Počas prechodného obdobia do konca septembra bude možné používať aj jednorazové cestovné lístky zakúpené do 30.6.2021.
Od 1. júla 2021 vstupuje do platnosti nová tarifa Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK). Nová tarifa prináša okrem nových cien cestovných lístkov aj ďalšie zmeny v ponuke lístkov, zmeny v preukazovaní nároku na zľavu pre niektoré skupiny cestujúcich, novú výšku pokút za cestovanie bez platného lístka a integráciu niektorých obcí Trnavského kraja do IDS BK.
Do 30. septembra 2021 bude platiť prechodné obdobie, počas ktorého bude možné použiť jednorazové papierové cestovné lístky zakúpené do 30. júna 2021 (vrátane 15-minútových). Výmena neprecestovaných jednorazových lístkov preto nebude realizovaná.
Počas prechodu na novú tarifu v dňoch 30. júna a 1. júla 2021 môžu byť niektoré automaty na lístky a označovače lístkov dočasne nefunkčné.
Zmeny v cenách cestovných lístkov
- cena najpoužívanejšieho 30-minútového lístka zostane nezmenená vo výške 0,90 €,
- zvyšujú sa ceny ostatných jednorazových lístkov (okrem 15-minútového, ktorý bude zrušený),
- nezmenené zostanú ceny 40-min. a 24-hod. SMS lístka, zvýši sa cena 70-minútového SMS lístka o 10 centov,
- nezmenená zostáva cena celosieťového denného lístka za 6,90 €, zvyšujú sa ceny ostatných denných lístkov,
- výrazne sa znižujú ceny ročných (365-dňových) predplatných cestovných lístkov (PCL, tzv. električenky),
- v prípade mesta Bratislava (zóny 100 + 101) klesne cena až o cca štvrtinu na 199 €,
- zvyšujú sa ceny ostatných typov PCL,
- zrušuje sa zľava 10 % pri kúpe PCL na Bratislavskú mestskú kartu,
- BMK bude možné po 1.7.2021 využívať iba ako nosič PCL do konca platnosti karty, najneskôr do 30.6.2023.
Nový cenník jednotlivých typov cestovných lístkov je k dispozícii na samostatnej stránke.
Ako nám potvrdil hovorca DPB Martin Chlebovec, do 30. júna 2021 bude možné ešte zakúpiť si predplatné cestovné lístky (PCL) za pôvodné ceny aj so začiatkom ich platnosti v mesiaci júl (možnosť zakúpenia PCL 30 dní vopred). Výhodné to môže byť pre tých, ktorí by si inak kúpili PCL (iný ako ročný) v júli už za vyššiu cenu.
Zmeny v ponuke cestovných lístkov
- 15-minútový jednorazový lístok bude zrušený (najkratší lístok bude 30-minútový),
- cestovné lístky typu Karnet (blok jednorazových lístkov na viac ciest) budú zrušené,
- nový elektronický cestovný lístok pri kúpe platobnou kartou (služba Kartuj) platný len vo vozidlách MHD,
- 168-hodinové cestovné lístky budú dostupné len v mobilnej aplikácii IDS BK,
- pravdepodobne od septembra pribudne aj možnosť zakúpenia PCL (električenky) priamo v aplikácii IDS BK.
Zmeny v preukazovaní nároku na zľavu
Zmeny nastávajú pri využívaní zliav pre žiakov, študentov a osoby s ťažkým zdravotným postihnutím.
- Nárok na polovičné cestovné budú mať aj mladiství vo veku 16 a 17 rokov, pričom nárok na zľavu sa bude preukazovať len v prípade pochybnosti o veku a to dokladom totožnosti s fotografiou, alebo preukazom na zľavu vydaným dopravcom.
- Doteraz mohla táto veková skupina cestovať za polovičné cestovné len po predložení potvrdenia o návšteve školy.
- Platný medzinárodný preukaz ISIC bude plnohodotným dokladom preukazujúcim nárok na zľavnené cestovné pre žiakov a študentov (domácich aj zahraničných).
- Pre žiakov základných a stredných škôl nekončiacich ročníkov budú dopravcovia vydávať preukazy na zľavu/bezkontaktné čipové karty s platnosťou zľavy od 1. septembra do 30. septembra nasledujúceho kalendárneho roka, čím sa zjednotia s termínom platným pre študentov vysokých škôl (t.j. o mesiac dlhšie ako doteraz).
- Ročné električenky si tak žiaci budú môcť zakúpiť počas celého mesiaca september.
- Študenti končiacich ročníkov stredných škôl budú mať nárok na zľavu termínu vykonania záverečnej skúšky, najneskôr však do 30. júna, študenti vysokých škôl tiež do termínu záverečnej skúšky (potvrdeného školou), najdlhšie však do 31. augusta.
- Pri žiackych a študentských kartách vydávaných školami bude platnosť zľavy naďalej závisieť od dátumu nastaveného školou.
- Fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím budú môcť preukazovať nárok na zľavu okrem preukazu ŤZP/ŤZP-S po novom aj dokladom totožnosti so zapísanou informáciou o ťažkom zdravotnom postihnutí, resp. odkázanosti na sprievodcu (informácia môže byť zapísaná na doklade textom, alebo v čipe).
Zmeny vo výške pokút
V súvislosti so zrušením 15-minútového cestovného lístka sa za základný cestovný lístok pre účely určenia výšky sankcie za cestovanie bez platného cestovného lístka bude považovať 30-minútový nezľavnený cestovný lístok v hodnote 0,90 €.
Ak sa cestujúci nemôže pri kontole preukázať platným cestovným lískom, alebo platným preukazom na zľavu, zaplatí sankčnú úhradu (pokutu) a cenu základného 30-minútového cestovného lístka (0,90 €). Nová výška sankčných úhrad za cestovanie bez platného lístka bude nasledovná:
- 49 € pri zaplatení priamo na mieste kontroly,
- 69 € pri zaplatení do 20 pracovných dní,
- 89 € pri neskoršom zaplatení.
Sankcia za nezaplatenie dovozného za batožinu, bicykel a zviera zostáva nezmenená vo výške 5 €.
Trammat
1. "ale pokiaľ tu neštuduje na Slovensku, tak neviem prečo by mal mať zľavu na služby v našej doprave a nielen on ale akýkoľvek cestujúci, čo tu neplatí dane on, alebo jeho rodičia"
Fajn, tak v tom prípade ale treba zrušiť aj FIPku aj s celým ich programom, pretože železničiari z iných krajín tu dane určite neplatia a poplatok za vystavenie nie je o moc vyšší ako jednosmerný študentský doplatok do jednotky z Košíc do Bratislavy. Takisto vzájomné uznávanie českých a slovenských režijných výhod, to už nevadí? Že zamestnanci SŽDC (teda vlastne už SŽ) a ČD niekde z kanclov (takže nie vlakový personál) si robia nočákmi výlety na balaton/zemplínsku šíravu a celú cestu prechlastajú, robia bordel a na všetko argumentujú tým že oni "jsou nádražáci, vole" je tiež v poriadku, či prečo o tom nepadla žiadna zmienka?
2. "si to vyskúšal aké je s tým pracovať na pozícií vlakvedúceho ako doprosovať sa, či má takú a onakú kartičku, a on to má v mobile, a mobil sa mi vybil, nemá to stiahnuté, nechytá mu wi-fi ... "
Toto je výsada hlavne EC vlakov a študákov v nich, ktorí cestujú tak max 2 - 3 ročne medzi intrákom a domovom, takže na základe princípu "zo školy domov a naspäť" by v tom vlaku stále boli a stále by takáto situácia nastávala, keďže ľudia, ktorí cestujú často už tak nejak vedia, ako to funguje. Druhá vec (a tá sa mi v slovenských vlakoch niekoľkokrát stala, keď som ešte študoval) je, že niektoré čaty vyslovene nechcú vidieť ISIC/preukaz pre študenta, niekoľkokrát som ho dával do ruky vlakovému personálu a ten mi ho okamžite vrátil so slovami "to netreba", respektíve "nechajte tak" a stačil im CL, pravda, neviem ako to je teraz, keď sú zebry. Mimochodom už nie je možné si na základe preukazu zobraziť aktuálne platný CL aj bez jeho predloženia? Na starých POPkách to možné bolo, sám som toho bol asi 3x svedkom.
3. "Kto neplatí lístok, tak mu ani nedochádza, že užíva nejakú službu a neváži si ani danú službu a nové vozidlá, keďže cez deň sa v nich vozí gratis a o 1h ráno po nich sprejuje kdesi v Galante, či NMnV alebo na odstavnom v BA. A okrem toho vyvážať študento na zábavu v piatok s fľaškami chľastu a v sobotu ráno mi vo vlaku grcajú"
Odkiaľ berieš istotu, že všetci bezplatkári vo vlakoch robia výlučne bordel? Viem o veľa študentoch, ktorí tie vlaky využívajú vo voľnom čase na spoznávanie slovenska (a nie, nechlastajú v tom vlaku, neničia ho) a príde mi to teda lepšie, ako keby mali tvrdnúť doma/poflakovať sa po nákupných centrách. Usudzujem, že vozíš hlavne BA - BB, kde je v soboty na R 832 po akcii v ministry často bordel, ale čo viem, tak tam býval bordel aj v časoch, kedy študáci platili polovičné cestovné.
Ja netvrdím, že nejaký ročný poplatok v sume medzi 20 - 40€ za vydanie preukazu na bezplatnú prepravu by bol problém, ale celý ten príspevok vyznel iba ako hejt na všetkých zlých, zlých študentov, tak som si na neho dovolil zareagovať.