Aké novinky prinesie zmena dopravcu v regionálnej autobusovej doprave od novembra?

BSK stále nepodpísal zmluvu s novým autobusovým dopravcom, no ohrozenie poskytovania služieb od novembra nepripúšťa.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) vyhlásil v apríli minulého roka verejnú súťaž na obstaranie poskytovateľa služieb regionálnej autobusovej dopravy v kraji na nasledujúcich 10 rokov, keďže doterajšia zmluva so súčasným dopravcom Slovak Lines skončí v polovici novembra 2021. Pre podanie námietok voči podmienkam tendra sa lehota na predkladanie ponúk posunula z júna 2020 až na február 2021. Kraj zverejnil vyhodnotenie ponúk v apríli tohto roka, pričom úspešným uchádzačom sa stala nitrianska spoločnosť Arriva Mobility Solutions.

Zmluva s víťazom súťaže však ani štyri mesiace pred plánovanou zmenou dopravcu nie je podpísaná, keďže pre podanie námietok voči vyhodnoteniu ponúk nebolo možné ešte súťaž ukončiť. Úrad pre verejné obstarávanie čiastočne vyhovel námietkam neúspešného uchádzača a v polovici júla 2021 vydal rozhodnutie, podľa ktorého má kraj zrušiť vyhodnotenie ponúk a opäť preskúmať ponuku uchádzača z hľadiska aspektu mimoriadne nízkej ponuky pri zložke ceny „Pevná zložka Ponukovej ceny“. Proti tomuto rozhodutiu ÚVO bolo podané odvolanie, pričom odvolacie konanie sa začalo 26. júla 2021. Do ukončenia odvolacieho konania nie je možné zmluvu s víťazom podpísať.

Aktualizácia 14.9.2021: Rada ÚVO v rámci odvolacieho konania zmenila rozhodnutie ÚVO a námietky neúspešného uchádzača v plnom rozsahu zamietla. Proti rozhodnutiu Rady ÚVO už nie je možné podať opravný prostriedok, iba žalobu na súde. Podpisu zmluvy s víťazom súťaže by tak už nemalo nič brániť.

Zaujímali sme sa preto, či sa naťahovanie súťaže neprejaví na poskytovaných službách v regionálnej autobusovej doprave v kraji od novembra. „Bratislavský samosprávny kraj má pripravené alternatívne riešenia za účelom zabezpečenia riadneho poskytovania služieb prímestskej autobusovej dopravy v rámci kraja,“ informoval nás Michal Feik z odboru komunikácie a propagácie BSK. Pripravované riešenie BSK nekonkretizoval, no ako dodal Michal Feik, „predĺženie aktuálne platnej zmluvy nie je možné“. Od 15. novembra 2021 by tak mal začať v Bratislavskom kraji jazdiť nový dopravca.

Aké novinky prinesie zmena dopravcu?

Ako nám potvrdil Michal Feik, uzavretie novej zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme prinesie viaceré novinky a zlepšenia pre cestujúcich, ktoré vychádzajú zo schválených Technických a prevádzkových štandardov Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji.

Zastávky regionálnych autobusov

Výraznou zmenou prejdú zastávky prímestskej autobusovej dopravy, ktoré budú po novom označené jednotnými označníkmi IDS BK (rovnakými ako sa v súčasnosti osádzajú na zastávky bratislavskej MHD). Cestovné poriadky na zastávkach budú v rovnakom formáte a dizajne ako sú nové cestovné poriadky MHD. Viaceré zastávky v regióne dostanú nové názvy, aby bolo možné ľahšie identifikovať, kde sa zastávka nachádza (primárne podľa ulíc alebo významných objektov).

Dôležitou zmenou bude, že všetky zastávky budú charakteru na znamenie, čím by malo prísť k zlepšeniu plynulosti a zrýchleniu dopravy. Pre cestujúcich to bude znamenať, že pred vystupovaním budú musieť vždy stlačiť príslušné tlačidlo. Pri čakaní na zastávkach postačí, ak budú stáť tak, aby ich vodič prichádzajúceho vozidla mohol vidieť.

Vozidlá

Viaceré novinky sa budú týkať aj vozidiel v prímestskej doprave. Po novom budú všetky vozidlá bezbariérové (nízkopodlažné). Štandardom zostane klimatizácia a bezplatné Wi-Fi pripojenie k internetu. Významne sa zlepší vozidlový informačný systém, ktorý bude pozostávať z vonkajších LED displejov s možnosťou farebného zobrazenia čísla linky a vnútorných LCD obrazoviek, ktoré budú cestujúcim ponúkať zobrazenie trasy linky a možné prestupy na ďalšie linky IDS BK, ako je to známe z najnovších vozidiel bratislavskej MHD.

Modernejší bude aj tarifný systém, ktorý by mal zrýchliť vybavovanie cestujúcich. Systém bude pripravený aj na platbu za cestovné prostredníctvom bankových platobných kariet, no táto možnosť bude spustená až dodatočne, vzhľadom na predlžovanie súťaže.

Jednotné bude aj vyhotovenie nových autobusov:

  • modernejšie vnútorné vybavenie vozidla (vnútorný dizajn, farebne definované sedadlá – červené pre všetkých cestujúcich, modré pre zdravotne znevýhodnených, signalizačné tlačidlá dostupné z každého sedadla, USB nabíjačky),
  • všetky vozidlá budú v jednotnom červenom nátere s polepmi podľa práve pripravovaného Dizajn manuálu IDS BK
  • okná budú vybavené determálnymi sklami, ktoré znižujú priepustnosť tepla do vozidla,
  • kamerový systém, ktorý zvýši bezpečnosť vo vozidle,
  • na každom vozidle bude príprava na umiestnenie cyklodržiaku, ktorý v budúcnosti umožní zvýšiť počet prepravovaných bicyklov,
  • na vozidlách bude povolené umiestnenie reklamy len v určených vitrínach a na zadnom čele vozidla, čím bude zachovaný nerušený výhľad z vozidla z každého jedného sedadla.

Počas prvého roka budú pre viacero parametrov na vozidlá platiť výnimky, aby mal nový dopravca dostatok času na prípravu. V plnej miere sa preto všetky novinky prejavia až v novembri budúceho roka," dodal Michal Feik.

Autobusy, ktoré budú zaradené ako nové, budú typu SOR CN 10,5 - 12,3 a Iveco Crossway LE. Pôjde o dvojdverové, plne klimatizované vozidlá s nízkopodlažnou časťou medzi dverami. Vyfarbenie bude červené s čiernou okennou časťou.

Ďalšie novinky

Zmeny cestovných poriadkov by mali priniesť pravidelnú taktovú dopravu na všetkých linkách a vo všetkých úsekoch. Zvýšený bude aj počet nadväzností medzi vlakmi a autobusmi, resp. medzi jednotlivými autobusovými spojmi. Zavedené budú aj nové nočné spoje do regiónu, ktoré budú premávať vždy v noci pred voľným dňom a odchádzať budú o 0:35 z centra mesta z Hodžovho námestia.

Využívanie regionálnych autobusov na území Bratislavy bude pre cestujúcich pohodlnejšie a rýchlejšie. V smere jazdy na Autobusovú stanicu bude na zastávkach na území mesta možné nastupovať do vozidiel všetkými dverami (dnes je to možné len prvými dverami).

Príde tiež k rozšíreniu prevádzky centrálneho dispečingu IDS BK, ktorý od decembra 2020 zabezpečuje dispečerské riadenie prevádzky integrovanej dopravy. Zo súčasných 19 hodín denne (medzi 5. a 24. hodinou) bude prevádzka rozšírená na nepretržitú prevádzku 24 hodín 7 dní v týždni.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Celkom príjemné zmeny (až na to rôzne odbavenie v BA podľa toho kam autobus ide, toho fanúšikom nie som), vďaka za článok.

Tie zastávky na znamenie budú platiť aj na území Bratislavy? Teda rôzne linky (MHD vs regiobusy) budú na tej istej zastávke potenciálne zastavovať v rôznych režimoch?
"Systém bude pripravený aj na platbu za cestovné prostredníctvom bankových platobných kariet, no táto možnosť bude spustená až dodatočne" 💗 💗
Tiež sa mi úplne nepozdávajú zastávky na znamenie na území Bratislavy, musím však veľmi pochváliť nástup zadnými dverami v Bratislave na spojoch na AS.
Nočný rozjazd z Hodžovho ma trochu prekvapuje, úplne si neviem predstaviť, ako sa to tam všetko poskladá.
Inak to vyzerá celkom sľubne, otázka je, aká bude realita.
Reakcia na: 810zssk #1:
Tak to odbavenie hlavne znamená, že sa skutočne konečne zrušia tie skvelé registračné lístky. V smere von z BA sa podľa mňa boja úniku tržieb, vôbec by ma neprekvapilo, keby ľudia idúci do regiónu vo veľkom nastupovali zadnými dverami s tým, že vodičovi to je jedno. Síce vo veľa európskych mestách to funguje bez problémov, no buďme radi aspoň za nejaké zlepšenie.
Reakcia na: Trammat #3:
1. Registračné lístky končia aj tak, aj tam kde sa bude nastupovať prednými dverami.
2. Benefit z nástupu zadnými dverami v smere ASMN podľa mňa neprevažuje zbytočne komplikovanie pravidiel.
3. Osobne mám celkovo pochybnosti o efektívnosti kontroly lístkov vodičom. Nástup prednými mal zmysel keď si každý kupoval lístok (vtedy aj keby fungovalo pípanie pri zadných, naozaj by hrozil únik tržieb). Dnes keď existuje kopa lístkov s ktorými sa už dá nastúpiť ako platnými si myslím že ten kto chce podvádzať to zvládne veľmi ľahko, najmä keď po zrušení evidenčných lístkov vodič stratí prehľad o tom koľko ľudí je vo vozidle "legálne".

Bolo by zaujímavé aspoň v nejakej malej oblasti skúsiť zaviesť nástup všetkými dverami. Dobrým kandidátom by mohla byť 215ka, alebo 525+527.
Reakcia na: Trammat #2:
Na Hodžko sa to zmestí v pohode, to zas nie je tak veľa spojov.

