Železnice začínajú realizovať projekty nových zastávok Vrakuňa a Lamačská brána

Dve nové železničné zastávky na Boroch a na Čiližskej budú čoskoro realitou.

Železnice Slovenskej republiky podpísali 30. marca 2022 zmluvy o dielo so zhotoviteľom projektovej dokumentácie a stavebných prác pre nové železničné zastávky (terminály integrovanej osobnej prepravy - TIOP) Vrakuňa a Lamačská brána. Víťazom verejného obstarávania v oboch prípadoch bola spoločnosť TSS Grade. Zmluvná cena realizácie TIOP Vrakuňa je 3,918 mil. € a zastávka Lamačská brána bude stáť 7,832 mil. €. Oba projekty budú financované cez eurofondový Operačný program Integrovaná infraštruktúra.

Nová železničná zastávka Vrakuňa sa bude nachádzať pri obratisku MHD Čiližská na Dolných honoch. Lehota na jej výstavbu je 20 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy. Ak nenastanú komplikácie, cestujúci by novú zastávku mohli využívať koncom roka 2023.

Železničnú zastávku Lamačská brána v susedstve obchodného centra Bory sa zhotoviteľ zaviazal zrealizovať do 730 dní, takže cestujúci ju budú môcť pravdepodobne využívať od jari 2024. V budúcnosti by TIOP Lamačská brána mal slúžiť najmä ako prestupný bod medzi vlakmi a električkami, keďže mesto uvažuje v nasledujúcich rokoch s predĺžením električkovej trate po nemocnicu Bory. Dovtedy budú môcť cestujúci z vlakov prestupovať na autobusové linky obsluhujúce zastávku OC Bory, prípadne zastávku Agátová (po predĺžení Saratovskej ulice popod železnicu).

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Elektricka tak skoro nebude tj ako bude riesena napojenost na MHD ? Je to v pesej dostupnosti Bory mall zastavky ?
Reakcia na: Petto #1:
Tak vzhladom na to, ze TIOP Bory ma byt cca takto tak zastavka Bory Mall je hned pri nej. Takze aj bez elektricky ma napojenie na MHD. Jedine este mozno skoda, ze nie je zastavka aj za mostom smer Dubravka/pred mostom smer Bory pre autobusy z Dubravky.
Co som videl na zastavke BORY, ako to tam vykosili, tak som myslel ze to uz zacinaju robit spojnicu Dubravky s Borami. Ak to robia tu vlakovu zastavku, tak ju robia ROVNO v mieste kde ma viest elektrickova trat, potazmo cesta. Tak neviem...
Dalsia vec - to si robia kozy, ze obycajnu zastavku Vrakuna chcu robit tak dlho! Ved to je zalezitost 2 mesiacov!
Neviete, ci ma byt vo Vrakuni aspon nejake priecestie na druhu stranu kolaji do zahrad? Ma tam vznikat nova aglomeracia. Ne to akurat v uprave uzemneho planu. Ci bude sa behat na divoko cez kolaje?
Reakcia na: Arrivaderci #2:
Ako Dubravcania budu chodit k vlakovej astavke s MHD ? Vidim tam len hore zastavku tj dnes pre L21 smer mesto.
Akým spôsobom sa uvažuje nad možnosťou prestupu IDS -> vlak, ktorá je dnes zabezpečená na dočasnej vlakovej zastávke Vrakuňa a zastávke regionálnych autobusov Píniová. Po presune vlakovej zastávky na TIOP Vrakuňa táto možnosť prestupu zanikne.

