ŽST Bratislava predmestie by v budúcnosti mohla byť v novej polohe

Správa o hodnotení EIA už bola vypracovaná aj pre projekt modernizácie východnej vetvy bratislavského železničného uzla.

Na konci júla 2024 bola zverejnená správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie (EIA) pre projekt modernizácie bratislavského železničného uzla – vetva Východ. Správu pre Železnice Slovenskej republiky vypracovala spoločnosť HBH Projekt. Oproti pôvodnému zámeru, ktorý bol predložený na posudzovanie začiatkom roka 2022, prišlo k rozšíreniu variantných riešení tejto modernizácie z dvoch na päť variantov. Tri nové varianty boli doplnené na základe požiadaviek z Rozsahu hodnotenia, došlých stanovísk a aktualizácie vstupných údajov (napr. zosúladenie s územným plánom mesta a pripravovanými novými projektami).

Nové varianty prinášajú najmä zmeny v riešení náhrad niektorých úrovňových priecestí, nové riešenie zdvojkoľajnenia úsekov Bratislava hlavná stanica – Bratislava-Nové Mesto a Bratislava predmestie – Odbočka Močiar a tiež zásadnú zmenu koľajiska v ŽST Bratislava predmestie.

S náhradou železničného priecestia na Nobelovej ulici novým podjazdom v predĺžení Odborárskej ulice súvisí otázka riešenia električkovej trate na Račianskej ulici medzi Nám. Biely kríž a Cintulovou ulicou. K pôvodnému návrhu mierneho posunutia električkovej trate z dôvodu potreby vytvorenia odbočovacieho pruhu v smere z Rače na Odborársku v navrhovanej priesečnej križovatke bol na základe požiadaviek vytvorený variant s posunutím električkovej trate v celom spomenutom úseku na ľavú stranu Račianskej ulice (súčasné jazdné pruhy z Rače do centra). Predĺženie Odborárskej ulice a vybudovanie podjazdu pod železnicou si podľa nových variantov bude zrejme vyžadovať aj zbúranie bytového domu na Nobelovej 1, ktorý bude výstavbou výrazne negatívne dotknutý.

Železničná stanica Bratislava predmestie sa v nových variantoch navrhuje riešiť iba ako štvorkoľajná odbočka a s vybudovaním nových nástupíšť severne od súčasnej stanice na mieste dnešného priecestia na Nobelovej. Nové nástupištia by sa tak nachádzali aj pod železničným mostom, na ktorom sa navrhuje nová poloha nástupíšť železničnej zastávky Bratislava-Vinohrady (trať smer Vajnory), čím by vzniklo priame prepojenie týchto dvoch zastávok prostredníctvom schodísk a rámp. Pre prístup k nástupištiam by slúžil nový podchod na Nobelovej ulici. Súčasné nástupištia, vrátane lávky pre peších, by sa zrušili. Návrhy neriešia zmenu polohy električkovej zastávky Stn. Vinohrady. Dopravný podnik vo svojom stanovisku odporúčal navrhnúť novú električkovú zastávku pod železničnými mostami pre lepší prístup k vlakovým zastávkam, tento návrh ale nebol prijatý.

Pôvodné dva varianty modernizácie sa líšili aj v umiestnení novonavrhovanej železničnej zastávky Bratislava východ. Vo všetkých nových variantoch je zastávka navrhovaná v susedstve obytnej štvrte Rendez (v blízkosti zastávky MHD Východné).

Pre zdvojkoľajnenie úseku Bratislava hlavná stanica – Bratislava-Nové Mesto sa v nových variantoch navrhuje pridanie druhej koľaje nie v súbehu s existujúcou koľajou, ale jej výstavba z južnej strany, čo by bolo výhodnejšie z dopravného hľadiska, kedy by vlaky smerujúce na stanicu Nové Mesto nemuseli križovať ostatné koľaje. Rovnako nové varianty prinášajú alternatívne vedenie druhej koľaje v úseku Bratislava predmestie – Odbočka Močiar.

Veľká časť pripomienok k predloženému zámeru modernizácie smerovala aj k navrhovanému zbúraniu mosta na účelovej komunikácii medzi Pionierskou a Tupého ulicou z dôvodu potreby rozšírenia počtu koľají. Most pôvodne železnice využívali na prístup do depa, v súčasnosti ho využíva aj verejnosť z blízkeho okolia. Železnice s výstavbou nového mostu nepočítajú, keďže ho už nepotrebujú, ale zámer uvažuje s priestorovou rezervou pre výstavbu mosta, ak by ho chcel realizovať iný investor.

