Mesto pripravilo zadanie pre štúdiu rozvoja Hlavnej stanice

Odpoveď na otázku budúcej podoby Hlavnej stanice a dopravného riešenia v jej okolí má priniesť pripravovaná urbanisticko-ekonomicko-dopravná štúdia.

Pred vyše rokom, vo februári 2022, bolo mestom Bratislava, Železnicami SR a Ministerstvom dopravy podpísané memorandum o spoločnom postupe pri hľadaní budúcej podoby Hlavnej stanice a jej okolia. Odpovede na túto otázku má teraz priniesť urbanisticko-ekonomicko-dopravná štúdia, ktorú začína obstarávať magistrát hlavného mesta. Pred vyhlásením súťaže mesto realizuje prípravné trhové konzultácie, ktorými chce overiť, či požiadavky stanovené v zadaní štúdie sú reálne, objektívne a primerané a určiť predpokladanú hodnotu zákazky a dobu potrebnú na vypracovanie štúdie.

Riešené územie okolo Hlavnej stanice (zdroj: MIB)

Táto urbanisticko-ekonomicko-dopravná štúdia by mala v prvej fáze obsahovať komplexnú analýzu a riešenie predmetného územia s cieľom transformácie Hlavnej stanice na moderný dopravný uzol efektívne prepájajúci jednotlivé druhy dopravy (železničnú, MHD, cyklistickú, pešiu, zdieľanú aj individuálnu automobilovú). Očakáva sa, že štúdia prinesie niekoľko možných alternatív rozvoja tohto územia, ktoré umožnia zainteresovaným stranám rozhodnúť sa o optimálnom smerovaní projektu a bude tiež podkladom pre medzinárodnú urbanisticko-dopravno-architektonickú súťaž návrhov nového prestupového terminálu vrátane urbanistického návrhu celého riešeného územia a jeho zapojenia do existujúcej mestskej štruktúry. Nasledovať bude druhá fáza štúdie, v rámci ktorej sa posúdi víťazný návrh urbanisticko-dopravno-architektonickej súťaže, stanoví sa harmonogram jeho implementácie i možnosti financovania jednotlivých investícií.

Medzi hlavné ciele štúdie bude patriť aj koncepčný návrh dopravného riešenia v okolí Hlavnej stanice z hľadiska najvhodnejšieho vedenia jednotlivých druhov dopravy a ich napojenie na existujúcu i plánovanú sieť komunikácií. Čo najoptimálnejšie má byť riešený aj prestup medzi jednotlivými druhmi dopravy s minimalizovaním peších presunov.

Zadanie štúdie predpokladá, že z hľadiska mestskej hromadnej dopravy sa budú preverovať minimálne dva varianty vedenia autobusových a trolejbusových liniek cez Hlavnú stanicu. Prípustné sú však aj iné inovatívne návrhy.

  1. variant má preveriť možnosť vedenia hromadnej dopravy z Pražskej ulice priamo na Námestie Franza Liszta buď úrovňovo, alebo mimoúrovňovo a buď obojsmerne, alebo iba v smere z Pražskej na Nám. Franza Liszta, pričom v opačnom smere by boli linky vedené ako v súčasnosti, no so zabezpečením pešieho prepojenia Pražskej s predstaničným priestorom.
  2. variant by mal obsahovať návrh prestupného uzla zahŕňajúceho zastávky Sokolská (na Pražskej) a Hlavná stanica so zabezpečením pohodlného bezbariérového prepojenia medzi zastávkami MHD aj nástupišťami vlakov.

Možné návrhy riešenia MHD v tejto lokalite by mali tiež preveriť:

  • najvhodnejšie vedenia autobusovej, trolejbusovej a električkovej dopravy v rôznych výškových úrovniach,
  • najvhodnejšie umiestnenie obratiska električiek pri Hlavnej stanici,
  • možné priblíženie jednotlivých nástupíšť zastávky Pod stanicou,
  • možnú reorganizáciu jednotlivých liniek obsluhujúcich Hlavnú stanicu,
  • možnosti oddelenia MHD a individuálnej automobilovej dopravy,
  • územné rezervy pre budúce možné vedenie električkovej trate z Hlavnej stanice smerom na Štefánikovu ulicu.

Riešenie automobilovej dopravy by malo napríklad preveriť aj priestorové možnosti vedenia plánovanej novej spojnice Pražskej a Pionierskej ulice, tzv. severnej tangenty.