Riešením by mohla byť napríklad zmena trasovania regionálnej dopravy:
- Ukončenie spojov regionálnej dopravy na TIOP Vrakuňa (namiesto pokračovania po Gagarinovej na AS) po vzore integrovanej dopravy v iných európskych mestách
- zachádzka na terminál (napr. s možnosťou pokračovania po Železničnej ako dnešná linka 87 namiesto Podunajskej)
- presmerovanie regionálnej dopravy cez Odeskú a Dvojkrížnu
- prípadne cez Odeskú a Krajinskú, pokračujúc rovnako ako regiobusy z Rovinky s možnosťou prestupu v Biskupiciach namiesto Vrakune
- ak by záujem presmerovať regionálnu dopravu nebol, riešením by mohla byť aspoň výstavba chodníka z miesta dočasnej stanice na nový TIOP, kde by bol presun medzi Píniovou a TIOP Vrakuňa v pešej dostupnosti.
Reakcia na: kluvo #6:
Prímestské autobusy musia zostať jazdiť po Ráztočnej, keďže tadiaľ nejazdí žiadna linka MHD. Takže možno ich presmerovať cez Dvojkrížnu a ďalej po trase 72 na AS (a doriešiť obsluhu Podunajskej presmerovaním 87). Otázne ale je, či je to vôbec nutné. Koľko ľudí tam reálne prestupuje medzi vlakmi a PAD?
Reakcia na: Petto #5:
Vsak asi tak, podla mna tam urcite miesto na predlzeni je, ale preco s tym nerataju...
Reakcia na: TomJ #7:
Nedávno tu niekto hovoril, že obsluha Ráztočnej sa má poriešiť aj nejakou novou minibusovou linkou. Do budúcna by podľa mňa dávalo zmysel skrátiť PAD po Vrakuňu, len to by už potom boli trolejbusy a vlaky úplne preplnené, takže bez električky a/alebo posilnenia vlakov to nepôjde...
Reakcia na: Arrivaderci #2:
Železničná doprava: Nakoľko je ten projekt kompatibilný s potenciálnou 3. traťovou koľajou medzi DNV a Lamačom? Ak dobre vidím, tak zastávka smer Lamač vyzerá, že by sa neskôr dala posunúť a na jej miesto vložiť ďalšia koľaj. Aj s tým uvažujú, alebo sa mi to iba zdá? Navyše železničný nadjazd ponad predĺženú Saratovskú nevyzerá že by bol na 3. koľaj prichystaný, tak neviem.

Cestná doprava: Ľavé odbočenie v smere od D2 to zabije. Skôr by som videl zmysel v ľavom odbočené zo Saratovskej smer DNV, na úkor vyššie menovaného ľavého odbočenia. Ľudia z Borov/Lamača do Dúbravky sa môžu ísť otočiť na kruháč a ostane im dostatočne dlhý prepletací úsek. Daným úsekom jazdím často a situáciu na tých kruháčoch poznám. Častejšie musím brzdiť, ba až zastavovať na kruháči pri Boroch, nie na tom väčšom, ktorý nedávno upravovali. Tak, ako je to nakreslené, to ešte viac áut pošle na ten menší kruháč pri Boroch. Mám obavy že kruháč pri Boroch to nebude kapacitne zvládať. Navyše stačí keď sa niečo stane na D2, alebo uzavrú tunel Sitina, a celé sa to ucpe. Do tejto zápchy budú posielané aj vozidlá idúce zo Saratovskej do DNV, ak nebudú mať ľavú odbočku. Nejako modelovali dopravu na tých kruháčoch vrátane nie celkom ojedinelých zápch na D2, ktoré nie raz siahali za kruháč pri Boroch? Ľavú odbočku by som urobil opačne, z Dúbravky do DNV, nie od Lamača do Dúbravky. Ak tam teda už ľavá odbočka má byť. Navyše radiaci priestor ľavej odbočky, tak ako je nakreslená, je nedostatočný. Autá budú trčať do ľavého jazdného pruhu. Stačí sa pozrieť ako to dnes vyzerá pri Hornbachu. Ak je ľavá odbočka od Lamača do Dúbravky kvôli pešiakom takto, tak to považujem za zlé. Radšej im pridám jeden krátky priechod cez ľavú odbočku z Dúbravky do DNV, kde budú mať aj tak väčšinou zelenú, a ich priechod cez širokú viacpruhovú komunikáciu im posuniem k zastávke smerom od Lamača.

Pešia doprava: Konečne ľudia nebudú musieť chodiť cik-cak cez cestu v smere od zastávky BUSov, ako dnes. Je to mimoriadne hlúpo vymyslené a vôbec sa nečudujem, že tam ľudia prebiehajú mimo priechod. Akurát by som zmenil ľavé odbočky,čo znamená pridať jeden krátky priechod medzi zastávkou v smere z DNV a nákupným centrom. Priechod, na ktorom budú mať tak či tak väčšinou zelenú.

