Bratislavské trolejbusy SOR TNS 12 budú mať výzbroj Škoda

Niektoré nové električky a trolejbusy budú drahšie, 12-metrové trolejbusy budú mať aj inú elektrickú výzbroj.

Hybridné 12-metrové trolejbusy, ktoré si bratislavský dopravný podnik objednal u českého výrobcu SOR Libchavy, dostanú elektrickú výzbroj od firmy Škoda Electric. Pôvodne mali byť trolejbusy SOR TNS 12 vybavené výzbrojou firmy Cegelec Praha, ktorá ale v súčasnosti zápasí s nedostatkom súčiastok pre výrobu trakčných výzbrojí. Výrobca trolejbusov sa preto rozhodol zmeniť dodávateľa výzbroje, aby neprišlo k ohrozeniu dohodnutého termínu dodania trolejbusov. Zmena výzbroje bola potvrdená dodatkom k zmluve medzi DPB a dodávateľom trolejbusov. V súčasnosti sa už prvý vyrobený trolejbus SOR TNS 12 testuje v uliciach Plzne, kompletizácia ďalších prebieha. Do Bratislavy by všetkých 11 trolejbusov malo byť dodaných a zaradených do premávky najneskôr do konca tohto roka.

Ako sa uvádza v spomenutom dodatku, zmena výzbroje nebude mať za následok zhoršenie parametrov trolejbusu, nepríde k predĺženiu maximálnej lehoty plnenia zákazky, zvýšeniu ceny ani k iným zmenám v prospech dodávateľa, ktoré by mohli mať okrem iného vplyv na výsledok verejnej súťaže, v ktorej DPB vybral dodávateľa týchto trolejbusov. Pripomeňme, že okrem výrobcu SOR Libchavy v súťaži ponúkla svoj trolejbus už iba Škoda Electric.

Základ elektrickej výzbroje bratislavského trolejbusu SOR TNS 12 bude pozostávať z trakčného frekvenčného meniča s IGBT prvkami a mikroprocesorovou reguláciou a trakčného asynchrónneho štvorpólového motora 1ML 3438 K/4 s výkonom 180 kW. Trakčný menič spolu so statickým meničom pre napájanie pomocných pohonov a ďalšími prvkami budú osadené v strešnej jednotke SJ 10.4. Ako doplnkový zdroj elektrickej energie pre jazdu mimo trolejového vedenia budú slúžiť trakčné batérie TBS 5.1 s nLTO článkami s menovitým napätím 655 V a celkovou kapacitou 42 kWh. Nabíjanie akumulátorov bude zabezpečené z trolejového vedenia počas jazdy alebo státia. Vozidlá budú mať poloautomatické zberače Faiveley Transport TSS 20.4.

Trolejbus bude mať reálnu kapacitu 68 cestujúcich, z toho bude 31 miest na sedenie. Interiér bude klimatizovaný klimatizáciou Eberspächer AC 515T s chladiacim výkonom 22 kW.

Okrem tejto zmeny príde aj k zvýšeniu cien niektorých objednaných električiek a trolejbusov. DPB v týchto dňoch podpísal dodatky k zmluvám s výrobcami vozidiel, ktorí vzhľadom na zvýšenie cien materiálov v dôsledku pandémie a vojny požiadali o navýšenie odmien za objednané vozidlá. Navýšenie cien bolo realizované v súlade s metodickým pokynom Ministerstva dopravy. Úpravy cien sa týkajú nasledujúcich vozidiel:

  • 12-metrové hybridné trolejbusy SOR TNS 12 - navýšenie ceny zo 464 600 € na 508 621 € bez DPH pre všetkých 11 vozidiel,
  • 18-metrové hybridné trolejbusy Škoda 27 Tr Solaris - navýšenie ceny z 538 950 € na 601 145 € bez DPH pre 15 vozidiel z 23 vozidiel,
  • 24-metrové hybridné trolejbusy Škoda Solaris 24M - navýšenie ceny z 1 047 500 € na 1 152 244 € bez DPH pre 8 zo 16 vozidiel,
  • veľkokapacitné jednosmerné električky Škoda 29T3 ForCity Plus - navýšenie ceny z 2 390 000 € na 2 400 432 až 2 685 299 € bez DPH pre 13 z 20 vozidiel.

Spolu pôjde o navýšenie o vyše 3 milióny €. Jednou z možností ako pokryť toto zvýšenie, je získanie dodatočného príspevku z eurofondov, ako napríklad DPB získal v prípade projektu modernizácie zastávkových prístreškov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Teda niektoré tie ceny vystrelili trošku viac než by človek aj očakával. Už zdraženie 24m je celkom riadné (105 244€) nie to ešte električka o 295 299€ niektoré teda len. Som zvedavý či si DPB na to vypýta peniaze alebo to nakoniec zaplatia z mestských peňazí.
Reakcia na: Dadino #1:
Myslím, že v mestskom rozpočte na to nie je rezerva a ráta sa s fondmi, ktoré predsalen stále nie sú vyčerpané.
Takze aj s vyzbrojou Skoda su stale znacene, ako TNS 12 ? Je to kvoli tomu, ze finalny dodavatel je stale SORka ?
Reakcia na: Viko #2:
Akože áno. Fondov je nevyčerpaných dosť takže verím, že sa im to podarí vybaviť. Je mi jasné, že v meste na to peniaze nie sú veď to by boli už aj tak použité keby sú. 😬
Reakcia na: Edelweiß #3:
Je to hlavne preto, že dodávateľom je SOR a aj preto, že Škoda vpodstate len zachraňuje krk SORke. Oficiálnejší názov bude vraj "SOR TNS 12 s výzbrojou Škoda". Ale uvidíme ako to papierovo nakoniec inžinieri zoficiálnia. 🙂
Reakcia na: Dadino #4:
"veď to by boli už aj tak použité keby sú. "

vravis ze vallo by nasiel/vyrobil este zopar zbytocnych miest na magistrate pre svojich kamaratov ? 😛
Reakcia na: Dadino #5:
Teda pokojne sa môže stať, že bude použitý názov typu Škoda 32Tr Sor 😉
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #7:
To by podľa správnosti voz musel obsahovať logo škodovky aspoň na prednej alebo zadnej maske. Keďže je všade SOR, určite nebude voz niesť pomenovanie "Škoda". To by išlo úplne proti logike doterajšieho označovania vozidiel vzhľadom ku konečnému dodávateľovi. 🙂 Už skôr by som uveril nejakému názvu "SOR TNS 12 Škoda" 😁
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #7:
Skôr nie. Je to označené ako SOR TNS 12 aj v oficiálnych dokumentoch.