Mesto predstavilo ďalšiu štúdiu k električke na Pribinovej

Hluková štúdia potvrdila realizovateľnosť električkovej trate pred SND bez výraznejších negatívnych vplyvov na jeho prevádzku.

Magistrát hlavného mesta v závere apríla zverejnil štúdiu, v ktorej sa posudzoval vplyv hluku a vibrácií generovaných prevádzkou električiek po novonavrhovanej trati Pribinova - Košická na budovu Slovenského národného divadla. Štúdiu vypracovali ešte v minulom roku firmy Euroakustik a SH Diagnostics z Bratislavy spolu so Stavebnou fakultou STU.

Prvá časť štúdie skúmala hlukovú záťaž, ktorá sa predpokladá pri budúcej prevádzke električiek, na vnútorné priestory divadla určené na umelecké predstavenia. Pre skúmanie tejto záťaže autori realizovali merania hluku s električkou Škoda 30T ForCity Plus na Radlinského ul. a Floriánskom námestí, kde sú podobné koľajové zvršky, s akými sa počíta aj na Pribinovej ulici. Merania boli vykonané pri rýchlosti električiek 15 km/h, ktorá je navrhovaná aj v oblasti divadla. Následne boli na základe nameraných izolačných parametrov obvodových plášťov budovy SND matematickými výpočtami stanovené predpokladané hlukové záťaže vo vnútorných priestoroch. Zo získaných výsledkov autori usudzujú, že sály divadla pre operu, balet a činohru a divadelné štúdio sú dostatočne chránené pred predpokladaným hlukom z prevádzky električiek a predstavenia nebudú električkami rušené. Možné rušenie hlukom sa preukázalo v Modrom salóne, ktorý nebol pôvodne určený na umelecké predstavenia. Súčasne však autori navrhli opatrenia, ktorými je možné zvýšiť zvukovú izoláciu tohto priestoru.

V druhej časti štúdie bol skúmaný vplyv vibrácií spôsobovaných plánovanou prevádzkou električiek pred divadlom. Aj tu boli použité experimentálne merania a numerické modely, pričom boli uvažované dva varianty električkovej trate popri divadle - buď nad podzemnými garážami divadla alebo na teréne, ktorý by vznikol zasypaním časti týchto garáží. V prípade trate vedúcej nad garážami autori zistili, že vibrácie spôsobené prejazdom električiek by boli v divadelných sálach a štúdiu prijateľné do rýchlosti električiek 10 km/h, v prípade trate iba na teréne by vibrácie nedosahovali maximálne prípustné hodnoty až do rýchlosti 20 km/h. Nie je však vylúčené, že v realite bude možné stanoviť aj vyšší rýchlostný limit pre prejazd električiek bez negatívneho vplyvu. Aj tu sa zistilo, že v Modrom salóne by vibrácie prekračovali prípustné hodnoty, no predpokladá sa, že vhodnými technickými opatreniami bude možné vibrácie minimalizovať aj v tomto priestore.

Autori štúdie tak stanovili podmienky, pri splnení ktorých je električková trať pred divadlom technicky realizovateľná bez negatívnych účinkov hluku a vibrácií na vnútorné priestory divadla. Výsledky štúdie sú platné pre električky Škoda 30T ForCity Plus alebo ekvivalentné, pričom musia byť v dobrom technickom stave, najmä čo sa týka náprav a geometrie kolies. Trať musí byť realizovaná s vhodnými protihlukovými a antivibračnými opatreniami a zároveň musí byť zodpovedne udržiavaná. V minulosti navrhovaná koľajová slučka okolo budovy divadla sa v štúdii neposudzovala.