Električka: Ráta sa s ňou vôbec???

Cyklo: Na prvý pohľad bez pripomienok.
Reakcia na: upravovač fotiek #10:
Zeleznica: staci si precitat starsi clanok "Pri budovaní zastávky sa zrekonštruujú obe koľaje, pričom návrh jedného z nástupíšť zohľadňuje výhľadové strojkoľajnenie tejto trate."

Auta: Urcite viac aut pojde na D2 ako do DNV, preto nemas z Dubravky odbocenie do Devinskej. Plus tam mas kruhac + staru cestu, kde by som sa nedivil, kebyze zmenia prednost kvoli tomu ze to bude "odporucana" cesta do DNV.

Este raz, tam mas napojenie na D2 a mozne vyhladove zrusenie najazdu na D2 na Janka Alexyho, kedze tam to sposobuje masivne zapchy. Preto Dubravka-Lamac ma vacsiu prioritu ako Dubravka-DNV.

Elektricka: Pozri obrazok nizsie - je na pravej strane cesty z Dubravky.
Reakcia na: upravovač fotiek #10:
Pripomienky dobré, len v tejto fáze je na ne už neskoro.
Reakcia na: Arrivaderci #11:
Si si isty, ze to je elektrickova trat? Nie su to siete? Lebo to by velmi nadivoko prechadzala krizovatkou, v uplne nevhodnom mieste.
Reakcia na: IBBI #13:
Hmm... no neviem. Ale myslim si, ze aj elektricka dava zmysel - v plane je ak si dobre pamatam mimourovnove krizovanie trate a cesty 505 a davalo by to zmysel (mimo zastavku vlaku a lahko spravis lavku pre chodcov popri trati) a sedelo by to +- s vizualizaciou Borov/Mesta kadial ju chcu tahat popri Boroch.
Reakcia na: IBBI #13:
Tá električka je tam na moste, keďže sú tam zakreslené piliere, takže našťastie asi nebude úrovňovo križovať II/505, aj keď som zvedavý, aký vysoký má byť ten električkový most.

Inak, nebolo by dobré zriadiť za zastávkou MHD v smere do centra ľavé odbočenie, aby mohla 21 zachádzať k Nemocnici Bory, v opačnom smere by sa mohol predĺžiť pripájací pruh, aby sa tam mohla zriadiť zastávka v smere z mesta.
Reakcia na: Urbanway 2423 #15:
Na moste? Akoze ponad zeleznicnu trat? To bude iny viadukt!!! 😮
Reakcia na: upravovač fotiek #10:
"Cyklo: Na prvý pohľad bez pripomienok.":
1. Cyklotrasa končí pred cestou II/505 napriek úprave celej križovatky. Chýba cyklistické prepojenie na trasu na opačnej strane pri Bory Malle, vo výkrese sú len priechody pre chodcov. Taktiež zostáva dlhý úzky stredový ostrovček, ktorý je nedostatočne široký pre chodcov aj pre cyklistov.
2. Vedenie cyklotrasy cez existujúci malý podjazd je fajn riešenie v dnešnej situácii, že žiadny iný neexistuje. Ale pri budovaní nového na cyklotrasu vedenú okľukou (hoci nie veľkou) nie je dôvod a bude to lákať na skracovanie trasy po chodníku (čo je prirodzené správanie ľudí).

"Električka: Ráta sa s ňou vôbec???":
Ako bolo spomenuté, má byť na estakáde a keďže ide o terminál integrovanej osobnej prepravy, tak pre istotu bez prestupnej zastávky priamo pri železničnej trati 😉

Okrem toho chýba vo verzii na obrázku samozrejme autobusová zastávka pre smer Dúbravka (prestup z 20, 23, 26 a 36 na vlak).

Otázne samozrejme je, aká verzia sa naozaj ide realizovať.
Mám dve otázky.
1) Hovorilo sa o rekonštrukcii Čiližskej keď sa bude robiť TIOP. Veľa ľudí tu bolo na mňa múdrych, že čo sa čudujem, že rekonštrukcia čiližskej prebehla iba v pozdĺžnom páse obratiska veď sa bude robiť počas výstavby TIOP. Tak prešiel som si celý projekt ale o rekonštrukcii obratiska som tam nič nenašiel. Vie mi niekto povedať či sa bude rekonštruovať teda alebo to ostane na mesto aby rekonštrukciu zosúladil s výstavbou TIOP?