Odhadovaný termín realizácie tejto modernizácie sa v správe o hodnotení uvádza v rokoch 2031 až 2035. Predpokladané náklady na realizáciu sú v závislosti na konkrétnom variante od 528 mil. do 555 mil. €. Celá správa o hodnotení EIA je k dispozícii na portáli EIA/SEA.

Doplnené: Verejné prerokovanie správy o hodnotení sa uskutoční 4. septembra 2024 o 10. hodine v Zrkadlovej sieti Primaciálneho paláca (pozvánka pre verejnosť).

Východná vetva bratislavského žel. uzla

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Človek by si myslel, že hlavnú stanicu v Stupave už nič neprekoná. Ale vyvlastnenie 8 podlažného bytového domu kvôli podjazdu je tiež dôstojná konkurencia v stupídnosti 🤣🤣🤣
Reakcia na: zakaznik #1:
pokial bude jednotlivym vlastnikom obstarana nahrada s ktorou budu dobrovolne suhlasit, az taky problem by som v tom nevidel....
Tak máme po rokoch ďalšiu štúdiu.. nič iné.
Reakcia na: david11 #3:
nie celkom. sprava o EIA uz je krok k vystavbe.
Reakcia na: lupask #4:
Kde by na to zobrali €? Veď nevedia 8 rokov začať modernizáciu trate 110. Jedine čo tam dokázali je jazdiť vo výlukovom GVD..
Reakcia na: si #2:
To by museli niekde v tej lokalite postaviť náhradný bytový dom, aby s tým ľudia teoreticky súhlasili. Inak absolútne nereálne.
Prepojenie tých dvoch staníc do funkčne jednej stanice je veľmi dobrá vec, ale pokiaľ súčasťou toho bude výrazné zhoršenie prestupu na električku, tak celkovo ide o zhoršenie. Zase typická modrogumná mentalita podľa ktorej sa vlčáci generujú na stanici a ako sa z nej dostanú je nepodstatné.
Reakcia na: 810zssk #7:
Vlčáci is the new substrát.
Reakcia na: si #2:
Co je to adekvatna nahrada? Da sa nahradit napr. prerabka bytu, do ktorej si neinvestoval len peniaze, ale aj pot, cas a energiu? To ti ako adekvatne nahradia? Kupil si si tam napr. kvalitnu sanitu, dlazbu a obklady, lebo si to planoval na 20 rokov a nie na 5. Teraz ta supnu niekam, kde od pohladu vidis, ze vybavenie je o triedu nizsie, aj ked je napr. nove. Trebars mavnes rukou nad snehobielym vyhotovenim vsetkeho (ja by som teda nemavol). Ked si si elektroinstalaciu prisposobil svojim potrebam a mas tam napr. 25 isticov, prudaky a prepatovky, no teraz ta strcia niekde, kde su v celom byte 3 zasuvky a isticov podobne, s tym budes tiez asi uplne v pohode. A co strukturovana kabelaz? Rack?
To ani nehovorim o veciach, co si si tiez doplnil, ty ich povazujes za standard, no nieco mi hovori, ze ZSR asi nie, ako napr. klima (zasa za to budes musiet vyhodit peniaze a na novom bidle to mozno ani nepojde, lebo stavebny zakon, lebo zaruka na stavbu, lebo zrazu balkon bude totalne od veci a podobne).
A co taka ergonomia? Byval som v roznych bytoch a videl som take lapsusy ako vypinace na strane pantov dveri (na tej strane, kam sa otvaraju), dvere narazajuce do pevnych prekazok, umyvadielka na WC tak, ze ti odvali ladvinu a pod., lebo projektanti skratka kreslia a nemaju cas sa zaoberat "prkotinami". Svojej doby existovala stranka bytecek.cz, kde sa zbierali fotky nepodarkovych novostavieb. Tam boli chutovky a mozem potrvdit, ze sa to deje vo velkom aj tu. Ked daju vypinace do vysky rozkroku, lebo setria na kabelazi, alebo daju zle oblozky dveri, lebo "ine neboli"... Cele sa to vikla a vobec to nie je pevne, no pana developera to netrapi.
A to uz je aj zbytocne pisat, ze ak si si do toho bytu ty sam vyrobil nieco, co si si tam zabudoval pocas prerabky, ale z pochopitelnych dovodov to jednak nezachranis a v novom byte nic take mat nebudes, ked si to nepostavis znova (napr. stmievaci system svetiel, domaca automatizacia a podobne), tak to je tiez na porazenie.

