pre rozchod 1000 mm. Kým ostatné mestá v bývalom Československu majú už obojsmerné muzeálne, resp. retrovozy typu KT8D5 (napr. Praha č. 9048, Plzeň č. 297), musí Bratislava svoj obojsmerný retrovoz vyrobiť v podobe K5CS č. 396, čoby prototypu vozidla K5CS, aby mohla do budúcnosti zabezpečiť verejnosťou obľúbené nostalgické jazdy v celej sieti bez obmedzení.

Prototyp ČKD Tatra K5CS sa najviac podobá 3. sérii K2 dodaných do Bratislavy v roku 1974, s ktorými zdieľa napr. polohu smeroviek na medziokenných stĺpikoch (mierne vyššie než u iných sérií), v interiéri má zaoblené kryty mechanizmov pohonu dverí, pričom okenná časť už nie je oblepená koženkou. Svojim vyhotovením tak zapadá do obdobia ukončenia sériovej výroby električiek K5AR. Zároveň je električka K5CS do značnej miery odlišná od vozňov K5AR, ktoré boli vyvinuté pre podnebie Káhiry so špecifickými požiadavkami. K5CS vzhľadovo a funkčne síce zodpovedá vozňom K5AR, ale po mechanickej a elektrickej stránke vyhovuje podnebiu v Bratislave. Vozidlo má odlišné vyhotovenie interiéru a vetrania, zmenenú elektrickú výzbroj (typ UA12.5 ktorá viac vychádza z K2 než z K5AR), odlišné chladenie zrýchľovača a motorov po vzore K2, doplnené piesočníky a kúrenie. Okrem toho vozeň K5CS nebude vybavený mnohočlenným riadením. Električka vznikne z vozňa K2YU č. 7086 z roku 1983, pričom k stavbe sa použijú ďalšie časti vybraných šesťnápravových električiek, ktoré budú vyradené (konkrétne modernizované vozne K2S č. 7109, 7110 a 7117).

Keďže kapacity OPB nie sú dostatočné, vozeň vznikne v spolupráci s DPMB, kde prebehnú práce na úprave vozidlovej skrine a elektrickej výzbroji. Finalizácia interiéru a stanovíšť bude v kooperácii s OPB, ktorý si vo vlastnej réžii opraví podvozky a po príchode do Bratislavy doplní na vozeň čísla a logá. Pred prevozom do Bratislavy bude vozeň K5CS v Brne dôkladne testovaný, pričom DPMB dostal od OPB povolenie vozeň využiť aj pre jednorazovú verejnú prezentáciu (na vlastných podvozkoch pre rozchod 1435 mm), ak to povolí Drážní úřad. Naskytne sa tak jedinečná príležitosť odviezť sa električkou - šalinou K5CS v Brne, pričom to bude zároveň prvý aj posledný raz v histórii, kedy obojsmerná šesťnápravová električka ČKD Tatra bude voziť cestujúcich na rozchode 1435 mm.

Technické parametre električky K5CS

Dĺžka 20400 mm
Dĺžka so spriahadlami 21504 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3041,5 mm
Výška podlahy 900 mm
Počet dverí 6
Počet miest na sedenie 32 + 2
Počet miest na státie 160 (8 os./m2)
100 (5 os./m2)
Celkový počet miest  192 + 2 (8 os./m2)
152 + 1 (5 os./m2)
Pohotovostná hmotnosť 23400 kg
Celková hmotnosť 40000 kg
Elektrická výzbroj ČKD UA 12.5, odporová regulácia so zrýchľovačom
Motor TE 022, jednosmerný, sériový, štvorpólový, vzduchom chladený, 300 V, 150 A
Výkon motora 40 kW
Počet motorov 4
Celkový výkon 160 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h

Typový výkres K5CS (po kliknutí na obrázky sa otvoria vo formáte PDF)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Autobus39 #46:
No vidíš, a súčasné vedenie niečo zmení a odmenou sú iba nadávky a kritika. Dokonca aj od ľudí, od ktorých by som to nečakal (napr. reči je to imhd kindermenežment). Ak by nič nezmenilo, zasa by boli iba nadávky a kritika. Alebo ak by sa zmenilo niečo iné. Lebo vždy sa ozvú tí, ktorí sú nespokojní. A kde sú spokojní? Tí sú ticho, lebo "však tak to mali spraviť, máme ich chváliť za to, že robia svoju prácu, za ktorú sú platení?" Ja nikomu jeho pozíciu nezávidím. Mám luxus byť mimo toho cirkusu a moja naivita ma "ochraňuje" a dáva voľnosť mentálnej pohody. Lebo som v luxusnej pozícii, kde mám nulovú zodpovednosť za stav vecí. Síce ma mrzí, že viaceré veci sa nehýbu tak ako by mohli, možno som mohol spraviť pre to viac, ale zároveň si nič nevyčítam. Aspoň nie za posledných pár rokov. Vyčítam si moje zlyhanie keď som v DPB pracoval. Niektorí ľudia tam šíria toxickú "kultúru" a som nekonečne vďačný, že som sa jej vyhol. A žiaľ som videl, ako "požiera" nejedného človeka, ktorého by som si dovolil nazvať priateľom. Nevyčítam im nič.