Vedenie mesta v súčasnosti realizuje rokovania so SND a Ministerstvom kultúry s cieľom nájdenia optimálneho riešenia výstavby trate s minimalizovaním vplyvu na prevádzku divadla, ako aj výberu najvhodnejšieho variantu trate (nad garážami, resp. so zrušením časti garáží). Aktuálne prebieha aj zapracovanie pripomienok v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Mesto odhaduje, že samotná výstavba trate by mohla začať najskôr v roku 2027.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Škoda že meranie sa robilo iba s novými škodovkami. Zaujímalo by ma, ako by dopadla klasická T3 s motorgenerátorom. Mali vytiahnuť aj 275 a merať aj s ňou. Prípadne aj T6A5.
Reakcia na: upravovač fotiek #1:
dovolim si tvrdit, ze pokial by si vybral exemplar bez plochacov, tak tie starsie vozidla by dopadli asi lepsie ....
Za mňa to je stále riešenie, ktoré znehodnotí daný priestor.
Reakcia na: bobitwo #3:
Asi si veľa necestoval. Stačí Praha, kde je národné divadlo obklopené električkami z dvoch strán a je tam križovatka i s odbočkami. Pred viedenskou operou na ringu sú električky. Pred slávnou milánskou La Scalou jezdí električka úplne tesne. Freiburg a množstvo ďalších miest. Nikde to neznehodnocuje verejný priestor. To len opakuješ frázy, ktoré tvrdia podobne neskúsení ľudia. Električka je mestotvorný prvok. A ten verejný priestor nie je jeden. Sú dva - jeden medzi budovami nákupného centra a druhý pred divadlom. Nepamätám si akciu, ktorá by sa konala od Dunaja až po divadlo. Pseudoodborníkov, ktorí tvrdili, že po zrušení IAD cez Starý most dôjde ku kolapsu dopravy na Šafku, sme tu tiež mali...
Reakcia na: bobitwo #3:
Tam je nieco hodnotne na tom priestore ? 😉
Ja sa jedine bojim ako chcu riesit vedenie a "sltporadie"
Reakcia na: si #2:
Čo sa hluku týka, asi nie. Čo sa vibrácii týka, zrejme áno.
Reakcia na: Mhr1 #4:
Ja nemám problém s tým, že pred divadlom pôjde električka. Tebou spomínané divadlo v Prahe je súčasťou bloku, či ako to nazvať, to isté Viedeň či La Scala, je to niečo podobné ako stará budova SND, či filharmónie, keď ide okolo električka okolo. Tam s tým problém nemám, je to súčasť ulice. Ale pri novej budove SND električka oddelí ten priestor medzi divadlom a nákupným centrom. Tak isto by sa mi nepáčilo, keby električka išla pred starou budovou SND cez Hviezdoslavovo námestie na Rybársku bránu či Gorkého.
Reakcia na: bobitwo #7:
Lenže rozdiel je v tom, že zatiaľ čo pred SND na Hviezdoslavku sú každoročne napr. vianočné trhy a zdržiavajú sa tam často turisti, priamo pred novou budovou sa zvyčajne nič nekoná a všetky "eventy" sú až za fontánou. Dovolím si povedať, že priestor kadiaľ má viesť trať je využívaný iba na peší presun do divadla, na námestie alebo do Eurovei 2. A Obchodná ulica je dobrým príkladom toho, ako vedia električky s chodcami relatívne spolunažívať.
Reakcia na: upravovač fotiek #1:
Meranie sa robilo z novými z dôvodu toho že súprava 2xT je o 10t ľahšia ako 29/30T..
Reakcia na: Ma178rek #9:
Motorgenerator a "nestaticke" menice su stale ale otazne.
Reakcia na: upravovač fotiek #1:
A načo by sa to robilo? Či nebude rušiť obecenstvo, keď si šotúši objednajú jazdu okolo divadla v čase premiéry opery "Cukyna z Kittsee"?
Reakcia na: S499.1023 #11:
T6A5 okolo divadla určite ešte jazdiť budú a pri T3 ma zaujímalo aký hluk robí v pôvodnom vyhotovení s MGčkom. Nemuseli to všetko aj modelovať, ale keď už mali meraciu aparatúru na Radlinského a Floriánskom nám., tak mohli zmerať aj T3 a T6A5. A hodnoty T6A5 hodiť aj do modelu pri SND.
Reakcia na: Ma178rek #9:
Súprava 2xT ale nemá primárne vypruženie podvozkov. Nevypružené hmoty sú tam oveľa väčšie.
Reakcia na: S499.1023 #11:
Ja by som teraz chcel vidiet operu "Cukyna z Kittsee" 😁 😂
Reakcia na: SixSixTrooper #10:
predpokladam ze od sumov siriacich sa vzduchom to maju odizolovane dobre a to co generuje vyzbroj sa Ti v podobe vybracii do terenu dostava len minimalne ak vobec....
Keby, ak, predpokladá sa... príde mi to trošku vágne. Ale ako to ministerstvo konečne presvedčí, tak dobre.