Celé zadanie urbanisticko-ekonomicko-dopravnej štúdie k PTK je k dispozícii na profile verejného obstarávania.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Fuuu donekonecna robia iba studie, to su cele ZSR. Po tejto studii bude este studia realizovatelnosti predpokladam 😃 Inak snad niekomu napadne, ze elektrickova doprava by mohla ist pod zem uplne v pohode. Ale chyba tu casovy usek, dokedy bude trvat studia, 2-5 rokov?
Nebolo by na škodu preveriť aj územné rezervy pre vedenie električky v smere na Pražskú a Šancovú, podpovrchovo aj povrchovo, prípadne kombináciou.
Ďalšia štúdia... yes. 😏
Realizácia? Budem ešte žiť keď to bude hotové?
jezin, nechat miesto pre elektricku po Stefanikovej? 🙏 ziram
Konečne sme sa niekam posunuli. Počkať! Vlastne nie. 😀
Reakcia na: upravovač fotiek #2:
Samozrejme, to by bolo zásadné a pozitívne!
Podľa príloh, čo sú k tejto štúdii tu: https://josephine.proebiz.com/sk/tender/38233/summary by sa mala výhľadovo v roku 2024 opäť zaviesť linka 2 po pôvodnej trase. Plánuje sa teda obnovenie 2-linkového variantu električiek? Okrem toho je zaujímavé aj predĺženie 145 na Tupého a 93 do Janíkovho dvora.
Reakcia na: Urbanway 2423 #8:
Ja som sa z tých príloh pomerne zhrozil. Prázdne priečinky, prázdne dokumenty nazvaté xy doplniť, iba v slovenčine, niektoré dokumenty iba naskenované, v textoch neodstranene komentáre ohľadne formátovania, po odzipovani artefakty v nazvoch robiace názvy až nečitatelnými. Za mňa neviem, či nenapíšem mestu, či to s tymi prílohami myslí važne, ak dúfajú v kvalitné výsledky súťaže...
Reakcia na: Samo Paulini #9:
To je fakt otrasné. Prázdne adresáre, prázdne dokumenty, zlé formátovanie, zlý encoding. Ja by som sa hanbil niečo také vypustiť na verejnosť! Pobavila ma sverná tangenta, vo výkrese aj metro, realizácia 2005. 😂
Reakcia na: Urbanway 2423 #8:
Skor bude asi kazda L4 chodit na Zlate piesky kde sa zvysi pocet konciacich spojov Arriva/BID. A nechcu odrezat Stn. N.Mesto tak musia dat L2.
Reakcia na: Petto #11:
Všimol si si, že sa ide škrtať a nie pridávať?
Reakcia na: N/A #12:
Vsimol ale tu sa bavime o Hlavnej stanice a jej rekonstrukcii a to nie je horizont tento rok ani dalsi ani 2025.
Reakcia na: Petto #13:
Uvidíme kedy sa samosprávy pozviechajú, resp. či ešte dostanú ranu istoty.
Reakcia na: Samo Paulini #9:
Mesto to myslí vážne, len mu chýba nejaký architektonický inštitút a ideálne aj architekt vo vedení. Keby také na magistráte mali, podklady by boli urobené lepšie!
Reakcia na: shaggy #15:
Architekt primator, dopravna inzinierka namestnicka, kamarati v MIB zamestnani, tak ako to ze nevedia vyplut nieco normalne? 😃
Reakcia na: Urbanway 2423 #8:
Radšej mali obnoviť L5 z Rače do Dúbravky. 😀😀
Reakcia na: Urbanway 2423 #8:
S tou linkou 2 by som ten rok 2024 nevidel nejako smerodajne, keďže v roku 2024 sa predpokladá modernizácia trate k ŽST Nové Mesto a zároveň by mali začať aj práce na Krížnej ulici a následne neskôr na samotnej Ružinovskej, čo bude znamenať opäť rozhádzané linkové vedenie.

