Ako boli využívané zaniknuté priame spojenia?

Či je za augustovými zmenami v MHD aj šetrenie mesta na výdavkoch na mestskú dopravu, je zahalené rúškom tajomstva.

Zmeny liniek MHD, ktoré boli zrealizované k 5. augustu 2023, vyvolali u cestujúcich rôzne reakcie. Medzičasom vznikli viaceré petície za zachovanie pôvodného stavu, jedna z nich dokonca pod záštitou mestskej časti Záhorská Bystrica. Dopravca augustové zmeny prezentoval ako zlepšenia na základe dát získaných z premávky a podnetov cestujúcich. Keďže objem výkonov, ktoré si mesto Bratislava v súčasnosti objednáva, je obmedzený, zavedenie obsluhy nových lokalít a žiadané posilnenie premávky na vyťažených úsekoch mohlo byť realizované len za súčasného obmedzenia premávky na málo vyťažených trasách. Viaceré priame spojenia tak boli nahradené alternatívnymi spojeniami s potrebou prestupovania, čo so sebou prinieslo pre časť cestujúcich aj predĺženie doby cestovania, prípadne dlhšiu dochádzkovú vzdialenosť do cieľa cesty od najbližšej zastávky MHD.

Ešte v máji pri príležitosti oznámenia zvýšených cien lístkov pritom vedenie mesta uisťovalo, že k rušeniu liniek, alebo častejšiemu prestupovaniu nepríde. „V prípade MHD sme preto stáli pred dvoma možnosťami. Možnosť prvá - jednoducho povedané zhoršiť MHD. Čiže výraznejšie rušiť spoje a linky, predlžovať intervaly, oslabiť údržbu. Druhá možnosť - navýšiť ceny lístkov, aby sme aspoň čiastočne vykryli vyššie náklady a výpadky v rozpočte kvôli vláde. Prvá možnosť by znamenala napríklad, že by sa úplne zrušili niektoré linky a iné by jazdili menej často, obyvatelia by museli dlhšie čakať na svoj spoj, oveľa častejšie by stávalo, že cestujúci by sa do vozidla nezmestil na prvý pokus, menej by sme vozidlá čistili. pri prestupoch by ste čakali dlhšie a prestupovať by ste museli častejšie. Sme presvedčení, že spoľahlivá, pohodlná a rýchla MHD, ktorú používajú desiatky tisíc cestujúcich denne, je absolútnym základom dobre fungujúceho mesta, a predpokladom kvality života. Takéto zhoršenie tejto základnej služby našim obyvateľom jednoducho nemôžeme urobiť," uviedol vtedy primátor hlavného mesta. K najnovším augustovým zmenám sa samotné mesto Bratislava, ako objednávateľ výkonov MHD, na svojich komunikačných kanáloch vôbec nevyjadrilo.

Dopravného podniku sme sa opýtali, ako boli využívané vybrané linky MHD, ktoré boli zrušené úplne, alebo iba v niektorých úsekoch. Údaje nám poskytol hovorca DPB Martin Chlebovec:

21 úsek Pri Sandbergu – Hradištná (úsek po novom obsluhovaný iba v špičkách pracovného dňa)

  • Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 89 cestujúcich):
    • Hradištná -> Pri Sandbergu
      • pracovný deň školského roka: 2,1 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 1,4 %
      • voľný deň: 2,5%
    • Pri Sandbergu -> Hradištná
      • pracovný deň školského roka: 2,4 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 1,5 %
      • voľný deň: 2,1 %

23 úsek Lamač – Podvornice (úsek po novom obsluhovaný iba v špičkách školského roka)

  • Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 45, resp. 57 - 61 cestujúcich):
    • Lamač -> Podvornice
      • pracovný deň školského roka (mimo časov, kedy bude zachovaná prevádzka v tomto úseku): 17,6 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 15,2 %
      • voľný deň: 11,0 %
    • Podvornice -> Lamač
      • pracovný deň školského roka (mimo časov, kedy bude zachovaná prevádzka v tomto úseku): 11,8 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 12,0 %
      • voľný deň: 9,1 %

