BSK stále nepodpísal zmluvu s novým autobusovým dopravcom, no ohrozenie poskytovania služieb od novembra nepripúšťa.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) vyhlásil v apríli minulého roka verejnú súťaž na obstaranie poskytovateľa služieb regionálnej autobusovej dopravy v kraji na nasledujúcich 10 rokov, keďže doterajšia zmluva so súčasným dopravcom Slovak Lines skončí v polovici novembra 2021. Pre podanie námietok voči podmienkam tendra sa lehota na predkladanie ponúk posunula z júna 2020 až na február 2021. Kraj zverejnil vyhodnotenie ponúk v apríli tohto roka, pričom úspešným uchádzačom sa stala nitrianska spoločnosť Arriva Mobility Solutions.
Zmluva s víťazom súťaže však ani štyri mesiace pred plánovanou zmenou dopravcu nie je podpísaná, keďže pre podanie námietok voči vyhodnoteniu ponúk nebolo možné ešte súťaž ukončiť. Úrad pre verejné obstarávanie čiastočne vyhovel námietkam neúspešného uchádzača a v polovici júla 2021 vydal rozhodnutie, podľa ktorého má kraj zrušiť vyhodnotenie ponúk a opäť preskúmať ponuku uchádzača z hľadiska aspektu mimoriadne nízkej ponuky pri zložke ceny „Pevná zložka Ponukovej ceny“. Proti tomuto rozhodutiu ÚVO bolo podané odvolanie, pričom odvolacie konanie sa začalo 26. júla 2021. Do ukončenia odvolacieho konania nie je možné zmluvu s víťazom podpísať.
Aktualizácia 14.9.2021: Rada ÚVO v rámci odvolacieho konania zmenila rozhodnutie ÚVO a námietky neúspešného uchádzača v plnom rozsahu zamietla. Proti rozhodnutiu Rady ÚVO už nie je možné podať opravný prostriedok, iba žalobu na súde. Podpisu zmluvy s víťazom súťaže by tak už nemalo nič brániť.
Zaujímali sme sa preto, či sa naťahovanie súťaže neprejaví na poskytovaných službách v regionálnej autobusovej doprave v kraji od novembra. „Bratislavský samosprávny kraj má pripravené alternatívne riešenia za účelom zabezpečenia riadneho poskytovania služieb prímestskej autobusovej dopravy v rámci kraja,“ informoval nás Michal Feik z odboru komunikácie a propagácie BSK. Pripravované riešenie BSK nekonkretizoval, no ako dodal Michal Feik, „predĺženie aktuálne platnej zmluvy nie je možné“. Od 15. novembra 2021 by tak mal začať v Bratislavskom kraji jazdiť nový dopravca.
Aké novinky prinesie zmena dopravcu?
Ako nám potvrdil Michal Feik, uzavretie novej zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme prinesie viaceré novinky a zlepšenia pre cestujúcich, ktoré vychádzajú zo schválených Technických a prevádzkových štandardov Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji.
Zastávky regionálnych autobusov
Výraznou zmenou prejdú zastávky prímestskej autobusovej dopravy, ktoré budú po novom označené jednotnými označníkmi IDS BK (rovnakými ako sa v súčasnosti osádzajú na zastávky bratislavskej MHD). Cestovné poriadky na zastávkach budú v rovnakom formáte a dizajne ako sú nové cestovné poriadky MHD. Viaceré zastávky v regióne dostanú nové názvy, aby bolo možné ľahšie identifikovať, kde sa zastávka nachádza (primárne podľa ulíc alebo významných objektov).
Dôležitou zmenou bude, že všetky zastávky budú charakteru na znamenie, čím by malo prísť k zlepšeniu plynulosti a zrýchleniu dopravy. Pre cestujúcich to bude znamenať, že pred vystupovaním budú musieť vždy stlačiť príslušné tlačidlo. Pri čakaní na zastávkach postačí, ak budú stáť tak, aby ich vodič prichádzajúceho vozidla mohol vidieť.
