Dokončenie petržalskej električky je v nedohľadne

Snahy mesta o zrýchlenie výstavby električkovej trate do Janíkovho dvora zatiaľ neprinášajú ovocie.

Necelých 8 mesiacov pred plánovaným dokončením výstavby druhej časti električkovej trate v Petržalke vedenie hlavného mesta informovalo, že je len veľmi málo pravdepodobné, že sa tak naozaj stane a žiadny nový termím možného dokončenia momentálne neexistuje. Pomalé tempo prác na stavbe, ktoré je možné pozorovať už dva roky, sa zatiaľ výrazne nezrýchlilo. V roku 2022 vedenie mesta očakávalo zrýchlenie výstavby po podpísaní dodatku k zmluve o dielo, ktorý umožnil navyšovať cenu diela podľa aktuálnej situácie na trhu (do konca roka 2023 sa zmluvná cena za výstavbu zvýšila o cca 5,3 mil. €). Následne sa po dlhých vyjednávaniach so zhotoviteľom mesto dohodlo na novom harmonograme prác, ktorý počítal s dokončením všetkých objektov stavby do 30. septembra 2024. Už v priebehu roka 2023 sa začalo ukazovať, že aj tento termín je čisto iluzórny. Primátor mesta sa zatiaľ neúspešne snaží zhotoviteľa presvedčiť, aby tempo prác zrýchlil, aktuálne sa obrátil aj na Čínu, odkiaľ pochádza majoritný akcionár zhotoviteľskej firmy Aldesa. Aj keď zmluva umožňuje mestu ukladať zhotoviteľovi pokuty za neplnenie termínov, doteraz tak nespravilo, pravdepodobne v obave, aby stavba neskončila ako bratislavské metro, ktoré sa nikdy nedostavalo.

Mesto oneskorenie výstavby zdôvodňuje aj viacerými neočakávanými okolnosťami, ktoré sa vyskytli počas stavby. Aktuálne ide napríklad o potrebu odstránenia náhodne objavenej starej skládky stavebného odpadu, či o presun protitankovej steny, ktorá stojí priamo v koridore trate neďaleko polikliniky Strečnianska a ktorej konštrukcia sa ukázala byť iná než predpokladal projektant stavby.

