Mesto predĺži Saratovskú ulicu, električka sa zatiaľ iba plánuje

Územné rozhodnutie pre električku z Dúbravky do lokality Bory chce mesto získať na prelome rokov 2023 a 2024.

V týchto dňoch magistrát hlavného mesta obstaráva stavebný dozor i zhotoviteľa stavby pre dlhoočakávané predĺženie Saratovskej ulice v Dúbravke. Pôjde o nový úsek ulice od križovatky s Agátovou ulicou popod železničnú trať s vyústením na cestu II/505 pri dnešnej zastávke OC Bory v dĺžke cca 412 metrov. Nový úsek Saratovskej ulice zlepší cestné i pešie prepojenie Dúbravky, Borov a tiež novej železničnej zastávky Lamačská brána (Bory), ktorej sprevádzkovanie sa očakáva v roku 2024. Územné rozhodnutie pre toto predĺženie Saratovskej ulice bolo vydané už v roku 2015 a projektová dokumentácia bola vypracovaná v roku 2017, mestu však doteraz chýbali finančné prostriedky na realizáciu. Očakávaná doba výstavby je 14 mesiacov a predpokladanú hodnotu zákazky mesto stanovilo na 10 mil. €. Presný termín, kedy bude nové prepojenie slúžiť verejnosti ešte nie je známy. „Momentálne sa pripravuje podrobný harmonogram projektu. Jeho sprevádzkovanie bude závisieť ako od priebehu verejného obstarávania, tak aj systému financovania," uviedla hovorkyňa magistrátu hlavného mesta Dagmar Schmucková.

Súčasťou projektu budú okrem cesty s chodníkmi po oboch stranách aj dve nové svetelne riadené križovatky (Saratovská - Agátová, Saratovská - II/505), cyklistická cestička medzi Agátovou a cestou II/505 a jeden nový železničný most, popod ktorý povedie predĺžená komunikácia. Počas budovania železničného mosta a novej komunikácie bude slúžiť mostné provizórium (pre každú koľaj zvlášť), aby bola zachovaná železničná doprava po väčšinu času výstavby. Vyústenie predĺženej Saratovskej na cestu II/505 bude iba v smere do Lamača, pri ceste do Devínskej Novej Vsi bude teda potrebné otočiť sa na najbližšej kruhovej križovatke. Z cesty II/505 bude možné odbočenie na Saratovskú z oboch smerov priamo.

Situácia predĺženia Saratovskej ulice (zdroj: DRS, Reming Consult, 2017):

Z hľadiska mestskej hromadnej dopravy sa výstavba predĺženia Saratovskej ulice dotkne autobusovej zastávky OC Bory, ktorá sa v smere do Lamača mierne posunie pred jej súčasnú polohu a zároveň sa vybuduje nové nástupište pre smer z Devínskej do Dúbravky v odbočovacom pruhu. Táto zastávka bude slúžiť po vybudovaní železničnej zastávky aj na prestup medzi autobusmi a vlakmi. Dlhším peším presunom bude možný prístup k železničnej zastávke aj od zastávky MHD Agátová. So zmenou jej súčasných polôh mesto neuvažuje, k nástupišťu v smere do Dúbravky však bude vybudovaný chodník od križovatky Saratovskej a Agátovej, ktorý tu v súčasnosti chýba. Ako pohodlne bude riešené autobusové spojenie Dúbravky s novou železničnou zastávkou bude závisieť od toho, či a ako sa zmenia trasy autobusových liniek po sprevádzkovaní nového úseku Saratovskej ulice.

Povedľa predĺženej Saratovskej ulice v budúcnosti povedie aj električková trať smerom na Bory. Magistrátu sme sa preto opýtali, či budované predĺženie Saratovskej počíta aj s električkovou traťou. „Prvotné štúdie a technické zadania pre predĺžení električkovej trate Dúbravsko – Karloveskej radiály cez TIOP Lamačská Brána po Bory uvažujú, že projekt predĺženia Saratovskej už bude zrealizovaný. V praxi to znamená, že sa električková trať bude projektovať tak, aby sa minimalizovali stavebné zásahy do novovzniknutých stavebných objektov predĺženia Saratovskej a aby boli čo najlepšie využité všetky stavebné objekty, najmä nové autobusové zástavky, chodníky a priechody pre chodcov prepájajúce tento prestupný uzol medzi vlakovou, autobusovou a električkovou dopravou," priblížila nám hovorkyňa mesta Bratislava.

Nový železničný most celkovej dĺžky 37 metrov, pod ktorým povedie predĺžená ulica, bude budovaný iba pre cestnú komunikáciu a chodníky. V prípade, ak by mesto zvolilo križovanie električkovej trate so železnicou podúrovňovo, bude potrebné vybudovať vedľa neho ďalší železničný most. V súčasnosti je projekt novej električkovej trate z Dúbravky smerom na Bory stále vo fáze príprav. „Mesto rokuje so spoločnosťou Bory o dodaní dokumentácie pre územné rozhodnutie vrátane územného rozhodnutia (ÚR). Predpokladáme, že ÚR na električku by malo byť dodané na prelome rokov 2023/2024," uzavrela Dagmar Schmucková.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
"Ako pohodlne bude riešené autobusové spojenie Dúbravky s novou železničnou zastávkou bude závisieť od toho, či a ako sa zmenia trasy autobusových liniek po sprevádzkovaní nového úseku Saratovskej ulice."

Takze linka MHD z Dubravky len preleti okolo TIOPu 😃
Reakcia na: Petto #1:
Presne tak, buď tam nezastaví vôbec, alebo sa povozím cez kruháč, vysadí ma na druhej strane cesty pri Boroch a budem môcť cez štyri priechody kráčať naspäť.

