Hluková štúdia potvrdila realizovateľnosť električkovej trate pred SND bez výraznejších negatívnych vplyvov na jeho prevádzku.
Magistrát hlavného mesta v závere apríla zverejnil štúdiu, v ktorej sa posudzoval vplyv hluku a vibrácií generovaných prevádzkou električiek po novonavrhovanej trati Pribinova - Košická na budovu Slovenského národného divadla. Štúdiu vypracovali ešte v minulom roku firmy Euroakustik a SH Diagnostics z Bratislavy spolu so Stavebnou fakultou STU.
Prvá časť štúdie skúmala hlukovú záťaž, ktorá sa predpokladá pri budúcej prevádzke električiek, na vnútorné priestory divadla určené na umelecké predstavenia. Pre skúmanie tejto záťaže autori realizovali merania hluku s električkou Škoda 30T ForCity Plus na Radlinského ul. a Floriánskom námestí, kde sú podobné koľajové zvršky, s akými sa počíta aj na Pribinovej ulici. Merania boli vykonané pri rýchlosti električiek 15 km/h, ktorá je navrhovaná aj v oblasti divadla. Následne boli na základe nameraných izolačných parametrov obvodových plášťov budovy SND matematickými výpočtami stanovené predpokladané hlukové záťaže vo vnútorných priestoroch. Zo získaných výsledkov autori usudzujú, že sály divadla pre operu, balet a činohru a divadelné štúdio sú dostatočne chránené pred predpokladaným hlukom z prevádzky električiek a predstavenia nebudú električkami rušené. Možné rušenie hlukom sa preukázalo v Modrom salóne, ktorý nebol pôvodne určený na umelecké predstavenia. Súčasne však autori navrhli opatrenia, ktorými je možné zvýšiť zvukovú izoláciu tohto priestoru.
V druhej časti štúdie bol skúmaný vplyv vibrácií spôsobovaných plánovanou prevádzkou električiek pred divadlom. Aj tu boli použité experimentálne merania a numerické modely, pričom boli uvažované dva varianty električkovej trate popri divadle - buď nad podzemnými garážami divadla alebo na teréne, ktorý by vznikol zasypaním časti týchto garáží. V prípade trate vedúcej nad garážami autori zistili, že vibrácie spôsobené prejazdom električiek by boli v divadelných sálach a štúdiu prijateľné do rýchlosti električiek 10 km/h, v prípade trate iba na teréne by vibrácie nedosahovali maximálne prípustné hodnoty až do rýchlosti 20 km/h. Nie je však vylúčené, že v realite bude možné stanoviť aj vyšší rýchlostný limit pre prejazd električiek bez negatívneho vplyvu. Aj tu sa zistilo, že v Modrom salóne by vibrácie prekračovali prípustné hodnoty, no predpokladá sa, že vhodnými technickými opatreniami bude možné vibrácie minimalizovať aj v tomto priestore.
Autori štúdie tak stanovili podmienky, pri splnení ktorých je električková trať pred divadlom technicky realizovateľná bez negatívnych účinkov hluku a vibrácií na vnútorné priestory divadla. Výsledky štúdie sú platné pre električky Škoda 30T ForCity Plus alebo ekvivalentné, pričom musia byť v dobrom technickom stave, najmä čo sa týka náprav a geometrie kolies. Trať musí byť realizovaná s vhodnými protihlukovými a antivibračnými opatreniami a zároveň musí byť zodpovedne udržiavaná. V minulosti navrhovaná koľajová slučka okolo budovy divadla sa v štúdii neposudzovala.
Vedenie mesta v súčasnosti realizuje rokovania so SND a Ministerstvom kultúry s cieľom nájdenia optimálneho riešenia výstavby trate s minimalizovaním vplyvu na prevádzku divadla, ako aj výberu najvhodnejšieho variantu trate (nad garážami, resp. so zrušením časti garáží). Aktuálne prebieha aj zapracovanie pripomienok v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Mesto odhaduje, že samotná výstavba trate by mohla začať najskôr v roku 2027.
Petto