Zrejme to vychádza z toho, že po otvorení druhej etapy Petržalky sa posilní linka 3 a zruší linka 7 a tým pádom by sa vrátila linka 2 na svoju trasu.
Reakcia na: Solider #18:
Nebolo by lepšie (po dokončení rekonštrukcie, keď sa opäť ustáli linkové vedenie) namiesto linky 2 zaviesť posilové spoje v trase Stn. Nové mesto - Nám. Ľ Štúra, ktoré by nadväzovali na vlaky a okrem nich by k Stn. Nové mesto premávali iba autobusy (na 50 sa už vtedy snáď bude dať prestúpiť na hrane na Kuchajde)? Cestujúci idúci z Račianskej na Hl. st. by museli prestúpiť na Račianskom mýte namiesto Blumentálu. Linka 2 bola asi najmenej atraktívna zo zrušených liniek 5 a 8, a preto ju podľa mňa netreba obnovovať.
Reakcia na: Urbanway 2423 #19:
Tam ide zrejme o to, aby bolo zachované spojenie k novomestskej stanici a spojenie medzi Blumentálom a Hlavnou stanicou. Zároveň však je na Vajnorskej dostatočná kapacita s linkou 4 v trase do centra mesta, netreba tam podľa mňa ďalší súbeh.
Reakcia na: Solider #20:
Nemala by potom 2 premávať iba cez špičku PD (ako 7) a v ostatných časoch by Stn. Nové mesto obsluhovali vybrané spoje 4 (buď závlekom alebo by tam končili 1-2 spoje za hodinu).
Reakcia na: Urbanway 2423 #21:
To je samozrejme na diskusiu, podľa mňa by obsluha ŽST Nové Mesto električkami postačovala len v špičke. Ak by tam bol model 5–19, tak by to zase mimo špičky zívalo na oboch koncoch trasy prázdnotou. A naopak, pri Račianskej si nie som úplne istý, či model s int. 3 minúty a 32-metrovými vozmi bude postačovať, ak to ani dnes nepostačuje. Tam sa na Vinohradoch výrazne láme dopyt a mala by tam určite byť posilová linka.
Reakcia na: Petto #11:
Arriva by mala jazdiť aspoň po Bajkalskú, kde je už väčší výber liniek MHD. Ukončenie na Zlatých je blbosť.
Reakcia na: Solider #22:
"Tam sa na Vinohradoch výrazne láme dopyt a mala by tam určite byť posilová linka. "
z mojich obcasnych cestovani sa ten dopyt tak aby to stacilo pri sucasnych vozidlach bez posilovej linky lame dnes uz na urovni peknej cesty a v priebehu 1-2 rokov by pokial viem mali byt dokoncene a odovzane bytovky v priestoroch byvalych vinarskych zavodov (rinok raca) co opat len vyprodukuje dalsiu potencialnu zataz.....
Reakcia na: david1 #23:
Potom ale treba tu Bajkalsku tomu prisposobit. Okrem zopar pristreskov tam vlastne nie je nic.
Reakcia na: Petto #25:
Je tam kopec obchodov ,kaviareň.. Na Zlatých nemáš ani to.. Astronomická detto.
Reakcia na: si #24:
Ešte ti tam pridám novú Palmu a rozšírenie M. Krasňan.
Reakcia na: david1 #26:
Ano externe sluzby su. Ale nejaka mini cakaren by bodla. A pristresky treba tiez zvacsit ak tam chcu presmerovat/skratit spoje.
Najväčší problém s Bajkalskou je ten hlúpy layout ktorý pred rokmi mesto povolilo keď sa stavali Tri veže, t.j. že zastávky sú na ulici za sebou (nie ako predtým vedľa seba v malom termináli). Posledné nástupište je bližšie k MHD zastávke Nová doba než MHD zastávke Bajkalská. Ak bude Bajkalská konečnou, bude tam nástup trvať dlhšie (viac ľudí, plus ten voz samozrejme z "garáže" nepríde na sekundu presne), čo bude ďalej zvyšovať nutnosť používať aj vzdialenejšie nástupišťa aby sa to tam zmestilo (jedno nástupište bude mať nižšiu kapacitu).
Reakcia na: si #24:
Linka 3 by mohla mať 2-minútový interval v rannej špičke a 2,5-minútový v poobednej špičke (tak ako dnes v preklade so 7). Keďže aj na Račianskej, aj na Petržalskej radiále budú pravdepodobne premávať 2 linky, tak by sa mohli kľudne aj spojiť. Linka 3 by tak síce mala 50 poradí, ale na špičkové poradia by sa mohli nasadiť 30T a 45-metrové električky by išli na celodenné poradia.
Reakcia na: Urbanway 2423 #30:
No nebudú, pretože už bolo viackrát verejne deklarované, že do Petržalky pôjde iba linka 3 s intervalom v rannej špičke 3 minúty. Tým pádom už nebude zrejme premávať ani linka 7. A nebudú tu ani 50-metrové električky. Či to bude stačiť, sa dozvieme v roku 2024, keď sa začne jazdiť na koniec Petržalky.
Reakcia na: Solider #31:
Možno, že v tej Petržalke to zo začiatku stačiť bude, no na Račianskej ráno interval 3 min podľa mňa stačiť nebude, hlavne ak by chceli ešte časť prímestských busov ukončiť v Rači.
Vyborne, dalsia studia a ako tak pozeram, uz jej zadanie neobsahuje niektore veci, ako napr. preverenie moznosti vedenia elektricky cez Hlavnu Stanicu ako PRIEBEZNU zastavku, s pokracovanim po Prazskej.
O urovni tych dokumentov ani nehovorim. To je hanba. Ani necakam, ze z toho vzide cokolvek k veci.
Reakcia na: TomJ #32:
Osobné by som bol za to aby boli do Petržalky 2 linky a aj do Rače... Dôvod je ten že viac možností prestupu a aj možných spojení... Pokiaľ sa neurobí trať okolo Eurovey je momentálny linkový variant ideálny s tým že 1ka by sa predĺžila do Petržalky, len škoda že niekde na Romanovej pri Kauflande sa neurobí spojka prípadne odstavna koľaj ako na Molecovej, aby sa.netahali zbytočne 2 linky až na koniec Petržalky.
Reakcia na: Ma178rek #34:
Viac liniek znamená horší interval na linku. Teda viaclinkový variant je vhodný vtedy, keď aj pri dvoch linkách na radiálu vieme každej z tých liniek dať veľmi atraktívny interval. U mňa zavedením jednolinkového variantu výrazne stúplo používanie električiek - predtým to síce šlo priamo, ale raz za 15 minút a podobne (neviem či cez víkend nie 20 minút), takže som radšej išiel nejak inak ako čakať tak dlho.