Ak sa navyse bavime o Nobelovej, tam by sa to predsa dalo riesit aj bez zburania tej bytovky.
Reakcia na: 810zssk #7:
Hlavne by sa dali prepojit aj v sucasnych polohach, ked aj za cenu dlhsieho presunu. Ved takych stanic je po svete vela, skratka by bola nadzemna chodba, ktorou by sa dalo prejst medzi Predmestim a Vinohradmi. Ako bonus schodiska k elektrickovym nastupistiam.
Reakcia na: david11 #3:
Suhlasim. Niektore napady su tam ustrelene a ked je v tejto krajine problem s takou hlupostou ako dobudovanie tretich pruhov do stupani ciest, ponechanim planovaneho mimourovnoveho krizenia elektricky s cestnou dopravou, ci vystavbou dialnicnej krizovatky (resp. jej spravnym nacasovanim), tak uz vidim, ako posuvaju stanice, elektricky, buraju bytovky a pod.
Reakcia na: lostrail #9:
Len to ženieš už do extrémov. Cena predsa bude určená znalcom. Chápem nejakú emocionálnu angažovanosť k nehnuteľnosti. Ale je XY prípadov, kedy ľudia tvrdohlavo trvali na niečom nereálnom.
Reakcia na: bobitwo #12:
Co je pre ineho extrem, pre mna moze byt zivotny standard, ktoreho nie som ochotny sa len tak vzdat. A s tou cenou urcenou znalcom, to spravidla byva dalsia podpasovka. Ako som napisal, mozes len stratit, preto cesta k modernizacii cez bytovku, ktoru ani zburat netreba (vyhnut sa tak zanovitym a problemovym vlastnikom, ako som napr. ja), je zarubana a moze cely proces brutalne natiahnut, ak nie uplne zastavit (ako keby uz teraz tie procesy netrvali priserne dlho).
Ako pozeram na tu Nobelovu, tam nie je najmensi dovod, aby do toho baraku akokolvek zasahovali. Trochu divne, ze radsej chcu dat dole toto, ako by zasiahli do parcika pred skolou, ktora ma navyse vlastny areal. Su tam nejake inzinierske siete, od ktorych je potrebne dodrzat odstup alebo co tam vlastne brani normalnemu rieseniu?

Editorial: Je mi jasne, ze take veci sa robia, preto byvam tam, kde ziadna takato infrastruktura v bezprostrednej blizkosti nie je, nie je tam ani hlavny tah, nemalo by zmysel cokolvek tadial tahat (resp. vsetko zmysluplne je o kusok dalej uz natahane) a ta bytovka ma 14 vchodov - keby toto chceli zburat, uz by asi viac stalo za to vymysliet nejaku inu trasu.
Reakcia na: lostrail #9:
bolo spominane ze je tam 8 bytov, dovolim si tvrdit ze takych 5-7 by sa dalo vystahovat ak by ich vlastnikom bolo ponuknute ako nahrada nieco zaujimave - vacsi byt, dom so zahradou, ... co by bolo zaroven aj akousi kompenzaciou za tu vynalozenu namahu pri zveladovani toho sucasneho majetku.... 1-3 byty predpokladam ze by boli v nejakom smere problematicke a vyzadovali by narocnejsiu pracu s vlastnikom tak aby bolo mozne dosiahnut nejakeho kompromisu; resp. vyzadovalo by dockat kym dany vlastnik dozije (taky 82 rocny dochodca (cisto len priklad) pokial nie je ochotny ist do domova a je stale samostatny tak velmi asi nebude chciet uz opustat to na co je roky zvyknuty)
problem je ze kedze to je financovane z verejnych penazi, tak sa tazko da najst ten kompromis kedy to ma byt zaujimave/lepsie pre sucasnych vlastnikov a zaroven to ma odcerpat z rozpoctu co najmensiu ciastku...
Reakcia na: si #14:
1. Bolo spominanych 8 podlazi, co sa nerovna osmim bytom. Predpokladam, ze ide o tento objekt: https://tinyurl.com/5dtkuy2m

2. Dom so zahradou ako nahradu za byt ti neponukne NIKDY NIKTO. Ziadna snaha o kompenzaciu za zveladovanie, to su dristy, co pocuvam ludi, ktorym sa take veci stali (aj v manzelkinej rodine napr.), tak to bolo skor opacne - z domov do bytoviek. Ale nepolepsili si ani v jednom pripade. Obzvlast smutne byva to, ked takto zburaju a nakoniec trasa liniovej stavby nejde krizom, ale vedla, cize ten objekt mohol pokojne zostat stat (taky priklad moze byt hlavny cestny tah z BB smerom na Jakub).

3. S tym vekom je to osemetna vec, ale to zaroven suhlasi s tym, co som napisal, ze to procesy len natiahne.

4. A presne kvoli tej poslednej vete je v tomto pripade asi jednoduchsia a lacnejsia cesta zvladnut to bez burania tej bytovky, nie je to tam ani take huste.