Jedna linka smer Záhorie (potenciálne zastávka na Štefánikovej), dve linky smer Pezinok, jedna smer Senec a dve smer Šamorín. Okrem Záhoria by všetko teoreticky malo ísť od Nezelenej kocky, ale dá sa to rozhádzať aj inak. Na začiatok, časť liniek môže ísť z tbusovej zastávky pri prezidentskom paláci a otočiť sa ako N72.

Na druhej strane si viem predstaviť aj iný model. Ak to dobre chápem, na ten rozjazd nebudú príchody, takže to nevyhnutne netreba mať centrálne.

Mne by sa páčil rozjazd z Mostu SNP, s tým že prestup z MHD nočákov na regionočáky by bol niekde po trase (nonstop dispečing BID nebude mať o pol jednej ráno toľko roboty aby tie prestupy nedokázal ustrážiť). Pod mostom je kopa miesta, veľa nástupíšť a je to na vstupe do historického centra. Ale tak tieto veci sa budú dať vychytať keď sa to zavedie. Ja dúfam že spoje o 0:35 nie sú koniec a bude časom pribúdať viac odchodov a aj ďalšie smery. Úprimne, 0:35 by v Európe bol štandardný posledný večerný odchod, nie víkendová posila.
Reakcia na: 810zssk #5:
Osobne si myslím, že to dopadne tak, ako s N72, čiže spoje smerom na východ (598, 599, 699, 798 a 799) pristavia na zastávku až po odchode všetkých nočákov zo stanice (snáď na to dohliadne aj dišpečink BID). Viesť nočáky zo zastávky pri Prezidentskom paláci by podľa mňa bolo horšie v tom, že by to nemusel každý nájsť, pretože autobusy smerom na východ odchádzajú zo zastávky pri Tatracentre.

Ak by bol terminál pod Mostom SNP, tak by asi museli všetky autobusy odchádzať z nástupišťa L70, pretože z terminálu sa oficiálne nedá odbočiť doľava, takže nástupištia pod mostom by asi nebolo možné využiť.
Reakcia na: Trammat #3:
Keď budú revízori, tak to bude ako v MHD. Úniky nejaké budú, ale radšej nech sú z tržieb ako úniky nadväzností.
Reakcia na: Urbanway 2423 #6:
Smer Pezinok by mohol z Mosta SNP ísť cez Zochovu, Záhorie po nábreží. A / alebo konečne povoliť ľavé odbočenie z terminálu aspoň v noci.
Reakcia na: Joyki #7:
Tak SL má revízorov aj teraz, ak sa nemýlim.
Inak neviete nakoľko sú pravidé rumors, že Arriva sa nevie/nechce dohodnúť s HBR a tak je možné, že autobusy nebudú zachádzať do podzemia Stanice Nivy?
Reakcia na: N/A #10:
Idealna situacia, aspon sa nebudu trepat cez cele mesto zbytocne do centra.
Reakcia na: N/A #10:
Nechce sa mi veriť, že haberáci chcú dobrovoľne prísť o tisíce potencionálnych zákazníkov denne znemožnením vstupu regiobusov.
Reakcia na: kecho #11:
A mohla by si Arriva len tak vynechať AS, pokiaľ má prevádzkovať linky na AS, podľa mňa by to bolo porušenie zmluvy? Takisto ešte nie sú zastávky mimo centra pripravené na to, aby tam mohli končiť regiobusy.
Reakcia na: Joyki #12:
Presne tak. Jediné dôsledky nedohody by boli nižšia tržba z pristupu na AS aj relevancia celého OC. Mne to moc zmysel nedáva. Ale ak to HBR naozaj zablokuje, o to lepšie pre dopravu v BA 😇
Reakcia na: 810zssk #14:
😃 to si trafil úplne presne!😉
Reakcia na: N/A #10:
Prevádzkovateľ stanice, ako prevádzkovateľ infraštruktúry, je povinný umožniť nediskriminačný prístup pre všetkých záujemcov.
Vieme niekto už čo bude so Slovak Lines prosím? Čo so všetkými busmi a priestormi a celou infraštruktúrou?

Predpokladám, že busy predajú, vodičov nahajruje Arriva a infraštruktúru odkúpi alebo si zoberie do prenájmu a zo Slovak Lines bude eventuálne malá firma, ktorá akurát prenajíma dielne, priestory a vyberá peniaze za novú AS?

Alebo žeby Slovak Lines narýchlo ulovil nejaký iný tender?

Otázka je čo s linkami do Viedne a do Hainburgu, Slovak Linesu sa asi neoplatí prevádzkovať len asi 15 busov (?).
Reakcia na: Valec #16:
Problémom je že nediskriminačný neznamená lacný. Ak by sa HBR rozhodol zvýšiť sadzbu za PAL, predpokladám že by mohol. Otázka je prečo by to robil.

Každopádne to podľa mňa nie je problém Arrivy. Ak si dobre pamätám, použitie AS je separátna položka mimo fixnej ceny a BSK ju uhrádza v takej výške, v akej bude. Potom je už na BSK či mu jazda spojov na Nivy stojí za tie peniaze.
Reakcia na: spejsikx #17:
Ja by som čakal že zostane len autobuska (či už v samostatnej firme, alebo pod celým OC). Express podľa mňa samostatne živiť nebudú chcieť, bolo to roky v strate a kríza určite nepomohla. Zároveň si nemyslím že HBR má také vysoké ambície v doprave aby do toho lial ešte viac peňazí - kým to fungovalo v rámci skupiny s PAL tak to asi celé ziskové bolo a neriešili to, ale teraz to už bude ťažšie. Navyše sa im pokazí ekonomika, lebo kopa vecí ktoré doteraz jeden človek zvládol robiť pre 250-vozovú prevádzku bude zrazu ten človek robiť pre 25-vozovú prevádzku. Ale môžem sa kompletne mýliť 🙂

Ja som zvedavý čo bude s MHD ktoré jazdí Lines. Vôbec neviem ako sú tam nastavené zmluvy.
Upravuje legislatíva kto môže byť dopravcom v rámci "núdzového kontraktu", alebo si môže objednávateľ vybrať hocikoho chce? Teda bolo by možné v prípade neúspechu odvolania, alebo jeho naťahovania, jednoducho dať krátkodobý kontrakt Arrive kým sa to dorieši?
Reakcia na: 810zssk #20:
V Ruzomberku tak dostal Blaguss na par mesiacov zmluvu, ked bolo jasne, ze sa sutaz neukonci pre natahovacky vcas.
Reakcia na: N/A #10:
dúfam, že je to pravda a tým pádom to zbytočné nákupné centrum maskované ako autobusová stanica skončí skôr, než začne .... nevraviac o tom, že sa regionbusy nebudú zbytočne trepať až do centra a ostane väčšia kapacita pre spoje v regióne 👍 👍 👍
Reakcia na: TeBeCe #21:
Ďakujem. Potom predpokladám že toto je to alternatívne riešenie. V podstate tým Lajns predlžuje Arrive kontrakt 😀
Reakcia na: 810zssk #1:
Ako sa má odbavenie líšiť? Čítal som článok komplet ale nezachytil som to, že by sa spomínali nejaké špeciálne smery, či linky a pod.
Je nutné ozaj premenovávať zastávky a v kuse sa tým prplať? 🤔

Ozaj, keď sa súťaže komplikujú neustále buď neúspešným vyhlásením, vyhodnotením a odvolaniami, tak nemohol by aspoň jeden kraj na Slovensku založiť vlastného dopravcu priamo ovládaného samosprávnym krajom, kde by mal kraj priamo dosah na finančné toky, odsledovanie nákladov, tržieb, zmlúv s dodávateľmi, priamo by si vedel kraj odsledovať aj príjmy z reklamy, či prenájmu vozidiel atď. Vedeli by riešiť operatívnejšie obmenu vozového parku (nielen nákupy pre omladenie vozového parku ale aj zmenu skladby dĺžkových/kapacitných kategórií). A nakoniec by nemuseli platiť vedenie na VÚC, IDS aj u dopravcu ale bol by jeden riaditeľ, dozorná a správna rada bez duplicity na IDS a VÚC, proste by sa šikovní ľudia z VÚC, IDS a trebars aj od dopravcu preklopili do jedného podniku podriadeného voči VÚC a priamo by všetko ordinovali už len prevádzkovému aparátu = rýchlo, efektívne a lacnejšie. 👍 👍 👍 Ale hovorím, že prv skusmo v jednom kraji, prípadne na západe, žeby sa BSK a TTSK spojili a dali to jedným dopravcom, ale kde by sa to udialo mi je principiálne jedno, no najlepšie by to bolo tam, kde si dopravcovia najviac dovolia "ozbíjať" kraj a daňových poplatníkov.
Reakcia na: N/A #10:
Neviem, aké rumors sa šíria, ale je to posplietané 2 na 3. Je v úplnom záujme HBR aby tam tie busy chodili. S nezachádzaním na AS sa pohrávala existujúca Arriva Trnava, ale nie z dôvodu konfliktu s HBR, ale z praktických dôvodov.
Reakcia na: pomaranc #25:
V princípe s Tebou súhlasím. Interný dopravca má na papieri viacero benefitov pre fungovanie. Ale je tam vysoké riziko politizácie a obávam sa, že na Slovensku chýba odbornosť. No a ďalší problém sú financie, ktoré kraje nemajú (nezabúdaj, že pri "wet lízingu" neriešiš technické zázemie. Ono dobrý začiatok je dobrá zmluva so špecifikáciou a štandardami 🙂 A až potom možno robiť prepočty, čo sa z dlhodobého finančného horizontu viac oplatí. Lebo stavať na premise, že externý dopravca je neschopný a interný bude ultraschopný je podľa značne subjektívny pohľad.
Reakcia na: pomaranc #24:
"V smere jazdy na Autobusovú stanicu bude na zastávkach na území mesta možné nastupovať do vozidiel všetkými dverami (dnes je to možné len prvými dverami)."
Reakcia na: pomaranc #25:
V kuse nie, ale raz áno. Tie názvy zastávok v regióne sú hrozné. Celkom som zvedavý na tie nové. Inak je zaujímavé že roky sa to vraj nedalo lebo "zastávky zriaďujú obce" a teraz to zrazu ide 🙂
Reakcia na: pomaranc #25:
Áno, zastávky typu RD, OÚNZ, MŠ (v obci, kde školu zrušili pred 10 rokmi) alebo aut. st. (v Jakubove) sú naozaj to, čo by stálo za to zachovať. A to už nehovorím o tom, že polovica obcí už má pomenované ulice, takže názov zastávky č.d. 147 určite nie je vhodným pomenovaním.
Reakcia na: 810zssk #29:
Tie nové názvy aj schvaľovali jednotlivé obce.
Reakcia na: 810zssk #19:
Zmluva na MHD MA je do 14.11.2021, čo bude s tamojšou MHD nateraz nie je rozhodnuté (alebo známe). Zmluva na MHD SC je do 30.10.2021.