Je úplne jedno či niečo urobíš alebo nie. Nezavďačíš sa. Pomaly mi to pripadá ako nejaký "prírodný zákon", ktorý nie je iba v oblasti dopravy.
A jedna krátka poznámka k dátam a doprave: Kedysi, pred desaťročiami, som spolu so spolužiakmi spracovával údaje o linke 39. Začalo to ako záujem o situáciu a snahu o jej zlepšenie, neskôr sme v DPMB (vtedajšia skratka) aj praxovali. Snažili sme sa, ako mladí, naivní a nadšení štatistici, využiť všetky poznatky naučené počas štúdia alebo nájdené v literatúre. Studenou sprchou pre nás bolo vyjadrenie jedného s vyššie postavených pracovníkov DPMB: "Je to pekné, chlapci, ale my niečo meníme, len keď nám príde väčšie množstvo sťažností." Dúfam, že teraz sa postupuje profesionálnejšie.
Reakcia na: Viko #43:
Keby som to posudzoval podľa mojich bližších i vzdialených príbuzných bývajúcich v Ružinove, tak 50% bytov je naojaz prázdnych - ale moja rodina nie je štatisticky významným súborom.

Aj by som si chel vytvoriť predstavu, tak sa pôjdem po zotmení prejsť Ružinovom a odhadnem, koľko percent bytov je tmavých (bytov, nie okien - t.j. musím ako tak mať predstavu ako ten dom vyzerá zvnútra, ale ide o odhad +/- takže podrobné plány bytov nepotrebujem).

Pri sčítaní obyvateľstva sa zisťuje de-facto stav, ktorý môže byť (a často je) odlišný od de-jure stavu - t.j. zisťuje sa skutočné miesto pobytu v referenčnom čase a nie trvalý pobyt. Takisto sa u bytov a domov zisťuje, či sa v nich niekto v referenčnom čase sčítania niekto nachádza a nie, či je tam niekto prihlásený alebo nie. Keďže na Slovensku nevyplňujú dotazníky poverení pracovníci, tak môže dochádzať k systematickým chybám. Takisto niektorí ľudia dotazníky nevyplnia. Existujú metódy na odhad týchto chýb a som presvedčený, že Štatistický úrad postupoval (aj v súvislosti s usmerneniami Eurostatu) podľa patričných metodických postupov. Pre štatistický úrad som nikdy nepracoval, takže neviem presne čo robili, ale spolupracoval som s Eurostatom, s OECD, s EHK-OSN a inými inštitúciami zaoberajúcimi sa štatistikou, takže viem aké sú metodické usmernenia pre sčítanie.

Štatistika poskytuje informácie o väčších súboroch - obyvateľov, bytov, podnikov, obcí a ich častí a podobne. Štatistika sa nezaoberá situáciou jednotlivca. Preto argumenty typu "ja bývam inde ako mám TP", "ja som bol na dovolenke v Thajsku", "ja som dotazník okašľal", "ja som sa v dotazníku pomýlil", "ja som klamal, aby ma neklofli daňováci" atď. nie sú argumentom o neplatnosti výsledkov sčítania. Mimochodom, podľa platných noriem Štatistický úrad nesmie poskytovať individuálne údaje ani polícii ani Misterstvu financií ani iným úradom.
Reakcia na: Viko #43:
Práveže v Petržalke teraz žijú deti prvých usadlíkov v bytoch po nich. Vieš to sledovať cez trvalý pobyt, nahlásené osoby v byte a nájomné zmluvy. Už si presne nepamätám, čo všetko bolo v tom hárku.
Reakcia na: bobitwo #42:
Ako sa v sčítaní sledovali prázdne byty? Trvalým pobytom? Lebo z Petržalky sa v súvislosti s vymieraním prvej generácie usadlíkov stáva študentské mestečko, takže tu je kopec ľudí bez TP 😃
Reakcia na: zakaznik #41:
Podľa posledného sčítania obyvateľov je napríklad v Ružinove 50% bytov prázdnych. Máš pocit, že je Ružinove každý druhý byt prázdny? Ja nie. V Petržalke že vraj 43% bytov je prázdnych. Čo určite nie. Takže máš oficiálne štatistiky, kde ľudia priznajú prázdne byty, ale v skutočnosti sa načierno prenajímajú. 200 tisíc ľudí v Petržalke nežije, odhad je okolo 150-170 tisíc.
Ak majú dnes ľudia menej detí a bytov v Petržalke pribudlo asi menej ako 10000, tak ťažko môže byť z 120000 ľudí zrazu 200000.