Vozidlá
Viaceré novinky sa budú týkať aj vozidiel v prímestskej doprave. Po novom budú všetky vozidlá bezbariérové (nízkopodlažné). Štandardom zostane klimatizácia a bezplatné Wi-Fi pripojenie k internetu. Významne sa zlepší vozidlový informačný systém, ktorý bude pozostávať z vonkajších LED displejov s možnosťou farebného zobrazenia čísla linky a vnútorných LCD obrazoviek, ktoré budú cestujúcim ponúkať zobrazenie trasy linky a možné prestupy na ďalšie linky IDS BK, ako je to známe z najnovších vozidiel bratislavskej MHD.
Modernejší bude aj tarifný systém, ktorý by mal zrýchliť vybavovanie cestujúcich. Systém bude pripravený aj na platbu za cestovné prostredníctvom bankových platobných kariet, no táto možnosť bude spustená až dodatočne, vzhľadom na predlžovanie súťaže.
Jednotné bude aj vyhotovenie nových autobusov:
- modernejšie vnútorné vybavenie vozidla (vnútorný dizajn, farebne definované sedadlá – červené pre všetkých cestujúcich, modré pre zdravotne znevýhodnených, signalizačné tlačidlá dostupné z každého sedadla, USB nabíjačky),
- všetky vozidlá budú v jednotnom červenom nátere s polepmi podľa práve pripravovaného Dizajn manuálu IDS BK
- okná budú vybavené determálnymi sklami, ktoré znižujú priepustnosť tepla do vozidla,
- kamerový systém, ktorý zvýši bezpečnosť vo vozidle,
- na každom vozidle bude príprava na umiestnenie cyklodržiaku, ktorý v budúcnosti umožní zvýšiť počet prepravovaných bicyklov,
- na vozidlách bude povolené umiestnenie reklamy len v určených vitrínach a na zadnom čele vozidla, čím bude zachovaný nerušený výhľad z vozidla z každého jedného sedadla.
„Počas prvého roka budú pre viacero parametrov na vozidlá platiť výnimky, aby mal nový dopravca dostatok času na prípravu. V plnej miere sa preto všetky novinky prejavia až v novembri budúceho roka," dodal Michal Feik.
Autobusy, ktoré budú zaradené ako nové, budú typu SOR CN 10,5 - 12,3 a Iveco Crossway LE. Pôjde o dvojdverové, plne klimatizované vozidlá s nízkopodlažnou časťou medzi dverami. Vyfarbenie bude červené s čiernou okennou časťou.
Ďalšie novinky
Zmeny cestovných poriadkov by mali priniesť pravidelnú taktovú dopravu na všetkých linkách a vo všetkých úsekoch. Zvýšený bude aj počet nadväzností medzi vlakmi a autobusmi, resp. medzi jednotlivými autobusovými spojmi. Zavedené budú aj nové nočné spoje do regiónu, ktoré budú premávať vždy v noci pred voľným dňom a odchádzať budú o 0:35 z centra mesta z Hodžovho námestia.
Využívanie regionálnych autobusov na území Bratislavy bude pre cestujúcich pohodlnejšie a rýchlejšie. V smere jazdy na Autobusovú stanicu bude na zastávkach na území mesta možné nastupovať do vozidiel všetkými dverami (dnes je to možné len prvými dverami).
Príde tiež k rozšíreniu prevádzky centrálneho dispečingu IDS BK, ktorý od decembra 2020 zabezpečuje dispečerské riadenie prevádzky integrovanej dopravy. Zo súčasných 19 hodín denne (medzi 5. a 24. hodinou) bude prevádzka rozšírená na nepretržitú prevádzku 24 hodín 7 dní v týždni.