Chapem, ze keby sa uz rozhodlo, ze do toho pojdu, asi by bolo mile dat ludom vediet roky dopredu, nech si vedia naplanovat tak velku zmenu. Ale aj z pohladu toho subjektu, co modernizuje, asi hladam cesty najmensieho odporu a nizsich nakladov.
A čo tak úplne zrušiť ŽST Predmestie vrátane odbočky na Močiar a koľajiska až po Trnavské mýto a nahradiť ho odbočkou zo ŽST Vinohrady na ŽST Nové mesto? Uvoľnilo by sa obrovské množstvo lukartívnych pozemkov, ktoré by ŽSR mohli výhodne predať.
Reakcia na: si #14:
Kde bolo spomínaných 8 bytov? Na Nobelovej 1 je 46 bytov.
Reakcia na: upravovač fotiek #16:
To by stale niekto nesmel zivit tu fantazmagoriu s Filialkou. A zaroven by sa pravdepodobne museli doplnit spojky od Race k stanici Nove mesto, ked aj v inej trase.
Reakcia na: lostrail #15:
1. ospravedlnujem sa, zle som cital (vidim ze v prispevku 1 je to uvedene spravne)

2. to je prave problem toho ako sa to v skutocnosti robi a s takym pristupom je naozaj najlepsie nebyt v ceste ziadnemu "velkemu" projektu... (a teda uplne idealne ziadnemu, ani malemu); ja som si len dovolil nacrtut moznost, ako by to vedelo pre vacsinu postihnutych dopadnut aj vcelku pozitivne (aj ked mi je jasne ze sa to tak neudeje)