SL ale vykonáva celkom dosť rôznych zmluvných liniek pre priemyselné podniky na Záhorí, takže okrem "desiatich" autobusov na Viedeň majú ešte dosť ďalších.
Reakcia na: Valec #32:
Ďakujem za tie info k MHD.

O zmluvnej viem, preto som písal o 20 autobusoch 🙂 Neviem koľko toho presne je, ale je pre mňa otázne či HBR má záujem prevádzkovať tak malú firmu v sektore kde inak vôbec nepôsobí, pokiaľ tá firma nerobí nejaký zásadný zisk a navyše bude potrebovať veľmi zásadnú reštrukturalizáciu.
Reakcia na: Valec #30:
My nemáme pomenované ulice, ale zast. je pomenovaná podľa pošty neďaleko (Poštová ul.), a pritom neoficiálne tú ulicu voláme "Chorvátska", a zastávku ako horná alebo Ref. kostol. 😅
Reakcia na: Joyki #34:
Mne sa najviac páči, keď je zastávka pomenovaná (Obec),čakáreň... a v realite tam stojí rovnaká plechová búda ako kdekoľvek inde 😃
Reakcia na: Viko #35:
A co tak "Pezinok, Grinava, Jednota", hoci potraviny tam nie su uz minimalne dekadu. Ale mozno myslia Jednotu dochodcov 🙂
Reakcia na: 810zssk #29:
To bude inac brutalny precedens, to sa mozno budu dat menit aj nazvy zeleznicnych zastavok!🤔 😱
Reakcia na: hroch #37:
Kým budú železnice od iniciátora vymáhať zaplatenie nákladov s premenovaním, tak o tom pochybujem.
Reakcia na: hroch #36:
Inak čo sa tej zastávky týka, mne by sa páčila konvencia kde ak má obec dva alebo viacero oddelených intraviliánov, tak sa pomenuje len podľa danej časti a necpe sa tam názov obce. V tvojom príklade by napr. názov začínal až slovom Grinava. Detto napr. zastávky na Čiernej vode. Názvy zastávok slúžia na orientáciu, nie vzdelávanie o hraniciach katastrálnych území.
Reakcia na: 810zssk #39:
Ono je to katastrálne územie Grinavy, Čiernej Vody, nie Pezinka či Chorvátskeho Grobu. 😃 Akurát pod správou obcí.
Reakcia na: 810zssk #19:
Myslím si, že Viedeň sa budú snažiť držať, hlavne keď sa v Blagusse začalo aktívnejšie povrávať (samozrejme, je to len JPP garážové info, nemusí to nastať), že flix linku do Viedne opustí úplne (koniec koncov, momentálne tam majú úplne náhodné výstrely, 3 spoje ráno, 2 cez deň a 1 večer).
Reakcia na: Joyki #40:
Pravda 🙂 Ale chápeme sa 🙂
Reakcia na: Trammat #41:
Otázka znie či je pre HBR prevádzka linky do Viedne a pár zmluvných prepráv dosť zaujímavá na to aby sa tým vôbec zaoberali a liali do toho peniaze.
Reakcia na: 810zssk #42:
O to legitimnejsia je tvoja požiadavka.
Reakcia na: 810zssk #42:
Ty si myslel obecné hranice 🙂 Kataster má svoje hranice tiež a tie sú podmnožinou obce.
Reakcia na: 810zssk #39:
Vďaka skráteniu názvov zastávok by sa možno aj konečne zmestil celý názov konečnej na displej a nebol by kadejako odseknutý. Vo väčšine prípadov by stačilo, ak by sa konečná zastávka volala napr. "Lakšárska Nová Ves" bez žiadnej "jednoty" "OcÚ" a pod. Nácestné zastávky by nejaký názov ulice a pod. museli mať. Okrem toho by sa mohlo aj v regióne zadefinovať to, že názov zastávky môže mať maximálne napr. 2-3 slová (okrem názvov obcí).
Reakcia na: Urbanway 2423 #46:
3. Názov zastávky nesmie mať viac ako 3 slová (mimo názvu obce).
Reakcia na: Ike #45:
Áno, zle som sa vyjadril, ale verím že to bolo pochopené správne 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #46:
Tak na to by stačilo mať dvojriadkové ciele.

Zároveň ale v prvom rade nie je nutné vo väčšine obci uvádzať názov konečnej zastávky, keďže tam je len jedna. Stačí ti Lakšárska Nová Ves, nepotrebuješ tam ten obecný úrad.
Reakcia na: 810zssk #49:
Momentálne ale vyhláška 124/2012 vyžaduje označenie údajom o cieľovej zastávke, nie obci. Cieľový stav by mal ale vyzerať takto.
Reakcia na: Valec #50:
Chápem (taký DPB si s tým hlavu neláme, ale asi na tú úroveň klesať nechceme). Jedno možné riešenie by bolo aby sa konečné zastávky volali len podľa obce (resp. miestnej časti) ako je to v niektorých iných mestách. Teda napr. konečná v LNV by sa volala proste Lakšárska Nová Ves (podobne ako napr. zastávky Čunovo či Záhorská Bystrica).
Reakcia na: 810zssk #51:
Prijateľné by bolo uvádzať obec v hornom riadku veľkým fontom, a dole namiesto rolovania trasy uvádzať malým dodatočný názov konkrétnej zastávky.
Reakcia na: 810zssk #51:
Aby to nebolo len Laksarska Nova, ked je limit 2 slova. 😃
Reakcia na: Joyki #52:
Verím že rolovanie trasy končí tak či tak.
Reakcia na: 810zssk #51:
Veď presne tak, ako píšeš ty, t.j. názov konečnej zastávky by bol iba "Lakšárska Nová Ves" som to navrhoval aj ja. 🙂

#54
Ja dúfam, že aspoň na bočnom paneli to rolovanie trasy zostane, pretože niektoré spoje (napr. na 632) vynechávajú celé obce, resp. obsluhujú nejaké obce navyše (napr. večerné spoje 215 a 620).
Reakcia na: Urbanway 2423 #55:
Tie večerné zachadzkové spoje by bolo ideálne viesť na nočnej linke s príslušnou trasou, namiesto zachádzok dennej linky. Každopádne to možno riešiť aj dodatkom "cez".
Reakcia na: Urbanway 2423 #55:
Tu by bolo lepšie prekopať linkové vedenie, aby platilo jedno číslo = jedna trasa
Reakcia na: 810zssk #56:
Aj tak ale podľa mňa má zmysel, ak sú na bočnom paneli zobrazené významné nácestné zastávky.
Trochu OT, ale ďalším krajom ktorý sa "inšpiroval" štandardami BID (rozumej čiastočne ich bez hanby okopíroval) je BBSK.
Reakcia na: Urbanway 2423 #58:
Na bočnom rolovanie zostane na isto podľa mojich dostupných informácii.
Reakcia na: Urbanway 2423 #58:
Ak by to bolo spravené dobre, tak s tým problém nemám. Uvidíme aké bude prevedeníe 🙂
to s tými konečnými v obciach... ono je troška problém, že bežný miestne neznalý cestujúci nemusí vedieť, kde je v obci konečná, najmä ak tá zastávka na mape na konečnú nevyzerá- napr. keby som mal len podľa mapy trafiť konečnú u nás v Cíferi, tak poviem, že ten maličký "plácok" pred OcÚ, vedľa v Báhoni by som povedal, že nemá konečnú(žel. zast. je bloková konečná so zastávkou v širokej jednosmerke a ZŠ tiež nie je klasické obratisko), naopak v Igrame by som tvrdil, že konečná je cintorín, aj keď tam nič nekončí a točiť by sa dalo aj na konci obce pri diaľnici, a to spomínam len obce, ktoré poznám z hlavy. Ďalšou kapitolou sú zastávky, ktoré sa už dnes volajú len názvom obce a pritom nie sú jediné, konečné ani najfrekventovanejšie(ani spojmi, ani cestujúcimi) v danej obci- napr. Jablonec, Kaplna.... a keď už spomínam Báhoň, tak prívlastok by ste chceli odstrániť pri žz, či ZŠ?
Ale pevne dúfam, že premenujú v rámci Cífera rázcestie 1.0(súčasný názov mylne evokuje, že je to mimo obce, pritom je to na najvýznamnejšej križovatke v rámci intravilánu prakticky v centre) na Cífer, Kaplnskú; rázcestie k žel. st.(všetky busy, ktoré stoja na rázc. k žel. st., idú aj na stanicu a prakticky nikto okrem návštevníkov štadióna a priľahlého areálu tam pešo na stanicu neodbočuje) na Cífer, štadión a Cífer, Trnavská smer Senec by som premenoval naspäť na Cífer, Pác, rázcestie-ono je to od prvých budov na Trnavskej dosť ďaleko a od bytoviek na tej ulici ešte ďalej.
Reakcia na: 810zssk #54:
Rolovanie na prednom displeji je plánované len vo veľmi výnimočných prípadoch, v pravidelnej premávke ma napadá len jedna okružná linka. Celkovo sa snažíme vyhnúť v maximálnej možnej miere aj dvojriadkovým cieľom a tiež nezrozumiteľným skratkám.

Na bočných samozrejme zostane súčasný režim - teda v jednom riadku konečná, v druhom riadku trasa (obce).