Zaujímala by ma agrumentácia projektanta, lebo takto to vyzerá nie ako integrácia, ale skôr ako jej sabotáž. Najmä keď sa cesta z Dúbravky zužuje na jeden pruh a teda druhý môže bez problémov slúžiť ako zastávka MHD.
Reakcia na: birch #2:
Hlavne že sme vynašli cool názov TIOP pre glorifikované železničné zastávky ku ktorým niekoho napadlo riešiť MHD infraštruktúru.
Reakcia na: birch #2:
Ja verim, ze zastavku tam este dokreslia v tom mieste zuzenia pruhov a rovnako rozsiria este zeleznicny most aby tam vosla elektricka v buducnosti. Alebo je to vedome tak spravene, vsak elektricka nikdy tam aj tak nikdy nebude.
Reakcia na: Petto #4:
Je to dokumentácia pre realizáciu stavby, navyše mesto obstaráva zhotoviteľa, takže nič sa tam už dokresľovať nebude. Na predĺženie železničného mosta by bolo treba úplne nové stavebko.
Reakcia na: Valec #5:
A čerpanie NFP by sa nestihlo.
Nechapem jedno, preco nedali zastavku sem? Vsak by sa tam zmestila a kludne tam mohli spravit schody/dalsi vstup a premalovat ciary je snad to najmenej na celom projekte (a na uplne rovnakom mieste by sa namiesto do praveho pruhu spajali auta do laveho).
KONECNE! Ale zial elektricka tam nebude. Bolo ze to reci v inej teme, ako niekto videl tajne plany ako tam pojde elektricka, nechcel vyzradit co a ako a tu je to cierne na bielom! 😃 Realne sa tam trate nedockame.

Podla mna mala byt konecna Pri krizi uplne zrusena (ziadne odbocky z oblukov dalej na Bory a pomala jazda, zdrzovania) a trat mala tahat priamo dalej na Bory. Pri hasicarni mohla byt (ako roky bolo planovane) mala vozovna Dubravcice.
Reakcia na: Petto #1:
Az upenlivo sa v tomto pripade pyta predlzenie liniek 83 a 84 do Borov. Az do predlzenia elektricky.
To, ze sa v ramci tejto akcie neprojektuje most s rezervou na buducu ET, vnimam ako kolosalne zlyhanie. Vie sa o tom, ze tam bude, tiez je v nejakom (zrejme v znacne pomalsom) procese, ale nie, naco mat obmedzenie zeleznice jedenkrat, ked ho mozeme mat viackrat? Naco minut peniaze raz, ked ich mozeme minut dvakrat?
Reakcia na: Arrivaderci #7:
Ja nechápem, prečo sa tí, čo takzvaný TIOP vymýšľajú nepozreli napr. na minulý rok otvorenú železničnú zastávku Praha - Zahradní město, kde sú združené zastávky tram + bus priamo pod železničnou traťou. (ideálne by bolo inšpirovať sa niekde v Švajčiarsku, ale to by sme chceli asi príliš). Rovnako ako na Boroch vedie na Zahradním městě podjazd pod železničnou traťou približne kolmo, a rovnako je na 1 strane križovatka ciest.

Nedostatkom Nádraží Zahradní město je akurát nutnosť pri prestupoch MHD / vlak vyjsť zo zakrytej časti, z toho sa dá poučiť a zastrešiť celý terminál. Nehovorím, že Nádraží Zahradní město nemohlo byť naprojektované lepšie, ale stále je omnoho lepšie, ako predložený projekt TIOP Bory.

https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Praha-Zahradn%C3%AD_M%C4%9Bsto_(train_station)#/media/File:Nadrzahradnimesto.jpg
Uf, tak toto je riadne pokazené...
Reakcia na: lostrail #9:
neviem, čo by to pomohlo priepustnosti "myšej diery" do vystavania predĺženia Saratovskej.
To, čo môžu urobiť na jeden "vrz", tak budú robiť na 2x. Dokonalá ukážka idiotizmu. Išlo by to urobiť lacnejšie a na jeden "papier" ale nie ... To fakt v tomto štáte nie je možné očakávať normálne riešenie. A hlavne hodiť polená pod nohy električkovej trati na Bory.
Reakcia na: Geravy #8:
Presne tak. Kecy, mekty ako užívateľ "Ike" videl niečo tajné a prd z toho. Hlavne, že obtrel hubu, že som sa nezmenil, že som sa mal niekam posunúť a bla bla bla. Vykydol vlečku hnoja, odbavil sa ale nenapravil čo nakecal, proste realita je takáto ale on veselo prezentoval, že videl niečo tajné a tam to bolo inak ako vidíme tuto.
Reakcia na: not.my.god #15:
Ja by som len upresnil, že nejde o "hodenie polena pod nohy električke", lebo v čase, keď sa plánoval TIOP, bolo navrhované vedenie električky estakádou ponad železničnú trať.
Maslo na hlave má teda mesto, ktoré nestihlo včas aktualizovať strategické dokumenty.
Rad by som sa vas tu spytal na nazor preco si vobec myslite ze je elektricka z Borov dobry investicny napad a komu vlastne bude sluzit a detto TIOP. Neviem si vobec predstavit odkial pridu ludia aby naplnili tento prepravny potencial.
Reakcia na: hanzija #18:
Treba poznať developerské projekty. Rozmach juhu sa utlmuje, začína rozmach severu. Bory, Rakyta, atď...tisíce nových obyvateľov, ktoré nevyvozíš autobusmi.

