Príprava modernizácie Ružinovskej radiály je v záverečnej fáze

Hlavné mesto bude mať čoskoro potrebné povolenia na modernizáciu električkovej trate do Ružinova.

Hlavné mesto finišuje s prípravou dlhoočakávanej modernizácie električkovej trate v Ružinove. V týchto dňoch prebieha hlavné stavebné konanie na Úrade Bratislavského samosprávneho kraja, ktorého výsledkom bude vydanie stavebného povolenia pre modernizáciu samotnej električkovej trate, meniarní a zastávok. Pre niektoré ďalšie stavebné objekty, ktoré budú súčasťou modernizácie, vydala stavebné povolenie už v závere mája tohto roka MČ Ružinov. Verejné obstarávanie na zhotoviteľa modernizácie Ružinovskej radiály zatiaľ nebolo magistrátom hlavného mesta vyhlásené. Realizácia by mohla prebehnúť v závislosti od výberu zhotoviteľa a získania finančných prostriedkov z eurofondov v rokoch 2025 – 2026.

Projekt modernizácie Ružinovskej radiály pozostáva z modernizácie električkových tratí v úsekoch Americké námestie – Krížna (po Legionársku) a Líščie nivy – Čmelíkova. V úseku Legionárska – Líščie nivy bude samotná trať upravovaná iba pri zastávke Trnavské mýto, kde príde k výmene koľajových výhybiek. Výraznejšie bude upravená električková trať v úseku Americké nám. – Odborárske nám., kde príde k preloženiu trate zo stredu ulice na jej okraj k parku na Americkom námestí (situácia 1, situácia 2), kde bude zároveň zriadená obojsmerná zastávka Americké námestie. Na Krížnej ulici bude mesto modernizovať aj celý uličný priestor od fasády k fasáde, vrátane inžinierskych sietí. V tomto úseku bude trať mierne posunutá od súčasnej polohy najviac o 1,4 až 1,9 metra. Zrekonštruovaný bude aj koľajový triangel na križovatke Krížnej a Vazovovej. Na rovnom úseku trate Líščie nivy – Čmelíkova sa počíta so zvýšením návrhovej rýchlosti na 65 km/h, pod mimoúrovňovým križovaním Ružinovskej a Bajkalskej je navrhnuté zníženie nivelety trate asi o 80 cm, aby sa odstránilo súčasné rýchlostné obmedzenie pre nedostatočnú výšku trolejového vedenia. Vyriešiť by sa mal aj problém so zaplavovaním trate a cesty pod týmto mostom. Obratisko Astronomická ani rovnomenná zastávka nie sú súčasťou tohto projektu, keďže v budúcnosti sa počíta s predĺžením Ružinovskej radiály minimálne k plánovanému TIOP Ružinov.

Električkové zastávky budú modernizované, vybavené novými nástupišťami, prístreškami a elektronickými informačnými tabuľami. Zastávky Krížna, Nemocnica Ružinov a Herlianska budú realizované ako združené, t. j. spoločné pre električky aj autobusy. Ako združené bude riešené aj nástupište zastávky Tomášikova smerom von z mesta. Nástupištia zastávok Americké nám., Herlianska, Tomášikova, Súmračná a Chlumeckého budú po novom umiestnené oproti sebe. Zastávka Líščie nivy zostane v súčasnom usporiadaní, príde však k rozšíreniu nástupišťa v smere do centra mesta.

Samozrejmosťou bude aj preferencia električiek na križovatkách a zabezpečenie v súčasnosti neriadených prejazdov cez električkovú trať, kde často dochádza ku kolíziám električiek s cestnými motorovými vozidlami. Po modernizácii by sa mala priemerná traťová rýchlosť v zmodernizovanom úseku zvýšiť o cca 40 % a jazdná doba električiek znížiť o takmer 26 %.

Súčasťou modernizácie bude výstavba novej napájacej meniarne v obratisku Astronomická a modernizácia meniarní Legionárska a Ružová dolina. Počas modernizácie meniarne Legionárska prevezme jej úlohu dočasná kontajnerová meniareň umiestnená v jej susedstve.

Projektovú dokumentáciu pre modernizáciu Ružinovskej radiály spracovala v rokoch 2019 až 2022 spoločnosť Dopravoprojekt (dopracovanie nedokončeného projektu z roku 2015), územné rozhodnutie pre stavbu bolo vydané MČ Ružinov v marci 2023. Financovanie projektovej dokumentácie v hodnote 767 850 € bolo z 95 % zabezpečené z eurofondov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra. Získanie stavebných povolení by malo byť ukončené do konca júla 2024 (podmienka prefinancovania z eurofondov).