36 Záhorská Bystrica – Strmé vŕšky – Dúbravka (zrušené priame spojenie Záh. Bystrice a Dúbravky)

  • Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 45 cestujúcich):
    • OC Bory -> Bratislavská
      • pracovný deň školského roka: 19,4 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 19,1 %
      • voľný deň: 18,0 %
    • Bratislavská -> OC Bory
      • pracovný deň školského roka: 20,5 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 22,9 %
      • voľný deň: 21,6 %
  • pozn.: V úseku Dúbravka – OC Bory je plne nahradená linkou 30, v úseku Krče – Strmé vŕšky linka 36 naďalej premáva

74 Hlavná stanica – Bajkalská – Vlčie hrdlo (zrušené priame spojenie oblasti Šancovej a Vlčieho hrdla)

  • Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 57 - 61 cestujúcich):
    • Hlavná stanica -> Vlčie hrdlo
      • pracovný deň školského roka: 24,3 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 20,1 %
      • voľný deň: 21,8 %
    • Vlčie hrdlo -> Hlavná stanica
      • pracovný deň školského roka:  22,7 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 20,1 %
      • voľný deň: 16,4 %
  • pozn.: Na obsadenie linky mala vplyv aj náhodnosť, keďže linka je v plnom súbehu s linkami 61 9870, to znamená, že ak pred spojom linky 74 dlhší čas nešiel spoj uvedených liniek, bol spoj linky 74 viac využitý, a naopak, ak išla linka 74 po niektorej z uvedených liniek, bol spoj využitý len minimálne. Otázku využitia kapacity je tak nutné vnímať aj v kontexte so súbežnými linkami.

36 a 123 úsek Žatevná – Podvornice (zrušené priame spojenie zo Žatevnej a Repašského smerom na Bory)

  • Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 45, resp. 57 - 61 cestujúcich):
    • Podvornice -> Žatevná
      • pracovný deň školského roka: 5,7 % resp. 4,2 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 4,9 % resp. 4,0 %
      • voľný deň: 4,8 % resp. 3,5 %
    • Žatevná -> Podvornice
      • pracovný deň školského roka: 5,6 % resp. 3,9 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 4,9 % resp. 3,9 %
      • voľný deň: 5,1 % resp. 3,7 %

196 úsek Stn. Nové Mesto – Tomášikova (súbeh s linkou 50, zvyšok trasy nahradený linkou 96)

  • Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 89 cestujúcich):
    • Stn. Nové Mesto -> Klientske centrum
      • pracovný deň školského roka: 7,9 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 7,8 %
      • voľný deň: nepremáva
    • Klientske centrum -> Stn. Nové Mesto
      • pracovný deň školského roka: 9,1 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 7,2 %
      • voľný deň: nepremáva

Aktualizácia: Pôvodne uvedené kapacity vozidiel (udávané výrobcami) boli nahradené kapacitami, s ktorými DPB uvažuje pri výpočte vyťaženosti vozidiel. Ide o tzv. komfortnú kapacitu pri 3 stojacich os./m2.

Ako vidno, zrušené priame spojenia boli využívané pomerne rôzne. Od minimálnej vyťaženosti vozidiel po nie úplne zanedbateľné čísla. V našej ankete sa väčšina hlasujúcich vyjadrila, že radšej uprednostňujú častejšiu premávku spojov pred priamymi, ale menej často premávajúcimi linkami, aj keď to znamená potrebu prestupovať. Na niektorých trasách premávka spojov posilnená bola, na iných iba čiastočne, alebo vôbec.

Zaujímalo nás aj to, ako sa zmenil objem výkonov MHD po augustových zmenách a aké prípadné finančné úspory tieto zmeny prinesú. Presné čísla však dopravný podnik povedať nechce. „Všetky zmeny MHD, ktoré DPB v priebehu roka 2023 vykonal, predstavovali zníženie v povolenom rozsahu dopravných výkonov, čiže v súlade s Rámcovou zmluvou o službách vo verejnom záujme a zabezpečení MHD v Hlavnom meste SR Bratislave," uvádza sa v stanovisku DPB.

