Počas prechodného obdobia do konca septembra bude možné používať aj jednorazové cestovné lístky zakúpené do 30.6.2021.
Od 1. júla 2021 vstupuje do platnosti nová tarifa Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK). Nová tarifa prináša okrem nových cien cestovných lístkov aj ďalšie zmeny v ponuke lístkov, zmeny v preukazovaní nároku na zľavu pre niektoré skupiny cestujúcich, novú výšku pokút za cestovanie bez platného lístka a integráciu niektorých obcí Trnavského kraja do IDS BK.
Do 30. septembra 2021 bude platiť prechodné obdobie, počas ktorého bude možné použiť jednorazové papierové cestovné lístky zakúpené do 30. júna 2021 (vrátane 15-minútových). Výmena neprecestovaných jednorazových lístkov preto nebude realizovaná.
Počas prechodu na novú tarifu v dňoch 30. júna a 1. júla 2021 môžu byť niektoré automaty na lístky a označovače lístkov dočasne nefunkčné.
Zmeny v cenách cestovných lístkov
- cena najpoužívanejšieho 30-minútového lístka zostane nezmenená vo výške 0,90 €,
- zvyšujú sa ceny ostatných jednorazových lístkov (okrem 15-minútového, ktorý bude zrušený),
- nezmenené zostanú ceny 40-min. a 24-hod. SMS lístka, zvýši sa cena 70-minútového SMS lístka o 10 centov,
- nezmenená zostáva cena celosieťového denného lístka za 6,90 €, zvyšujú sa ceny ostatných denných lístkov,
- výrazne sa znižujú ceny ročných (365-dňových) predplatných cestovných lístkov (PCL, tzv. električenky),
- v prípade mesta Bratislava (zóny 100 + 101) klesne cena až o cca štvrtinu na 199 €,
- zvyšujú sa ceny ostatných typov PCL,
- zrušuje sa zľava 10 % pri kúpe PCL na Bratislavskú mestskú kartu,
- BMK bude možné po 1.7.2021 využívať iba ako nosič PCL do konca platnosti karty, najneskôr do 30.6.2023.
Nový cenník jednotlivých typov cestovných lístkov je k dispozícii na samostatnej stránke.
Ako nám potvrdil hovorca DPB Martin Chlebovec, do 30. júna 2021 bude možné ešte zakúpiť si predplatné cestovné lístky (PCL) za pôvodné ceny aj so začiatkom ich platnosti v mesiaci júl (možnosť zakúpenia PCL 30 dní vopred). Výhodné to môže byť pre tých, ktorí by si inak kúpili PCL (iný ako ročný) v júli už za vyššiu cenu.
Zmeny v ponuke cestovných lístkov
- 15-minútový jednorazový lístok bude zrušený (najkratší lístok bude 30-minútový),
- cestovné lístky typu Karnet (blok jednorazových lístkov na viac ciest) budú zrušené,
- nový elektronický cestovný lístok pri kúpe platobnou kartou (služba Kartuj) platný len vo vozidlách MHD,
- 168-hodinové cestovné lístky budú dostupné len v mobilnej aplikácii IDS BK,
- pravdepodobne od septembra pribudne aj možnosť zakúpenia PCL (električenky) priamo v aplikácii IDS BK.
Zmeny v preukazovaní nároku na zľavu
Zmeny nastávajú pri využívaní zliav pre žiakov, študentov a osoby s ťažkým zdravotným postihnutím.
- Nárok na polovičné cestovné budú mať aj mladiství vo veku 16 a 17 rokov, pričom nárok na zľavu sa bude preukazovať len v prípade pochybnosti o veku a to dokladom totožnosti s fotografiou, alebo preukazom na zľavu vydaným dopravcom.
- Doteraz mohla táto veková skupina cestovať za polovičné cestovné len po predložení potvrdenia o návšteve školy.
- Platný medzinárodný preukaz ISIC bude plnohodotným dokladom preukazujúcim nárok na zľavnené cestovné pre žiakov a študentov (domácich aj zahraničných).
- Pre žiakov základných a stredných škôl nekončiacich ročníkov budú dopravcovia vydávať preukazy na zľavu/bezkontaktné čipové karty s platnosťou zľavy od 1. septembra do 30. septembra nasledujúceho kalendárneho roka, čím sa zjednotia s termínom platným pre študentov vysokých škôl (t.j. o mesiac dlhšie ako doteraz).
- Ročné električenky si tak žiaci budú môcť zakúpiť počas celého mesiaca september.
- Študenti končiacich ročníkov stredných škôl budú mať nárok na zľavu termínu vykonania záverečnej skúšky, najneskôr však do 30. júna, študenti vysokých škôl tiež do termínu záverečnej skúšky (potvrdeného školou), najdlhšie však do 31. augusta.
- Pri žiackych a študentských kartách vydávaných školami bude platnosť zľavy naďalej závisieť od dátumu nastaveného školou.
- Fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím budú môcť preukazovať nárok na zľavu okrem preukazu ŤZP/ŤZP-S po novom aj dokladom totožnosti so zapísanou informáciou o ťažkom zdravotnom postihnutí, resp. odkázanosti na sprievodcu (informácia môže byť zapísaná na doklade textom, alebo v čipe).