PS: #13) ja byvam obdobne mimo nejakych takychto zaujmovych uzemi, liniovych stavibe a pod. len v dome (ktory som aj sam staval) a tiez nemam v plane ho "len tak" opustit; na druhej strane ak by ponuka protistrany bola dostatovne velkorysa, asi by som bol ochotny sa nad tym zamysliet.....
Reakcia na: si #19:
Re PS: To by asi nemal problem ani nikto iny, ale dostatocne velkoryse ponuky v takych pripadoch neprichadzaju a nebudu prichadzat.
Mne by sa pacilo napriklad keby som dostal dom za byt, pricom ostatne parametre na okoli by boli zachovane (pesia dostupnost obchodov, skolok a skol, vela zelene, elektricka do 5 minut chodze, vlastna garaz), s tym, ze si este pred vystavbou s projektantami prejdem podrobnosti okolo dispozicie, elektriky, prip. dalsej infrastruktury.
Reakcia na: lostrail #15:
My sme takto prišli o dom v Petržalke. Mal 10 rokov. Vraj tam mala byť cesta. Parcela stále existuje v katastri a cesta tadiaľ nejde. Je tam tráva a stromy.
Reakcia na: Ike #21:
V blizkosti tohto domu stal aj dom, ktory mala manzelkina starka. Ked sa mala stavat stvorprudovka, dom vyvlastnili, jej pridelili byt na Tatranskej v Sasovej (taka klasicka P1.14 so stvorcovou chodbou a lokalita nic moc), no hlavne aj tento este stojaci dom je dokazom, ze ho vobec burat nemuseli:
https://tinyurl.com/58srbf5v
Reakcia na: lostrail #13:
U kamoša v bytovke majú 3 ľudí, čo blokujú zateplenie bytovky + nutnú opravu strechy a aj výmenu výťahu. Ak sa pýtaš prečo? Lebo oni tam tak žijú už 42 rokov, strecha netečie, výťahy fungujú, tak kde je problém. Firma riešila v ČR projekt modernizácie vlakovej trate (z 80km/h na 160km/h). Bolo tam rozšírenie telesa. Problém nastal pri niektorých vlastníkoch záhradiek popri trati (ochranné pásmo železnice, je tam zakázané čokoľvek stavať, max jednoduchá chatka s rozlohou 10m2). Ľudia si tam načierno postavili bungalovy o rozlohe 100m2, garáže, 2m vysoké betónové ploty atď načierno a je problém to realizovať, lebo tie stavby nie je možné len tak ľahko zbúrať, aj keď to je čierna stavba. Tí ľudia požadujú obrovské prachy, lebo oni tam bývajú predsa a investovali tam. Je to na súde. Starší kolega riešil kedysi dávno projekt diaľnice, kde zavadzalo 8 rodinných domov. 7 ľudí sa dohodlo, 1 sa odmietal dohodnúť a to mu núkali 8 násobok trhovej ceny jeho nehnuteľnosti. Odmietal predať. Lebo jeho rodina tam žije 200 rokov a nikam sa sťahovať nebude. V realite to bol klasický komunistický barak so sedlovou strechou, ktorý sa rozpadal, nemal na opravu, ale odmietal odísť. Pred 6 rokmi u kamoša riešili v paneláku, že sa robili nové stupačky. Z 98 bytov pri 9 plakali a vyhrážali sa žalobami, lebo im museli rozbiť záchod/kúpeľnu, lebo pri prerábke všetko zamurovali, pritom to mali ostať prístupné. Rôznych iných prípadov sú desiatky, prečo sa niečo nedá. A veľakrát sú to subjektívne dôvody, ktoré sa dajú chápať, ale nemali by byť prekážkou k posunu.
Reakcia na: bobitwo #23:
Pri rekonštrukcii a financovaní rekonštrukcie nemá žiadny vlastník právo veta. U nás bol proti rekonštrukcii jeden človek. Prehlasovali sme ho a reko máme. Navyše, ak ide o havarijný stav, na hlasovanie schôdze vlastníkov sa neprihliada a správca, alebo spoločenstvo vlastníkov je oprávnené vykonať opravu bez uznesenia.
Reakcia na: upravovač fotiek #16:
a zarubalo by sa iks inych a riesilo by to co presne ?
Reakcia na: Ike #24:
Žiaľ u kamoša majú ten problém, že majú staré stanovy, ktoré sa nezmenili za tie roky a nad istú sumu treba 100% súhlas vlastníkov. Tá rekonštrukcia znamená, že treba navýšiť platby do fondu opráv. S čím majú tí 3 ľudia problém (ide o dôchodcov žijúcich v 4 izbových bytoch, ktorý proste nemajú/nechcú platiť viac). Momentálne riešia, ako zmeniť stanovy, aby stačila nejaká forma väčšiny. Je to blbá situácia, ale v tomto prípade 3 byty držia v šachu ďalších 61 bytov a riešenie je v nedohľadne. Samozrejme všetci chápu, že situácia dôchodcov je aká je, ale stále sú tu možné riešenia, len ich odmietajú a trvajú na statuse quo.
Reakcia na: lupask #25:
Skús tie problémy vymenovať. Určite ich bude viac.
Reakcia na: bobitwo #26:
Stanovy sú zdrap papiera, pokiaľ máš zákon. Konkrétne č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, § 14b ods. 1 písm. i). 2/3 treba na úver.
Reakcia na: zakaznik #1:
Konkrétne o ktrorý BD na Nobelovej sa jedná?
Reakcia na: ES499.0001 #29:
V texte článku je napísané
Nobelova 1
Reakcia na: bobitwo #23:
"U kamoša v bytovke majú 3 ľudí, čo blokujú zateplenie bytovky + nutnú opravu strechy a aj výmenu výťahu. Ak sa pýtaš prečo? Lebo oni tam tak žijú už 42 rokov, strecha netečie, výťahy fungujú, tak kde je problém."

Toto je celkom ina situacia - ja napr. nemam problem s navysenim tvorby fondu, t.j. spoluinvestovat do spolocneho. Je asi rozdiel, ked to, co si si vypiplal, niekto ide zburat a ked niekto blokuje dalsie zlepsenie toho vypiplaneho. Na takych by som mal aj ja nervy. Ze nieco funguje teraz este neznamena, ze to bude fungovat aj o 5 rokov. U nas mame vymenene rozvody v stupackach, nove vytahy, vymenene brany, bytovka je zateplena a kazdy si podla moznosti vymenil okna.

"Firma riešila v ČR projekt modernizácie vlakovej trate (z 80km/h na 160km/h). Bolo tam rozšírenie telesa. Problém nastal pri niektorých vlastníkoch záhradiek popri trati (ochranné pásmo železnice, je tam zakázané čokoľvek stavať, max jednoduchá chatka s rozlohou 10m2). Ľudia si tam načierno postavili bungalovy o rozlohe 100m2, garáže, 2m vysoké betónové ploty atď načierno a je problém to realizovať, lebo tie stavby nie je možné len tak ľahko zbúrať, aj keď to je čierna stavba."

Nobelova 1 nie je cierna stavba, tak neviem, ako to suvisi. Asi je rozdiel, ked vies, ze stavias nacierno a ked sa stahujes do bytu v riadne skolaudovanom objekte, ktory je v katastri zapisany tak, ako ma byt a nie je tam nic nekale.