#56: Myslím, že pre prehľadnosť siete je vhodnejšie mať v nejakej miere v slabých časoch nejaké zachádzky, ako vyprodukovať 10 nových liniek s jedným-dvoma spojmi za deň.
Reakcia na: Valec #63:
Ak naozaj budú na boku rolovať len názvy obcí a nie zastávky tak to bude ideálne, presne tak som si to predstavoval 🙂

Čo sa liniek týka, vychádzam z toho že beztak budú existovať nočné linky kvôli víkendu, tak by na nich mohli byť vedené aj iné vymetacie večerné spoje.
Reakcia na: Valec #63:
"Celkovo sa snažíme vyhnúť v maximálnej možnej miere aj dvojriadkovým cieľom a tiež nezrozumiteľným skratkám."
takze zeleznicne stanice sa opat stanu zeleznicnymi stanicami (ZST) a nebudu uz Slovenskou Technickou Normou ? 😃
Reakcia na: Ike #27:
No rozdelím odpoveď:

1. Interný dopravca má na papieri viacero benefitov v porovnaní s externým? Môj názor je vieš aký, no chcem to mať potvrdené a to niele na papieri ale naozaj exemplárnym prípadom. No preto nepotrebujem 8 krajov postaviť hore nohami, ale stačí to aplikovať v dvoch krajoch. Práve preto, že to nestaviam na tej premise a chcem prísť na to, či je to možné, tak netvrdím, že interný je ultraschopný tak hovorím (prízvukujem špeciálne pre troch hejterov všetkého štátneho/krajského čo museli mínuskovať), že v jednom kraji to pokusne urobiť, alebo aj vo dvoch. Takže stále vo zvyšných krajoch si budú mocť užívať súkromného dopravcu, kde má ale štát vraj stále 40% podieľ no z doteraz mne neznámych príčin nijak nezasahuje, čo je škoda. Priškrtiť rozdrapené vedenie SADiek by bolo užitočné najmä pri tom ako SADky diktujú krajom čo si majú objednať a tiež by bolo fajn odmietnúť SADke platiť nákup autobusov pokiaľ si SADka mieni nakupovať bez súťaže, resp. vyhlási utajenú súťaž na autobusy bez toho aby dala kraju možnosť sa k parametrom vozidiel v súťaži vyjadriť.

2. Politizácia - ak dnes pri vzťahoch vedenia dopravcu s rôznymi politikmi na národnej a krajskej úrovni a starostami obcí, ktorým vtĺkajú do hlavy rôzne paškvily sa zatvárajú oči pred touto politizáciou, tak ako neviem o čo je držba vlastného dopravcu horšia. Pri najhoršom sa nezmení nič, no aspoň bude šanca vymeniť po voľbách neschopné, či neochotné vedenie a bude šanca na lepšie vedenie dopravcu a plnenie úloh na zabezpečenie dopravnej obslužnosti než napr. dnes kedy sú obyvatelia niektorých krajov nútení sa pozerať 10-20 rokov na rodinné mafie s kamarátmi vo vedení SADky, lebo cesta je len vymeniť dopravcu, aby sa kraj zbavil mafie, ktorá vyžiera jeho rozpočet. A to, že si títo "podnikatelia" žijúci výhradne za štátne, keďže inak než vyciciavaním štátnej kasy nevedia prežiť podávajú kľučky u politikov, resp. politici v ich reštikách, kde sa chodia najesť zadarmo výmenou za to, že budú dopravcovi kryť nemennosť CP, trasovania, podmienok zmluvy. Stačí sa pozrieť ako sa na prelome rokov 2018/19 zachovali poslanci BBSK na zastupiteľstách. Kto sa postavil na stranu kraja a jeho záujmov? 1-2 poslanci možno. Kde boli tí rebeli za ochranu záujmov kraja? Kde sú aj v iných krajoch (vynímajúc BSK teda, kde je to úplne inde ako vo zvyšku Slovenska)? Proste politizácia aj dnes a v najhoršej možnej podobe, lebo sa to vydáva falošne za trhové prostredie a vydržiava si dopravca cez politikov status quo.

3. Financie - v nadväznosti na posledné vety z bodu 2. by si kraj škrtol z položky náklady ako sú limuzíny, vily, zámky, ranče, koníky, skupovanie pozemkov a iných nehnuteľností pre vedenie dopravcu a dozornej rady. Čo je celkom solídna pálka. Keby došlo k zoštátneniu (čo aj dúfam dojde) majetku nakúpeného za ukradnuté peniaze z rozpočtu na dopravné výkony, tak by sa dalo toho veľa pre dopravu urobiť. Tak ale keď je súkromné vlastníctvo nadobudnuté ekonomickou trestnou činnosťou viac ako to, že ľudia majú za svoje peniaze dostať služby, tak sa nikam nepohneme. Ostatne na túto vetu ma inšpiroval jeden český podnikateľ v osobnej železničnej a autobusovej doprave, takže obaja tvrdíme, že ľudia majú za svoje peniaze dostať adekvátne služby, len dodávam k tomu, že žiadnym právom nemá za peniaze ľudí mať niekto miliónové majetky. Tie peniaze čo kraj napumpuje do bezodnej diery menom "súkromný dopravca" kde nedohliadne na všetky finančné toky, tak za ne by si mohol sám všetko postupne rozbehnúť od zázemia až po vozový park. A dokonca by ani nemusel nikomu externe platiť za to, že sa autobusy umývajú v umyvárke, ktorá je v jeho dvore, no paradoxne mu tá umyvárka nepatrí, no patrí firme, ktorú vlastní člen vedenia dopravcu. Keďže to však nie sú zmluvy štátneho podniku ale súkromného so súkromným, tak nie sú zverejnené ani v CRZ a tak nie sú ani odkontrolovateľné nejak, pretože kontrola u dopravcu sa ohlasuje a dovtedy vie dopravca hocičo stopiť/skartovať, či upraviť, navyše tie zmluvy nemajú takú formu ako majú zmluvy štátnej správy, takže ich vierohodnosť je otázna, zatiaľ čo zmluvy krajského dopravcu by už museli spĺňať zákonom predpísanú formu a aj lehoty. Keby bol krajom vlastnený dopravca, tak všetky zmluvy na všetko sú na CRZ a je to transparentné a odkontrolovateľné každým občanom SR. Komu toto prekáža, že by bolo vidno do zmlúv odrazu, tak v podstate obhajuje trestnú činnosť dopravcov. A potom čo je dodnes tabu, ktoré nejak nikto nerieši a ani sa v tom nechce vŕtať, čo neviem či je z obavy o prácu, či život seba alebo rodiny (aj také vyhrážky od mafie v dopravnom sektore padli v znení :"Viete ... no máte rodinu, tak sa tak správajte."), tak to je nákup autobusov. Rovnako ako mestské dopravné podniky zverejňujú transparentne podmienky súťaže nákupu autobusov, tak by mali aj SADky, pretože obidva nákupy sú financované z verejných zdrojov. Ak sa majú uzatvárať predražené a podvodné obchody na dodávku autobusov pre dopravcu, pričom je tento nákup financovaný 100% z našich peňazí či už formou nepriamo z daní alebo priamo z cestovného, tak takýto systém nesmie fungovať a nech sa mafiáni zo SADky a Corex Vráble živia inde, môžu vycestovať mimo SR, keď sa im nepáči, že nemôžu kradnúť rovnako ako sa odporúča nespokojným obyvateľom SR, že majú vypadnúť, ak sa im nepáči toto banánové zriadenie. Buď to budú mať dopravcovia nakupujúci z verejných zdrojov povinné zverejniť, alebo sa proste pristúpi k založeniu krajských dopravcov a bude zverejnené a transparentné všetko do bodky, t.j. koľko sa ľudí prepravilo, aké boli tržby, náklady atď. Ako nechápem, že čo môže prekážať na transparentnom systéme, ktorý je každému občanovi otvorený a prístupný aby videl za čo platí dane a cestovné? Ja pevne verím, že po takomto sýtom vysvetlení je každému jasné prečo by mal mať kraj svojho vlastného dopravcu.