Pri spustení výstavby sa očakávalo, že električky budú do Janíkovho dvora premávať na konci roka 2023 a celá stavba bude dokončená vo februári 2024. Stavba mala byť zaplatená z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, nakoniec sa z OPII zaplatila iba časť prestavaná do konca roka 2023, zvyšok nenávratného príspevku by malo mesto dostať z nového programového obdobia, zatiaľ však tento zdroj financií nie je garantovaný.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Matúš Vallo o výstavbe petržalskej električky 1
https://www.youtube.com/watch?v=3EfAxvVddpk
Rozhovor so starostom Petržalky Jánom Hrčkom - výstavba električky
https://www.youtube.com/watch?v=C303ZfrRqDs
Výstavba električkovej trate v Petržalke (február 2024)
https://www.youtube.com/watch?v=HL2RBOIbJZE
Môj tip na spustenie električky do Petržalky je 1.9.2028, ale to bude len hrubá stavba a vyzerať to bude ako keď “spustili” v decembri Zlaté piesky. Plus ešte budú 3 ďalšie dodatky s navýšením ceny o 15 miliónov €.
Reakcia na: lamark #97:
Záleží, kto to bude stavať. Ak súčasná firma a mesto sa bude tváriť, že je všetko v poriadku, tak minimálne do 2026. Ale to sa bavíme o tom, že D4R7 bola postavená rýchlejšie, napriek tomu, že tam bolo 70km ciest.
Reakcia na: lamark #97:
Električková trať do Petržalky nebude dokončená skôr ako v roku 2026.
Podla harmonogramu,koľko myslíte,že bude trvať skutoćné dokončenie električkovej trate a koľko to ostatné okolo toho cyklotrasa, celá zeleň-výsadba,popri trase a úprava do konečnej fázy.
Reakcia na: lamark #94:
1) čo sa týka bunkru, vedelo sa o ňom, ale odignoroval sa. - zlyhanie mesta
2) prečo v tom smere nikto nekonal?
3) je to síce jedna pani povedala, ale kto vie, čo je na tom pravdy
4) Ako je možné, že Metro nezabezpečilo stavebný dozor? Určite majú niekoho, kto by mohol odbiehať na kontrolu.
Ako hovorím, je to bordel a všetok je na strane mesta.
Reakcia na: bobitwo #92:
1.Pamiatkový úrad dal stanovisko k bunkru -preto sa to ťahá - článok nižšie z Petržalských novín február 2024.
2.Ak chceš urobiť zmenu projektu /harmonogram,rozpočet,projektová dokumentácia-počty -čísla,mierky,výkresy,ktorý je financovaný z fondov EU musíš to urobiť cez, Žiadosť o povolenie vykonania zmeny v projekte- menej významná zmena bez dodatku inak s dodatok k Zmluve o NFP mesto Ba musí požiadať súhlas Riadiaci orgán MD SR./formulár A a B a zdôvodniť všetko
3.Iný problém od ,,Jano 29,, : Kutlíková - Chorvátske rameno. Most stoji 5 mesiacov? Pokiaľ viem, tak na podperách a ešte žiadna električka cez ten most neprešla, a to info viem, to priamo od človeka v ,,branži,, od statika. Každý most musí schváliť statik, že je dobre postavený, oni to schválenie ešte nemajú. Pýtam sa preto, že či o danej veci viete niekto viac,,.
4.Firma nemala stavebný dozor - máj 2023 - alebo to bol iný projekt
To je chybný manažment projektu, i ten kto projektoval dokumenty i firma,ktorá súťaž vyhrala.
Reakcia na: bobitwo #92:
z mojho pohladu a z fotiek co su k dispozicii je smutne, ze pokial by som taketo nieco staval ja a zhanal si kdesi matka a kubka s lopatou a ferka s bagrom a jozka s betonpumpu a najblizsiu betonarku bez akychkolvek znamosti, tak za 2 roky cinnosti by som toho asi mal spraveneho vyrazne viacej a za vyrazne menej minutych penazi....
(a to najvacsia stavba ktoru mam za sebou je vlastny dom ktory sme realizovali svojpomocne a podobne dodavatelsky na veci na ktore sme nemali kapacitu/sily/skusenosti....)
Reakcia na: lamark #89:
Že nesedia nejaké elektrické rozvody? Čo konkrétne nesedí? Že existujúce rozvody nie sú tam, kde mali byť? Alebo že nové rozvody sa nedajú inštalovať? Lebo ak prvá možnosť, do mesiaca to mohlo byť vyriešené. Ak druhá možnosť, tiež zmena projektu do mesiaca. Však je to projekt samotného mesta. Malo to aktívne riešiť. Tú skládku tam mesto objavilo ešte na jar minulého roka. Čo robilo mesto ten rok? O tom bunkri sa vie roky. Ako je možné, že si nikto nedal námahu to odkopať, že ako to ozaj vyzerá? Tam dám lopatu 6 Rómom a za 2 dni to odkopú. Alebo za 2 hodiny bager a 2 roboši to vyčistia. Nech to stojí 1000€. Je to problém odstrániť? Tak posunieme električku vedľa. Nie je to problém? Tak to presunieme. Prosím https://www.autozeriavypodlesny.sk/portfolio-item/tatra-148-ad20, 10t to zdvihne. Ak to váži viac, tak objednám 2 žeriavy, alebo väčší https://www.autozeriavypodlesny.sk/portfolio-item/liebherr-ltm-1030-2-1, čo dá v pohode 17t a viac. Nevybuchnutá munícia? Polícia SR to do týždňa vyčistí. Toto všetko len ukazuje neschopnosť mesta.
Reakcia na: lamark #89:
Miesto toho aby mali generalne ochranne pomocky s logom Bratislavy (lebo vsak to mozu pouzit kade-tade po Bratislave), tak si z opat zvysenych dani robia marketingove oblecenie... #Logyka
Nedokončenie petržalskej električky je v dohľadne. 😀
Reakcia na: bobitwo #41:
https://www.cas.sk/fotogaleria/2865335/primator-vallo-vidi-na-stavbe-zasadny-nedostatok-prezradil-svoju-nocnu-moru-co-robi-najvacsie-problemy/1/
https://www.aktuality.sk/clanok/36FbJl6/elektricku-v-petrzalke-nespustia-ani-zaciatkom-roka-2025-mysli-si-predseda-dopravnej-komisie-bratislavy/
Citát:niekto to zmazal: Bolo uvedené,ze je problém s káblami aj elektrickými rozvodmi,ktoré sú v rozpore s projektovou dokumentáciou. Nedá sa to zrealizovať. taktiež v popise bolo uvedené,že ďalšia firma chce vystúpiť z konzorcia. Dodávateľ a subdodávateľ sú rozhádzaný. Hrozí odchod zo stavby,takže to ostane rozkopané a nedokončené.
❗ ❓
Reakcia na: titomi #86:
Že by s tým bola kopa byrokracie lebo Slovensko nemám pochybnosti, ale to neznamená že to nie je možné. Ako ale hovorím, jedna vec je vedenie cez neverejný priestor (okej), druhá cez ochranné pásmo letiska.
Reakcia na: S499.1023 #83:
len OT zaujímavosť, aj u Velké Dobré u Kladna ide cesta priamo skrz športové letisko.
Reakcia na: 810zssk #84:
To by sme sa museli rozprávať o tom, čo je ochranné pásmo letiska. Trasa, čo nakreslil Petto, vstupuje do neverejného priestoru, ktorý je oplotený. Posunutie plota nerieši ďalšie súvislosti, ktoré tu ale nebudem rozoberať - nie je to vhodná platforma. Letisko je priestor, v ktorom funguje niekoľko inštitúcií - okrem iného Dopravnú úrad, Letecký útvar MINV a ďalšie subjekty.
Reakcia na: kluvo #76:
Aj si tam bol naživo? Neviem si predstaviť, ako by sa zrealizovala tá časť pomedzi bizniscentrá presne v trase dvanástich dvojdrôtov VVN.
Reakcia na: MatejBA #67:
Ja som nehovoril o tom že električka má ísť cez "vnútornú" časť letiska, ale cez ochranné pásmo letiska. To nie je to isté. Problém ktorý popisuješ ty by sa dal vyriešiť presunutím plota, ak sa električka nezmestí na jeho správnu stranu.
Reakcia na: titomi #81:
Netreba lietať do Gibraltaru, stačí zájsť autom do Břeclavi (aj keď tu ide len o športové letisko). Dokonca aj vlaky tam jazdia tesne vedľa.
Reakcia na: titomi #81:
Už nevedie, od júna je tam obchvat. Zostal tam len chodník pre peších a cyklo. Každopádne, je to prísne strážené a na Gibraltári zase nie je veľa letov.