Skôr by ma zaujímalo ako to myslia s tými garážami. Predpokladám, že ak divadlo toľko obštruovalo okolo trate, tak ešte aj časti garáží sa vzdať chcieť nebude. Bola by potom súčasťou projektu aj dostavba ich garáží? Kto by to platil?
Reakcia na: bobitwo #7:
Dostať sa od jednej fasády domov Obchodnej k domom oproti je neprekonateľný problém. Ľudia musia ísť vždy až na úplný koniec ulice, aby prešli na druhú stranu. 😱
Reakcia na: bobitwo #7:
Oddeli v akom zmysle ? Dvojmetrovy ostnaty mur ci o com tocis ? Elektrickova kolaj bude vpustena do dlazby, tj ziadna trava, rozchodnik ani otvoreny zvrsok.
Reakcia na: keks #16:
Divadlo už do médií povedalo, že v prípade, že sa pôjde variantou zrušenia garáží tak bude požadovať od mesta kompenzáciu za zrušenie približne 45 parkovacích miest. Nekonkretizovali ale či finančnú alebo budú požadovať výstavbu miest v blízkosti či niečo podobné. Zároveň tvrdia, že sa nejedná len o garáže, ale je tam aj čiastočne technologické zázemie divadla. A nakoľko pozemok kadiaľ má viesť tá električka patrí SR a nie mestu tak určite to bez kompenzácii neprejde alebo sa pôjde variantou s garážami.
Otázne je, či sa vláda/ministerstvo postaví na stranu progresívnych umelcov, alebo progresívneho magistrátu.
Reakcia na: zakaznik #20:
„V prípade, že bude garantované splnenie všetkých podmienok na odstránenie negatívneho dosahu na prevádzku divadla, rezort kultúry nemá dôvod robiť prekážky pre rozvoj infraštruktúry v hlavnom meste,“ skonštatovalo ministerstvo kultúry.
https://dennikn.sk/3968814/ministerstvo-kultury-suhlasi-s-elektrickou-pred-snd-vedenie-divadla-ju-odmieta/
Reakcia na: luky133 #19:
Skôr ma zaujíma o koľko sa stavba predraží a kto by tie náklady znášal.
Reakcia na: Petto #5:
Aký dojazd majú škodovky na batérie? Nezvládli by to od Ministerstva vnútra po koniec Eurovea na batérie? A potom by boli zase troleje.
Reakcia na: Petto #18:
Električky v peších zónach existujú po celej Európe. Na mnohých miestach električková trať viedla k zrušeniu ostatnej (a hlavne individuálnej) dopravy v centre mesta a ulice sú zrazu pešou zónou - Ženeva, Zurich, Bern,...
Reakcia na: BA2301 #23:
Majú iba núdzový dojazd pár metrov čo viem... Takže nezvládli by ...
Reakcia na: keks #22:
uplne logicky stavebnik toho co to potrebuje zmenit....
ci mas dojem ze ked Tvoj sused na zahrade si bude chciet zdvihnut teren az po Tvoju hranicu (alebo si spravit betonovy plot), tak okrem Tvojho suhlasu s tym ze na hranici bude vybudovany oporny mur ktory Ti bude tienit zahradu, mu ho aj zaplatis ? 😃
Reakcia na: BA2301 #23:
Teoreticky ano, aspon tie nove. Sam som bol v takej co presla cele obratisko ZP na baterku. No bol to prazdny voz pri min. rychlosti. Takze radsej nie toto moznost. Pri poruche by to len stoplo premavku na celej novej trati.
Reakcia na: BA2301 #24:
Toto ale nebude ten pripad. Pribinova je dnes lokalna ulica k MinV, do divadla a hlavne Eurovey. Trat Kosicka urcite tiez nezrusi subeznu cestu pre IAD,kedze nadvazuje na Apollo.
Reakcia na: si #26:
Tak napr. stavebník panelákov na začiatku Karlovej Vsi, pri karloveskom ramene, mal povinnosť vybudovať lodenicu, vďaka tomu mohol na pozemkoch stavať.
Dnes síce lodenica stojí, ale postavená aj zaplatená bola mestskou časťou.

Tu je to podobné, divadlo dovolí stavať na svojom pozemku, ale kto bude znášať náklady? Mesto, investor? Kto ich donúti zaplatiť, ako to bude ošetrené, aby to nedopadlo ako v Karlovke?
Ja neviem, a tadiaľ fakt potrebná električková trať? Veď to je momentálne najkrajšie miesto v Bratislave, také, aké je. Načo tam ťahať električku? Stačí dať nejaký normálny autobus a trochu častejšie ako chodí 29. Možno kyvadlovku od mosta SNP do SND, to by bodlo.
Reakcia na: Lubi53 #30:
To akože električka hyzdi priestor??? A či je potrebná? Tak si najprv niečo o MHD naštuduj, vycestuj za hranice, porovnaj ako je to vo svete, povoz sa a potom sa vyjadruj! A niečo o ekológii, kapacite, lokálne bezemisnej doprave tušíš?