Zmeny vo výške pokút
V súvislosti so zrušením 15-minútového cestovného lístka sa za základný cestovný lístok pre účely určenia výšky sankcie za cestovanie bez platného cestovného lístka bude považovať 30-minútový nezľavnený cestovný lístok v hodnote 0,90 €.
Ak sa cestujúci nemôže pri kontole preukázať platným cestovným lískom, alebo platným preukazom na zľavu, zaplatí sankčnú úhradu (pokutu) a cenu základného 30-minútového cestovného lístka (0,90 €). Nová výška sankčných úhrad za cestovanie bez platného lístka bude nasledovná:
- 49 € pri zaplatení priamo na mieste kontroly,
- 69 € pri zaplatení do 20 pracovných dní,
- 89 € pri neskoršom zaplatení.
Sankcia za nezaplatenie dovozného za batožinu, bicykel a zviera zostáva nezmenená vo výške 5 €.
pomaranc
Pokiaľ sa jedná o študenta na Slovensku, tak nech má zľavy aké poskytuje náš štát, ale pokiaľ tu neštuduje na Slovensku, tak neviem prečo by mal mať zľavu na služby v našej doprave a nielen on ale akýkoľvek cestujúci, čo tu neplatí dane on, alebo jeho rodičia. Tak, či onak, nevidím dôvod prečo by mali mať študenti cestovanie zadarmo a nemohli by platiť aspoň tretinu 33% z plného cestovného, prípadne ako kedysi klasicky polovičné cestovné. Bolo by fajn aby každý kto túto socialistickú volovinu zastáva si to vyskúšal aké je s tým pracovať na pozícií vlakvedúceho ako doprosovať sa, či má takú a onakú kartičku, a on to má v mobile, a mobil sa mi vybil, nemá to stiahnuté, nechytá mu wi-fi ... Pre obsieračov štátneho dopravcu podotknem, že sa jedná o vozne MÁV alebo ČD na EC vlakoch. Jednoduchá vec: zľavnený lístok si má cestujúci zakúpiť na stanici pre cestou a mať ho pripravený s platnou kartou preukazujúcou nárok na zľavu alebo si do mobilu lístok stiahnúť, keďže na Záhorí, či na juhu býva so signálom problém a to aj na území ČR a HU - kto nevie o čom je reč, tak zjavne necestuje EC a teda nech sa nevyjadruje ani! Potom bolo by fajn vyčísliť, že koľko štát dlhuje dopravcom za vyvážanie študentov a dôchodcov zadarmo. Je pekné, že sú vyššie počty cestujúcich ale platí sa to z kasy štátu a tí čo platia riadne cestovné majú vlaky plné zadarmistov plus platia druhým zo svojich daní cestovné. To je fakt systém postavený na hlavu. Vždy sme ako žiaci a študenti platili polovicu a bolo nám fajn, nenadávali sme. Neviem prečo by to teraz nemohlo byť tiež tak?! Kto neplatí lístok, tak mu ani nedochádza, že užíva nejakú službu a neváži si ani danú službu a nové vozidlá, keďže cez deň sa v nich vozí gratis a o 1h ráno po nich sprejuje kdesi v Galante, či NMnV alebo na odstavnom v BA. A okrem toho vyvážať študento na zábavu v piatok s fľaškami chľastu a v sobotu ráno mi vo vlaku grcajú, tak to je výsledok toho, že choré mozgy dačo vymysleli a choré mozgy to obhajujú. Neviem, či aj iná krajina trpí takouto rastúcou demenciou obyvateľstva ako Slovensko.
Ďalej nevidím dôvod prečo majú študenti mať nejaké výsady a voziť sa zadarmo či za zľavy po 26. roku života! Už sa riešilo, že zadarmo iba na trase "škola - domov", no niekto za pustil do gatí, lebo voliči a ich hlasy. Tak neviem, máme socializmus nad pomery toho čo máme v kase, alebo sa prikrývame iba takou dekou na akú máme?! Doktorant je inak zárobkovo činná osoba a nevidím dôvod prečo má mať zľavu na cestovnom. Rovnako tak nevidím dôvod prečo sa dáva cestovanie zadarmo štátnym funkcionárom, politikom a sudcom, ktorí majú dosť peňazí na to aby za lístok zaplatili a po druhé sa aj tak vozia v autách, čo aj dokladuje to ako sa "rozumejú" VHD. Maximálne tak vylobujú nejaký autobus pre nejakú sesternicu, či známu z rodiny a ten vozí tak do 2-3 ľudí vrátane onej privilegovanej.
Na záver. Namiesto toho aby platil štát socializmus nevďačným, ktorí si nevážia toho a berú to ako samozrejmosť, tak nech štát nastaví podmienky také aby tu firmy neplatili žobračenky pod 800,- eur čistého aby mohli rodičia aspoň to polovičné cestovné deckám zaplatiť. Nedávno vyšiel takýto skvelý článok ako si "žijú" slovenskí pracujúci ľudia: https://plus7dni.pluska.sk/domov/casovana-bomba-pri-vyrobnych-linkach-ide-naozaj-zdravie-roky-to-nikoho-nezaujimalo ... možno tu je dôvod zasiahnúť a nie hádzať ľuďom omrvinky a uplácať ich cestovaním zadarmo, pretože ten človek zničený mizerne platenou prácou sa už toho cestovania zadarmo na dôchodku nedožije.