2) Ako tak pozerám, výstupná zastávka bude riešená ako keď prechod pre chodcov k novej nástupnej zastávke ide stredom dnešnej výstupnej zastávky a v obratisku vzniká nejaká zvláštna ďalšia zastávka. Rozumie tomu niekto ako to bude spravené či? 😁
Reakcia na viaceré príspevky

Železnica:
Textovú časť som nečátal, vychádzam iba z toho čo vidím na obrázku. Dúfam že mimoúrovňové križovanie železnice so Saratovskou bude postavané tak, že umožní jednoduché doplnenie 3. koľaje.

Cestná doprava:
Autá idúce z Dúbravky na D2 budú mať pravú odbočku, tam nie je problém. Ľavá odbočka na tento smer, tak ako je navrhnutá, má aj tak príliš krátky radiaci priestor. Tieto autá sa môžu ísť kľudne otočiť na kruháč.

Zrušenie nájazdu z Janka Alexyho? To sa na Harmincovej potešia, najmä ak ostane dvojpruhová s obojstrannou zastávkou Lipského v jazdných pruhoch. Navyše prepletací úsek napojenia D2 z Harmincovej a odbočky z D2 smerom na Patrónku má iba 200 metrov a bude sa v ňom križovať kvantum dopravy. Je to v pravotočivom oblúku s blbou viditeľnosťou, najmä pre autá idúce z diaľnice (v späťáku nevidíš pravý pruh). V opačnom smere je prepletací úsek 250 metrov bez smerových oblúkov a tam bývajú problémy, lebo sa tam vytvára zápcha. Aj keď tú má na svedomí slabá priepustnosť križovatky pri napojení na Lamačskú cestu.

Cyklo:
Sa mi poplietki cyklocesty a chdoníky.

Električka:
Ak má električka úrovňovo križovať celú šírku 505/II a byť vedená východne od Saratovskej, tak ľavé cestné odbočnie zo Saratovskej do DNV môže mať voľno spolu s voľnom pre električky, nebudú sa križovať. Tieto dve fázy sa dajú v riadení CDS zohľadniť bez problémov. Naopak, ľavá odbočka z 505/II na Saratovskú je v kolízii s električkou.

Záver:
Stále trvám na tom, že ľavá odbočka zo Saratovskej do DNV by mala byť súčasťou križovatky pri prestupnom termináli a považujem ju za dôležitejšiu než ľavú odbočku z 505/II na Saratovskú. Dôvody som napísal v predošlom príspevku.
Reakcia na: TeBeCe #19:
Toto mi pride ovela zmysluplnejsie riesenie ako Telgartsky viadukt. Skoda len, ze vsetko je to v nasich podmienkach hudba DALEKEJ buducnosti.
Reakcia na: Dadino #20:
Nebude tá zastávka v obratisku myslená pre spoje začínajúce na Čiližskej smerujúce na Podunajskú/do Ružinova (ako jazdila 79). Čo sa týka toho výstupišťa, tak nie je ten prechod na tom istom mieste, ako teraz? Aj tak by sa ale mohol posunúť smerom k vjazdu do obratiska, aby sa na výstupišti zmestili 2 kĺbové vozy a hlavne dlhý Solaris na 71.
Reakcia na: Urbanway 2423 #23:
Áno moja chyba až teraz pozerám, že chodník od železničnej zastávky ide popri plote tej firmy a nie popri zázemí vodičov. Takže hej bude v tom istom nezmyselnom mieste.

No čo sa týka tej zastávky som uvažoval, že môže byť zriadená v príoade zabezpečenia náhradnej dopravy za vlaky inak tam nemá čo stáť už dneska.