"Starší kolega riešil kedysi dávno projekt diaľnice, kde zavadzalo 8 rodinných domov. 7 ľudí sa dohodlo, 1 sa odmietal dohodnúť a to mu núkali 8 násobok trhovej ceny jeho nehnuteľnosti. Odmietal predať. Lebo jeho rodina tam žije 200 rokov a nikam sa sťahovať nebude. V realite to bol klasický komunistický barak so sedlovou strechou, ktorý sa rozpadal, nemal na opravu, ale odmietal odísť."

Tomu 8-nasobku sa mi nechce verit. Aj tak sa tomu cloveku ani nedivim. Zasa ide o malinko odlisnu situaciu, kedze na Nobelke ma vzniknut bezna mestska komunikacia, t.j. nic, co by vlastnici neprezili (naopak, este sa mozno aj potesia, MHD tadial pojde, autami sa dostanu na Raciansku hned...). Keby v tesnej blizkosti okolo mojich pozemkov postavili megadialnicu, tak asi by som porozmyslal. Stav toho domu posudit neviem, kedze som ho nevidel.

"Pred 6 rokmi u kamoša riešili v paneláku, že sa robili nové stupačky. Z 98 bytov pri 9 plakali a vyhrážali sa žalobami, lebo im museli rozbiť záchod/kúpeľnu, lebo pri prerábke všetko zamurovali, pritom to mali ostať prístupné"

Presne kvoli tomuto sme nechali zachod a kupelnu po kupe bytu a po prvej prerabke zatial v nejakom kvazi opravenom rezime. Vymenili sme kombi WC za nove, kupili sme nove dvere zatial na povodne zarubne, take z Merkuraca, lebo povodny majitel urobil nejaku akoze prerabku (bol to celkom des, oko mal sice umelecke, ale nie velmi presne), pricom pripravil zadnu stenu vo WC tak, aby sa dala rozobrat. Robosi potom len cele WC odpojili a dali do chodby (a potom naspat nainstalovali). Nainstalovali nam v pivnici nove funkcne WC, ktore je tam dodnes a je to jedna pridana hodnota z tej akcie. Ked niekto nieco preraba, majstri nemusia chodit na pumpu. V kupelni sme dali len zaves na sprchovy kut, vymenili sme vsade stare vodovodne baterie, kedze tie uz boli na tom dost zle a cakali sme, co bude, kedze odpadova rura uz bola dost hrdzava. Ked v roku 2019 stupacky vymenili, o dva roky na to sme dali "do pucu" komplet jadro aj s chodbou a pridruzenou izbou v tom konkretnom priecnom module.
Chapem, ak niekto prerabal predtym, ale dobre je pocitat s takym niecim a tu zadnu stenu si tak nejako pripravit na rozobratie. Da sa to riesit esteticky. Ale opat ide o pripad, kedy nikto nejde burat bytovku, naopak, ide v nej veci vylepsit.
Reakcia na: Ike #24:
Videl som aj take, ze vacsina bytovky nechcela, tak jeden typek s rohovym bytom rovno pod strechou si tento nechal zateplit. Tam ten jeden rohovy cip krical nejakou pastelovou farbou. Zvysok mordor ;-P.
Reakcia na: bobitwo #26:
Tak este by mohli dostat "dochodcovsku" zlavu. Aj ked predpokladam, ze to bude tazke vyjednavanie.
Reakcia na: lostrail #31:
1/ to s tou bytovkou je to isté, pár ľudí blokuje veľa ľudí
2/ tá trať, ľudia zveladili svoj majetok a chcú za to peniaze
3/ prečo s tou diaľnicou je to iná situácia? 1 človek blokoval niečo, čo by pomohlo tisícom ľudom. V tom čase bolo jednoduchšie mu dať 8 násobok tržnej hodnoty ako sa 8-10 rokov naťahovať po súdoch. Navyše ty sám tvrdíš, že to že tam jeho rodina žije 200 rokov mu dáva nejaké právo obmedzovať ostatných? Podľa teba je v poriadku preprojektovať 16km úsek diaľnice len kvôli 1 osobe uprostred ničoho? Asi áno. Čo sa týka toho domu na Nobelovej, tu nejaké hygienické normy na hluk atď. Výkresy som nevidel, tak neviem prečo presne sa má búrať ten dom. Určite to nie je len tak pre srandu králikov, je to vždy až úplne posledná možnosť, každý sa tomu vyhýba, čo to ide.
4/ to s tou prerábkou je zase o tom, že niekto si zveladil byt a niekto mu ho ide búrať čiastočne a ten človek bol nespokojný.