4. Tá odbornosť klesá ubúdaním kádrov dlhé roky. Slovo káder tu používam na označenie človeka vyhraneného v odbornosti pre danú vec, čiže, že je kapacita a človek na mieste. Ono pri súkromnom dopravcovi ako som písal je dlhé roky problém nemennosť vedenia a atmosféra strachu z "monarchu", ktorý tam tróni ako komunistickí pohlavári 15-30 rokov aj a nejde ho zosadiť. A tak sa deje toto: starší odborne znalí ľudia strácajú motiváciu sa snažiť, pretože sa nemôžu často ani s kolegami rozprávať (najmä nie o práci), kancelárie sa odpočúvajú, po ruke sú rôzni špiclovia, ktorí donášajú, ich odborné a kvalitné rady sa odkladajú do šuplíku, sú vedení nezmyselnými a nelogickými príkazmi, proste udupaní ako trávnik na detskom ihrisku. Do toho prídu mladí absolventi alebo ľudia s nepokazenou chuťou do práce a po celkom fajn privítaní (ako intro) nasleduje studená sprcha Vtedy zistia, že sú len také dievča pre všetko, tzv. výkonná sila a že vlastné nápady sa tu nenosia, lebo tie majú len tí starší, no po čase zistí, že ani veková hierarchia nezaručuje vypočutie názoru. A tak sa buď s tým zmieri a čaká na "Godota" alebo odíde inam s nádejou, že bude viac než mukel slepo idúci v jednej rovnej koľaji bez možnosti "prehodiť výhybku". 😞 Celkovo sektor dopravy tápe, pretože nieto ľudí do prevádzky. Ak sú zaplatení, tak iba za tú cenu, že :"OK kámoško, ale minimálne 200h mesačne z tvojho života mi necháš tu v robote." a aj ostatného personálu sa míňa, ale keďže dnes chce administratívna časť dopravy fungovať bez absolvovania praxe v prevádzke, tak sa roztvárajú nožnice medzi dvoma skupinami, kde jedna vie len o prevádzke a druhá len o administratíve. Ak prejde človek z prvej skupiny do druhej, tak ten vie aplikovať poznatky. Keď sa to udeje opačne, tak je to katastrofa často. A to sa tu deje. Potom tu máme "manažérsky" syndróm, kde dopravu príde organizovať a riadiť manažér, prípadne právnik, či bankár. Prvý má všeobecné poznatky a zaujímajú ho len pekné čísla no nedokáže ich nijak medzi sebou prepojiť aby vedel čo na čo nadväzuje, zväčša vytrhne nejaké segmenty analýzy a reportov a zlepí to v nepoužitelno. Právnik ten je totálne mimo, zväčša aj na tie právne služby, ktoré by mal sám vedieť podať si prizýva cez zákazky firmy kamarátov (viď. skrachovaný právnik Hlubocký takto fungoval v Cargu za vlády 2012-16 a potom jeho "odbornosť" odmenili vedením ZSSK na 4 roky ...), pretože sám je aj vo svojom vlastnom obore diletant. A tretí do svätej trojky je bankár, ktorého zaujímajú len ekonomické ukazovatele. Škrtnúť tu, tu, tu, tam prepustiť, tu zrušiť, toto nechcem, toto externe, a takto to s ním ide. To, že zrušením nejakej sekvencie služieb, či obsluhy ovplyvní aj úbytok na nadväzných častiach, to ho totálne netrápi. Svojho času takto "perfektne" imbecilne uvažovali džíhádisti z KDH za Radičovej vlády, keď sa rozhodli, že Cargo ozdravia tak, že pošlú menších zákazníkov do hája cez "inteligentné" ZANy - zrovna na tomto participoval aj "génius" Kubáček. To, že v kanceláriách sedí 20-30% ľudí zbytočne katolícku mafiu netrápilo, ich trápilo, že niekde ide lokomotíva po 2-3 vozne s rušňovodičom a posunovačmi dvoma. Namiesto prepustenia prebytočného aparátu aby sa ušetrili peniaze a dalo sa voziť lacnejšie sa zrušila vozba. Prevádzkový personál prišiel o výkon, ušetrila sa nafta, kus mzdy prevádzkových, amortizácia ŽKV, no prišlo sa aj o stovky eur za každý vozeň. Keďže sa to udialo pomerne vo veľkom a celoplošne, tak záťaž z Mn vlakov ubudla ale dané Pn vlaky ostali premávať kvôli tomu zvyšku čo ostal, čo duté hlavy manažérske nedokázali odpáliť. Výsledok: Na Pn vlakoch ubudlo tak 300-600 ton záťaže, postupne nejaké Pn aj zanikli. Takže namiesto ponamáhania mozgu ako voziť lacnejšie, že ušetrené peniaze pomôžu znížiť náklady a dalo by sa prilepšiť na mzdách prevádzkovému personálu sa to primitívne jednoducho zrušilo. A toto je len jeden príklad ako sa na Slovensku "ozdravuje" doprava. Prv to necháme roky ako je, poklesne záujem klientely o stagnujúcu službu a potom to zrušíme, lebo je slabý záujem, ale ten kto to spôsobil, že udržiaval službu v neatraktívnom a teda aj následne drahom móde následky dodnes neniesol. Keby bola vyvodená osobná zodpovednosť voči každému, kto spácha škodu spôsobujúci stratu presahujúcu neviem koľko desiatok tisíc eur, resp. stratu klientely, tak by sa buď viac snažili alebo by si rozmysleli, či si trúfnu vôbec pracovať na takom poste, ak sú nezodpovední a to v celej doprave.
Reakcia na: pomaranc #66:
To čo píšeš v bodoch 1 až 3 (a možno aj 4) nie je výsledkom toho, že interný dopravca by bol efektívnejší ako externý. Ale výsledkom toho, že VUCky a mestá s MHD SAD dostali túto kompetenciu na rýchlo a bez nejakého odborného zázemia. A krátko na to navyše prišla 1370, ktorá udávala ako a na koľko sa môžu uzatvárať zmluvy, takže ich všetci rýchlo predĺžili alebo uzavreli nové rovnako (ne)výhodné, aby im to časom nevybuchlo.
Medzičasom ale získali objednávatelia (teda najmä VUCky) prax a zároveň aj odborné kapacity, aby vedeli čo od objednávaných služieb očakávať. Teraz len treba postupne presúťažiť celé územie podľa vlastných podmienok.

Ak si v súťaži niekto napočíta ziskovú maržu 1% a iný 50% a k tomu aj tebou spomínané kaštiele, jachty a kone... je to už len jeho problém. Ak sa mu aj v takom prípade podarí zvíťaziť, je to len jeho šikovnosť (tak ako pri všetkých ostatných zákazkách).

Samozrejme, ak niekto bude chcieť aj naďalej zachovať status quo bezplatnej konzumácie, dokáže to tak cez externého, ako aj cez interného dopravcu.
Reakcia na: pomaranc #25:
Na VVZ je možno dobré mať interného dopravcu v japonskej kultúre kontinuálneho zlepšovania, keďže sa s tým odbúra ten problém, že každých x rokov sa začína nanovo.

Ale vieme ako to funguje v našom regióne, najprv veľké reči a potom to ide zotrvačnosťou - vždysatotakrobilo a waste sa nabaľuje. (Viď. ŽSSK)

Navyše snáď sa časom vyvinú dopravcovia, ktorí budú mať poriadne procesy, ktoré vždy len rozbalia tam, kde práve vyhrajú obstarávanie. Časom...
Reakcia na: pomaranc #66:
Napísal si toho veľa, ale neviem, či si pochopil základný problém.

1. Máme decentralizáciu a VÚCka ide sa ma za seba. V rámci fiškálnej decentralizácie komunikuje so štátom, ale dostane rozpočet a ide už po vlastnej línii. Neexistuje nikto zhora, kto by "vybral dve VÚCky" a spustil experiment. Ak by to bolo výhodne alebo ľahké, VÚCky by do toho išli samé.

2. Založenie dopravcu nie je otázka týždňa a ani pár centov. Najprv to musí odhasovať zastupko a samozrejme tomu musí predchádzať finančný plán.

3. Kapitálové výdavky sú obrovské. Je potrebné zabezpečiť základné imanie, infraštruktúru (zázemie, odstavenie vozidiel, údržbu vozidiel), vozidlá, personál (vodičov, technikov ale aj administratívu). Asi najlepšou obchodnou formou je akciová spoločnosť - musíš nájsť a nominovať predstavenstvo.

Nehovorím, že je to nereálne, ale VÚCku by to stálo nehorázne peniaze a zadĺženosť a návratnosť by bola možno v horizonte 20 rokov, ak by vôbec bola (čo by záležalo od politickej vyspelosti predstaviteľov, čo predpovedať nedokážeme).

Poviem prirovnanie. Raz týždenne si dávam pizzu. A objednávam si ju v reštaurácii. Ak by som si kúpil piecku na pizzu, tak by ma to možno v priemere po zohľadnení 10 rokov vyšlo na kus pizze lacnejšie. Ale tú piecku musím kúpiť, musím sa naučiť postupy, musím ju umývať a musím samotnej príprave pizze aj venovať čas. Nateraz je pre mňa výhodnejšie si tú pizzu objednávať. Umenie je ale vybrať si dobrú reštauráciu (mať dobrú zmluvu a špecifikáciu).

Interný dopravca sa oplatí v tých prípadoch, kde má tradíciu, alebo kde je rozsah služieb minimálny. Celá VÚC, obávam sa, je príliš veľké sústo.
Reakcia na: Ike #70:
Ak by sme išli cestou vlastného podniku, možno by bolo dobré hľadať syergie s DPB a prevádzkovať to celé ako jeden celok.

Ale nie som fanúšikom interného dopravcu, skoro všetky systémy ktoré považujem za dobré súťažia. Ja by som radšej videl experiment s externým dopravcom na malom zväzku liniek MHD v BA (napr. Rača) a podľa výsledku sa rozhodnúť či v tom pokračovať aj inde alebo nie. Tu kde teraz žijem sa súťaží všetko vrátane metra a nikto už ani neuvažuje o návrate späť k mestskému dopravcovi (akurát sú momentálne snahy z pripravovanej súťaže na metro vylúčiť súčasného dopravcu MTR kvôli situácii v Hong Kong u a obavy z čínskej kontroly).

Otázka je skôr do akej miery má zmysel súťaženie ak sme strašne veľa položiek nechali flexibilných, teda BSK ich vypláca podľa reálnych nákladov.
Reakcia na: 810zssk #71:
Čím väčšia firma, tým lepšia a efektívnejšia. Napr. BKV.
(koniec irónie)
Reakcia na: zakaznik #72:
Veľké firmy väčšinou efektívnejšie sú. Verím že pojem economy of scale poznáš.
Reakcia na: 810zssk #73:
Čo chceš na doprave škálovať?
Že kúpiš do dielne jeden sústruh namiesto jedného do oboch firiem?

Ani vo veľkej firme nezvládne vodič viesť dva autobusy súčasne, ani jeden autobus obslúžiť dva spoje naraz.

Naopak, vo výrobe pochopiteľne na jednej linke vyrobím viac než na dvoch, keďže môžem kúpiť efektívnejšie stroje a robím jeden changeover namiesto dvoch.
Reakcia na: 810zssk #71:
No, každý systém má svoje výhody aj nevýhody. Pri internom dopravcovi (predstavme si, na účely tohto porovnania, že máme presne rovnaký manažment z hľadiska kvality aj kvantity) Ti odpadá príprava súťaže, na ktorú potrebuješ určitý objem mandayov. Zároveň si môžeš dovoliť v rámci interných procesov väčšiu benevolenciu a uplatniť princíp "nie sme tak bohatí, aby sme kupovali lacné veci", ktorý ale zároveň môže byť obrovským rizikom, lebo vytvára falošnú ilúziu, že netreba uvažovať efektívne a keď sa k moci dostanú populistickí politici, ktorí do predstavenstva interného dopravcu dosadia len padrlákov, tak potom sa z výhody stáva prudká nevýhoda. Lenže aj pri efektivite je potrebné pozerať sa ďalej ako na výplatné lístky, faktúry a bločky evidované včera.

