Projektová príprava modernizácie Ružinovskej a Vajnorskej radiály sa predĺžila.
Po nedávno zrealizovanej modernizácii Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály (kde naďalej prebieha odstraňovanie nedorobkov a vád) magistrát hlavného mesta pripravuje modernizáciu Ružinovskej a Vajnorskej radiály. V súčasnosti prebieha príprava projektovej dokumentácie pre obe stavby. Na financovanie projektovej dokumentácie získalo hlavné mesto nenávratné finančné príspevky z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Podľa pôvodných harmonogramov mala byť projektová dokumentácia pre Ružinovskú radiálu dokončená do augusta 2021 a pre Vajnorskú radiálu do marca 2022. Príprava projektov sa však značne predĺži.
Ako sa uvádza v materiáli predloženom na marcové mestské zastupiteľstvo, termín na vypracovanie projektovej dokumentácie pre modernizáciu Ružinovskej radiály bol v dôsledku pretrvávajúcej mimoriadnej situácie predĺžený až do decembra 2022. V súčasnosti prebieha zapracovanie tisícky pripomienok mesta a DPB k dokumentácii pre stavebné povolenie. V závislosti od priorít mesta a získania finančných prostriedkov je nový termín realizácie stavebných prác odhadovaný na obdobie od marca 2024 do októbra 2025. Ešte pred rokom mesto očakávalo začiatok stavebných prác v novembri 2022, treba však dodať, že financovanie stavebných prác nebolo zabezpečené. Na základe štátnej expertízy boli náklady na modernizáciu Ružinovskej radiály odhadnuté na 80,5 mil. € s DPH.
Podobne bol o 16 mesiacov predĺžený aj termín na vypracovanie projektovej dokumentácie pre modernizáciu Vajnorskej radiály. Hotová by tak mala byť do júla 2023. V tomto prípade je dôvodom predĺženia termínu okrem mimoriadnej situácie aj nový projekt organizácie výstavby, ktorý počíta so zachovaním jednokoľajnej premávky električiek medzi električkovým depom Jurajov dvor a Trnavským mýtom počas realizácie stavebných prác. Ak sa podarí získať financovanie projektu, predbežný termín výstaby sa očakáva od januára 2025 do augusta 2028.
Oba projekty bude teda môcť mesto zrealizovať v prípade, ak sa mu podarí získať finančné príspevky v ďalšom programovom období.
Solider
Veľké tendre na projektové dokumentácie sa ukázali ako takticky nesprávne a nevýhodné rozhodnutie, kvôli ktorému teraz stojí oprava úsekov, na ktorých je zhoda ohľadom technického riešenia a ich realizácia nie je náročná - ide práve o úsek od Zátišia po Zlaté piesky, ktorý má byť postavený ako trať s otvoreným zvrškom.
Ak by mal tento úsek v rámci Vajnorskej radiály prioritu a bol by projektovaný samostatne, mohlo byť celkom reálne ho zrekonštruovať do konca roka 2023 z prostriedkov OPII. Samozrejme, teraz sa to už napraviť nedá a bude sa to musieť opraviť z mestských peňazí. Čo je škoda, pretože sa to bude opravovať na dva razy a poskladáme sa na to zbytočne my všetci.