No ale aj tak som celkom sklamaný lebo aj také veci ako prístrešky na nastupnej zastávke čiližská budú také, ktoré neposkytujú cestujúcim ochranu pred ničím lebo medzi strechou a bočnicou je fuka jak svet. 😑
Reakcia na: Urbanway 2423 #23:
Ano, povodne tam malo byt nástupiste 79, ta uz na Cilizsku nechodi, tak moze potencialne posluzit pre 67, v pripade, ze prejde jeden z navrhov, ze 67 nahradi v useku Toryska-Podunajska zrusenu linku 79, za vrakunskym kruhacom vykona zachadzku na Cilizsku, kde sa otoci a pokracuje na Astronimicku ako doteraz. Momentalne je to na DPB, aky navrh zvolia.
Reakcia na: TeBeCe #19:
Si si istý, že to neplatí? Lepšia doprava v pripomienkovaní zámeru modernizácie trate 110 BAHL-DNV dávala pripomienku
"Pri prestavbe železničného mosta pri zastávke Bory rozšíriť priestor predĺženia Saratovskej ulice tak, aby sa pod železničnú trať vošla aj električková trať a vybudovať prístupové trasy zo zastávky aj na predpokladanú električkovú zastávku v smere do Dúbravky.
Odôvodnenie: Súčasné územné rozhodnutie na predĺženie Saratovskej ulice počíta s vedením električkovej trate ponad železnicu. Toto riešenie vzhľadom na extrémne náklady podľa nášho názoru nebude nikdy realizované a je preto potrebné pri prestavbe mosta vytvoriť priestor na to, aby električková trať mohla prekonať železničnú trať v jednej úrovni s cestnou dopravou, čo aj výrazne zjednoduší prestup medzi električkami a autobusmi."
Pripomienka bola odpálkovaná 7.6.2021 vyjadrením "Predmetom zámeru je modernizácia železničnej trate, nie je v kompetencii navrhovateľa riešenie koncepcie mestskej hromadnej dopravy na území mesta, Rozhodnutie o spôsobe vedenia predĺženia električkovej trate v tejto oblasti je plne v kompetencii mesta Bratislavy, prípadne dotknutej mestskej časti.
Predkladaný zámer navrhovanej činnosti rešpektuje aktuálne pripravované projekty vrátane projektu predĺženia Saratovskej ul. Nové dopravní prepojenie II/505 s MČ Dúbravka, v rámci ktorého bude vybudovaný mostný objekt prevádzajúci cestnú komunikáciu popod železničnú trať. Zámer navrhovanej činnosti uvažuje len s nevyhnutnou prestavbou objektu v prípade potreby pre umiestnenie 3. traťovej koľaje."