pomaranc
1. Interný dopravca má na papieri viacero benefitov v porovnaní s externým? Môj názor je vieš aký, no chcem to mať potvrdené a to niele na papieri ale naozaj exemplárnym prípadom. No preto nepotrebujem 8 krajov postaviť hore nohami, ale stačí to aplikovať v dvoch krajoch. Práve preto, že to nestaviam na tej premise a chcem prísť na to, či je to možné, tak netvrdím, že interný je ultraschopný tak hovorím (prízvukujem špeciálne pre troch hejterov všetkého štátneho/krajského čo museli mínuskovať), že v jednom kraji to pokusne urobiť, alebo aj vo dvoch. Takže stále vo zvyšných krajoch si budú mocť užívať súkromného dopravcu, kde má ale štát vraj stále 40% podieľ no z doteraz mne neznámych príčin nijak nezasahuje, čo je škoda. Priškrtiť rozdrapené vedenie SADiek by bolo užitočné najmä pri tom ako SADky diktujú krajom čo si majú objednať a tiež by bolo fajn odmietnúť SADke platiť nákup autobusov pokiaľ si SADka mieni nakupovať bez súťaže, resp. vyhlási utajenú súťaž na autobusy bez toho aby dala kraju možnosť sa k parametrom vozidiel v súťaži vyjadriť.
2. Politizácia - ak dnes pri vzťahoch vedenia dopravcu s rôznymi politikmi na národnej a krajskej úrovni a starostami obcí, ktorým vtĺkajú do hlavy rôzne paškvily sa zatvárajú oči pred touto politizáciou, tak ako neviem o čo je držba vlastného dopravcu horšia. Pri najhoršom sa nezmení nič, no aspoň bude šanca vymeniť po voľbách neschopné, či neochotné vedenie a bude šanca na lepšie vedenie dopravcu a plnenie úloh na zabezpečenie dopravnej obslužnosti než napr. dnes kedy sú obyvatelia niektorých krajov nútení sa pozerať 10-20 rokov na rodinné mafie s kamarátmi vo vedení SADky, lebo cesta je len vymeniť dopravcu, aby sa kraj zbavil mafie, ktorá vyžiera jeho rozpočet. A to, že si títo "podnikatelia" žijúci výhradne za štátne, keďže inak než vyciciavaním štátnej kasy nevedia prežiť podávajú kľučky u politikov, resp. politici v ich reštikách, kde sa chodia najesť zadarmo výmenou za to, že budú dopravcovi kryť nemennosť CP, trasovania, podmienok zmluvy. Stačí sa pozrieť ako sa na prelome rokov 2018/19 zachovali poslanci BBSK na zastupiteľstách. Kto sa postavil na stranu kraja a jeho záujmov? 1-2 poslanci možno. Kde boli tí rebeli za ochranu záujmov kraja? Kde sú aj v iných krajoch (vynímajúc BSK teda, kde je to úplne inde ako vo zvyšku Slovenska)? Proste politizácia aj dnes a v najhoršej možnej podobe, lebo sa to vydáva falošne za trhové prostredie a vydržiava si dopravca cez politikov status quo.
3. Financie - v nadväznosti na posledné vety z bodu 2. by si kraj škrtol z položky náklady ako sú limuzíny, vily, zámky, ranče, koníky, skupovanie pozemkov a iných nehnuteľností pre vedenie dopravcu a dozornej rady. Čo je celkom solídna pálka. Keby došlo k zoštátneniu (čo aj dúfam dojde) majetku nakúpeného za ukradnuté peniaze z rozpočtu na dopravné výkony, tak by sa dalo toho veľa pre dopravu urobiť. Tak ale keď je súkromné vlastníctvo nadobudnuté ekonomickou trestnou činnosťou viac ako to, že ľudia majú za svoje peniaze dostať služby, tak sa nikam nepohneme. Ostatne na túto vetu ma inšpiroval jeden český podnikateľ v osobnej železničnej a autobusovej doprave, takže obaja tvrdíme, že ľudia majú za svoje peniaze dostať adekvátne služby, len dodávam k tomu, že žiadnym právom nemá za peniaze ľudí mať niekto miliónové majetky. Tie peniaze čo kraj napumpuje do bezodnej diery menom "súkromný dopravca" kde nedohliadne na všetky