ŽST Bratislava predmestie by v budúcnosti mohla byť v novej polohe

Správa o hodnotení EIA už bola vypracovaná aj pre projekt modernizácie východnej vetvy bratislavského železničného uzla.

Na konci júla 2024 bola zverejnená správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie (EIA) pre projekt modernizácie bratislavského železničného uzla – vetva Východ. Správu pre Železnice Slovenskej republiky vypracovala spoločnosť HBH Projekt. Oproti pôvodnému zámeru, ktorý bol predložený na posudzovanie začiatkom roka 2022, prišlo k rozšíreniu variantných riešení tejto modernizácie z dvoch na päť variantov. Tri nové varianty boli doplnené na základe požiadaviek z Rozsahu hodnotenia, došlých stanovísk a aktualizácie vstupných údajov (napr. zosúladenie s územným plánom mesta a pripravovanými novými projektami).

Nové varianty prinášajú najmä zmeny v riešení náhrad niektorých úrovňových priecestí, nové riešenie zdvojkoľajnenia úsekov Bratislava hlavná stanica – Bratislava-Nové Mesto a Bratislava predmestie – Odbočka Močiar a tiež zásadnú zmenu koľajiska v ŽST Bratislava predmestie.

S náhradou železničného priecestia na Nobelovej ulici novým podjazdom v predĺžení Odborárskej ulice súvisí otázka riešenia električkovej trate na Račianskej ulici medzi Nám. Biely kríž a Cintulovou ulicou. K pôvodnému návrhu mierneho posunutia električkovej trate z dôvodu potreby vytvorenia odbočovacieho pruhu v smere z Rače na Odborársku v navrhovanej priesečnej križovatke bol na základe požiadaviek vytvorený variant s posunutím električkovej trate v celom spomenutom úseku na ľavú stranu Račianskej ulice (súčasné jazdné pruhy z Rače do centra). Predĺženie Odborárskej ulice a vybudovanie podjazdu pod železnicou si podľa nových variantov bude zrejme vyžadovať aj zbúranie bytového domu na Nobelovej 1, ktorý bude výstavbou výrazne negatívne dotknutý.

Železničná stanica Bratislava predmestie sa v nových variantoch navrhuje riešiť iba ako štvorkoľajná odbočka a s vybudovaním nových nástupíšť severne od súčasnej stanice na mieste dnešného priecestia na Nobelovej. Nové nástupištia by sa tak nachádzali aj pod železničným mostom, na ktorom sa navrhuje nová poloha nástupíšť železničnej zastávky Bratislava-Vinohrady (trať smer Vajnory), čím by vzniklo priame prepojenie týchto dvoch zastávok prostredníctvom schodísk a rámp. Pre prístup k nástupištiam by slúžil nový podchod na Nobelovej ulici. Súčasné nástupištia, vrátane lávky pre peších, by sa zrušili. Návrhy neriešia zmenu polohy električkovej zastávky Stn. Vinohrady. Dopravný podnik vo svojom stanovisku odporúčal navrhnúť novú električkovú zastávku pod železničnými mostami pre lepší prístup k vlakovým zastávkam, tento návrh ale nebol prijatý.

Pôvodné dva varianty modernizácie sa líšili aj v umiestnení novonavrhovanej železničnej zastávky Bratislava východ. Vo všetkých nových variantoch je zastávka navrhovaná v susedstve obytnej štvrte Rendez (v blízkosti zastávky MHD Východné).

Pre zdvojkoľajnenie úseku Bratislava hlavná stanica – Bratislava-Nové Mesto sa v nových variantoch navrhuje pridanie druhej koľaje nie v súbehu s existujúcou koľajou, ale jej výstavba z južnej strany, čo by bolo výhodnejšie z dopravného hľadiska, kedy by vlaky smerujúce na stanicu Nové Mesto nemuseli križovať ostatné koľaje. Rovnako nové varianty prinášajú alternatívne vedenie druhej koľaje v úseku Bratislava predmestie – Odbočka Močiar.

Veľká časť pripomienok k predloženému zámeru modernizácie smerovala aj k navrhovanému zbúraniu mosta na účelovej komunikácii medzi Pionierskou a Tupého ulicou z dôvodu potreby rozšírenia počtu koľají. Most pôvodne železnice využívali na prístup do depa, v súčasnosti ho využíva aj verejnosť z blízkeho okolia. Železnice s výstavbou nového mostu nepočítajú, keďže ho už nepotrebujú, ale zámer uvažuje s priestorovou rezervou pre výstavbu mosta, ak by ho chcel realizovať iný investor.