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Mal som možnosť projekt vidieť a overoval som dve alternatívne vyhotovenia Amerického nám. Variant, ktorý sa má realizovať, je dobrý, moja jediná výčitka bola k dĺžke nástupnej hrany, ale jednalo sa iba asi o 3 metre, takže nič vážne. Overoval som aj potenciálny prestupný uzol pod cestným nadjazdom, ktorý by umožnil prestup medzi električkami a autobusmi, ktoré ich trasu križujú. Ale nevychádzalo to ideálne a bolo by to drahé, s otáznym prínosom (neoveroval som potenciál uvedeného prestupu). Prekvapuje ma, ak správne vidím, obnovenie koľajovej spojky z Vajnorskej na Miletičovu. Pamätám si ju ešte v 80. rokoch 20. storočia a nikdy som nedokázal pochopiť, prečo ju zrušili. Dúfam, že bude obnovená. Okrem uzla Americké nám. sa mi mimoriadne páčia dve veci, ktoré musím vyzdvihnúť: Oprava Krížnej "od fasády k fasáde", ktorá bude veľkou pridanou hodnotou a traťovú rýchlosť 65 km/h v Ružinove. Ostávam opatrne optimistický, že trať bude kvalitne vyhotovená. Nakoľko sa jedná o prakticky rovný úsek, neobávam sa "kockatých oblúkov" (Lanfranconi). A dúfam, že trať nebude dunieť. Na rozdiel od mesta/DPB nezdieľam názor, že pevná jazdná dráha je najlepšia.
Reakcia na: upravovač fotiek #1:
Keď (ak) v Ružinove vyrastie nová nemocnica a vybuduje sa električková trať na Košickej, tak by zastávka v minoúrovňovom krížení Bajkalskej so Záhradníckou/Ružinovskou bola veľmi užitočným prestupným bodom medzi električkou a prímestskými autobusmi.
Reakcia na: birch #2:
Ja som rátal iba s mestskými autobusmi. Netvrdím že je to nereálne, ale sám nie som presvedčený o potrebe uvedeného prestupného bodu. Viď príloha, ktorú som nakreslil už v roku 2018, kedy som predpokladal rozšírenie Bajkalskej na 3 pruhy v každom smere pri zastávke. To znamenalo prakticky nový most "medzi" existujúcimi. Zastávka je dostatočne dlhá, aby umožnila zastavovanie mestských aj prímestských autobusov. Rampy sú v oblúlkoch a priznávam že dosť strmé, aby prešli kočíky/vozíky. Ak sa majú električky znižovať o 80 cm oproti súčasnej nivelite, asi by to nestačilo. Je to návrh z roku 2018, tak to berte tak. Ani som ho detailnejšie nerozpracoval, na rozdiuil do TIOP Ružnov, z korého vzniklo 23 variantov.
Je to už nejaký ten rok, nikto ma za to neplatil, nikomu sa nemusím zodpovedať, je to 100% moje dielo, tak si ho dovolím zverejniť. Obsahuje dve rôzne vedenia električkovej trate v závislosti od polomerov (smerových/výškových). Ani som nedúfal, že to niekde uverejním, ale tu je to vhodné. Upozorňujem, že mám v sebe dva litre Dornfelderu, suchého, od vincúra v PK, ktorý ho ako jediný takto robí. Mne je úplne jedno čo a či bude, alebo nebude. Iní projektant, na rozdiel odo mňa aj s patričným pečiatkovania, nakreslili zaujímavé veci (samozrejme "*****ín" bolo oveľa viac). Pre pobavenie publika, riešilo sa to ROKY dozadu.


EDIT: Idem si naliať ďalšieho pol litra Dornfelderu. Ešte stále nemusm až tak moc ostriť jedným okom, aby som videl čo píšm.
Aj keď mi to tu podčiarkuje čo píšem červenou vlnkovkou.

EDIT2: Ak nebudem mať do rána aspoň -5, tak budem sklamaný. Opitosť by ste mali odsúdiť negetívnym hodnotením. Ja som ho dám tiež.

EDIT3: zisťujem, že moje vlastné príspevky si hodnotiť nemôžem.
Reakcia na: upravovač fotiek #3:
v strede je dost miesta na celu novu elektrickovu trat 😃
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
dornfelder sladsi ako suchy som hadam este ani nevidel 🤔