Teraz si polož otázku, čo je viac? 1 človek alebo 15 tisíc vozidiel denne, čo prejdú po tej diaľnici? 48 či koľko bytov vs 10 tisíce ľudí denne, ktorým pomôže nová železničná stanica? Priestor je obmedzený. Ak nechceš nikoho obmedziť, OK, postavme železničnú stanicu niekde pánu bohu za chrbtom, len potom neplačme, že sa tam ide 10 hodín k nej a nikto ju nevyužíva.

Edit: Nevidím dôvod na "dôchodcovskú" zľavu. Prepáč, ale máš sa prikrývať takou perinou, na ktorú máš. Poznám desiatky prípadov, že dôchodcovia žijú v domoch, ktoré si nemôžu dovoliť a domy sa rozpadajú a robí to problémy všetkým okolo. Nebudem si kupovať Ferrari, keď nemám ani na výmenu oleja.
Reakcia na: lostrail #8:
Vlčáci (wolfdogs) aka kaštani (chestnuts) are the passengers of urban transport. Substrát (substrate) are the passengers of interurban transport
Reakcia na: upravovač fotiek #27:
ake problemy? 😃 ja som nehovoril o ziadnych ale dal som otazku co presne by sa vyriesilo keby sa ta stanica zrusila a mala sa robit nova odbocka rovno cez namestie Biely kriz alebo neviem kade vlastne
Reakcia na: upravovač fotiek #16:
Otázka je, či by aj tak nemusela ostať trať cez Predmestie pre nákladnú dopravu
Reakcia na: lostrail #8:
Substrat is the new vlci / vlcaci 😃
Reakcia na: 3pa3ck3 #37:
Tak stále je funkčná vlečka do Istrochemu. No a pochybujem, že by natlačili všetko vrchom. Je tam silný nákladný tranzit.
Reakcia na: upravovač fotiek #16:
A kadial by ta odbocka z Vinohradov na Nove Mesto isla? To si neviem celkom predstavit, ved na tuto spojku prave sluzi trat cez Predmestie.
Reakcia na: Eury #40:
Cez garáže a záhradky na Skalickej ceste. Ušetrí sa obrovské množstvo peňazí, nebudú nutné nadjazdy, nebude sa musieť búrať osempodlažná bytovka, atď.
Reakcia na: upravovač fotiek #41:
Ale zase ti niekto bude argumentovať, že on zveľaďovať záhradku, 40+ rokov sa o ňu stará, má tam garáž atď... Takže si stále na tom istom.
Reakcia na: upravovač fotiek #41:
Tam ti to tiež nevlezie bez asanácie. Ďalej odstavíš celú trať 130 ak sa bude vliecť vlak krížením z trate 120 ostrým oblúkom a klesaním na spojku na N. Mesto. No a hlavne tá spojka tiež nestíha pobrať dopyt z hlavnej stanice a náklad chodí už teraz úvraťou cez Raču.
Reakcia na: david11 #43:
Uvažoval som s dvoma odbočeniami - jedným s podjazdom, druhým priamym. Ale argument kapacity beriem.
Keď už sme v tejto oblasti, tak by ma vzhľadom na živený HOAX o údajnej nedostatočnej kapacite na hlavnej stanici zaujímal názor na možnosť mimourovňového prepojenia depa a koľají pri staničnej budove hlavnej stanice. Či by to niečomu pomohlo.

Mimoúrovňové križovanie koľají je aj na oboch stranách Wien Hauptbahnhof, predpokladám, že to tam možno plní nejakú úlohu pre zvýšenie prejazdnosti.
Reakcia na: zakaznik #45:
A dalo by sa také niečo vybudovať? S ohľadom na vzdialenosti, polomery oblúkov a skutočnosť, že celá trať je na násype/estakáde po ktorou vedú dve cestné prepojenia.
Reakcia na: zakaznik #45:
Tá legenda o nedostatočnej kapacite Hlavnej stanice sa šíri ešte od čias, keď tam presúšali vlaky pri nástupištiach aj pol hodinu pred odchodom vlaku.
Reakcia na: Valec #46:
Nemám vôbec nič odmerané. Ale podľa mňa by bol podjazd/estakáda využiteľný v praxi dokonca aj keby výhybka bola až na úrovni Karpatskej a vyústenie do depa až niekde v blízkosti nadjazdu Kyjevskej.
Reakcia na: zakaznik #48:
Úplne bez problémov by sa to dalo spraviť nadjazdom. Odstavné je aj tak vyššie položené a keďže by to slúžilo pre osobné vlaky (žiadne ťažkotonážne náklady), tak nie je vôbec problém. Nadjazdom by si vedel dostať koľaj z odstavného do stredu koľajiska. Otázka je, čo tým získaš. Lebo aj tak budeš musieť križovať koľaje na ŽST Nové mesto/120/130, ak pôjdeš na bočné nástupiská. A križovanie s nákladmi na priebežných koľajach ostane minimálne v jednom prípade tiež, prípadne v oboch, ak koľaj z odstavného vyústiť priamo medzi objazdné koľaje. Záleží od usporiadania zhlavia.
Reakcia na: Solider #47:
A koľkokrát aj štvrť hodinu po odchode, lebo ŽSR/ZSSK.
Reakcia na: upravovač fotiek #49:
Keď sa zamýšľam nad organizáciou dopravy, tak mi vychádza, že táto spojka by mala zmysel iba pre súpravy Urpínov, ktoré končia/začínajú na druhom nástupišti
Trošku som rozpracoval moju ideu.