finančné toky, tak za ne by si mohol sám všetko postupne rozbehnúť od zázemia až po vozový park. A dokonca by ani nemusel nikomu externe platiť za to, že sa autobusy umývajú v umyvárke, ktorá je v jeho dvore, no paradoxne mu tá umyvárka nepatrí, no patrí firme, ktorú vlastní člen vedenia dopravcu. Keďže to však nie sú zmluvy štátneho podniku ale súkromného so súkromným, tak nie sú zverejnené ani v CRZ a tak nie sú ani odkontrolovateľné nejak, pretože kontrola u dopravcu sa ohlasuje a dovtedy vie dopravca hocičo stopiť/skartovať, či upraviť, navyše tie zmluvy nemajú takú formu ako majú zmluvy štátnej správy, takže ich vierohodnosť je otázna, zatiaľ čo zmluvy krajského dopravcu by už museli spĺňať zákonom predpísanú formu a aj lehoty. Keby bol krajom vlastnený dopravca, tak všetky zmluvy na všetko sú na CRZ a je to transparentné a odkontrolovateľné každým občanom SR. Komu toto prekáža, že by bolo vidno do zmlúv odrazu, tak v podstate obhajuje trestnú činnosť dopravcov. A potom čo je dodnes tabu, ktoré nejak nikto nerieši a ani sa v tom nechce vŕtať, čo neviem či je z obavy o prácu, či život seba alebo rodiny (aj také vyhrážky od mafie v dopravnom sektore padli v znení :"Viete ... no máte rodinu, tak sa tak správajte."), tak to je nákup autobusov. Rovnako ako mestské dopravné podniky zverejňujú transparentne podmienky súťaže nákupu autobusov, tak by mali aj SADky, pretože obidva nákupy sú financované z verejných zdrojov. Ak sa majú uzatvárať predražené a podvodné obchody na dodávku autobusov pre dopravcu, pričom je tento nákup financovaný 100% z našich peňazí či už formou nepriamo z daní alebo priamo z cestovného, tak takýto systém nesmie fungovať a nech sa mafiáni zo SADky a Corex Vráble živia inde, môžu vycestovať mimo SR, keď sa im nepáči, že nemôžu kradnúť rovnako ako sa odporúča nespokojným obyvateľom SR, že majú vypadnúť, ak sa im nepáči toto banánové zriadenie. Buď to budú mať dopravcovia nakupujúci z verejných zdrojov povinné zverejniť, alebo sa proste pristúpi k založeniu krajských dopravcov a bude zverejnené a transparentné všetko do bodky, t.j. koľko sa ľudí prepravilo, aké boli tržby, náklady atď. Ako nechápem, že čo môže prekážať na transparentnom systéme, ktorý je každému občanovi otvorený a prístupný aby videl za čo platí dane a cestovné? Ja pevne verím, že po takomto sýtom vysvetlení je každému jasné prečo by mal mať kraj svojho vlastného dopravcu.
4. Tá odbornosť klesá ubúdaním kádrov dlhé roky. Slovo káder tu používam na označenie človeka vyhraneného v odbornosti pre danú vec, čiže, že je kapacita a človek na mieste. Ono pri súkromnom dopravcovi ako som písal je dlhé roky problém nemennosť vedenia a atmosféra strachu z "monarchu", ktorý tam tróni ako komunistickí pohlavári 15-30 rokov aj a nejde ho zosadiť. A tak sa deje toto: starší odborne znalí ľudia strácajú motiváciu sa snažiť, pretože sa nemôžu často ani s kolegami rozprávať (najmä nie o práci), kancelárie sa odpočúvajú, po ruke sú rôzni špiclovia, ktorí donášajú, ich odborné a kvalitné rady sa odkladajú do šuplíku, sú vedení nezmyselnými a nelogickými príkazmi, proste udupaní ako trávnik na detskom ihrisku. Do toho prídu mladí absolventi alebo ľudia s nepokazenou chuťou do práce a po celkom fajn privítaní (ako intro) nasleduje studená sprcha Vtedy zistia, že sú len také dievča pre všetko, tzv. výkonná sila a že vlastné nápady sa tu nenosia, lebo tie majú len tí starší, no po čase zistí, že ani