Odhadovaný termín realizácie tejto modernizácie sa v správe o hodnotení uvádza v rokoch 2031 až 2035. Predpokladané náklady na realizáciu sú v závislosti na konkrétnom variante od 528 mil. do 555 mil. €. Celá správa o hodnotení EIA je k dispozícii na portáli EIA/SEA.

Doplnené: Verejné prerokovanie správy o hodnotení sa uskutoční 4. septembra 2024 o 10. hodine v Zrkadlovej sieti Primaciálneho paláca (pozvánka pre verejnosť).

Východná vetva bratislavského žel. uzla

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: upravovač fotiek #52:
Pozeram ten napad ale ako uz viaceri spominali a myslim ze aj uz ste to sam priznali. Tato alternativa by bola v konecnom dosledku krkolomnejsia a este asi narocnejsia - je problematicke napojit dvojkolajne oba smery (Senec aj Trnava) za Vinohradmi tak aby odbocka nekrizovala viacere smery a zaroven aj to co je nakreslene vo Vasom navrhu by znamenalo buranie minimalne garazi, zrusenie polky zahradkarskej osady. A tiez vidim dost krkolomne zvladnut vyskovo to trojite mimourovnove krizovanie - odbocky od Hlavnej, od Vinohradov a priamej trate plus ta vonkajsia odbocka od Vinohradov by sa musela celkom slusne zarezat do kopca... Ale ako mentalne cvicenie fajn...
Reakcia na: 3pa3ck3 #56:
To je pravda. Je to iba nápad, nič viac. Chcel som si overiť jednu myšlienku. Myslím, že argumenty proti sú dosť jasné a nespochybňujem ich.
Reakcia na: upravovač fotiek #52:
V tomto návrhu mi chýba spojenie Rendezu a Nového Mesta bez nutnosti križovať trať 120
Reakcia na: upravovač fotiek #54:
neviem, dnu do voznov nelozim a na zeleznici nerobim aby som mal pristup k papierom; v kazdom pripade vozne maju obvykle na sebe napis DUSLO (takze asi nejake chemikalie)

edit:
nejake taketo:
https://www.railtrains.sk/modules/xcgal/displayimage.php?pid=28618
Reakcia na: si #53:
A čo tam vozia? Očakávam, že to celé bude do 10 rokov developované na bývanie.
Reakcia na: upravovač fotiek #52:
"vlečka do ruín Istrochemu tiež. Otázka je, koľko nákladov tam jazdí"
vzhladom na to ako casto tam nejaku posnujucu supravu stretnem na priecesti si dovolim tvrdit ze minimalne jedna denne (pracovne dni) a bezne ma okolo 15-20 voznov..... takze nemyslim si ze by bolo nejak rozumne tuto vlecku rusit a zacat to vozit po cestach.....
Trošku som rozpracoval moju ideu.

Bolo by 6 koľají ponad Račiansku v mieste kde sú dnes 4. Lebo objazdná koľaj pre náklady ktoré idú medzi 120/130 a ŽST Nové mesto. Križovanie medzi koľajami na 120 a medzi koľajami na 130 by bolo až ďalej za ŽST Vinohrady v smere von z mesta, podobne ako je dnes. Koľaje pri ŽST Vinohrady sú vzdialené od traťových 120/130 kvôli nástupiskám. Križovanie na správnu koľaj medzi ŽST Vinohrady a ŽST Nové mesto na správny smer by sa muselo robiť medzi ŽST Nové mesto a zastávkou Mladá garda. Sporné je, či by sa to všetko stihlo mimoúrovňovo míňať, lebo výškové oblúky a max. sklony (prakticky by museli byť tri úrovne miesto súčasných dvoch). Drahý tunelový úsek, ktorý by išiel pod existujúcou koľajou medzi ŽST Nové mesto a HLST. Kompletné koľajisko ŽST Predmestie by sa mohlo zrušiť, vlečka do ruín Istrochemu tiež. Územie, ktoré je dnes "rozrezané" železnicou by sa scelilo. Z prevádzkového hľadiska je otázne, koľko nákladov medzi jednotlivými smermi jazdí a ako by to vyzeralo v grafikone. Smerové polomery odbočiek 200 metrov, protismerné oblúky, odbočka z Mladej gardy na Vinohrady trať by išla asi 30 metrov od novostavieb. Taký detail ako pozemky som vôbec neriešil. Asi to vôbec nie je technicky realizovateľné.