Mňa by skôr zaujímalo ako si developeri predstavujú kapacitu centra mesta a širšieho centra. Jeden projekt za druhým, vežiak za vežiakom, ak si k súčasnému počtu IAD pripočítam len 20%, tak doprava v BA sa zosype.
Reakcia na: hanzija #18:
Je to jednoduche.

V Cervenej bude cele uzemie zastavane + je tam nakupne centrum a velka spadova nemocnica. V Oranzovej sa planuje vystavba. V modrej istotne developeri zacinaju mat plany vystavby. A urcite je lepsie postavit tu trat, kym tam nic nie je ako potom 🙂
Reakcia na: N/A #19:
Problém je že ísť z Borov električkou cez KV nebude pre značnú časť ľudí atraktívne a vlak má zas mizerné intervaly (a aj bude mať, kým sa masívne neprehodnotí postoj k železničnej infraštruktúre a objednávaniu vlakov). Nehovoriac o tom, že karloveská radiála má už dnes problémy s kapacitou.

Imho obsluhu tej oblasti by bolo nutné riešiť úplne novou radiálou po Štefánikovej a Pražskej (potom je na debatu či to napojiť na dúbravskú cez Harmincovu, alebo viesť cez Lamač). Bohužiaľ s niečím takým sa absolútne neuvažuje.
Reakcia na: 810zssk #21:
ja mám pocit že sa problém "vyrieši" nejakou novou autobusovou linkou cez D2 do centra😁
Reakcia na: Arrivaderci #20:
to sa vážne ide zničiť toľko poľnohospodárskej pôdy ???
Reakcia na: 810zssk #21:
Nemohli by na trať po Pražskej prispieť aj developeri z Borov? Ak by ich bolo viac a získali by sa aj nejaké EU fondy (zvyšok by doplatilo mesto), tak by sa tá trať možno aj dala postaviť. V prvom rade by ale mesto muselo mať nejakú štúdiu, ktorá by vybrala najlepšiu trasu (trať po Harmincovej by bola kratšia a asi aj jednoduchšia na realizáciu ako trať cez Lamač) a o ktorú by sa mohli oprieť aj developeri.
Reakcia na: FFF13 #22:
A co si cakal ze to ostane navzdy ako pole uprostred mestskej zastavby?
Reakcia na: Minko #25:
Toto udajne reagovanie na #22 od FFF13 je nejaky bug stranky, prispevok som pisal cez "odpovedat" na prispevok #23 od gejzu.
Reakcia na: Urbanway 2423 #24:
Veď povinne platia mestu poplatok za rozvoj. Že ho mesto na rozvoj nevyužíva, nie je ich chyba.
Reakcia na: Viko #27:
Ok, tak v takom prípade je chyba na strane mesta, ktoré si mohlo dať vypracovať aspoň tú štúdiu.
Reakcia na: Arrivaderci #20:
Dakujem za Vas nazor aj grafiku. Suhlasim ze najprv infrastrukturu a potom domy, ale povedzme si uprimne ze nie sme vo Viedni a v tomto developmente nebude byvat nikto bez auta a do tejto nemocnice nebudu chodit obcania bez auta. Cesta elektrickou nebude nikdy rychlejsia ako bus 21, vlak, alebo IAD (aspon do centra mesta).
Reakcia na: hanzija #29:
Lenže 21 už na toto nebude stačiť, takže jedine nejaká nová linka. To, že všetci budú mať auto, je síce pravda. Ale treba si uvedomiť, že mladí ľudia budú asi mať aj deti a aj keď dnes je trend rozvážať ich až pred bránu školy, tak na strednej je už trochu blbé vyčkávať každý deň pred školou na rodiča, aby ma odviezol domov. No a samozrejme postoj "všetci budú mať autá" znamená, že sa zápch v meste nikdy nezbavíme a MHD bude naďalej považovaná za dopravu pre tých, čo si nemôžu dovoliť auto.
Reakcia na: gejza #23:
Tak niekde sa byty musia stavat. Je ich nedostatok a dopyt existuje (sam viem, hladam a tie ceny su chore).

Druha vec je, kde inde by si to staval?
Podunajske - Rovinka - Most pri BA sa stale stavaju nove projekty a tiez som pocul sum ze okolo D4 sa planuje masivna vystavba prave pre skoro prazdnu dialnicu a atraktivitu vdaka napojeniu (tam by sa tiez oplatilo planovat zeleznicu ci elektricku).

V okoli letiska (Ivanka p. D) budu skor sklady a skladove priestory ako masivna vystavba bytov a domov (tusim cele pole pri Slovnafte Zlate Piesky medzi D1, 106 a 61 bolo predane za par milionov, bolo v inzeratoch ale nejaku dobu som ho tam nevidel).

Vajnory/koniec Race detto budu stavat casom (Vajnorske letisko, Nemecka dolina vo Vajnoroch (pozemky uz predavaju), polia medzi D4 a 106), rozsirenie Ciernej Vody ku dialnici (opat pozemky uz predavaju).


Tym padom v okoli BA ti ostava Zahorska/Stupava/Bory/DNV (Bory, Centrop, Rakyta, Slnecny vrch). A vdaka NIMBY toho vela v meste nepostavis, takze ti jedine ostane pole za mestom. A mozno este Jarovce/Rusovce kde mas Opal/Dve Sypky/Jantar co moze byt predzvest masivnejsej vystavby, kedze tam mas tiez polia, D4/D2, zeleznicu a blizkost k Dunaju.
Reakcia na: 810zssk #21:
Ak je vola treba to postavit. Lebo zase budeme 30 rokov spekulovat ako s metrom/elektrickou.