Bolo by 6 koľají ponad Račiansku v mieste kde sú dnes 4. Lebo objazdná koľaj pre náklady ktoré idú medzi 120/130 a ŽST Nové mesto. Križovanie medzi koľajami na 120 a medzi koľajami na 130 by bolo až ďalej za ŽST Vinohrady v smere von z mesta, podobne ako je dnes. Koľaje pri ŽST Vinohrady sú vzdialené od traťových 120/130 kvôli nástupiskám. Križovanie na správnu koľaj medzi ŽST Vinohrady a ŽST Nové mesto na správny smer by sa muselo robiť medzi ŽST Nové mesto a zastávkou Mladá garda. Sporné je, či by sa to všetko stihlo mimoúrovňovo míňať, lebo výškové oblúky a max. sklony (prakticky by museli byť tri úrovne miesto súčasných dvoch). Drahý tunelový úsek, ktorý by išiel pod existujúcou koľajou medzi ŽST Nové mesto a HLST. Kompletné koľajisko ŽST Predmestie by sa mohlo zrušiť, vlečka do ruín Istrochemu tiež. Územie, ktoré je dnes "rozrezané" železnicou by sa scelilo. Z prevádzkového hľadiska je otázne, koľko nákladov medzi jednotlivými smermi jazdí a ako by to vyzeralo v grafikone. Smerové polomery odbočiek 200 metrov, protismerné oblúky, odbočka z Mladej gardy na Vinohrady trať by išla asi 30 metrov od novostavieb. Taký detail ako pozemky som vôbec neriešil. Asi to vôbec nie je technicky realizovateľné.

Iba taký nápad. Snažím sa myslieť "out of the box".
Reakcia na: upravovač fotiek #52:
"vlečka do ruín Istrochemu tiež. Otázka je, koľko nákladov tam jazdí"
vzhladom na to ako casto tam nejaku posnujucu supravu stretnem na priecesti si dovolim tvrdit ze minimalne jedna denne (pracovne dni) a bezne ma okolo 15-20 voznov..... takze nemyslim si ze by bolo nejak rozumne tuto vlecku rusit a zacat to vozit po cestach.....
Reakcia na: si #53:
A čo tam vozia? Očakávam, že to celé bude do 10 rokov developované na bývanie.
Reakcia na: upravovač fotiek #54:
neviem, dnu do voznov nelozim a na zeleznici nerobim aby som mal pristup k papierom; v kazdom pripade vozne maju obvykle na sebe napis DUSLO (takze asi nejake chemikalie)

edit:
nejake taketo:
https://www.railtrains.sk/modules/xcgal/displayimage.php?pid=28618
Reakcia na: upravovač fotiek #52:
V tomto návrhu mi chýba spojenie Rendezu a Nového Mesta bez nutnosti križovať trať 120
Reakcia na: 3pa3ck3 #56:
To je pravda. Je to iba nápad, nič viac. Chcel som si overiť jednu myšlienku. Myslím, že argumenty proti sú dosť jasné a nespochybňujem ich.
Reakcia na: upravovač fotiek #52:
Pozeram ten napad ale ako uz viaceri spominali a myslim ze aj uz ste to sam priznali. Tato alternativa by bola v konecnom dosledku krkolomnejsia a este asi narocnejsia - je problematicke napojit dvojkolajne oba smery (Senec aj Trnava) za Vinohradmi tak aby odbocka nekrizovala viacere smery a zaroven aj to co je nakreslene vo Vasom navrhu by znamenalo buranie minimalne garazi, zrusenie polky zahradkarskej osady. A tiez vidim dost krkolomne zvladnut vyskovo to trojite mimourovnove krizovanie - odbocky od Hlavnej, od Vinohradov a priamej trate plus ta vonkajsia odbocka od Vinohradov by sa musela celkom slusne zarezat do kopca... Ale ako mentalne cvicenie fajn...