Opis projektu
Vajnorská radiála by mala byť modernizovaná v súčasnej polohe v úseku Trnavské mýto - Zlaté piesky. V prípade odbočky k ŽST Nové Mesto sa zachová obratisko v pôvodnej polohe, zmení sa len smer premávky električiek v obratisku. Neakceptoval sa návrh občianskej iniciatívy Lepšia doprava, ktorá navrhovala preloženie obratiska pred železničnú stanicu, čím by sa výstupište aj nástupište dostalo k tesnej blízkosti staničnej budovy a bližšie k pošte. Súčasťou modernizácie majú byť aj posuny električkových zastávok, aby bolo možné jednoducho prestupovať na autobusové linky, najmä tie, ktoré križujú električkovú trať. Na tento projekt na Trnavskom mýte nadväzuje projekt modernizácie Ružinovskej radiály.
Najdôležitejšie zmeny oproti existujúcej trati:
- zabezpečenie vyhovujúcich podmienok pre cestujúcich na zastávke MiÚ Nové Mesto, najmä širších nástupíšť
- zlepšenie prestupných bodov Nová doba, Kuchajda, Jurajov dvor a Zlaté piesky
- doplnenie bezbariérových prístupov na zastávky a všeobecne zlepšenie prístupov na zastávky
- redukcia počtu priecestí cez električkovú trať - tie, ktoré zostanú, budú riadené
- zabezpečenie preferencie električiek na križovatkách
- zazelenanie niektorých úsekov trate
- celková rekonštrukcia Vajnorskej ulice v úseku Trnavské mýto - Tomášikova
Priebeh projektu
Projektová príprava začala v októbri 2014 po uzavretí zmluvy o dielo so zhotoviteľom, firmou Dopravoprojekt, pričom projektové práce a získanie stavebného povolenia bolo požadované do 14 mesiacov. V roku 2015 začalo zisťovacie konanie EIA, v rámci ktorého bolo v apríli 2016 rozhodnuté, že vplyv projektu na životné prostredie nebude posudzovaný. Pri príprave projektovej dokumentácie bol zaznamenaný výrazný časový sklz, ktorý spôsobil neukončenie prvej časti projektu projektu (časť Projektová dokumentácia) získaním stavebného povolenia do pôvodne plánovaného decembra 2015, čím sa znemožnilo financovanie cez Operačný program Doprava 2007 – 2013 (OPD). V nadväznosti na to bola s riadiacim orgánom OPD ukončená zmluva o nenávratnom finančnom príspevku dohodou. Mesto v januári 2016 vrátilo dovtedy vyčerpané finančné prostriedky na účet riadiaceho OPD a v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII) plánovalo opätovne predložiť novú žiadosť o nenávratný finančný príspevok na príslušný riadiaci orgán. Bude potrebné vysúťažiť nového poskytovateľa služieb, keďže v termíne do 14 mesiacov od nadobudnutia účinnosti Zmluvy o dielo nepredložil zhotoviteľ Dopravoprojekt, a.s. vecné plnenie zmluvy vrátane získania stavebného povolenia a nebol podpísaný časový dodatok.
Ku dňu 17.12.2015 bolo financovanie projektovej dokumentácie modernizácie zaradené do zoznamu projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Žiadosť o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na projektovú dokumentáciu bola schválená vo februári 2020. Realizácia projektu zatiaľ do zoznamu projektov OPII zaradená nebola.
V júli 2018 magistrát hlavného mesta vyhlásil verejnú súťaž na zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre modernizáciu Vajnorskej radiály a výkonu autorského dozoru. V roku 2019 prebiehalo vyhodnocovanie a kontrola súťaže. Zmluva bola nakoniec podpísaná až v apríli 2020.
V roku 2021 mesto doplnilo do projektu viaceré nové požiadavky - komplexná rekonštrukcia Vajnorskej ulice od fasády k fasáde medzi ul. Za kasárňou a Tomášikovou ul., vybudovanie obratiska pre regionálne autobusy na Zlatých pieskoch, navrhnutie trate na rýchlosť električiek 65 km/h, zvýšenie výkonu meniarní a posilnenie napájacích vedení. V roku 2022 pribudol medzi požiadavky na projektovú dokumentáciu aj návrh dočasnej preložky električkovej trate a súvisiacich objektov počas modernizácie, keďže plánované zachovanie jednokoľajnej premávky počas stavebných prác sa ukázalo ako nereálne. Projektová dokumentácia mala byť pôvodne vypracovaná do jari 2022, ale pre pretrvávajúcu mimoriadnu situáciu z dôvodu pandémie a pre zmeny v požiadavkách na organizáciu dopravy počas výstavby bola v stupni pre získanie územného rozhodnutia (DÚR) dokončená až v závere roka 2022. Následne začalo územné konanie pre túto stavbu, v ktorom magistrát hlavného mesta vydal v lete 2023 nesúhlasné stanovisko k dokumentácii projektu a opäť stanovil ďalšie požiadavky, ktoré mali byť do dokumentácie zapracované.
Keďže sa opäť nepodarilo projekt včas ukončiť získaním stavebného povolenia a zároveň prišlo k rekonštrukcii časti radiály v réžii DPB, mesto sa rozhodlo v roku 2023 projekt ukončiť. V zmysle dohody uzavretej so zhotoviteľom sa projekt ukončí získaním územného rozhodnutia pre stavbu, pričom do DÚR budú zapracované požiadavky vyplývajúce z posledného nesúhlasného stanoviska mesta. Dokumentácia pre stavebné povolenie sa nebude realizovať, rovnako zhotoviteľ nevykoná autorský dozor.
V máji 2024 hlavné mesto vydalo súhlasné stanovisko pre spracovanú dokumentáciu pre územné rozhodnutie.
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Modernizácia existujúcej električkovej trate v úseku Trnavské mýto - Zlaté piesky a vetvy k ŽST Nové Mesto
- Dĺžka električkovej trate: cca 5,0 km dvojkoľajne + trať k ŽST Nové Mesto cca 0,55 km dvojkoľajne
- Počet zastávok: 12
- Rozchod: 1000 mm
- Maximálna prevádzková rýchlosť: 65 km/h
- Termín realizácie: nestanovený
- Predpokladané náklady: 1,568 mil. € bez DPH (projektová dokumentácia + inžinierska činnosť + naviac práce); 510 436 € (skutočné náklady pri ukončení zmluvy)
- Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra, štátny rozpočet, Hlavné mesto SR Bratislava (projektová dokumentácia)
- Projektant: Dopravoprojekt, a. s.
Ďalšie informácie
- Zisťovacie konanie EIA (Enviroportál)
- Zmluva na vypracovanie PD (2014)
- Súťažné podklady pre výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie
- Zmluva na vypracovanie projektovej dokumentácie a autorský dozor (2020)
- Dodatok č. 2 k zmluve na vypracovanie PD - naviac práce
- Dodatok č. 3 k zmluve na vypracovanie PD - naviac práce