Chcem tým povedať, že napr. tlak na nízku cenu môže priniesť tlak na mzdy zamestnancov dopravcu, pričom to nemusí zákonite znamenať dobrý výkon a výsledky v strednodobom horizonte. Ja Ti ako dopravca viem sľúbiť sazdbu na vzkm, s ktorou by som povedzme vyhral súťaž s tým, že vodičom dám minimálku, ale tí z dôvodu, že z dôvodu prehry súčasného externého dopravcu stratili prácu, budú ochotní za túto minimálku pracovať (aspoň časť z nich) a otázne je, či výkon týchto vodičov bude pridanou hodnotou k šetreniu vyvolaného súťažou.

Neviem, ktorý systém je lepší, možnože súčasný stav na Slovensku so statusom quo, kde interní dopravcovia fungujú relatívne dobre a s externými sa vďaka zlepšenej kvalifikácii (a skúsenostiam) v oblasti prípravy súťaží situácia zlepšuje je ten najlepší. Chcem tým povedať, že zlý manažment je zlý ako u interného tak u externého.
Varovný príklad verejného podniku je MTA, kde si odborári vydupali také absurdné výhody pre zamestnancov, že to potápa celý systém.

To sa pri obstarávaní externých dopravcov nestane.
Reakcia na: zakaznik #74:
minimalne podiel THP by ti pri velkej firme mohol vyjst kusok nizsi....
Reakcia na: si #77:
To ozaj malý kúsok.
Zvlášť u verejných firiem u nás, čo sa týka počtu THP, sky is the limit. 😁
Reakcia na: zakaznik #78:
Tak s THP idú aj priestory, čo už nie je malá položka.
Reakcia na: Ike #75:
K druhému odseku: Je úlohou dopravcu aby si zistil aké sú podmienky na trhu práce a správne nakalkuloval náklady. Je na ňom či si nechá rezervu za cenu potenciálnej prehry alebo pôjde na doraz a bude riskovať že skončí v strate. Ak je zmluva nastavená dobre, ťarcha prípadnej zlej kalkulácie by mala byť na ňom, o tom je podnikateľské riziko.

Čo sa kvality služieb týka, keď som si čítal o tunajších tendroch, veľmi ma inšpirovalo že ako zložku ceny majú väčšinou bonus sa zákaznícku spokojnosť. Práve veci ako napr. správanie personálu sa ťažko hodnotia objektívne, preto ich nevieš dať do štandardov. Ak dopravca vie že spokojný cestujúci mu prinesie peniaze navyše, má zmysel investovať do zamestnancov a nezobrať hocikoho kto je najlacnejší.
Reakcia na: Valec #67:
Zaujímavé, že ZSSK naďalej vo výlukových oznamoch používa skratku ŽST (aj pre zahraničie). https://www.zssk.sk/wp-content/uploads/2021/07/Marchegg-–-Wien-Stadlau-dna-10.7.–5.9.2021.pdf

Ozaj, približne odkedy v Bratislave sa zastávky MHD pri železničných staniciach označovali skratkou ŽST? Ako to bolo ešte predtým?
Ja by som nechal tých liberálnych ekonómov, aby si ten svoj systém voľného trhu uskutočnili, ale radšej až po mojej smrti. Nepotrebujem sa dožiť toho, ako tu zase budú naháňať s bičmi ľudí do práce, alebo hľadať pracovnú silu v amazonských pralesoch, aby splnili svoj cieľ "efektívnej" ceny produktu.
Reakcia na: Spacer1 #82:
Ak nevieš, čo slovo znamená, tak ho nepoužívaj.
Reakcia na: S499.1023 #83:
Čo sa ti nezdá, alebo pomotalo?
Mňa by zaujímalo, odkiaľ Arriva naberie dostatočné množstvo vyhovujúcich vozidiel na začiatok prevádzky týchto liniek. Napadá mi prenájom od SL a na iných prevádzkach Arrivy asi toľko vyhovujúcich voľných vozidiel nemajú. Nemáte niekto info?
Reakcia na: Peon #81:
Skratka ŽST sa začala používať niekedy v 90-tych rokoch. Napr. tu je v CP ešte stále používaná skratka Žel. st.
https://imhd.sk/ba/galeria-media/552/Cestovn%C3%A9-poriadky/132852/Linka-6

ZSSK začala skratku ŽST používať ešte neskôr, mám pocit, že je to max. posledných 10 rokov (a možno sa pri tom inšpirovali práve v DPB).
Reakcia na: N/A #85:
Kedže je prvý rok výnimka, tak som si 100% istý, že v každej prevádzke Arrivy ČR/SR sa nejakých 10 vrakov, ktoré im chýbať nebudú, nájde. 😀
Reakcia na: N/A #85:
Zo začiatku to budú zrejme jazdenky pozbierané odkiaľ sa dá, vzhľadom na tu výnimku v štandardoch.

Otázka je do akej miery si je Arriva istá, resp. ochotná riskovať že ten kontrakt dostanú a teda či už naň vozidlá obstaráva, alebo čaká na uzavretie zmluvy.
Reakcia na: N/A #85:
Tu sa zlietaju nejake jazdene LE-cka
https://evidencia-dopravcov.eu/dopravca/5401
Reakcia na: TeBeCe #89:
...a zrovna práve dva minibusy ktoré sú potrebné pre BSK 🙂
Reakcia na: 810zssk #88:
Takže prvý rok budú (ak to naozaj získa Arriva) viaceré busy bez Wifi a klimatizácie? A môžeme tipovať koľko ich bude nízkopodlažných v porovnaní so súčasným stavom Slovak Lines..
vyzerá to tak, že sa SOR-ovrakov tak skoro ani v prímestskej doprave v BA nezbavíme 😃 už len čakám kedy sa objavia v zozname Karosy od SL 😂
Reakcia na: Peon #91:
Bez klimatizácie môžu autobusy jazdiť len do 15.5.2022, na WIFI žiadna výnimka nie je. Po 15.11.2022 musia byť všetky vozidlá nízkopodlažné (dovtedy platí výnimka).
Reakcia na: Valec #93:
Ak sa nepodarí načas uzavrieť riadnu zmluvu a miesto toho sa pôjde na núdzový kontrakt, na nejakú nízkopodlažnosť od 15.11.2022 môžeme zabudnúť...
Reakcia na: Minko #92:
a ja som cital "Karosy SL" 😃

https://imhd.sk/ba/galeria/56/Karosa-%C5%A0L-11
Potenciálnou možnosťou by bolo aj odkúpenie Crosswayov od SL, ak nebudú trucovať. Z obchodného hľadiska by to zmysel malo, ale netuším ako sú na tom ich egá.

By the way, tie LE Crosswaye od SL by sa dali repasovať do variantu spĺňajúceho riadne štandardy ak by sa upravil interiér (infosystém, tlačidlá)?
Btw, čo sa týka všetkých zastávok na znamenie, predrokovalo sa s Arrivou že bude mať vozy s tlačidlami pri každom sedadle? Lebo v štandardoch to tuším nie je (ale môžem sa mýliť).
Reakcia na: 810zssk #96:
Áno, dali, veď nízkopodlažné sú, majú aj jedny veľké dvere, takže by s tým nemal byť problém. Len či by potom Arriva splnila priemerný vek vozidiel 9 rokov, keďže LE Crosswaye sú z rokov 2013 a 2014, takže o chvíľu už budú mať 9 rokov. Pokiaľ sa však nakúpi dostatok nových vozov, tak by tu mohli ešte niekoľko rokov jazdiť. Na druhej strane tie Crosswaye Line by aj napriek tomu, že sú mladšie asi nemohli jazdiť, keďže nie sú nízkopodlažné a nemajú široké dvere. Prečo vlastne Slovak Lines kúpil ešte v roku 2015 vysokopodlažné vozy?
Reakcia na: 810zssk #97:
V štandardoch (bod 3.2.2.5.) to uvedené je, takže Arriva by o tom mala vedieť.
"Tlačidlá STOP musia byť vo vozidle rozmiestnené tak, aby bolo možné dosiahnuť z každého
sedla aspoň jedno z nich."
Tieto fantastické ciele: "525 BA,,Shoppin" 😃
Reakcia na: Urbanway 2423 #98:
Klasický bus je (resp. aspoň vtedy bol) lacnejší než nízkopodlaha, akékoľvek ďalšie slovenské zdôvodnenia (typu "namŕzala by podlaha" alebo "prevismi naberá záveje") zvyknú slúžiť len na zastretie tohto faktu.
Reakcia na: Urbanway 2423 #98:
Vekový priemer sa počas platnosti výnimky nepočíta.
Reakcia na: Urbanway 2423 #99:
To mi ušlo / zabudol som na to. Ďakujem! 🙂
Reakcia na: 810zssk #102:
Aha, ja som myslel, že hovoríš o prevádzke LE Crosswayov aj po skončení výnimky, čo by (po úprave interiéru) bolo tiež možné, takže kúpa LE Crosswayov by mohla byť pre Arrivu celkom výhodná. 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #104:
Aha, áno, máš pravdu, k tej časti sa to vzťahuje. Moja chyba 🙂
November za rohom a ma uz Arriva vozopark zabezpeceny ? 🙂
Reakcia na: Petto #106:
Zdá sa, že áno.

"Podpisu zmluvy s víťazom súťaže by tak už nemalo nič brániť."
Podpisu možno nie, ale nečudoval by som sa, keby podal SL aj žalobu. 😂
Reakcia na: Joyki #107:
Potom si povedzme aj B , co bude robit SL s tolkymi busmi ? Par ks do šrotu no čo s tými novými ? 😃
Reakcia na: Joyki #107:
Veď nech podá, ak im to HBR bude ochotný financovať. Ale proces podpisu by to už zdržovať nemalo.
Reakcia na: Petto #108:
Predá ich. Nie sú jediný dopravca na svete 🙂

Obojstranne výhodné by bolo odpredať LE vozy Arrive. SL ich na svoje ostatné aktivity takmer určite nechce, keďže nízkopodlažné autobusy sú bubu a v zime v nich od zeme ťahá a Arrive sa hodia, keďže sú do štandardu IDS pomerne ľahko prerobiteľné.

