Modernizácia Vajnorskej električkovej radiály mala byť podľa pôvodných plánov hotová v roku 2020, dodnes nie je dokončená ani projektová dokumentácia.
Podľa pôvodných plánov hlavného mesta mali byť v súčasnosti zmodernizované už tri električkové radiály - Karlovesko-dúbravská, Ružinovská a Vajnorská. Z nich sa zatiaľ podarilo zmodernizovať iba prvú spomenutú. Pre ďalšie dve sa stále iba spracováva projektová dokumentácia. Sklz nastal už v roku 2015 kedy zhotoviteľ projektovej dokumentácie nestihol termín tak, aby mohla byť preplatená z Operačného programu Doprava. Následne mesto v roku 2018 obstarávalo projektantov na dopracovanie projektových dokumentácií. Ďalšie oneskorenie pri príprave projektu pri oboch radiálach spôsobili dodatočné požiadavky mesta. Projektová dokumentácia pre Ružinovskú radiálu by tak mala byť dokončená do konca tohto roka, pre Vajnorskú radiálu do leta 2023.
V prípade projektu modernizácie Vajnorskej radiály hlavné mesto v minulom roku zahrnulo do požiadaviek komplexnú rekonštrukciu Vajnorskej ulice od fasády k fasáde medzi Trnavským mýtom a Za kasárňou, vybudovanie obratiska pre regionálne autobusy na Zlatých pieskoch, navrhnutie trate na rýchlosť električiek 65 km/h, zvýšenie výkonu meniarní a posilnenie napájacích vedení.
Počas stavebných prác sa pôvodne požadovalo zachovanie jednokoľajnej premávky električiek na Vajnorskej ulici, aby počas prác neprišlo k úplnému odrezaniu najväčšej električkovej vozovne a dielní od zvyšku siete. Modernizácia tak mala prebiehať najskôr na jednej koľaji, následne na druhej. V októbri 2022 bol podpísaný ďalší dodatok k zmluve na vypracovanie projektovej dokumentácie, lebo počas prípravy dokumentácie pre územné rozhodnutie (DÚR) sa ukázalo, že zachovanie jednokoľajnej premávky by bolo na väčšine stavebných úsekov nerealizovateľné. Medzi hlavnými dôvodmi projektant spomína obmedzené priestorové možnosti, bezpečnostné a najmä technologické dôvody, ktoré by mohli ovplyvniť kvalitu diela (napr. komplikované preložky inžinierskych sietí po častiach, či realizácia protihlukových opatrení pod električkovou traťou). Na základe toho projektant navrhol alternatívne riešenie, ktoré zahŕňalo počas dvoch rokov dve úplné 6-mesačné výluky električiek, aj to len v ideálnom prípade pri "enormnom nasadení kapacít a zdrojov, predĺženej pracovnej dobe a dokonalej koordinácii prác". Takéto riešenie mesto spolu s dopravným podnikom neakceptovali a vykonali analýzu možností organizácie výstavby, ich dopadov, realizovateľnosti riešení a ich nákladov.
V zdôvodnení podpísaného dodatku sa uvádza, že v analýze boli posudzované nasledujúce riešenia:
- úplná výluka električiek,
- úplná výluka električiek + obmedzenie prevádzky,
- úplná výluka električiek + výstavba novej vozovne Bory,
- jednokoľajná prevádzka na Vajnorskej radiále po dočasnej trati.
Ako prijateľné sa ukázali posledné dve možnosti, hoci trať ani vozovňa na Boroch sa zatiaľ ani neprojektuje. Z nich nakoniec mesto aj na základe analýzy dopravného podniku ako hospodárnejšiu vybralo poslednú možnosť - vybudovanie dočasnej jednokoľajnej trate, čo by zabezpečilo zachovanie premávky električiek v celom meste po väčšinu času modernizácie, okrem pripájania dočasných preložiek na zvyšok siete. Cena za vypracovanie projektovej dokumentácie pre Vajnorskú radiálu sa týmito zmenami zvýši o ďalších 328-tisíc € na 1,272 mil. € bez DPH.
V minulosti sa preložky električkových tratí počas stavebných projektov používali častejšie (napr. pri prestavbe Trnavského mýta či Hodžovho námestia). Naposledy bola preložka električkovej trate v Bratislave použitá začiatkom 1990-tych rokov na Lafranconi počas výstavby diaľničného mosta a následnej rekonštrukcie Karloveskej radiály.
lamark
Z informácii od odborných pracovníkov mesta som vyrozumel, že sa v zmysle platného generelu ma v praxi overiť formou štúdie cca 6 MHD tras ( v zmysle zámerov koncepcie MHD 2016 z uložením úlohy z februára 2019.
Možno sa medzi ty´m niečo zmenilo v roku 2022:
1. Modernizácia Vajnorskej radiály - riešilo sa stále obratisko električiek aby bolo v súbehu železničnej stanice Nové Mesto.
2. Modernizácia Ružinovskej radiály
Ružinov TIOP- čakalo sa na ZSR na štúdiu, lebo od toho bude závisieť plán trate električky, ktorá sa musí potom predlžiť/predĺžiť o 100-200 m v zmysle štúdie ZSR. Zosúladenie.
3.Študia realizovateľnosti smer Podunajské Biskupice – bude sa realizovať
4.Karlovka Dubravka- predĺženie k TIOP- zdá však že trasa a predĺženie nemá prakticky zmyslel, lebo ma zmysle ťahať električku jedine ak sa prevezie ňou 18.000/ľudí prevoz v danom smere/2019-2020/. Neplánuje sa robiť štúdia uskutočnitelńosti.
5. Trasa prepojenie Račianskej radili a Tomášikovej- smer Podunajské Biskupice. tam je len problém s ,,nejakým,, domom v ceste od nemenovaného developera. Nechceli konkretizovať. Ten dom už zasahuje do plánu cesty/ navrhovanej električky.
6.Modernizácia Vajnorskej radiály a predĺźenie trate
Radila vajnorská sa nedá predlžiť až po Železničnú stanicu Vajnory, a to z dôvodu, že v ceste je plynové potrubie ( v časti ako je firma Mercedes) a do hĺbky 6 metrov plus ochrany pas ZONY, sa nemôže vŕtať ani kopať. SPP dalo návrh, že ak to chcú preložiť, koľko to bude stáť. Z informácií a kalkulácií cenovej ponuky zišlo, že zabezpečenie celej prekládky by to viac ako postavenie danej novej električkovej trate.
Spojnica Rača - Vajnory – Kukučinova - Riazanská – tam je problém so svetelnou križovatkou rampami vlaky ZSR a budúcimi električkami, keďže ich interval by bol 2-3, a budúceho vlaku 10 minút, tak i automobilová doprava by prakticky stála celá, pokiaľ by tam chodil pravidelne vlak. Dôvodom je, že z pohľadu dopravy by rampy železnice boli skoro stále spustené dole, keby tade fičal vlak. Kolaps dopravy.
Medzi tým developeri spracovávali časť dokumentácie a údajov ( k efektívnosti vedenia trati električiek cez jednotlivé ulice), a tie ktoré budú chyba bude dopracovávať mesto formou štúdie ,len stále nevedia akou súťažou to bude a ani časový harmonogram.
Mali by mať k dispozícií prezentáciu dopravných modelov.
Material z komisie