Treba to postavit aj s vozovnou a bude to mat nejake vyuzitie a lepsiu navratnost. Potom mozeme spekulovat o alternativnej trase.
Reakcia na: Urbanway 2423 #24:
Tak tam by sa na Harmincovej mohli vyuzit bus pruhy pre elektrickovu trat, ked ich tam uz nasilu pretlacaju. Aspon by to malo maximalne vyuzitie a uzavrelo to usta aj ludom ako ja, co si stale mysli, ze 2+2 by tam bolo lepsie 🙂
Reakcia na: hanzija #29:
"v tomto developmente nebude byvat nikto bez auta"

Praveze to tak nie je 🙂 Mnoho developerov teraz predava parkovacie miesta zvlast (aj ked niekto predava ten byt tam) a Penta chce spravit z tej oblasti zonu, kde clovek vie ist peso kam potrebuje narozdiel od satelitov v okoli BA.

Ked som tam nedavno obzeral byt na predaj, tak som bol jediny zaujemca aj o parkovacie miesto s bytom (aspon v ten den podla realitaka, takze... kto vie 😃 )
Reakcia na: TomJ #30:
Bory budú plnohodnotná mestská časť (okrem administratívnej plnohodnotnosti) a ak môže mať vlastnú linku Záhorská Bystrica, alebo Vajnory, nevidím dôvod, prečo by Bory museli byť odkázané na vymetač s intervalom pol hodinu.

Mesto si musí vybrať, či sa bude držať dogmy maximálneho počtu liniek na ulicu, alebo proste v zárodku vytvorí dostatočnú konkurenciu IAD.
Reakcia na: Arrivaderci #32:
Veď ja netvrdím že sa to postaviť nemá, len poukazujem že to bude skôr na lokálnu obsluhu, než nosná linka do centra. Ani v tej Dúbravke električky v zásade nie sú nosné.
Reakcia na: 810zssk #21:
Ja len doplním, že v rokoch 2006 až 2010 som cestoval z Devínskej na Botanickú a bol som sporadicky motorizovaný (otec mi požičal auto), no a pokiaľ človek nešiel v čase od 7:00 do 7:45, autom to bolo násobne rýchlejšie, nehovoriac o tom, ako som to zobral cez D2 a Sitinu. Preto mi predstava, že predĺžením električky do Borov alebo do DNV sa výrazne zlepší problém dopravy, pripadá úsmevná. Ono tá električka bude skôr na zabezpečenie dopytu smerom do Borov z Dúbravky/Karlovky, ako z Borov do centra.
Reakcia na: Ike #37:
nuz, pokial by mala byt elektricka nosnym dopravnym systemom, tak by hlavne nemala stat pri kazdej vrbe a plnit vymetaciu ulohu by mali miesto nej cestne linky (ci uz autobusove alebo trolejbusove), bohuzial v tomto meste je z elektricky vymetak a naopak viacere autobusove linky su konfigurovane ako expresne s dlhsimi medzizastavkovymi usekmi.....
Reakcia na: Ike #37:
Jazdnú dobu máš v IAD kratšiu. Prídeš do lievika a skončil si. Stačí sa pozrieť čo sa začalo každé ráno diať na Apolle. Takže IAD pribúda.
Reakcia na: TomJ #30:
21 by stacit mohla. Keby mala lepsi interval a nasadili by sa tam Otokary XL, alebo 3-clankove autobusy.
Reakcia na: Geravy #40:
No neviem. Keď budú Bory komplet hotové, tak podľa mňa ani nie. Navyše, ťahať všetko až do DNV mi príde zbytočné a mať na linke 21 tri rôzne varianty trasy zasa neprehľadné. 21 nech radšej zostane tak ako je a do Borov zaviesť novú linku a tú následne viesť podľa potreby niekam do mesta (nemusí ísť ako doplnok 21 na stanicu, kľudne môže ísť napríklad na Kollárko alebo niekde inde, kde to bude mať zmysel).
Reakcia na: TomJ #41:
Pracovať by sa dalo aj s 63
Reakcia na: Ike #42:
Aj z 92. Vybrané spoje by z Borov pokračovali k VW.
Reakcia na: Ike #37:
Ľudia sa musia konečne naučiť viac cestovať vlakom po meste a ak budú postavené vlakové zastávky, tak o to viac. Koľko ľudí vie, že je nejaká integrovaná doprava a že na lístok na MHD môžeš ísť po meste aj vlakom? Radšej namiesto toho idú na multisoch vo voze nejaké stupídne "reklamy" typu "Ty nie si DJ a toto nie je tvoj stage".
Reakcia na: Solider #44:
Vlak je nereálny. Na to, aby bol pre devínsku atraktívny, by musel byť

a) v dochádzkovej vzdialenosti k populačnému ťažisku (nie je),
b) mať taký interval, aby celková jazdná doba od dverí k dverám nezávisela od času príchodu na stanicu (teda povedzme s prižmúrenými očami maximálne 10 minút) - na to nemáš infra a obávam sa, že počas našich životov sa jej nedočkáme.

Ak toto nebude zabezpečené, tak auto alebo 21ka. A ak 21ku zrušíš, tak väčšina presadne do áut a nie do vlaku. To isté do platí v určitej miere aj pre Bory.

Bory a Devínska are the new Petržalka. Obávam sa, že momentálne je jediná prijateľná alternatíva verejnou dopravou autobus, pričom podmienky vytvorené má - BUS pruhy cez veľkú časť Lamača, na Lamačskej, Brnianskej a Pražskej. Ťažko tomu bude niečo konkurovať.

