V prímestskej doprave sa testuje kĺbový autobus (18. – 25.9.2024)

V budúcnosti môžu komfort autobusovej dopravy v regióne opäť zvýšiť veľkokapacitné kĺbové autobusy.

Dopravca Arriva Mobility Solutions testuje od 18. septembra 2024 na vybraných regionálnych autobusových linkách v Integrovanom dopravnom systéme v Bratislavskom kraji (IDS BK) zapožičaný kĺbový autobus MAN Lion´s City 18C. Ide o nízkopodlažné trojdverové vozidlo v nátere Pražskej integrovanej dopravy s českou značkou 6SU 2577 od dopravcu Arriva City. Prepravná kapacita je 52 sediacich a 88 stojacich cestujúcich.

Autobus bude nasadený v pracovných dňoch od 18. do 25. septembra 2024 na vybraných spojoch liniek 725 727 737 a 740 v smeroch Rovinka, Dunajská Lužná, Miloslavov, Šamorín, Tomášov, Nový Život. Spoje, na ktorých by mal testovaný autobus premávať, sme vyznačili poznámkou v cestovných poriadkoch týchto liniek. Prezentačný autobus prepravuje cestujúcich bezplatne. Na autobusovej stanici na Mlynských nivách budú uvedené spoje začínať na nástupišti 10.

Aktualizácia: Pôvodne mal autobus premávať aj cez víkend, podľa najnovších informácií bude testovanie prebiehať iba v pracovných dňoch.

Ako uviedla spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava (BID), ak sa testované vozidlo osvedčí, v budúcnosti bude uvažovať o zakúpení kĺbových vozidiel pre viaceré linky. „Na linkách premávajúcich medzi Bratislavou a Šamorínom sa dlhodobo pasujeme s veľkým dopytom zo strany cestujúcich, a v praxi sa stáva, že sú spoje naplnené viac, ako je komfortné. V čase dopravnej špičky jazdia autobusy v 5-minútových intervaloch, napriek tomu sú preplnené,“ uviedol generálny riaditeľ BID.

Kĺbové autobusy sa v regionálnej autobusovej doprave v Bratislavskom kraji využívali aj v minulosti. Prvým bol typ Karosa ŠM 16,5, ktorý v okolí Bratislavy premával u vtedajšieho podniku ČSAD Bratislava v rokoch 1969 - 1970. O niekoľko rokov neskôr nápor cestujúcich pomáhali zvládať maďarské Ikarusy 280, ktoré v roku 1989 doplnili aj československé kĺbové Karosy C 744. Posledné kĺbové autobusy Ikarus 280 a Karosa C 744 v regionálnej doprave v Bratislavskom kraji dojazdili v rokoch 2005 a 2006. V súčasnosti sú najkapacitnejšími autobusmi trojnápravové vozidlá Iveco Crossway LE 14,5M, ktoré premávajú na linke Bratislava - Rohožník.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: slovak2018 #48:
Prototyp CK-1 bol v TT https://evidencia-dopravcov.eu/voz/3008 . Prevodovka 4AB120 bola kvôli poruchovosti vymenená za 8PS120. C744, ktorá bola v BA nebola z overovacej série.

Poloautomat som v tomto prípade použil ako obrazné (nie úplne presné) pomenovanie. Voz mal prevodovku PRAGA 8PS120 (8 + 1 stupňov). Pri tejto prevodovke má reálne páka len 4 + 1 polohy a každý stupeň ešte preraďuješ do vyššieho bez zmeny polohy páky len prešlapnutím spojky (zaradíš s pákou 1, rozbehneš, len prešlapneš spojku a máš zaradené 2, následne zaradíš s pákou 3 atď). Preto som použil pomenovanie poloautomat.

Ako súdruhovia vyhodnotili nasadenie MAN-u by zaujímalo aj mňa.
Reakcia na: slovak2018 #48:
Prototyp mal Praga 4AB120. Ale bol v Bratislave, nie v Trnave a bol to klasický hydrodynamický automat. Toto mi pripadá ako JŠP. Neviem, čo si predpisateľ predstavuje pod slovom "poloautomat", ja napríklad prevodovku Praga-Wilson, Mylius alebo Trabant Hycomat 😁.
Reakcia na: Tom_BB #47:
Mohol by ma niekto dovzdelať ohľadom toho poloautomatu na C744? Celý čas som žil v tom, že všetky mali klasickú manuálnu prevodovku. Ako to prosím fungovalo?
PS: Ako dopadlo testovanie MANu?
Reakcia na: fanatikmhd #40:
Ako píšeš, minimálne čo sa týka Pezinského regiónu moc miest kde sa dá voz reálne bezpečne vyhnať na 90 km/h nie je. Napr. bratislavské NB18 majú obmedzovače na 80 ale tie vozy dajú bez problémov aj 100 km/h (otestované na 2 vozoch čo nemali istú dobu obmedzovač...na L21 na obchvate aj viac ako 100 len už bolo treba brzdiť na lamačský zjad) a MB Capacity by s tým predpokladám, tiež nemali mať problém. Pri otokaroch to už až tak reálne nevidím vzhľadom na ten zvukový prejav motora už pri 80 na obchvate.

