Prvá z dlhoočakávaných nových železničných zastávok na území mesta sa blíži k realizácii.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie a stavebných prác pre novú železničnú zastávku Vrakuňa, ktorá nahradí súčasnú provizórnu rovnomennú zastávku na jednokoľajnej železničnej trati Bratislava - Komárno. Nová zastávka Vrakuňa je jedným z tzv. terminálov integrovanej osobnej prepravy (TIOP), o vybudovaní ktorých sa hovorí už desaťročie.
Zastávka Vrakuňa sa bude nachádzať v tesnom susedstve súčasného obratiska autobusov a trolejbusov Čiližská na Dolných honoch, čím sa zabezpečí jednoduchý prestup medzi vlakmi a MHD. Nástupná zastávka Čiližská pre autobusy a trolejbusy by mala byť v rámci projektu posunutá zo súčasnej polohy do novej polohy oproti súčasnému výstupišťu trolejbusov. K obom koncom nástupišťa novej zastávky budú vybudované chodníky od Dvojkrížnej ulice. Zastávka bude vybavená aj prístreškami pre bicykle.
Situovanie novej zastávky Vrakuňa a presunutej zastávky MHD je zrejmé z nasledujúceho obrázku (zdroj: DÚR, Reming Consult, a.s., 2015):
V rámci zákazky ŽSR požadujú nasledovné činnosti:
- vypracovanie projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie v podrobnostiach pre realizáciu stavby, vrátane súvisiacej inžinierskej činnosti,
- zabezpečenie majetkovo-právneho vysporiadania pozemkov,
- realizácia stavby a súvisiacej inžinierskej činnosti,
- vypracovanie projektovej dokumentácie skutočného realizovania stavby.
Odhadovaná cena zákazky je 2,8 mil. € bez DPH. Financovanie bude zabezpečené z eurofondov cez Operačný program Integrovaná infraštrúra (zámer projektu). Požadovaná doba realizácia celej zákazky je do 20 mesiacov od účinnosti zmluvy. Počas budovania zastávky sa predpokladá výluka železničnej dopravy v dotknutom úseku.
ŽSR v máji tohto roka podpísali aj zmluvu na naprojektovanie železničnej zastávky Ružinov, ktorá bude ležať na rovnakej trati a bude sa nachádzať pri obratisku MHD na Ostredkoch. Po spracovaní dokumentácie bude nasledovať obstarávanie zhotoviteľa tejto zastávky. Ďalšou pripravovanou novou zastávkou je zastávka Bory, kde sa podľa vyjadrenia Ľubomíra Mitasa z odboru komunikácie a marketingu ŽSR v súčasnosti ukončuje administratívna kontrola súťažných podkladov v zmysle zákonných postupov. Jej realizáciu by ŽSR chceli stihnúť tiež do konca roka 2023, pričom odhadované náklady budú okolo 6 mil. € (zámer projektu).
Viko
Podmienky v teréne sú tiež krok vpred, len to chce kus presviedčania, aby sme ich mohli využiť - keď sa prvýkrát vo veľkom diskutovalo o TEN-T, obyvatelia z okolia podjazdu na Krasinského hlásali, že budú blokovať skapacitnenie trate (s argumentom, že už súčasná koľaj nie je ani 30m od krajných domov a nechcú mať novú koľaj ešte bližšie). A rovnaký nezmyselný boj môže nastať aj zo strany užívateľov "rekreačných chát" vo vrakunských záhradách.
A keď sa takýchto problémov nazbiera, tak to proste potrvá vyriešiť. Plakať teraz, že železnice čakali xy rokov na štúdiu uzla, ktorá im aj tak nič nepovedala, už nemá zmysel. Som za realizáciu aspoň čiastkových projektov, ktoré nevyžadujú roky príprav, než si zasa stanovovať čakanie na "až kým nebude..." a nemať nič.