Iba taký nápad. Snažím sa myslieť "out of the box".
Reakcia na: upravovač fotiek #49:
Keď sa zamýšľam nad organizáciou dopravy, tak mi vychádza, že táto spojka by mala zmysel iba pre súpravy Urpínov, ktoré končia/začínajú na druhom nástupišti
Reakcia na: Solider #47:
A koľkokrát aj štvrť hodinu po odchode, lebo ŽSR/ZSSK.
Reakcia na: zakaznik #48:
Úplne bez problémov by sa to dalo spraviť nadjazdom. Odstavné je aj tak vyššie položené a keďže by to slúžilo pre osobné vlaky (žiadne ťažkotonážne náklady), tak nie je vôbec problém. Nadjazdom by si vedel dostať koľaj z odstavného do stredu koľajiska. Otázka je, čo tým získaš. Lebo aj tak budeš musieť križovať koľaje na ŽST Nové mesto/120/130, ak pôjdeš na bočné nástupiská. A križovanie s nákladmi na priebežných koľajach ostane minimálne v jednom prípade tiež, prípadne v oboch, ak koľaj z odstavného vyústiť priamo medzi objazdné koľaje. Záleží od usporiadania zhlavia.
Reakcia na: Valec #46:
Nemám vôbec nič odmerané. Ale podľa mňa by bol podjazd/estakáda využiteľný v praxi dokonca aj keby výhybka bola až na úrovni Karpatskej a vyústenie do depa až niekde v blízkosti nadjazdu Kyjevskej.
Reakcia na: zakaznik #45:
Tá legenda o nedostatočnej kapacite Hlavnej stanice sa šíri ešte od čias, keď tam presúšali vlaky pri nástupištiach aj pol hodinu pred odchodom vlaku.
Reakcia na: zakaznik #45:
A dalo by sa také niečo vybudovať? S ohľadom na vzdialenosti, polomery oblúkov a skutočnosť, že celá trať je na násype/estakáde po ktorou vedú dve cestné prepojenia.
Keď už sme v tejto oblasti, tak by ma vzhľadom na živený HOAX o údajnej nedostatočnej kapacite na hlavnej stanici zaujímal názor na možnosť mimourovňového prepojenia depa a koľají pri staničnej budove hlavnej stanice. Či by to niečomu pomohlo.

Mimoúrovňové križovanie koľají je aj na oboch stranách Wien Hauptbahnhof, predpokladám, že to tam možno plní nejakú úlohu pre zvýšenie prejazdnosti.
Reakcia na: david11 #43:
Uvažoval som s dvoma odbočeniami - jedným s podjazdom, druhým priamym. Ale argument kapacity beriem.
Reakcia na: upravovač fotiek #41:
Tam ti to tiež nevlezie bez asanácie. Ďalej odstavíš celú trať 130 ak sa bude vliecť vlak krížením z trate 120 ostrým oblúkom a klesaním na spojku na N. Mesto. No a hlavne tá spojka tiež nestíha pobrať dopyt z hlavnej stanice a náklad chodí už teraz úvraťou cez Raču.
Reakcia na: upravovač fotiek #41:
Ale zase ti niekto bude argumentovať, že on zveľaďovať záhradku, 40+ rokov sa o ňu stará, má tam garáž atď... Takže si stále na tom istom.
Reakcia na: Eury #40:
Cez garáže a záhradky na Skalickej ceste. Ušetrí sa obrovské množstvo peňazí, nebudú nutné nadjazdy, nebude sa musieť búrať osempodlažná bytovka, atď.
Reakcia na: upravovač fotiek #16:
A kadial by ta odbocka z Vinohradov na Nove Mesto isla? To si neviem celkom predstavit, ved na tuto spojku prave sluzi trat cez Predmestie.
Reakcia na: 3pa3ck3 #37:
Tak stále je funkčná vlečka do Istrochemu. No a pochybujem, že by natlačili všetko vrchom. Je tam silný nákladný tranzit.