Otázka je len či by pre Arrivu neboli príliš drahé, či už na obstaranie alebo prevádzku.
Reakcia na: 810zssk #109:
A ja vravim haleluja! To bude tym pozitivnym vplyvom papezovej navstevy 😃
Reakcia na: hroch #111:
Rozhodnutie prišlo tri dni pred pápežom 😂
Mozte sa tesit na sroty. Areal arriva nz je natrieskany hrbatymi cervenymi sorkami cn12 urcenych pre ba
Reakcia na: Koenig #113:
Aký je problém s hrbáčom v dobrej výbave v súlade so štandardmi IDS? Okrem toho že šotoušom sa vizuálne nepáči?
Reakcia na: 810zssk #114:
Niektorí ľudia ešte nedospeli, to je problém. Keby tu jazdili Ikarusy 280 tak by sa topili v slzách šťastia.
Reakcia na: 810zssk #114:
To budú nové hrbáče, alebo jazdenky?
Musím povedať, že aj nové hrbáče v iných mestách vyzerajú celkom dobre, všetko to závisí od toho, čo si kto objedná a hlavne, aká je ich údržba.
Reakcia na: Urbanway 2423 #116:
Mali by to byť funglovky. Videl som jeden prichádzať do Bratislavy po D2.
Reakcia na: Koenig #113:
Musím povedať, že keď som žil v Anglicku, tak v Nottinghame jazdili dizajnovo ešte horšie vozidlá ako naše "hrbáče". Tie hrbáče zas na prímesto nie sú až tak zlé, mne táto koncepcia dokonca vyhovuje. Starší cestujúci nepotrebujú schody a ostatní si radi sadnú dozadu vyššie a sledujú cestu. Koncepcia Low-Entry je bežne zaužívaná vec v Európe i vo svete, ale treba vedieť prekonať hranice slovenského internetu, či tie geografické hranice.
Reakcia na: Ike #115:
A ešte podľa možnosti v "bratislavskom" stave s priehľadnou podlahou, kymácajúcymi sa schodmi, odpadávajúcimi madlami...
Reakcia na: N/A #118:
Súhlasím s tým, že LE konštrukcia vozu je v pohode, dokonca na regio linky je to najlepšie možné riešenie, len teda na CN 12 sa fakt neteším - dizajn (fakt otrasný to sa asi zhodneme) a kvalita tiež
Reakcia na: Urbanway 2423 #116:
Nove hrbace, uz su aj foto hotovych CN12 v areali Arriva NZ.
Su celocervene s maly bielym vodorovnym pasom (po celej dlzke) asi 30cm od podvozku.
Vizualne je zakryty hrb ciernym pasom okien po celom boku vozidla.
Len nechapem jak CN12 splna krieterium 4 sedadla bez schodiku (NP) kedze v interieri su vsetky sedadla na schode/podeste
Reakcia na: Petto #121:
Sklápacie na schodíku nebudú, zrejme sú práve 4.
Reakcia na: Petto #121:
Také kritérium neexistuje. Zo štandardov: "Odporúča sa tiež, aby v nízkopodlažnej časti boli umiestnené aspoň 4 pevné sedadlá."

Takže to nie je povinné.
Reakcia na: Petto #121:
„Len nechapem jak CN12 splna krieterium 4 sedadla bez schodiku (NP) kedze v interieri su vsetky sedadla na schode/podeste“

A určite sú? Veď na tej lavej strane by nemalo pod podestou nič byť schované okrem priestoru sedadiel čo sú na náprave a teda sa tam dajú buď dať nízkopodlažné sedadlá alebo priestor na státie ako majú aj bratislavské BNká.

Ako teoreticky tam môže byť aj tá podesta predĺžená až po priestor pre kočík ale prečo by si to takto objednávali, keď ešte aj SOR to prezentuje s nízkopodlažnými sedadlami tam...

https://www.sor.cz/wp-content/uploads/2017/09/sor_cn5-635x430.jpg
Reakcia na: Joyki #107:
A na akom zaklade by tu zalobu mohli podat? UVO jasne povedalo, ze sutaz aj jej vysledky su v poriadku, takze cim by sa este mohli ohanat?
Reakcia na: Cancer #124:
Vedeli by to spravit, ale neurobili aspon podla fotiek interieru. A co nie je povinne ale len odporucane tak radsej SOR usetri nie ? 😂
Reakcia na: Petto #126:
Odkedy si výrobca určuje konfiguráciu vozidla?

Niektorí ľudia zo šotoušov nevyrastú... 🙂
Reakcia na: irizar #125:
Dá sa napadnúť rozhodnutie ÚVO. Myslím že to bol prípad obstarávania nového tarifného systému DPB - ÚVO rozhodol že tender bol v poriadku, ale EmTrest to napadol na súde (a DPB sa bál podpísať zmluvu, takže im prepadli peniaze a máme ten paškvil čo máme).
Reakcia na: Petto #126:
Ako SOR "ušetrí" na tom že dopravca si u neho objedná nižšiu výbavu?
Reakcia na: Petto #126:
A kde si videl fotky interiéru? Lebo ja som videl iba skelety tých vozidiel čo údajne majú byť naše, aj to len zvonka, vpozadí fotiek nitrianskych vozidiel.
Reakcia na: Cancer #130:
Uz koluju fotky hotových vozov.
Reakcia na: Jak44 #127:
Ak si nezadefinujes, co presne chces, tak si vyrobca da co on chce. IDS BK dal len odporucanie na 4 sedadla bez schodu, tak SOR tam dal vsetky sedadla na schodiky vsade, cimvlastne nic neporušil.
Reakcia na: 810zssk #129:
Dobre, to bola blbost co som napísal. Berem spat.
Reakcia na: Petto #132:
Vieš že výrobca vozy nevyrába podľa toho, čo si integrátor napíše do štandardov pre dopravcov? 😂
Reakcia na: Petto #132:
"IDS BK" si nič od SORu neobjednáva. Zákazníkom SORu je Arriva a SOR dodá to čo si Arriva objedná.
Reakcia na: 810zssk #135:
Dobre tak Arriva
Reakcia na: Petto #136:
Áno, Arriva nebude platiť niečo čo objednávateľ nechce. Prečo by to robila? Tendre sa vyhrávajú tak že nájdeš najefektívnejšiu cestu ako dodať to čo objednávateľ požaduje.
Reakcia na: Petto #131:
Mohol by si sem dať odkaz/nasmerovať ma kde ich nájdem?
Reakcia na: TeBeCe #139:
S tými čiernymi sklami to nakoniec nevypada až tak zle, jedine ten biely pásik dole je tam taky odveci podľa mňa
Reakcia na: FFF13 #140:
Mne sa zase páči, že tam ten biely pruh je a že ide v podstate stredom kolies, aspoň to nevyzerá tak jednotvárne, ale to je len vec vkusu. Celkovo je to ale veľmi vydarený design. 👍
Reakcia na: FFF13 #140:
Tie okná sú top. Fakt pekný autobus. So štandardami ids BK to bude nemalý krok vpred
Reakcia na: Ike #142:
Hrb je vizuálne skrytý, čiže autobusy vyzerajú skoro identicky, ako tie momentálne 15-ročné sorky. 😃
Ešte pribudnú nálepky a farebný displej, ktorý okrem nosných liniek nebude farebný.
Ešte by som bol zvedavý, kedy sa začne s výmenou označníkov. Očakávam až len budúci rok, čiže mnohé zastávky budú naďalej buď zhrdzavené alebo bez jediného znaku, že to je zastávka.
Reakcia na: Joyki #143:
Ak sa nemýlim, označníky sú požadované od prvého dňa (napokon na väčšine zastávok sú na nich aj CP), či...?

Neviem si predstaviť že by celá PAL niekoľko mesiacov nemala označníky (mimo BA).
Reakcia na: 810zssk #144:
Inak, koordinuje DPB osádzanie označníkov s IDS BK v zmysle, že na nejakú zastávku dá napr. väčší označník, aby sa tam zmestili regionálne linky, alebo tam dá DPB označník, na ktoré sa zmestia iba ich linky? Nebolo by lepšie, ak by všetky označníky a CP osádzal a spravoval samotný IDS BK?
Reakcia na: Urbanway 2423 #145:
Doteraz by žiaden označník nemal byť osadený na zastávku, kde zastavuje aj PAD. Práve z dôvodu koordinácie.
Reakcia na: Jak44 #146:
Len doplním, že na takého zastávky bude DPB nové označníky obsadzovať až po 15.11.2021.
Reakcia na: Jak44 #146:
Mne sa zdá, že Jurajov dvor (zastávka N53 smer Vajnory) už má nový označník.
Reakcia na: 810zssk #144:
Celá PAL bude mať označníky, lajnsové. Pochybujem, že ich už niekto vyrába.
A konkrétne u nás sú štyri zastávky, z toho dve nemajú absolútne žiadne značenie, že sa jedná o zastávku - ani vodorovnú, ani zvislú. Dokonca sa tam parkuje. 🙃
Reakcia na: Joyki #149:
Lajnsové označníky jednak nespĺňajú nový štandard a jednak sú majetkom Lajnsu. Či k tomuto existuje nejaká dohoda?
Reakcia na: TeBeCe #139:
Iba sa mi to zdá alebo tam sú naozaj záclonky? 😖
Tieto CN 12 majú manuálnu prevodovku, alebo aspoň nejaký robotizovaný automat/automat?
Reakcia na: 810zssk #150:
Netuším, ale ja som im písal už vlani, že nedali ani označnik, ani CP na novovybudovane prístrešky. Po mesiaci mi odpísali, že obec dá vitrinu, kam dali šachovnici vo veľkosti A4, čiže ledva niečo vidno. Označnik nikde, vodorovné značenie na vozovke už zmizlo.
Videl som v regióne aj niekoľko ďalších zastávok, kde nič nebolo.
No a teraz budú tie zhrdzavene žlté tabule odpilovat k 15.11.,a hneď ich nahradia nové? To už by malo byt práve teraz v procese, lebo nové CP Arriva kam dá? Na staré označniky, ktoré sú majetkom SL a budú odpilene, alebo na neexistujúce nové?
Reakcia na: N/A #152:
Robotizovaná prevodovka aka zlosovacie zariadenie na voľbu rýchlostného stupňa je najhoršia vec na svete v oblasti prevodoviek.
Inac, stale sledujem, ci toto odkomunikuje IDS BK, zupa alebo Arriva ale zatial vsade ticho. Tusi niekto, aky je stav?
Reakcia na: hroch #155:
V podstate neexistuje dôvod to komunikovať, pokiaľ prechod prebehne bez zádrheľov, keďže cestujúcemu je úplne jedno, či autobus nesie logo SLR alebo Arrivy. Keď sa v Prahe zmení dopravca na nejakej linke, nikto okrem šotúšov to ani nezaregistruje.
Reakcia na: S499.1023 #156:
No ono bude zaujímavé sledovať čo sa stane napr. s kartami Slovak Lines, keďže v BA nemáme jednotný systém, ale len divoké poprepájanie systémov dopravcov.