Inak spomínam si, že istého času SAD TT mala na prímestských linkách B741 tiež so ZF4HP500 a vyskytovala sa aj na linke Trnava - Budmerice - Pezinok - Bratislava (áno čítate dobre). Bohužiaľ som nemal česť si tú trasu absolvovať v tom voze ale podľa toho čo som počul na trase medzi Ružindolom a Budmericami to prášilo 100 km/h len taký fukot. Škoda, že sa nezachoval trnavský prototyp C744 s poloautomatom a "dlhým" kardanom, ktorý nemal problém atakovať 120 km/h. Policajt na žiguli VB ho nedákazal dobehnúť a keď dorazil do podniku od nervov házdal čapicu o zem 😀
Reakcia na: hroch #23:
V Nitre premaval poschodak na sezonej linke 35 pocas leta 2012 ,cez víkendy dokonca zachadzal do arboreta Tesárske Mlyňany
https://www.teraz.sk/spravy/cerveny-double-decker-premava-pocas/18999-clanok.html
Par fotiek troliga busu v Nitre ktore som nasiel
https://imhd.sk/nr/galeria-media/2327/Troliga-Bus-Sirius/92846/P
Reakcia na: hroch #23:
.
Reakcia na: Color #43:
Ospravedlňujem sa za chybu pri kopírovaní.

Arriva Střední Čechy - nové autobusy pre prímestské linky:
https://www.busportal.cz/clanek/arriva-s-novymi-autobusy-pro-stredocesky-kraj-20111
Reakcia na: BA2301 #42:
Rovnaký odkaz ako v #41
Reakcia na: Tom_BB #34:
Tu len tak nenápadne pripomeniem že na SK jeden prímestský kĺbak máme - moju O405G. Má ZF4HP500 na rýchly prevod, a bezproblémovo to jazdí 100km/h. S aktívnym obmedzovačom 86. Kdekoľvek to okamžite naberie rýchlosť a už sa len kotúľa, nie je problém s tým prejsť Sorošku, Donovaly či iné kopečky (Otestované). A to je voz pomaly 30 rokov starý (automat). S dnešnými (automatmi) skutočne nie je problém prímestskú linku vedenú aj po diaľnici viesť s automatom. Do Brna, D1 a následne D2, 86km/h celý čas, žiadne prehrievanie či problémy. V DE to takto jazdí hromadne (a neskoršie novšie verzie ako O405GN(2), O530...) a tam stým lietajú snáď celú krajinu. Navyše tieto naše "SAD"kové linky mnohé ani nejak nepotrebujú nejaké prímestské nastavenie. Taká linka cez celú BA, z Nív cez Raču, Sv Jur do PK ma koľko % trasy možnosť prekročiť 50tku? tak na 3km dokopy? max 80? To zvládne aj NB18....
Reakcia na: hroch #37:
Nie nie nie, vyhláška nič nekomplikuje (vyhláška len vykonáva zákon, ktorý je transpozíciou EÚ smernice). Výrobcovia samozrejme túto smernicu poznajú a poschodové autobusy u nás jazdia. Len proste sú nepraktické v prímeste.

Ich výhodou je hlavne to (ak sa bavíme o double deckroch), že majú krátky rázvor a vedia manévrovať v úzkych uličkách Londýna. U nás by túto výhodu nemali, pretože prakticky nemáme komunikácie, kde by bol problém.
Reakcia na: Tom_BB #34:
Ó áno, víkendové tlačenice v rohožníckych autobusoch boli legendárne. Čím prázdnejšie boli cestovné poriadky (cez víkendy boli často až trojhodinové diery a jedna trojhodinová diera bola dokonca aj v pracovných dňoch v sedle), tým plnšie boli autobusy.

A na iné smery to bolo podobné. Ranný sobotný autobus z BA na Zochovu chatu (jediný široko-ďaleko) už z ASMN odchádzal naprataný a na Bajkalskej nepobral ľudí.

Keď to porovnám s tým, ako sa cestuje dnes, cítim sa ako dôchodca, ktorý rozpráva vnúčatám ako sa trpelo za vojny. 😁 A pritom to nebolo tak dávno. Aj dnes je čo vyčítať, ale odkedy prišlo k reorganizácii liniek a nahradeniu jedného dopravcu druhým, je to (po zvládnutí zemetrasenia súvisiaceho so zmenou dopravcu) úplne iný vesmír.
Reakcia na: Ike #29:
Dakujem vsetkym za komplexnu odpoved. Chapem to teda tak, ze poschodaky u nas prakticky nejazdia (az na nejaky ten Flixbus), lebo to vyhlaska extra komplikuje. Klbaky su proste jednoduchsie dostatelne na cestu + viaceri tu tvrdia, ze aj v reali kapacitnejsie. Zvedavost ukojena 😃

Inac, som prave v Pekingu a mozem potvrdit, ze 4m poschodak je extra nepohodlny. Najma teda na poschodi som sa v principe musel krcit cely cas cestou k sedadlu, a to nie som nejak extra vysoky…
Reakcia na: Dispecer #35:
No to sú linky podobné skôr linkám diaľkových dopravcov ako Turancar a Levitour (Bratislava - Nitra, Bratislava - Topoľčany, Bratislava - Zlaté Moravce), než klasické prímestá.