Nehovorím, že to neplánujme, ale zajtra to nebude.
Reakcia na: Ike #42:
Nemohla by sa 63 odkloniť z Vrančovičovej na Bory (okolo Nemocnice Bory na konečnú na ul. A. Moyša) a 30 by obsluhovala Lamač (v prípade chýbajúcej kapacity by sa dali posilniť). 63 by bola vhodná aj preto, že má expresný charakter (v smere do mesta by jej pomohlo, ak by bola zastávka Tesco Lamač priamo na Lamačskej ceste). Pre spojenie ZB - Bory - Dúbravka (Žatevná) by sa dali využiť aj odklonené regiobusy (napr. 215), takže v tomto spojení by mohol byť v preklade s 36 interval 15 minút (regiobusy by mohli ísť aj cez Strmé vŕšky). 36 by sa mohla zlúčiť s 215. Spojenie Lamač (nemyslím Hodonínsku) - Bory by mohla zabezpečiť predĺžená 30 (v Lamači by išla po trase N37) a vďaka tomu by sa mohla zrušiť 123. Spojenie Lamač - Dúbravka - (Bory) by mohla zabezpečiť 23 (mohla by premávať okolo Nemocnice Bory a po trase súčasnej 123), ktorá by bola posilnená aspoň v úseku Lamač - Pri kríži na interval 15/30 minút. 20 by premávala v nezmenenej trase, aby bolo zachované spojenie Technického skla a Agátov s Dúbravkou a DNV.
Reakcia na: Ike #45:
Neviem či niečo viac vystihuje stav dopravného plánovania na Slovensku ako táto oblasť. Obrovské rozvojové územie s masívnym množstvom nových obyvateľov (a to ich tam už ani dnes nie je málo), štát sa tvári že hodinový interval vlakov stačí, mesto sa tvári že pomalodráha cez Karlovku stačí a potom sa budeme o desať rokov čudovať prečo sú tam zápchy (riešenie bude samozrejme pridať pruhy na D2).

Jedna vec je že dnes nevieme tie veci postaviť, druhá vec je že ich ani nedávame do strategických plánov. Električkova radiála cez Patrónku dávno mala byť v územnom pláne s príslušnou územnou rezervou. Detto štúdia uzla Bratislava mala navrhnúť nejaké výhľadové riešenie kde bude možné mať osobáky aspoň každých 15 minút (minimálne po MA, PK, SC) bez toho aby to rušilo diaľkové a nákladné vlaky.
Reakcia na: Urbanway 2423 #46:
Imho nemá zmysel sa zamýšlať nad odklonom existujúcich liniek. Tu bude masívny úplne nový dopyt, na to bude skrátka treba novú linku, nie pchať ľudí do už beztak dosť plných autobusov.

Každopádne západ mesta už roky potrebuje kompletnú reformu, lebo je to zliepanina rôznych ad hoc úprav a provizórií. Po dostavaní Borov to bude platiť dvojnásobne.
Reakcia na: 810zssk #47:
Áno, je to ako finišovať zariadenie bytu a zároveň premýšľať kadiaľ viesť elektrické rozvody. Tie Bory sa neplánujú rok a sú v celkom slušnom štádiu hotové. Trocha neskoro teraz riešiť čo s dopravou.
Reakcia na: 810zssk #48:
" Tu bude masívny úplne nový dopyt, na to bude skrátka treba novú linku, nie pchať ľudí do už beztak dosť plných autobusov."
a myslis ze napadne konecne zastupitelov mesta aj zdvihnut objednavku na dopravne vykony alebo sa to bude riesit opat len "optimalizaciou" inych liniek ?
Reakcia na: si #50:
V blízkej dobe sa tam podľa mňa nejakého výrazného navýšenia výkonov/novej linky asi nedočkáme. Zatiaľ by sa tam ale zišlo aj predĺženie nejakej inej linky ako 123, keďže tá do centra nejde (už spomínané 30 alebo 63; 83 a 84 by to už asi nezvládali). Potom by sa mohla odkloniť aj 21 cez Nemocnicu Bory kvôli lepšiemu prestupu na linky ďalej do Borov. Nejaké km by sa dali ušetriť aj presmerovaním niektorých regiobusov zo ZB po trase 36 do Dúbravky.
Reakcia na: si #50:
Obávam sa že v Bratislave toho už na optimalizáciu veľa neostáva. Buď sa pridá, alebo sa výrazne zhorší modal split. Nemáme už rezervy ani v kapacite počas špičiek, ani v kvalite obsluhy mimo nich.
Reakcia na: 810zssk #52:
len ci to, ze rezervy nie su, vedia aj mestski poslanci.... pretoze sposob ze ak chcem nieco niekde zlepsit tak musim dakde inde zobrat sa tu pouziva uz 25 rokov (pamatam si ho este zo stretnuti koncom 90tych rokov) a ani pri ~sucasnom (kedze primator je tam uz druhe volebne obdobie) vedeni mesta som nepostrehol ze by sa v tomto nieco zmenilo....
Reakcia na: hanzija #29:
Samozrejme, ale takýmto postojom sa dostaneme do bludného kruhu.
Ľudia, ktorí majú oničom dostupnosť MHD si kúpia auto kvôli pohodliu.
MHD k ich domom netreba, lebo keď už všetcu majú auto, tak ho budú využívať.
A keďže je tam oničom dostupnosť MHD, tak všetci budú mať auto.
Preto teda MHD netreba...
Reakcia na: keks #54:
už aby konečne boli komunálne voľby a do vedenia Mesta sa dostali príčetné, odborne fundované kádre, ktoré majú chuť pracovať v prospech jeho obyvateľov ... 🤔 🤔 🤔
Zaujimava debata tu vznikla. Nikto asi nepochybuje ze by sa mala robit infrastruktura skor ako samotna vystavba. Ale faktom asi zostane, ze elektrickou do centra to bude aj v idealnom stave tak 40 minut. Ak sa spravne pamatam, bola tu pred rokmi velmi zaujimava analyza prepravnej kapacity kolajovej dopravy a tusim na elektricku bolo do 30 000 za den? Neviem si v ziadnom pripade predstavit situaciu ze medzi DNV a napr. KV bude niekedy treba takuto kapacitu. Cize bud vlak alebo rychlobus, bude jediny rychly sposob hromadnej prepravy do centra. (zaujimave bude sledovat kolko bude trvat jazda vlaku z TIOP na Hl. Stanicu a kolko bus 21) Zial zeleznice maju ine problemi ako riesit S-BAHN takt do centra.
Reakcia na: gejza #55:
Mal si kandidovat ty 😁
Reakcia na: 810zssk #47:
"riešenie bude samozrejme pridať pruhy na D2"