Spomínaná zmluva z roku 2014 určuje aké minimálne objemy výkonov sa mesto zaväzuje si od DPB objednať. V zmluve sa tiež obe strany dohodli, že objem výkonov sa nesmie bez súhlasu DPB znížiť alebo zvýšiť o viac ako 2 % v porovnaní s objemom výkonov za prechádzajúci rok. Pripomeňme, že prvý balík úsporných zmien zrealizovaný vo februári tohto roka znamenal zníženie výkonov o 1,3 %. Celkové škrty za rok 2023 sa tak zrejme dozvieme, až keď bude známy počet odjazdených kilometrov za tento rok. Podobne aj dopad týchto zmien na využívanie MHD bude možné zhodnotiť, keď budú dostupné čísla prepravených cestujúcich za rok 2023.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: mp1983 #43:
Tych spojov tam bude ovela viac. Rano dokonca kazdych 5 min. Uz druha vec, ze vyrastili tam obytne subory Moruse a Ovocne sady.
Reakcia na: isnst #32:
L61 je pretazena od Trnavky a na Trnavskej a Sancovej, ale hlavne ze v spicke budu chodit prazdne vozidla z Letiska kazdych 7-8 minut - to nevadi... mozno ked raz za tyzden pristene nejake lietadlo, tak budu aj 3 vozidla za sebou naplnene:) hlavne ze budu mat kde pouzit hracku - trolejbusy s baterkami, prisposobime tomu linky, linky prisposobovat hrackam, aby to vobec malo kde chodit, za kazdu cenu
Reakcia na: Milli #41:
Ja som si dovolil len poukázať, že linka 21 nie je "...jediný spoj čo ide z DNV priamo do mesta", ako ste tvrdili. Mesto nie je len Patrónka a stanica, ale aj nábrežie a historické centrum.
Reakcia na: birch #40:
Skúste ísť 29 na hlavnú stanicu, alebo na Patrónku. Pravdepodobne necestujte z DNV.
Reakcia na: Milli #39:
Priamo do mesta ide z DNV aj L29.

To ukončenie rannej špičky na L21 je skutočne dosť skoré.
Absurdita, čo vymyslel niekto pri stole, bez toho aby cestoval MHD!!!! Linka 21 ... jediný spoj čo ide z DNV priamo do mesta (cca 20 tis. obyvatelov) má mimo špičky (už po 8,30 ráno!) a cez víkendy interval 15 minút (doteraz mal 10 minút).
Reakcia na: Ari #37:
Ak sa nič nezmenilo, tak denne (za predchádzajúci deň). Ale závery sa robia z dlhodobejších trendov.
Reakcia na: Ike #36:
DPB kontinuálne hodnoti tie dáta či len občas, aby obhájiť škrtanie?
Reakcia na: Ari #35:
Funguje to na podobnom princípe ako termokamera, pričom osoba musí mať minimálnu "veľkosť", preto to nepočíta malé deti. Senzor zároveň vie, ktorým smerom osoba išla a či nastupovala, alebo vystupovala. Pri nastupovaní zvyčajne idú ľudia jednotlivo, zatiaľ čo pri vystupovaní sú niekedy v zákryte, preto sa občas stane, že na konečnej zostanú "nevystúpení" ľudia. Vzhľadom na objem dát sú však takéto anomálie zanedbateľné.
Prosím ako funguje to počítanie cestujúcich? To zariadenie počíta aj nastupujúcich aj vystupujúcich? Vie rozlíšiť akým smerom lúdia prechádzajú cez dvere❓
1 Mimo času špičky v pracovných dňoch je zlý prestup medzi linkami 61 a 64 na Trnavskom mýte (majú spoločný interval 15 min) 61 smer Trnávka odíde skôr o 2 min.nez 64 z Kramárov dojde
A v opačnom smere 64 (na Kramáre)odíde skôr o cca 2-4minuty než príde 61 z Trnávky

