Správa o hodnotení EIA už bola vypracovaná aj pre projekt modernizácie východnej vetvy bratislavského železničného uzla.
Na konci júla 2024 bola zverejnená správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie (EIA) pre projekt modernizácie bratislavského železničného uzla – vetva Východ. Správu pre Železnice Slovenskej republiky vypracovala spoločnosť HBH Projekt. Oproti pôvodnému zámeru, ktorý bol predložený na posudzovanie začiatkom roka 2022, prišlo k rozšíreniu variantných riešení tejto modernizácie z dvoch na päť variantov. Tri nové varianty boli doplnené na základe požiadaviek z Rozsahu hodnotenia, došlých stanovísk a aktualizácie vstupných údajov (napr. zosúladenie s územným plánom mesta a pripravovanými novými projektami).
Nové varianty prinášajú najmä zmeny v riešení náhrad niektorých úrovňových priecestí, nové riešenie zdvojkoľajnenia úsekov Bratislava hlavná stanica – Bratislava-Nové Mesto a Bratislava predmestie – Odbočka Močiar a tiež zásadnú zmenu koľajiska v ŽST Bratislava predmestie.
S náhradou železničného priecestia na Nobelovej ulici novým podjazdom v predĺžení Odborárskej ulice súvisí otázka riešenia električkovej trate na Račianskej ulici medzi Nám. Biely kríž a Cintulovou ulicou. K pôvodnému návrhu mierneho posunutia električkovej trate z dôvodu potreby vytvorenia odbočovacieho pruhu v smere z Rače na Odborársku v navrhovanej priesečnej križovatke bol na základe požiadaviek vytvorený variant s posunutím električkovej trate v celom spomenutom úseku na ľavú stranu Račianskej ulice (súčasné jazdné pruhy z Rače do centra). Predĺženie Odborárskej ulice a vybudovanie podjazdu pod železnicou si podľa nových variantov bude zrejme vyžadovať aj zbúranie bytového domu na Nobelovej 1, ktorý bude výstavbou výrazne negatívne dotknutý.
Železničná stanica Bratislava predmestie sa v nových variantoch navrhuje riešiť iba ako štvorkoľajná odbočka a s vybudovaním nových nástupíšť severne od súčasnej stanice na mieste dnešného priecestia na Nobelovej. Nové nástupištia by sa tak nachádzali aj pod železničným mostom, na ktorom sa navrhuje nová poloha nástupíšť železničnej zastávky Bratislava-Vinohrady (trať smer Vajnory), čím by vzniklo priame prepojenie týchto dvoch zastávok prostredníctvom schodísk a rámp. Pre prístup k nástupištiam by slúžil nový podchod na Nobelovej ulici. Súčasné nástupištia, vrátane lávky pre peších, by sa zrušili. Návrhy neriešia zmenu polohy električkovej zastávky Stn. Vinohrady. Dopravný podnik vo svojom stanovisku odporúčal navrhnúť novú električkovú zastávku pod železničnými mostami pre lepší prístup k vlakovým zastávkam, tento návrh ale nebol prijatý.
Pôvodné dva varianty modernizácie sa líšili aj v umiestnení novonavrhovanej železničnej zastávky Bratislava východ. Vo všetkých nových variantoch je zastávka navrhovaná v susedstve obytnej štvrte Rendez (v blízkosti zastávky MHD Východné).
Pre zdvojkoľajnenie úseku Bratislava hlavná stanica – Bratislava-Nové Mesto sa v nových variantoch navrhuje pridanie druhej koľaje nie v súbehu s existujúcou koľajou, ale jej výstavba z južnej strany, čo by bolo výhodnejšie z dopravného hľadiska, kedy by vlaky smerujúce na stanicu Nové Mesto nemuseli križovať ostatné koľaje. Rovnako nové varianty prinášajú alternatívne vedenie druhej koľaje v úseku Bratislava predmestie – Odbočka Močiar.
Veľká časť pripomienok k predloženému zámeru modernizácie smerovala aj k navrhovanému zbúraniu mosta na účelovej komunikácii medzi Pionierskou a Tupého ulicou z dôvodu potreby rozšírenia počtu koľají. Most pôvodne železnice využívali na prístup do depa, v súčasnosti ho využíva aj verejnosť z blízkeho okolia. Železnice s výstavbou nového mostu nepočítajú, keďže ho už nepotrebujú, ale zámer uvažuje s priestorovou rezervou pre výstavbu mosta, ak by ho chcel realizovať iný investor.
Odhadovaný termín realizácie tejto modernizácie sa v správe o hodnotení uvádza v rokoch 2031 až 2035. Predpokladané náklady na realizáciu sú v závislosti na konkrétnom variante od 528 mil. do 555 mil. €. Celá správa o hodnotení EIA je k dispozícii na portáli EIA/SEA.
Doplnené: Verejné prerokovanie správy o hodnotení sa uskutoční 4. septembra 2024 o 10. hodine v Zrkadlovej sieti Primaciálneho paláca (pozvánka pre verejnosť).
upravovač fotiek
Bolo by 6 koľají ponad Račiansku v mieste kde sú dnes 4. Lebo objazdná koľaj pre náklady ktoré idú medzi 120/130 a ŽST Nové mesto. Križovanie medzi koľajami na 120 a medzi koľajami na 130 by bolo až ďalej za ŽST Vinohrady v smere von z mesta, podobne ako je dnes. Koľaje pri ŽST Vinohrady sú vzdialené od traťových 120/130 kvôli nástupiskám. Križovanie na správnu koľaj medzi ŽST Vinohrady a ŽST Nové mesto na správny smer by sa muselo robiť medzi ŽST Nové mesto a zastávkou Mladá garda. Sporné je, či by sa to všetko stihlo mimoúrovňovo míňať, lebo výškové oblúky a max. sklony (prakticky by museli byť tri úrovne miesto súčasných dvoch). Drahý tunelový úsek, ktorý by išiel pod existujúcou koľajou medzi ŽST Nové mesto a HLST. Kompletné koľajisko ŽST Predmestie by sa mohlo zrušiť, vlečka do ruín Istrochemu tiež. Územie, ktoré je dnes "rozrezané" železnicou by sa scelilo. Z prevádzkového hľadiska je otázne, koľko nákladov medzi jednotlivými smermi jazdí a ako by to vyzeralo v grafikone. Smerové polomery odbočiek 200 metrov, protismerné oblúky, odbočka z Mladej gardy na Vinohrady trať by išla asi 30 metrov od novostavieb. Taký detail ako pozemky som vôbec neriešil. Asi to vôbec nie je technicky realizovateľné.
Iba taký nápad. Snažím sa myslieť "out of the box".