Niektoré nové električky a trolejbusy budú drahšie, 12-metrové trolejbusy budú mať aj inú elektrickú výzbroj.
Hybridné 12-metrové trolejbusy, ktoré si bratislavský dopravný podnik objednal u českého výrobcu SOR Libchavy, dostanú elektrickú výzbroj od firmy Škoda Electric. Pôvodne mali byť trolejbusy SOR TNS 12 vybavené výzbrojou firmy Cegelec Praha, ktorá ale v súčasnosti zápasí s nedostatkom súčiastok pre výrobu trakčných výzbrojí. Výrobca trolejbusov sa preto rozhodol zmeniť dodávateľa výzbroje, aby neprišlo k ohrozeniu dohodnutého termínu dodania trolejbusov. Zmena výzbroje bola potvrdená dodatkom k zmluve medzi DPB a dodávateľom trolejbusov. V súčasnosti sa už prvý vyrobený trolejbus SOR TNS 12 testuje v uliciach Plzne, kompletizácia ďalších prebieha. Do Bratislavy by všetkých 11 trolejbusov malo byť dodaných a zaradených do premávky najneskôr do konca tohto roka.
Ako sa uvádza v spomenutom dodatku, zmena výzbroje nebude mať za následok zhoršenie parametrov trolejbusu, nepríde k predĺženiu maximálnej lehoty plnenia zákazky, zvýšeniu ceny ani k iným zmenám v prospech dodávateľa, ktoré by mohli mať okrem iného vplyv na výsledok verejnej súťaže, v ktorej DPB vybral dodávateľa týchto trolejbusov. Pripomeňme, že okrem výrobcu SOR Libchavy v súťaži ponúkla svoj trolejbus už iba Škoda Electric.
Základ elektrickej výzbroje bratislavského trolejbusu SOR TNS 12 bude pozostávať z trakčného frekvenčného meniča s IGBT prvkami a mikroprocesorovou reguláciou a trakčného asynchrónneho štvorpólového motora 1ML 3438 K/4 s výkonom 180 kW. Trakčný menič spolu so statickým meničom pre napájanie pomocných pohonov a ďalšími prvkami budú osadené v strešnej jednotke SJ 10.4. Ako doplnkový zdroj elektrickej energie pre jazdu mimo trolejového vedenia budú slúžiť trakčné batérie TBS 5.1 s nLTO článkami s menovitým napätím 655 V a celkovou kapacitou 42 kWh. Nabíjanie akumulátorov bude zabezpečené z trolejového vedenia počas jazdy alebo státia. Vozidlá budú mať poloautomatické zberače Faiveley Transport TSS 20.4.
Trolejbus bude mať reálnu kapacitu 68 cestujúcich, z toho bude 31 miest na sedenie. Interiér bude klimatizovaný klimatizáciou Eberspächer AC 515T s chladiacim výkonom 22 kW.
Okrem tejto zmeny príde aj k zvýšeniu cien niektorých objednaných električiek a trolejbusov. DPB v týchto dňoch podpísal dodatky k zmluvám s výrobcami vozidiel, ktorí vzhľadom na zvýšenie cien materiálov v dôsledku pandémie a vojny požiadali o navýšenie odmien za objednané vozidlá. Navýšenie cien bolo realizované v súlade s metodickým pokynom Ministerstva dopravy. Úpravy cien sa týkajú nasledujúcich vozidiel:
- 12-metrové hybridné trolejbusy SOR TNS 12 - navýšenie ceny zo 464 600 € na 508 621 € bez DPH pre všetkých 11 vozidiel,
- 18-metrové hybridné trolejbusy Škoda 27 Tr Solaris - navýšenie ceny z 538 950 € na 601 145 € bez DPH pre 15 vozidiel z 23 vozidiel,
- 24-metrové hybridné trolejbusy Škoda Solaris 24M - navýšenie ceny z 1 047 500 € na 1 152 244 € bez DPH pre 8 zo 16 vozidiel,
- veľkokapacitné jednosmerné električky Škoda 29T3 ForCity Plus - navýšenie ceny z 2 390 000 € na 2 400 432 až 2 685 299 € bez DPH pre 13 z 20 vozidiel.
Spolu pôjde o navýšenie o vyše 3 milióny €. Jednou z možností ako pokryť toto zvýšenie, je získanie dodatočného príspevku z eurofondov, ako napríklad DPB získal v prípade projektu modernizácie zastávkových prístreškov.
si
vravis ze vallo by nasiel/vyrobil este zopar zbytocnych miest na magistrate pre svojich kamaratov ?