a ten uzlicek s vymenou smerov by tam bol na co dobry ?
Reakcia na: lupask #6:
Ostrovné nástupisko na estakáde.
Americke nam. bude mat zastavku v smere z mesta pre trolejbusy kde? Pri starej budove LFUK?
A na Ruzinovskej mohli zlucit zastavky Chlumeckeho a Sumracnu.
Reakcia na: 6503 #8:
Ked uz zlucovat s niecim Chlumeckeho, tak skor s Astronomickou.
Reakcia na: poistovna #9:
Po výstavbe predĺženia k TIOP Ružinov už Astronomická nebude alebo bude na inom mieste.
Reakcia na: Solider #10:
nuz v tom pripade uz duplom nezlucovat Sumracnu a Chlumeckeho.
Reakcia na: poistovna #11:
Poloha nástupíšť je už daná, veď projekt už čaká na stavebné povolenie od BSK.
Reakcia na: upravovač fotiek #3:
A to by sa tam nezmestili schody ci vytah priamo zo zastavky? Lebo je celkom neprakticke ludi tahat cez cestu len aby prestupili, ak sa to da vyriesit inak.
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
Ako sa potom ráno bicykluje na vlak po troch litroch Dornfelderu? 😂
Reakcia na: Solider #14:
Bolo 2,5 litra. Dnes som mal homeoffice, ale vstával som o siedmej a bol ešte nakupovať.
Reakcia na: MatejBA #13:
Boli by príliš úzke. Navyše zastávka má slúžiť aj pre obsluhu okolitého územia, takže priechody sú na nej potrebné tak či tak. Nič z toho nebude.
Reakcia na: upravovač fotiek #16:
Aby hore na nadjazdoch vznikli zastávky, museli by sa tak či tak prebudovať. Mohli by byť o niečo dlhšie a tým pádom by mohlo dôjsť k miernym posunom vozovky na Ružinovskej od osi trate a mohol by vzniknúť priestor na dostatočne širokú zastávku so schodištom a výťahovou šachtou na oboch stranách. A k tomu úrovňové priechody pre miestnu obsluhu.

Áno, nebola by to lowcost stavba, ale ak to má byť použiteľné a používané, treba to urobiť poriadne.
Reakcia na: birch #17:
Aj tak nič z toho nebude. Potenciál prestupu medzi 98 a linkami, ktoré križuje, je zjavne príliš slabý. Rovnako ako križovanie Bajkalskej s Prievozskou, kde sa linky križujú, ale prestup nie je. Asi to má slabý potenciál, preto to nikto nerieši. Resp. takto: prínos nákladnej stavby nie je dostatočne výrazný.
Reakcia na: upravovač fotiek #7:
OK estakada, to je tam dalej aj vidno, ale stale nerozumiem tomu spojeniu
Reakcia na: upravovač fotiek #18:
Podla mna aktaulne ho netreba ale k pribudne / postavi sa nanovo nemocnica tak dovod pribudne.
Reakcia na: lupask #19:
Prekríženie koľají pre ľavostrannú premávku, aby jednosmerné vozne mohli obslúžiť navrhované ostrovné nástupisko na estakáde nad Galvaniho ulicou. Podobne je to napr. vo Viedni. Zastávka Gewerbepark Stadlau je na estakáde s ostrovným nástupiskom a ľavostrannou premávkou:

https://www.vsp.co.at/wp-content/uploads/strab26_kreuzung_suessenbrunnerstrasse_2_ulf1417466129.9215.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Gewerkepark_Stadlau_Stra%C3%9Fenbahn.jpg

Aj v Zürichu majú úsek s ľavostrannou premávkou a troma ostrovnými zastávkami:
https://www.bahnbilder.de/1200/eine-gleiskreuzung-bei-strassenbahn-sieht-1351062.jpg

Zastávka Waldgarten:
https://vbzonline.ch/content/uploads/sites/3/2020/02/Waldgarten2.jpg (stav pred rekonštrukciou)
https://public-transport.net/tram/Zurich/Tunnelstation/slides/8901_48.jpg

Zastávka Schörlistrasse:
https://www.bahnbilder.de/1200/u-bahn-zuerich-von-einst-geplanten-1139377.jpg

Zastávka Tierspital:
https://www.bahnbilder.de/1200/strassenbahnlinie-7-auf-dem-weg-1058231.jpg

Niečo podobné je aj na rýchlodráhe Charleroi:

https://www.eurogunzel.com/2023/03/left-hand-right-hand-running-charleroi-metro/

Ale dôvody sú komplikované a vysvetlené v článku a videu na konci + v diskusii. Zaujímavosťou je, že systém prevádzkuje 2,5 metra široké vozidlá na metrom rozchode, t.j. podobne ako Bratislava. Systém má atypickú výšku nástupnej hrany 55 cm, pozostatok tzv. "vicinálnych" električiek. Na uvedenú výšku sa prakticky nič súčasné nevyrába, tak radšej modernizujú staršie vozne, ktorých mali aj tak prebytok, lebo systém sa nikdy nedokončil v pôvodnom rozsahu, niektoré už vybudované časti sa dlhé desaťročia nevyužívali.
Reakcia na: Petto #20:
To je tak, keď sa nič vzájomne nekoordinuje.
Reakcia na: Petto #20:
Teraz pri 750 lôžkach ho netreba, ale keď ich bude o tristo viac, tak to už bude treba? 😉 Skôr by som nemocnicu napojil nejakým vymetákom 66 smerom na Prievozskú a Gagarinovu, kde sa dá lepšie prestupovať.
Reakcia na: upravovač fotiek #21:
Aj v Kasseli sa pred bývalou konečnou Holländische Straße prekrížia koľaj a ďalej je asi tri zastávky ľavostranná premávka kvôli stredovým nastupištiam a jednosmerným vozidlám. A v Norimbergu pred konečnou Thon koľaje prestriedajú, aby mohla byť slučka vľavo od trate pravotočivá a bez výhybiek.