Na Ostredkoch by mohol v nasledujúcich rokoch vzniknúť veľký prestupný dopravný uzol.
Mesto Bratislava si v minulom roku dalo spracovať technicko-ekonomickú štúdiu pre predĺženie Ružinovskej električkovej radiály od jej súčasnej konečnej zastávky v Ružinove až po Letisko M. R. Štefánika. Cieľom tejto štúdie bolo podrobné preverenie realizovateľnosti navrhnutého trasovania električkovej trate a porovanie variatných riešení z hľadiska technického, ekonomického, prevádzkového a majetkovo právneho. Technicko-ekonomickú štúdiu vypracovala firma Valbek SK na základe predtým spracovanej štúdie trasovania od firmy Prokos a zadania magistrátu hlavného mesta. Kompletná štúdia je dostupná na stránke hlavného mesta.
Navrhované trasovanie trate
Predĺženie Ružinovskej radiály bolo rozvrhnuté do troch etáp. V prvej etape by sa trať predĺžila od súčasnej konečnej zastávky Astronomická estakádou ponad Vrakunskú cestu a železnicu, ďalej okolo Hornbachu až k plánovanej železničnej zastávke Ružinov, ktorá má vzniknúť pri terajšom obratisku autobusov Ostredky, Súhvezdná. Tu by bola električková trať ukončená novým slučkovým obratiskom na ploche medzi železnicou a biznis zónou na Galvaniho ulici. V tejto etape by vznikla jedna nová konečná zastávka a súčasná zastávka Astronomická by sa preložila do priestoru dnešného obratiska. Dĺžka tohto predĺženia by bola 995 metrov.
V druhej etape by trať mohla pokračovať krížom cez Galvaniho ulicu (križovanie mostom) k obchodnému centru Avion, kde by viedla v dnešnom zelenom páse medzi diaľnicou a parkoviskami obchodného centra. Druhá etapa by končila pri obchodnom dome IKEA úvraťovým obratiskom (ako v súčasnosti v Petržalke), keďže tam nie je priestor na vybudovanie slučkového obratiska. Na tejto predĺženej trase sa uvažuje s jednou novou zastávkou na úrovni parkoviska obchodného centra. Zároveň by bolo potrebné preložiť zastávku pri stanici Ružinov vybudovanú v prvej etape do novej polohy. Aj dĺžka trate v druhej etape by bola tesne pod 1 kilometer.
V poslednej etape by trať prekrižovala diaľnicu (navrhnuté sú dve alternatívy - šikmé a kolmé nadzemné križovanie) a pokračovala by koridorom paralelne s Ivanskou cestou až k Letisku, kde sú navrhnuté dve alternatívy umiestnenia slučkového obratiska (prvá v blízkosti letiskového terminálu, druhá v priestore medzi parkoviskom a plánovanou železničnou stanicou projektu TEN-T 17. Na tejto trase sa uvažuje s dvomi zastávkami električky. Prvá by bola za úrovňovým križovaním ulice Pri letisku, druhá na konci trasy pri letisku. Situovanie zastávky električky bližšie k terminálu letiska sa podľa autorov štúdie ukázalo ako nepriechodné pre odmietavý postoj Letiska s vedením električky pred terminálom a cez parkovisko. Tretia etapa predĺženia by bola dlhá v závislosti od realizovaného variantu buď 1281 m (kratší variant), alebo 1607 m (dlhší variant).
V súčasnosti majú s ohľadom na počet potenciálnych používateľov najväčší význam prvé dve etapy predĺženia Ružinovskej radiály, o tretej etape bude možné uvažovať, až keď bude lokalita okolo letiska generovať dostatočný počet pravidelných cestujúcich.
Navrhované trasovanie električkovej trate k Letisku je odlišné od návrhu z Územného generelu dopravy (znázornené v schéme). Vedenie trate podľa generelu dopravy sa ukázalo v prvej časti ako nerealizovateľné a v ďalších častiach by mohlo byť menej výhodné oproti aktuálnemu návrhu.
V rámci návrhu trasovania električkovej trate sa uvažovalo aj s podzemným vedením trate v prvej etape medzi Astronomickou a žel. zastávkou Ružinov. Toto riešenie sa ale ukázalo ako nerealizovateľné pre kolíziu električkového tunela s tunelom navrhovanej trate TEN-T 17 v úseku Bratislava Nové Mesto – Letisko.
Príprava prvej etapy
Prvým krokom k realizácii predĺženia električkovej trate po plánovanú železničnú zastávku Ružinov je zmena územného plánu hlavného mesta. Magistrát v súčasnosti pripravuje obstarávanie zmien a doplnkov územného plánu tak, aby bolo možné zrealizovať navrhovanú prvú etapu predĺženia Ružinovskej radiály. Na vybudovanie navrhovaného električkového obratiska bude mesto potrebovať získať do svojho vlastníctva pozemok, ktorý dnes vlastní súkromný investor. Za vysporiadanie pozemku plánuje mesto zmenou územného plánu umožniť zastavať jeho vlastníkovi iný pozemok.
V nasledujúcich rokoch by sa mal priestor pri dnešnom zapadnutom obratisku autobusov na Súhvezdnej zmeniť na významný dopravný uzol. Železnice tu plánujú vybudovať novú železničnú zastávku, mestská časť Ružinov pripravuje výstavbu záchytného parkovacieho domu a mesto sem predĺži električkovú trať.
MatejBA
A ak by vadilo, ze su "len" 300-350 metrov od seba, tak v pripade variantu, ktory by isiel blizsie k Pestovatelskej, by sa zastavka mohla posunut pre lepsiu obsluhu Ivanskej/Pestovatelskej.