Ibaže by ozaj prespávali v tých výťahoch. 😀
V tejto diskusii sa netreba vadiť, ide o to ako získať dáta bez finančne nákladných prieskumov - a tam SIM karty môžu do istej miery pomôcť - všeobecnejšie Big Data môžu pomôcť, pokiaľ ich správne použijeme na správnu vec.

Počas Covid 19 sme urobili dve štúdie v oblasti demografickej a sociálnej štatistiky, ktoré využívali dáta mobilných operátorov - v dvoch blízkovýchodných krajinách. V jednej štúdii išlo o ekonomické aktivity a sociálnu situáciu utečencov zo susednej krajiny, kde prebiehala občianska vojne. Pomohlo nám to, že SIM karta sa dala kúpiť v dotknutom štáte len s preukazom totožnosti. V druhej štúdii išlo o vplyv Covid 19 opatrení na obyvateľstvo - zníženie aktivity, názory a pod. SIM karty a pridružené dáta (CDR - Call Detail Records) boli len jedným zo zdrojov, aj keď u tých utečencov významným.
Takže skrátene: Ide to, dáta mobilných operátorov vedia poskytnúť informáciu pre štatistiku, ale na druhej strane potrebujeme informácie z klasických štatistických prieskumov (aby sme odhadli systematické chyby z použitia mobilných dát) - tie slúžia ako "benchmark" na "kalibráciu" odhadov a medzi klasickými prieskumami sa používajú tie SIM a podobné dáta. Musíme si byť vedomí aj limitov - t.j. ktoré otázky nám dáta od mobilných operátorov zodpovedia a ktoré nie. A potrebujeme mobilné dáta kombinovať s inými zdrojmi dát, ako sú pouličné kamery, detektory (vo vozidlách, obchodných centrách atď.). Má to potenciál a má to limity.

Toto je fórum o doprave, nie o štatistike, takže tu nechcem viac zdržovať.
Reakcia na: Color #38:
A kde je podstata diskusie inde?
Reakcia na: bobitwo #35:
Vzal si to príliš doslova. Máš pravdu, ale podstata diskusie je inde.
Reakcia na: upravovač fotiek #34:
Technicky môžu (hoci obvykle práčky et al. majú len WiFi), avšak tieto pripojenia zariadení do xG siete/ich SIM sa označujú špeciálne “M2M” a filtroval by som podľa toho.
Reakcia na: bobitwo #31:
Práveže tuším 5 či 6 rokov dozadu bola penetrácia 140-150% SIM tj každý človek na Slovensku mal 1,5 SIM. A dole to od vtedy určite nešlo.
Reakcia na: Color #33:
Aj e-SIM je SIM. Je to chip, ktorý sa simuluje fyzickú SIM kartu.
Reakcia na: Color #33:
Majú aj "inteligentné" chladničky, práčky, vysávače a pod. veci e-SIM?
Reakcia na: upravovač fotiek #32:
Blbosť, značný podiel ľudí už, najmä v BA, funguje bez fyzickej SIM. A bude rásť.
Reakcia na: bobitwo #31:
Autá majú e-SIM karty. Tie by sa mohli vyfiltrovať všetky. Aj viaceré notebooky majú e-SIM.
Už keď sa to použilo pred rokmil, tak software vedel vytriediť SIMky a zarátať ich ako 1 osobu ak bolo treba. Ak sa 1+n SIM kariet pohybuje spolu celé dni, tak je to 1 osoba. Lebo ľudia zvyčajne nosia spolu všetky svoje mobily naraz. Samozrejme, máš nejakú chybovosť, ale asi sa môžeme baviť o tom, že počet ľudí, čo majú viac ako 1 mobil a 2 SIMky je pomerne malý a zrejme nepresiahne 5% populácie. Pri dobrom nastavení programu isto zvládneš vyfiltrovať aj SIM v autách a oddeliť ich od osôb.
Reakcia na: Mhr1 #28:
Neviete ako sa tie SIM karty filtrujú a skáčete na lep trollovi Zákazníkovi a autistovi Autistovi.
Reakcia na: bobitwo #26:
Dajú ale nedá sa to robiť len podľa počtu.
Reakcia na: bobitwo #26:
Tak napríklad ja mám 3 SIM karty... Tak sme traja obyvatelia?