Resp. tretiu tunelovu ruru 😁
Reakcia na: keks #54:
Nezabudajme aj na to, ze niektorym auto problem nevyriesi, napr. ak pracuju v novom downtowne a firma im nezabezpeci parkovanie. V takom pripade si mozu kupit akurat kolobezku. Teda, spolu s tym autom.

To je mimochodom nieco, za co mam na Valla tazke srdce - sice likviduje parkovanie v meste, ale aspon zan neponuka ziadnu pouzitelnu alternativu.
Reakcia na: gejza #55:
A mas aj nejake priklady? Lebo nejako sa zda, ze tie fundovane kadre su dnes uz na dochodku a nevyzera to tak, ze by po nich prisla adekvatne inteligentna, resp. odborne zdatna nahrada, ktora este nezdrhla do zahranicia.
Reakcia na: hanzija #56:
Aktualne je to zo zastavky Pri Krizi po Safko 24 minut. Trasa k nakupnemu centru + 2 zastavky do centra buduceho sidliska by nemala trvat dlhsie ako 5-6 minut, takze sa do bude dat zmaknut za pol hodinu. Aj ked dobre, ani to nie je ziadna slava a urcite by pomohol vlak (len keby ten prestup z elektricky bol navrhnuty aj pre ludi, nie len pre vykresy), no taky cas zasa nie je nicim vynimocnym ani vo vacsich mestach pri jazde metrom.
Zostanu aktualne spoje a k tomu sa v Dubravke bude dat prestupit na L83, ktora niektore lokality vybavi rychlejsie (najma severnu cast centra). Netvrdim, ze je to terno, resp. ze by nemali pribudnut rychlobusy v exponovanych casoch, no elektricka aj tak stiahne vyznamny pocet ludi (samozrejme zostava otazka, co s kapacitami a pri predlzovani trate do Borov by uz bolo nacim mat rozpracovane VO na 7-clankove, prip. dlhsie vozidla). Navyse nie vsetci potrebuju ist do uplneho centra.
Co je asi najhorsie, tak aktualne tu vznika problem, ako prepojit zapad s novym downtownom. Toto bude este velka tema a aby sa nakoniec nedokupovali 24m parcialy na nove trolejbusove linky, ktore budu spajat zapad mesta s touto lokalitou (asi nacase vyuzit travnatu plochu za novym SND na autobusovy / trolejbusovy terminal).

TT, ktore su v najblizsom obdobi planovane, tuto otazku vobec neriesia, nanajvys ciastocne (TT Patronka - Riviera, TT Nivy - Nove SND) a bolo by treba dat to konecne do kontextu s realnou potrebou obsluhy tohto noveho uzemia. Dokonca ani ten prestup na elektricku, ak raz pojde po Pribinovej by odtial nebol tak zly. Ale ani to casom nemusi stacit. Totiz, problemom su ulice ako Sancova, kde uz dnes L40 v spicke nabera 10-minutove meskanie a nie je tam velmi priestor na zahustovanie. Este trebars alternativa cez Stefanikovu a 29. Augusta, na co by stacilo dobudovat spojku na krizovatke Nivy (neviem, ci sa planuje v ramci novej TT). Vyhladovo uz zacat pripravovat TT na Pristavnu, resp. od krizovatky Zelezna studnicka dalej k Tescu, cez Harmincovu a na Zaluhy (nove obratisko pre trolejbusy sa priam pyta v mieste povodneho elektrickoveho triangla na Hanulovej, otazkou zostava samotna prestupna zastavka, lebo ked sa akymkolvek sposobom navysi kapacita, uz to nemusi stihat). Samostatna TT by sa vyhladovo mohla nakreslit na konecnu v Lamaci, s luxusnou zastavkou pri vlakovej stanici. Ale na to zasa chyba koncepcia, t.j. co vlastne chceme na Brnianskej a Lamacskej ceste.
Tym sa pravdaze dostavame aj problematike severnej tangenty, ktora by odlahcila Sancovu a v malej miere este Stefanikovu (nie, ze by sa Sancova nedala za urcitych obmedzeni prekreslit tak, ze by na nej boli plnohodnotne BUS pruhy).
Reakcia na: lostrail #60:
Úprimne ... som na tejto stránke už nejaký ten čas a mám pocit, že je to niekoľko ľudí, ktorí svojimi znalosťami hravo zatienia to, čo pôsobí na príslušných útvaroch ...
Reakcia na: lostrail #61:
Suhlasim s vacsinou co pisete, len sa zamyslam nad tym spojenim zapad - downtown. Ved elektricka bude do 8 rokov k Eurovea Tower, tak ten problem je viac ci menej vyrieseny. Nesuhlasim urcite s tahanim trolejbusu popri zeleznici. Ved medzi Lamacom a Patronkou uz jazdi vlak, ktory ide do centra, rovnako ako ten trolejbus. Ak tu mame fantazirovat, tak jednoznacne by som ja bol za zrusenie planu elektricky do Borov/DNV a spravil by som za to co v Petrzalke tusim v 2005, ze sa spravia autobusove linky co budu zvazat ludi na TIOPy a zastavky a stanice vlaku. 15 minutovy takt vlaku (asi nie je mozne takto husto jazdit na tej trati v takom stave v akom je teraz). Myslim si ze samotna investicia na kvalitne stanice/tiop/zastavky, keby ze sa urobia na spickovu kvalitu tak by stala rovnako ako predlzenie trate do Borov/DNV. Su to nejake 2-4km asi, co moze byt do 50-70M. Vysledkom toho ze cely Severo-Zapad BA by bol v centre do 20 minut. Viem si predstavit ze teoreticky jedneho dna cela stara Dubravka by jazdila radsej z TIOP do centra ako elektrickou/busom do centra a od Harmincove (#83 Pri Krizi - SAV = 18 min podla grafikonu, ale nik nevie ako sa to bude do buducnosti bez Severnej Tangenty hybat).