Preložené do slovenčiny, ani modernizačný projekt neráta s električkovou traťou popod železnicu. A vyjadrenie v linkovanom článku, že ŽSR zatiaľ nedostalo žiadne informácie od mesta, svedčí o tom, že ešte v novembri táto situácia trvala.
Len si chcem overit - na Lamacskej brane planuju pripravit paralelny podjazd pre buducu elektricku, vychodne od predlzenia Saratovskej. Tak jest?
Reakcia na: lostrail #27:
Kto "plánujú"? ŽSR, pokiaľ viem, nič také neplánuje.
Ak budem chciet ist z Dubravky na vlak, kde vystupim z MHD ?
Reakcia na: Petto #30:
Stn. Lamac.
Reakcia na: TeBeCe #31:
To je dufam ironia. 😁 Tam nestoja vsetky vlaky ci ?
Reakcia na: Petto #32:
Nestoja tam viedenské REX-y a diaľkové vlaky EC/RJ (čo je asi pochopiteľné)
Doplňujúce otázky: Kam chceš cestovať vlakom a uvažuješ súčasný stav alebo stav po výstavbe novej zastávky?
Reakcia na: Martin Fundárek #26:
Most nebude, niečo sa hovorilo o rozšírení vedľa stojaceho existujúceho podjazdu pre peších/cyklistov práve pre účely električky.
Reakcia na: 3pa3ck3 #33:
Potencialne ak by som chodil z Dubravky (Karlovky) do Viedne s REXami. Tie stat budu len v Devinskej ? .j. Stale mi zostane len Hlavna a Stn DNV ? Lamacska Brana je podla mna idealna pre Dubravku aj KV.
Reakcia na: Petto #35:
Podla mna kym tam nebude tretia kolaj, tak REXy tam zastavovat nebudu. Hovorilo sa tu, ze ta trat uz je na hrane, tak taketo zastavenie bez moznosti obiehania/tretej kolaje asi neprichadza do uvahy,
Reakcia na: Arrivaderci #36:
A co tam vlastne teda buda stat ? Osobaky do Malaciek ?
Reakcia na: Petto #37:
Podla mna presne - S20/Osobaky z Malaciek. Mas tam Bory, vela obchodov, a urcite neponukaju najlepsie platy, takze vela ludi bude zit na Zahori, tak sa im ulahci cestovanie 🙂
Reakcia na: Dadino #24:
S tymi pristreskami sa mesto dokonca vyznamenalo. Najskor sundali dole na Zitavskej. Akcia hurasystem, ako vzdy. Tak sa im ozval majitel pozemku, ze ked nieco idu robit, tak by mohol o tom nieco vediet. Samozrejme pri pristupe mesta im to nepovolil a mali to dat do povodneho stavu, ale osadili iba polovicu. K Cilizskej sa uz radsej ani nepriblizili.
Reakcia na: Arrivaderci #38:
S-Bahn s dvojhodinovym intervalom. Achjo.
Reakcia na: M@trixX #40:
Tak ked vymyslis, ako sa vlaky mozu preskakovat bez tretej ci stvrtej kolaje, tak moze byt aj 20 minutovy 😃
Reakcia na: Arrivaderci #36:
Ono tie Rexy by mali radšej stat na Boroch ako v DNV kde je minimálny dopyt
Reakcia na: FFF13 #42:
Len narozdiel od Borov v DNV mas viacero kolaji, kde sa vlaky vedia obehnut a kde zastavujuce vozidla nebudu zavadziat. Podla mna je skoda, ze to rovno nerobia trojkolajnu tu zastavku - uplne by stacilo na dlzku tej zastavky, aby tam s kludom mohli vlaky stat.
Reakcia na: Martin Fundárek #28:
Takato odpoved mi nie len, ze nepomaha, ale este ma tresta za to, ze zrejme nieco neviem, takze na to sa da odpovedat len OK, boomer.
Chapem, ze ZSR zrejme riesi len cast tykajucu sa zeleznice, no napriklad by ma zaujimalo, ci predlzenie Saratovskej maju tiez pod patronatom ZSR, aj ked prakticky nemaju preco a mozu sa tvarit, ze to nie je ich problem. to su tiez dovody, preco sa vobec na to pytam a naopak, vnimam velmi negativne, ze v tejto krajine stale vladne tento "to nie je moj problem" pristup a este aj ked niekto nevie, ze nejaky stlpik pri trati je este ZSR, ale ten nasledujuci uz je mesto, tak za to dostava naklad. Pritom nevidim absolutne ziadny dovod, aby to bezny clovek mal vediet - stale cakam na den, kedy sa zodpovedni konecne dohodnu spolocne na niecom zmysluplnom a malichernosti, co je koho piesok, nebude verejnost musiet riesit vobec.
Vo vykrese som videl ciarkovanou zakresleny buduci podjazd a zaujima ma, ci sa pocita s vybudovanim tejto rezervy, kam neskor kraj/mesto/mimozemstania postavia elektricku. Ak sa nic take neplanuje, potom cely TIOP vnimam ako projekt pre projekt - napojenie na par autobusov z jednej zeleznicnej zastavky este TIOP neurobi.
Niekde som tu cital, ze zastavky MHD ostanu nakoniec tak ako su, i ked plan bol iny. Co prekaza takemuto usporiadaniu nastupist a pristupovych chodnikov k nastupistiam?
Reakcia na: 6503 #46:
"Co prekaza takemuto usporiadaniu nastupist" odhliadnuc od toho ze mas 2 nastupne hrany miesto sucasnej jednej (a teda musis spekulovat kde ti co pristavi....), tak pre obyvatelov prilahlych domov v sidlisku je nastupna hrana v obratisku horsie dostupna....
Reakcia na: si #47:
Teoreticky by mohlo byť nástupište v obratisku a zároveň by zostala aj dnešná nástupná zastávka Čiližská (tá by aj tak musela zostať kvôli linke 67, jedine, že by v smere do Biskupíc zachádzala cez obratisko).
Reakcia na: si #47:
2 nastupistia nie su problem. Ved aj na Hl. st. to tak je, pod Mostom z buducnosti to tak je...