2 spojenie Tesco Lamač Patrónka má zlý interval keďže tam už 63 nezachadza a tak to mohla obojsmerne zachádzať 37 (už aj tak stojí všade)

3 Zachàdzky do Technického skla mimo špičky raz za hodinu je tiež malo mohla tam zachádzať aj 30??
Vyuzitie kapacity na novej L61 cez trnavku je asi 116%🤣
Dpb proste MUSI nieco urobit s L61 ci L64, pokial este skolsky rok sa nezacal
Reakcia na: Joyki #13:
V regiodoprave by som ale počítal ako maximálnu obsadenosť všetky miesta na sedenia (možno 5 stojacích). Stáť 40 minút v autobuse s úzkou uličkou a manuálnou prevodovkou nie je nič komfortné, čo by prilákalo cestujúcich do regiodopravy.

Ono už keď ľudia si musia prisadať, tak psychologicky príde väčšine ľuďom autobus plný. Napríklad preto aj ja z Bratislavy do Nitry chodím radšej vlakom, lebo v exponovaných časoch býva autobus skoro vypredaný, čo znamená viac ako hodinu sa s niekym tlačiť na jednej dvojsedačke. Naopak pri vlaku sa málokedy stáva, že by sme sedeli štyria vo štvorke (ak hej, tak zväčša len úsek BA - TT).
Reakcia na: david11 #29:
Ospravedlňujem sa, ak som si privlastnil Tvoj nápad 🙂
Reakcia na: TomJ #26:
To som písal už pri rušení L196. Aj doteraz by sa uživila zastávka pre L96. Klienstke centrum a okolie je dosť významný cieľ. Miesta je tam dosť aj za cenu keby bola vysunutá až za ten bus pruh. Je tam riadený prechod pre chodcov k Fresh marketu.
Reakcia na: Viko #27:
DPB má veľmi dobre vychytané vyhodnocovanie dát a robí to IMHO na vynikajúcej úrovni tak, aby sa eliminovali anomálie. Preto je tento článok prekvapujúci.
Reakcia na: Ike #17:
Ale to bola moja pointa - tá istá vyťaženosť dáva úplne iné percentá, čiže je blbosť operovať percentom miesto čísla.
Navyše, 54% ani 30% obsadenosti nevyjadruje, či je linka dobre nadimenzovaná, lebo pocitovo sa nám to stále zdá málo. Pritom netreba mať diplom z dopravy na pochopenie, že keď nastavím kapacitu linky tak, aby zvládala svoj najdôležitejší úsek, potom priemery na iných úsekoch bežne môžu vychádzať niekde okolo 30% (ako aj Joyki spomínal) - a neznamená to, že sa tam páli nafta naprázdno.

Mňa by zaujímalo iné porovnanie. Príklad: na Húščavovej do linky nastupovalo po 6 ľudí na spoj, na Záluhách po 3 na spoj, na Žatevnej 0,5 a teda linke sa na Žatevnú neoplatí jazdiť v doterajšom režime. Tu už nevieš ohýbať dáta tým, že si stanovíš veľkú kapacitu alebo že výsledky izoluješ od kontextu, s ktorým by boli porovnateľné.
Reakcia na: steve666 #19:
Klientske centrum by sa dalo vyriešiť zriadením zastávky pre 96 za križovatkou, ako píše 3pa3ck3. Stanica posilnením rannej špičky na linke 50. Poradia 8, 9, 10 a cez školský rok 11, 12, 13, 14 by boli klasické delené služby.
Reakcia na: steve666 #22:
nikdy tak nejazdila, lebo ani nemohla. ked uz vies pouzivat mapu, urcite prides na to, preco. takze sa snazis zvyknut na zmenu, ktora neexistuje.