Poschodáky, ale možno stretnúť aj na takých viac prímestskejších linkách v Švajčiarsku.

Podotkol by som ešte, že na britských ostrovoch síce poschodové autobusy sú rozšírené, avšak množstvo z nich má na dĺžku len necelých 11 metrov. Napr. tento londýnsky elektráč má len 10,5m (https://www.alexander-dennis.com/site-content/uploads/2024/09/Enviro400EV-for-London-2024-08.pdf).
Reakcia na: hroch #23:
Poschoďáky dávajú zmysel na linkách s pomerne stabilne vysokým dopytom pri málo zastávkach a relatívne dlhšou dobou jazdy po cestách s vyššou rýchlosťou, kde nie je úplne pohodlné počas jazdy stáť (napr. po diaľnici). Často to bývajú práve expresné linky medzi 2 a viac významnými sídlami alebo linky s dĺžkou trasy presahujúcou 100 - 200 km, kde obmena cestujúcich po trase je malá, keďže oproti všetkým "jednoposchodovým" autobusom presun cestujúceho od pokladne na sedadlo trvá pomerne dlho.

Nejaké príklady z imhd.sk:
Malmö - Kristianstad (cca 90 km):
https://imhd.sk/transport/galeria-media/3398/Van-Hool/217747/Van-Hool-TX-Astromega-2850

Innsbruck - Sillian - Lienz (cca 180 km): https://imhd.sk/transport/galeria-media/4010/Setra-S-431-DT/175520/Poschodov%C3%A1-Setra-pred-%C5%BEelezni%C4%8Dnou-stanicou-v-Innsbrucku
https://imhd.sk/transport/galeria-media/3398/Van-Hool/175527/Van-Hool-TX25-Astromega-dopravcu-%C3%96tztaler

Graz - Klagenfurt am Wörthersee (cca 140 km):
https://imhd.sk/transport/galeria-media/4010/Setra-S-431-DT/177253/Setra-S-431-DT-BD-13554-dopravcu-Postbus-ako-%C3%96BB-Intercitybus-medzi-Grazom-a-Klagenfurtom

Či sú lacnejšie, by som si dovolil pochybovať najmä v našich zemepisných šírkach, kde rozhodne je vyššia šanca stretnúť kĺbový autobus, než poschoďák.
Reakcia na: 810zssk #10:
Ako už bolo spomenuté, dopyt začal klesať až potom čo sa na spoje kde chodili bežne napratané kĺbové vozidlá (a nebolo ich málo) nasadili predĺžené sóla v ktorých bola sardinkáreň. Napr. dnešná 269 bola s Axerom v tom čase sardinkáreň aj cez víkend nie to ešte cez týždeň.

Aj tie zdvojené spoje boli tak zbabrané, že až... Napr 14:00 išiel jeden spoj a 14:15 druhý na tú istú trasu. Samozrejme prvý naprataný do prasknutia a druhý už len zbieral omrvinky.

Čo sa týka argumentu, že kĺbáky sú nevhodné keďže majú mestské prevodovky...s týmto si dovolím zásadne nesúhlasiť. Všetko je o tom čo si objednáš a zaplatíš. Napríklad aj taký Urbanway v kĺbovom prevedení má na výber až 3 typy prevodoviek, ktoré sa rozlišujú práve tým aká je maximálna konštrukčná rýchlosť vozidla (v najrýchlejšej 100km/h). A Mercedes Benz je už v tomto úplne niekde inde ale takých vozov sa pri Arrive nikdy nedožijeme.
Reakcia na: Ike #9:
Že kĺbáky tu mali byť už dávno.
Reakcia na: TomJ #31:
Trolejbus je dráhové vozidlo. Vyhláška vykonáva zákon, na ktorého účely sa trolejbus za vozidlo nepovažuje.
Reakcia na: Ike #29:
Predpokladám, že by sa dala vybaviť výnimka. Aj dvojkĺbové trolejbusy na linke 71 presahujú dĺžku 23 m a nie sú sprevádzané sprievodnými vozidlami. Alebo keď je to trolejbus, a teda dráhové vozidlo, tak preň táto vyhláška neplatí?
Každopádne, doubledeckre mi neprídu do BA najvhodnejšie a lepšie sú podľa mňa kĺbové vozy.