Ale toto je fantazirovanie samozrejme 😃

Dodatok:

https://www.globalrailwayreview.com/article/8232/14-trains-per-hour-on-a-2-track-rail-section-the-dutch-prove-that-it-ispossible/

toto som prave zo srandy vygooglil, Mozno ten 15 minutovy takt nie je uplne fantazia.
Reakcia na: hanzija #63:
MHD-Vlak-MHD

všetci cestujúci tlieskajú takémuto riešeniu 🤔
Vlak je súčasťou IDSBK, čiže aj MHD. Ak mi cp/google mapy ukážu, že rýchlejšie je ísť cez TIOP za mňa nie je čo riešiť a ozaj môže rýchlosť vlaku vyrovnať slabší interval.
Reakcia na: Samo Paulini #65:
Nie, nevyrovná lebo vlak nepôjde vtedy keď potrebuješ. Lepšie je ísť 21 ktorá trvá o 15 min dlhšie ako čakať 30 minút na stanici (alebo v cieli tvojej cesty).
Reakcia na: hanzija #63:
Velmi opatrne by som hovoril, ze nejaka elektricka bude, najma ked MK SR sa stale stavia na zadne pri trasovani popred SND (su to ich pozemky). Mozno viete nieco viac k tomuto, no ja aktualne evidujem, ze sa robi EIA a z nej este moze vypadnut vselijaky mackopes. A keby aj nie, zjavne sa pave ludia z MK SR citia povolani odmietnut hocico, bez ohladu na to, ze strategicka uroven daneho dokumentu v pohode prevazi ich pravomoci. To len na margo tvrdenia, ze tu nieco "bude" do 8 rokov.

K tym trolejbusom - problem vlaku aktualne je, ze opat elegantne obchadza spominany downtown. Ak by som mal dochadzat tak, ze vlakom by som bol sice do 10 minut na hlavnej stanici, ale potom by som sa mal terigat vo vymetaku L40 skoro pol hodiny, asi by som dvakrat porozmyslal, ci to je to prave, co som chcel. Navyse elektricka nie je odpoved pre ludi z Lamaca, ale do velkej miery ani Borov (tam by sa pytal ako doplnenie nejaky zrychleny autobus). Centrum je pomerne siroky pojem. Z hlavnej stanice k Dunaju to nie je prave najkratsia trasa. Resp. ak plati argument, ze downtown bude vyrieseny elektrickou, potom netvrdme, ze do Borov ju tahat netreba, lebo vlak Dunajske nabrezie nezahoji. Este sa daju viest "blizsie naokolo" vlakove spoje, ktore by mohli koncit v pristave, prip. pri Sklade c.7 (a tam by bolo potrebne vybudovat stanicu, resp. zastavku), ale z hladiska prevadzky je takato trasa pomerne zahul na vyuzivanie kapacit a ZZ (15-minutovy interval urcite nehrozi).

Ten clanok je sice pekne napisany, ale obavam sa, ze hlavne nakladna vozba by zmarila dany 15-minutovy interval (aj preto boli plany postavit tunel pre nakladnu dopravu, ktory by odlahcil hlavnu stanicu, no pytalo by sa postavit komplet kolajovy "obchvat" mesta, pre kazdy smer). Navyse na tak husty interval na beznej dvojkolajke treba mat aj primerane riesenu zabezpecovacku, kolajove spojky, atd... (co bude este otazka, ci a ked ano, ako kvalitne bude zrekonstruovany BA uzol). A hlavne musi byt politicka vola (v nedohladne). 15-minutovy interval vlakov by urcite znacne zamiesal karty, ale to tu nebude este minimalne 25 rokov.
Len taká otázka do vetra - ak pri rozrastaní mesta prestáva dávať električka v nových častiach zmysel a zároveň nepokrýva značnú časť mesta v existujúcich častiach (Lamač, Vrakuňa, Biskupice, časť Ružinova), môžeme o nej skutočne hovoriť ako o nosmon dopravnom systéme?
Reakcia na: keks #68:
Ale tfuj, co sa pytas take zaludne otazky? Jasne ze ano! #CastejsieAkoMetro 😂
Reakcia na: keks #68:
Ona by sa nim mala stat, kedze metro tu nikto nikdy nepostavi. Iste, aj argument, ze potrebujeme primestske vlaky, ktore na uzemi mesta budu robit nieco ako MHD, je spravny, no ked magistratu a BSK idu veci pomaly, potom ZSR su kamenna socha. Ziaden dopravca nemoze vypravit vlak, ktory nema postavenu cestu, takze toto stoji a pada prave na tom dinosaurovi.
Druha vec je, ze elektricka by skutocne mohla mat zmysel, len keby este aj tie projekty, ktore su uz pripravene, niekto systematicky netorpedoval napr. zasypavanim pripravenych mimourovnovych krizovani s inou dopravou, ci nepodkopaval ako tak rozumne navrhy trasovani (nie, ze by sa nedalo lepsie, ale este aj to mensie zlo sa tu premeni na absolutne).

