Hlavné mesto bude mať čoskoro potrebné povolenia na modernizáciu električkovej trate do Ružinova.
Hlavné mesto finišuje s prípravou dlhoočakávanej modernizácie električkovej trate v Ružinove. V týchto dňoch prebieha hlavné stavebné konanie na Úrade Bratislavského samosprávneho kraja, ktorého výsledkom bude vydanie stavebného povolenia pre modernizáciu samotnej električkovej trate, meniarní a zastávok. Pre niektoré ďalšie stavebné objekty, ktoré budú súčasťou modernizácie, vydala stavebné povolenie už v závere mája tohto roka MČ Ružinov. Verejné obstarávanie na zhotoviteľa modernizácie Ružinovskej radiály zatiaľ nebolo magistrátom hlavného mesta vyhlásené. Realizácia by mohla prebehnúť v závislosti od výberu zhotoviteľa a získania finančných prostriedkov z eurofondov v rokoch 2025 – 2026.
Projekt modernizácie Ružinovskej radiály pozostáva z modernizácie električkových tratí v úsekoch Americké námestie – Krížna (po Legionársku) a Líščie nivy – Čmelíkova. V úseku Legionárska – Líščie nivy bude samotná trať upravovaná iba pri zastávke Trnavské mýto, kde príde k výmene koľajových výhybiek. Výraznejšie bude upravená električková trať v úseku Americké nám. – Odborárske nám., kde príde k preloženiu trate zo stredu ulice na jej okraj k parku na Americkom námestí (situácia 1, situácia 2), kde bude zároveň zriadená obojsmerná zastávka Americké námestie. Na Krížnej ulici bude mesto modernizovať aj celý uličný priestor od fasády k fasáde, vrátane inžinierskych sietí. V tomto úseku bude trať mierne posunutá od súčasnej polohy najviac o 1,4 až 1,9 metra. Zrekonštruovaný bude aj koľajový triangel na križovatke Krížnej a Vazovovej. Na rovnom úseku trate Líščie nivy – Čmelíkova sa počíta so zvýšením návrhovej rýchlosti na 65 km/h, pod mimoúrovňovým križovaním Ružinovskej a Bajkalskej je navrhnuté zníženie nivelety trate asi o 80 cm, aby sa odstránilo súčasné rýchlostné obmedzenie pre nedostatočnú výšku trolejového vedenia. Vyriešiť by sa mal aj problém so zaplavovaním trate a cesty pod týmto mostom. Obratisko Astronomická ani rovnomenná zastávka nie sú súčasťou tohto projektu, keďže v budúcnosti sa počíta s predĺžením Ružinovskej radiály minimálne k plánovanému TIOP Ružinov.
Električkové zastávky budú modernizované, vybavené novými nástupišťami, prístreškami a elektronickými informačnými tabuľami. Zastávky Krížna, Nemocnica Ružinov a Herlianska budú realizované ako združené, t. j. spoločné pre električky aj autobusy. Ako združené bude riešené aj nástupište zastávky Tomášikova smerom von z mesta. Nástupištia zastávok Americké nám., Herlianska, Tomášikova, Súmračná a Chlumeckého budú po novom umiestnené oproti sebe. Zastávka Líščie nivy zostane v súčasnom usporiadaní, príde však k rozšíreniu nástupišťa v smere do centra mesta.
Samozrejmosťou bude aj preferencia električiek na križovatkách a zabezpečenie v súčasnosti neriadených prejazdov cez električkovú trať, kde často dochádza ku kolíziám električiek s cestnými motorovými vozidlami. Po modernizácii by sa mala priemerná traťová rýchlosť v zmodernizovanom úseku zvýšiť o cca 40 % a jazdná doba električiek znížiť o takmer 26 %.
Súčasťou modernizácie bude výstavba novej napájacej meniarne v obratisku Astronomická a modernizácia meniarní Legionárska a Ružová dolina. Počas modernizácie meniarne Legionárska prevezme jej úlohu dočasná kontajnerová meniareň umiestnená v jej susedstve.
Projektovú dokumentáciu pre modernizáciu Ružinovskej radiály spracovala v rokoch 2019 až 2022 spoločnosť Dopravoprojekt (dopracovanie nedokončeného projektu z roku 2015), územné rozhodnutie pre stavbu bolo vydané MČ Ružinov v marci 2023. Financovanie projektovej dokumentácie v hodnote 767 850 € bolo z 95 % zabezpečené z eurofondov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra. Získanie stavebných povolení by malo byť ukončené do konca júla 2024 (podmienka prefinancovania z eurofondov).
upravovač fotiek
https://www.vsp.co.at/wp-content/uploads/strab26_kreuzung_suessenbrunnerstrasse_2_ulf1417466129.9215.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Gewerkepark_Stadlau_Stra%C3%9Fenbahn.jpg
Aj v Zürichu majú úsek s ľavostrannou premávkou a troma ostrovnými zastávkami:
https://www.bahnbilder.de/1200/eine-gleiskreuzung-bei-strassenbahn-sieht-1351062.jpg
Zastávka Waldgarten:
https://vbzonline.ch/content/uploads/sites/3/2020/02/Waldgarten2.jpg (stav pred rekonštrukciou)
https://public-transport.net/tram/Zurich/Tunnelstation/slides/8901_48.jpg
Zastávka Schörlistrasse:
https://www.bahnbilder.de/1200/u-bahn-zuerich-von-einst-geplanten-1139377.jpg
Zastávka Tierspital:
https://www.bahnbilder.de/1200/strassenbahnlinie-7-auf-dem-weg-1058231.jpg
Niečo podobné je aj na rýchlodráhe Charleroi:
https://www.eurogunzel.com/2023/03/left-hand-right-hand-running-charleroi-metro/
Ale dôvody sú komplikované a vysvetlené v článku a videu na konci + v diskusii. Zaujímavosťou je, že systém prevádzkuje 2,5 metra široké vozidlá na metrom rozchode, t.j. podobne ako Bratislava. Systém má atypickú výšku nástupnej hrany 55 cm, pozostatok tzv. "vicinálnych" električiek. Na uvedenú výšku sa prakticky nič súčasné nevyrába, tak radšej modernizujú staršie vozne, ktorých mali aj tak prebytok, lebo systém sa nikdy nedokončil v pôvodnom rozsahu, niektoré už vybudované časti sa dlhé desaťročia nevyužívali.