Určite ale s týmto súvisí aj topografia siete. V BA kde dnes idú linky v zásade len z východu na západ (a v centre sa vetvia len po dvoch tratiach ktoré sú pár stoviek metrov od seba) je veľmi málo pridanej hodnoty v tom že máš viac liniek. Ak sa vrátime k starému trojlinkovému variantu, boli to väčšinou dve linky do centra (jedna po Obchodnej, druha po Špitálskej) kde je jednoznačne lepšie ak máš jednu hustejšie jazdiacu linku, a tretia linka na stanicu (kam nikto nejazdil, lebo tá trať je vedená nezmyselne, takže je opäť lepšie tie peniaze použiť na posilnenie jednej linky ktorá ide niekam kde to má zmysel).

Keď sa postaví Košická, bude samozrejme treba viac liniek. Nemôžeš Ružinovu, alebo Petržalke useknúť spojenie cez centrum s tým že však choďte na Košickú, aj keď nechcete (to by bola taká reinkarnácia možnosti sa ráno cestou do práce bezprízorne voziť 15 minút navyše za cenu 15-minútového lístka). Ale tu je zas problém s tým slovenským plánovaním, že nová trať sa všetkým páči, ale nejaký seriózny prepočet že koľko bude stáť prevádzka liniek navyše som nevidel.
Reakcia na: 810zssk #35:
Mne tiež viac vyhovuje súčasný variant ale tak 3ka vozí návaly ľudí ráno a zase neviem či bude vhodné mať interval 2m, ako mne to nevadí ale napríklad na Račianskej by mal byť interval 4m celodenný a v špičke 2-3 Max.. ráno
Tiez som jednoznacne za jednolinkovy interval, ale 4minutovy interval uz povazujem za slusny, a ak potrebujeme 2minuty tak uz to riesit druhou linkou. Preto by som na 3ke nechal 4minuty, nechal spickovu 7cku s nou v preklade a do Petrzalky celodenne 1tku tiez v preklade s 3kou.
V dalekej buducnosti po dostavbe trate cez Kosicku a TIOPu Ruzinov by som L1 presmeroval na Kosicku a uvratovo ju otacal na Trnavskom a zaviedol L8 Petrzalka - Kosicka - Ruzinov.
Reakcia na: 810zssk #35:
Keď sa ale ideme baviť o lokálnych špecifikách, zdá sa mi nutné myslieť aj na tunajšiu reakciu na mimoriadnosti. Pri dvojlinkovom variante sa človek z radiály vedel pri výpadku jednej linky aspoň priblížiť niekam k cieľu. Jednolinkový variant priniesol jednoznačné zhoršenie a zmena sa akosi nečrtá na obzore. Preto si neviem predstaviť, že by každý vodič, ktorý nevie odbočiť cez Račiansku, odrezal od sveta dve mestské časti, a som jednoznačne za dvojlinkový aj pred dokončením Košickej.
Reakcia na: Viko #38:
Ak je prerušená premávka na Račianskej, tak mohol byť hocikoľko linkový variant a premávka bola prerušená, okrem toho obmedzená aj v Karlovej Vsi a Dúbravke. Pri jednolinkovom variante je ochromená doprava len na Račianskej, do Petržalky predsa pendlujú uviaznuté vozy medzi Blumentálom a Petržalkou. To platí o každej radiále, keď je treba, tak sa robia i prestupy v obratisku v Karlovej Vsi. Určite by pomohli nové manipulačné obratiská a hlavne to dlhodobo požadované na Blumentáli, aby sa vozy idúce z východných radiál mohli otáčať na Blumentáli a obojsmerne ho obslúžiť bez nutnosti otáčania sa naokolo cez centrum.
Reakcia na: Solider #39:
To tvoje "do Petržalky predsa pendlujú uviaznuté vozy medzi Blumentálom a Petržalkou" som si odskúšal niekoľkokrát a nefunguje to tak. Buď zostane neuviaznutých súprav málo, alebo sa zruší NAD v momente odblokovania premávky aj keď nabližšiu polhodinu ešte nemá čo odísť z Petržalky. Odtiaľ moja preferencia ochromenej dopravy pred dopravou žiadnou.