Pokial skutocne elektricka nema byt len akysi vymetak, potom:

1. Budu sa musiet krizovania prerobit na mimourovnove. Toto plati jednak v Petrzalke, kde sa to systematicky a vedome zabija, dvak aj na existujucich radialach, najma napr. krizovatky ako Vajnorska x Bajkalska, Vajnorska x Tomasikova, potom Ruzinovska x Tomasikova, ci kedysi nakreslena, ale neskor zamietnuta krizovatka Karloveska x Molecova (povodne boli plany viest trolejbusy od Palisad cez ulice ako Ticha, ci Stare Grunty, na Dlhe Diely) a k tomu jednym dychom pridat aj lave odbocenie z Botanickej na Devinsku cestu, aspon 3 svetelne krizovatky v Dubravke (Drobneho nepredstavuje problem), samozrejme aj krizovanie za zeleznicnou tratou smerom na Bory, a takto sa da pokracovat do bludu. Nosny system a urovnove krizovania s nosnymi komunikaciami pre inu dopravu, to skratka nejde dokopy a ani preferencia toto nevyriesi. Ta sa moze pouzivat na krizovatkach mensieho vyznamu, ktore vyuziva predovsetkym lokalna doprava.
2. Treba MK SR raz a navzdy vyhovorit hlupe napady ako napr. trasovanie elektricky po Landererovej ulici. Neviem, ake zakonne paky na toto existuju, ale ak variant pred SND niekto zmari, to sa rovno moze stavat tunel popod cely downtown alebo nechat ludi, nech tam dochadzaju po vlastnych.
3. Bude sa musiet zvysit robustnost siete vybudovanim radialnych prepojeni a viacerych moznosti otocenia vozidiel najma v centre a sirsom centre + doplnit vozovne, najma v zapadnej casti mesta.
4. Bude potrebne vybudovat maly a neskor velky mestsky elektrickovy okruh so samostatnymi okruznymi linkami.
5. To, co sam pises, t.j. pokryt lokality, kde elektricka stale chyba - tak, aby sa trolebusova a autobusova doprava stali doplnkovymi, resp. az na niektore linky robili predovsetkym navozy k elektrickam a vlakom. Kadejakych mapiek a schem, ako by to mohlo vyzerat, sme tu uz videli mnoho a ak nie, tak minimalne na skyscrapercity.com dava typek s prezyvkou Aquila pravidelne viziu z prelomu 60. a 70. rokov, kedy sa este nepocitalo s metrom a bol plan rozsirit elektrickovu siet.
6. "Kozmetika", ako oblbuvzdornenie tras popri Dunaji (prelozenie trate k promenade, zdvojkolajnenie trate na Vajanskeho nabrezi, napojenie vsetkych smerov na buducu trat k downtownu, atp.), rekonstrukcie prestupnych uzlov, aby boli predovsetkym bezpecne, potom bezbarierove a na zaver aj lahodiace oku. To napokon plati pre asi vsetku pevnu infrastrukturu suvisiacu s ET.

Politici radi spominaju elektricu ako nosny system, ale ak sa to bude planovat, stavat a rekonstruovat tak ako doteraz (az na niektore svetle vynimky), potom pojde akurat tak o parodiu na nosny system. Problem je, ze tie primestske vlaky tu tak skoro nebudu a okrem tohto neexistuje ina alternativa. Teda, ak vylucime systemy ako BRT, ktore by v meste ako Bratislava predovsetkym zmarili vsetky doterajsie investicie a neboli by sme ani o milimeter lepsi ako Kisinov.
TO DOKEDY SA BUDU RIESIT ELEKTRICKY VSADE INDE LEN NIE DO VRAKUNE/BISKUPIC?!?!?!?!?!?
Reakcia na: Blekota #71:
Mas pocit, ze sa niekde riesia elektricky? 🙂 To ze tu sa o nich bavime a fantazirujeme kade by mohli chodit, este neznamena ze za zivotov nasich vnucat aj budu. 😃 Elektricka do Petrzalky (ak ratame aj metro) sa kolko rokov realizuje? 40? 😉 A furt nieje. Tak si +- vyrataj kedy asi pride na radu Vrakuna.😈
Reakcia na: Blekota #71:
Elektricka do Vrakune a Biskupic je v popredí a bude sa realizovať štúdia uskutočnitelnosti. Potom sa bude realizovať plán pre územné rozhodnutie a projektová dokumentácia Je to predmetom verejného obstarávania. Ostatné strate - Bory Moll je len v stave úvah bez konkrétnych dokumentov a podkladov a vysutazenej projektovej dokumentacie. trate Vajnory a Ruzinov sa realizovat skor nemozu,tak ako to tu prezentuju,lebo sastavia trat Petrzalka. Ostatne je len marketinogvy tah.