Tiež dôjde k zmene spôsobu odbavovania a CP. Takže bude čo komunikovať v tomto prípade (aj keď nevyhnutne nie samotnú zmenu dopravcu, ako skôr to čo s ňou prichádza).

Mňa viac ruší že stále sa nezdá byť podpísaná zmluva.
Reakcia na: 810zssk #157:
Je fakt, že takéto úchylnosti tu nemáme. Jediný, komu sa toleruje paralelne vlastná tarifa, sú ČD a aj tým sa to kráti.
Reakcia na: 3pa3ck3 #158:
Kľúčová otázka - dá sa autorom spomínané šumy pokladať za pravdepodobné, alebo to treba radiť skôr do žánra šoférskych klebiet?
Reakcia na: S499.1023 #159:
A ČSAD MHD Kladno? Na linkách MHD Kladno majú vodiči zákaz predávať PID lístky, na prímestských linkách majú zas na úseku po Kladne zákaz predávať ich MHD lístky.
Reakcia na: 3pa3ck3 #158:
Ďakujem. Toto je veľmi zaujímavé. Čítajúc medzi riadkami sa mi javí že Arriva má obavu že to už za tie dva a pol mesiace (od 9.9.) nestihne spustiť a preto je ochotná ten kontrakt radšej zahodiť ako riskovať sankcie, ale môžem sa mýliť.

Otázka je či by SL bol schopný plniť podmienky novej zmluvy od 15.11., čo sa mi zdá dosť nepravdepodobné vzhľadom na nedostatok NP vozidiel (aj keby sme zanedbali všetky ostatné požiadavky).

Moja otázka je, či môže BSK ešte dočasne ustúpiť od niektorých požiadaviek (napr. tej nízkopodlažnosti ktorú by začal vyžadovať aj neskôr), hoci tender je už uzavretý. Lebo zas iní uchádzači by potom mohli namietať že svoju cenu založili na tom čo BSK požadoval a preto prehrali, hoci iný uchádzač to nemusí plniť.

Každopádne nech je z toho do budúcna ponaučenie že tieto tendre treba riešiť s väčšou časovou rezervou. Pamätám si ako som pred časom kritizoval že obstarávanie ešte nebolo vyhlásené a bol som napádaný že čo riešim, však ešte máme čas... No a tak to dopadlo.
Reakcia na: Viko #160:
Vzhľadom na to že sú tam vyjadrenia Arrivy a SL tak mi to príde dôveryhodné.
Reakcia na: 810zssk #162:
Podoba s výsledkom súťaže trate na Komárno čisto náhodná?
Reakcia na: 3pa3ck3 #158:
ocenil by som informácie z relevantných zdrojov (napr. www.aktuality.sk) a nie z klonu bývalého Ústredného tlačového orgánu SZM 👎 ... nevraviac o tom, že autor článku by mohol mať aspoň elementárne znalosti toho, o čom píše 🤔
Reakcia na: 810zssk #162:
Tender bol bez pár dní vyhlásený so 17 mesačným predstihom, koľko by bol ideálny čas vopred?

Obzvlášť, ak v podobnom čase vyhlásili tender v JMK a ten bol ukončený asi pred rokom (neviem, či sa už náhodou aj nejazdí).
Reakcia na: Valec #166:
Tak mne sa javia ideálne aspoň dva roky. Tých 17 mesiacov celkom očividne nie je dosť, nechápem ako sa dá argumentovať že je to v pohode, keď sme skončili v stave že BSK bol pripravený podpísať zmluvu až 9 týždňov pred začiatkom prevádzky.

Drobove sťažnosti že ÚVO si dovolil rozhodnúť "až" v zákonnej lehote sú úplne absurdné. S tým sa musí rátať, rovnako ako s údajne účelovými odvolaniami (tie sú na Slovensku bežná prax, nie je to nič nečakané).

Čo sa JMK týka, pracujú s inou legislatívou a tiež majú s tendrami viac skúseností keďže robia tých tendrov oveľa viac (pri BSK časť meškania vznikla na úprave súťažných podkladov za pochodu). V každom prípade to že to niekde vyšlo neznamená že to vyjde všade. Bratislavský príklad celkom jasne dokazuje že sa na to spoliehať nedá. Dúfam že si nikto nemyslí že je realistické sa spoliehať že dopravca rozjazdí celý kraj za 2 mesiace. Ak sa to podarí, tak len vďaka tomu že Arriva to riskla a pripravovala prevádzku už pred podpisom zmluvy, čo nie je niečo čo by bolo od dopravcu férové požadovať.
Reakcia na: Trammat #161:
To je nejaká pravdepodobne historická úchylka, na ktorej trvá štatutárne mesto Kladno. Nie je to však úchylka dopravcu, keďže ČSAD MHD Kladno je už Arriva a inde v PID-e fungujú ich autobusy štandardne. Podobnou úchylkou v ODIS-e trpí Opava.
Reakcia na: 810zssk #162:
Podmienky na vozidlá predsa dostali prechodné obdobie s odvolaním na Covid, nie náhodou?
Reakcia na: 810zssk #163:
Ja len kvôli tomu, že z tohto https://arriva.sk/bratislava/ nemám veľmi pocit, že sem nechcú prísť.
Reakcia na: Viko #169:
Áno, ale to sa týka len vybraných parametrov. Napr. nízkopodlažnosť tam nepatrí a vyžaduje sa od dňa 1, čo by SL nespĺňal.
Reakcia na: 810zssk #167:
1. Ak chceš počítať so všetkými možnými účelovými odvolaniami, tak nemusí stačiť ani tých 24 mesiacov. Inak, ak by sa mala súťaž vyhlásiť 24 mesiacov vopred, muselo by ešte predošlé vedenie župy vyhlásiť predbežko.

2. ÚVO síce rozhodovalo v zákonných termínoch, ale vždy v maximálnej dĺžke, keď si po 30 dňoch vyžiadalo doložiť niečo, čo už v dokumentácii bolo (dokonca aj niečo, čo v nej ešte v danom čase neexistovalo), alebo si proste zdôvodnili, že potrebujú viac času.

3. Tie zmeny v súťažnej dokumentácii boli robené na základe žiadostí o nápravu vtedy, ak bolo zhodnotené, že daná požiadavka je akceptovateľná. Cieľom bolo predísť prípadným podaniam na ÚVO (keďže zmena dokumentácie si vyžaduje menšie časové predĺženie ako revízne postupy).

Ad #172, nízkopodlažnosť pri starých vozidlách patrí medzi covid-výnimky pre prvý rok prevádzky.
Reakcia na: Viko #170:
plus ked objednali 100 ks CN 12 a niektore uz su aj vyrobene a maju nas nater aj standardy (nerezove tyce, farebne vonkajsie displeje, ...) tak mi to pride ze asi to budu chiet
Reakcia na: FFF13 #174:
Tak zrovna 100 Soriek je artikel, ktorý by v prestarnutých autoparkoch ďalších slovenských Arrív celkom uvítali 😃
Reakcia na: Ike #176:
Vyzerajú skvele. 😎
Pamätáte si niekto či majú mať farebné displeje?
Reakcia na: 810zssk #179:
Áno, minimálne číslo linky musí byť podľa štandardov farebné.
Reakcia na: Urbanway 2423 #180:
Ďakujem 🙂
Reakcia na: Viko #170:
Akoze, webstranka sa da urobit rychlo a lacno a rovnako rychlo a lacno aj vypnut. Ale ano, viacero naznakov hovori, ze to chciet budu. Podla mna si skor vyrabaju alibi na to, ze niektore veci sa nestihnu alebo nebudu fungovat. Aby potom mohli ukazat prstom, ze to nie my, to oni.
Reakcia na: Urbanway 2423 #180:
A čo bude tá farba vyjadrovať?
Reakcia na: hroch #182:
To je veľmi blbá stratégia ak by to bola pravda. Mediálne sa púšťať do objednávateľa ktorý ťa môže zmluvne pokutovať za nedodržanie štandardov? Pre Arrivu je lepšie šúchať nohami a dúfať že BSK bude prvé mesiace zhovievavo zatvárať oči.
Reakcia na: Miro #183:
Keď si pozrieš sekciu cestovné poriadky, tak uvidíš, že aj niektoré regionálne linky sú nosné (ako napr. mestská 61) a práve tie budú farebné.
Reakcia na: Urbanway 2423 #185:
Hej, jedna alebo max. dve linky v mikroregióne, čiže dokopy šesť či koľko. 😃
Reakcia na: Valec #173:
1. No tak to holt musí byť viac ako 24 mesiacov. V každom prípade je nutná veľmi vysoká miera istoty že sa to stihne. Nechápem ako sa dá argumentovať že táto situácia v ktorej sme je v poriadku.

2. S tým treba počítať, najmä teraz keď už tá skúsenosť existuje.

3. Tomu rozumiem. Preto hovorím o skúsenostiach ktoré KORDIS má, vďaka ktorým viem spraviť tender viac nepriestrelným a teda bez rizika takýchto problémov.

Ďakujem, nevšimol som si že je tam aj nízkopodlažnosť.
Reakcia na: 810zssk #187:
A kto argumentuje, že súčasná situácia je v poriadku?