veková hierarchia nezaručuje vypočutie názoru. A tak sa buď s tým zmieri a čaká na "Godota" alebo odíde inam s nádejou, že bude viac než mukel slepo idúci v jednej rovnej koľaji bez možnosti "prehodiť výhybku". Celkovo sektor dopravy tápe, pretože nieto ľudí do prevádzky. Ak sú zaplatení, tak iba za tú cenu, že :"OK kámoško, ale minimálne 200h mesačne z tvojho života mi necháš tu v robote." a aj ostatného personálu sa míňa, ale keďže dnes chce administratívna časť dopravy fungovať bez absolvovania praxe v prevádzke, tak sa roztvárajú nožnice medzi dvoma skupinami, kde jedna vie len o prevádzke a druhá len o administratíve. Ak prejde človek z prvej skupiny do druhej, tak ten vie aplikovať poznatky. Keď sa to udeje opačne, tak je to katastrofa často. A to sa tu deje. Potom tu máme "manažérsky" syndróm, kde dopravu príde organizovať a riadiť manažér, prípadne právnik, či bankár. Prvý má všeobecné poznatky a zaujímajú ho len pekné čísla no nedokáže ich nijak medzi sebou prepojiť aby vedel čo na čo nadväzuje, zväčša vytrhne nejaké segmenty analýzy a reportov a zlepí to v nepoužitelno. Právnik ten je totálne mimo, zväčša aj na tie právne služby, ktoré by mal sám vedieť podať si prizýva cez zákazky firmy kamarátov (viď. skrachovaný právnik Hlubocký takto fungoval v Cargu za vlády 2012-16 a potom jeho "odbornosť" odmenili vedením ZSSK na 4 roky ...), pretože sám je aj vo svojom vlastnom obore diletant. A tretí do svätej trojky je bankár, ktorého zaujímajú len ekonomické ukazovatele. Škrtnúť tu, tu, tu, tam prepustiť, tu zrušiť, toto nechcem, toto externe, a takto to s ním ide. To, že zrušením nejakej sekvencie služieb, či obsluhy ovplyvní aj úbytok na nadväzných častiach, to ho totálne netrápi. Svojho času takto "perfektne" imbecilne uvažovali džíhádisti z KDH za Radičovej vlády, keď sa rozhodli, že Cargo ozdravia tak, že pošlú menších zákazníkov do hája cez "inteligentné" ZANy - zrovna na tomto participoval aj "génius" Kubáček. To, že v kanceláriách sedí 20-30% ľudí zbytočne katolícku mafiu netrápilo, ich trápilo, že niekde ide lokomotíva po 2-3 vozne s rušňovodičom a posunovačmi dvoma. Namiesto prepustenia prebytočného aparátu aby sa ušetrili peniaze a dalo sa voziť lacnejšie sa zrušila vozba. Prevádzkový personál prišiel o výkon, ušetrila sa nafta, kus mzdy prevádzkových, amortizácia ŽKV, no prišlo sa aj o stovky eur za každý vozeň. Keďže sa to udialo pomerne vo veľkom a celoplošne, tak záťaž z Mn vlakov ubudla ale dané Pn vlaky ostali premávať kvôli tomu zvyšku čo ostal, čo duté hlavy manažérske nedokázali odpáliť. Výsledok: Na Pn vlakoch ubudlo tak 300-600 ton záťaže, postupne nejaké Pn aj zanikli. Takže namiesto ponamáhania mozgu ako voziť lacnejšie, že ušetrené peniaze pomôžu znížiť náklady a dalo by sa prilepšiť na mzdách prevádzkovému personálu sa to primitívne jednoducho zrušilo. A toto je len jeden príklad ako sa na Slovensku "ozdravuje" doprava. Prv to necháme roky ako je, poklesne záujem klientely o stagnujúcu službu a potom to zrušíme, lebo je slabý záujem, ale ten kto to spôsobil, že udržiaval službu v neatraktívnom a teda aj následne drahom móde následky dodnes neniesol. Keby bola vyvodená osobná zodpovednosť voči každému, kto spácha škodu spôsobujúci stratu presahujúcu neviem koľko desiatok tisíc eur, resp. stratu klientely, tak by sa buď viac snažili alebo by si rozmysleli, či si trúfnu vôbec pracovať na takom poste, ak sú nezodpovední a to v celej doprave.